Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Poohrev
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2022 20:43

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door Poohrev »

Helemaal mee eens. Maar dan nog moet het lijkt me mogelijk zijn om vanuit bijvoorbeeld de belastingdienst te weten hoe een kapitalisatie berekening in elkaar zit. Ik kan hem op z’n minst proberen te begrijpen. Al zal een notaris dat natuurlijk definitief moeten maken. Echter geeft de belastingdienst aan geen informatie over te hebben. Maar er moet toch wel iets van een bron of startpunt zijn..

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het voelt natuurlijk raar om bij een cadeautje eerst uit te moeten zoeken wat daar voor kosten aan verbonden zijn, maar u kunt om te beginnen de belastingdienst bellen.

Maar de-cost-gaet-voor-de-baet-uyt

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door Erthanax »

Poohrev schreef:
27 jan 2022 21:57
Helemaal mee eens. Maar dan nog moet het lijkt me mogelijk zijn om vanuit bijvoorbeeld de belastingdienst te weten hoe een kapitalisatie berekening in elkaar zit. Ik kan hem op z’n minst proberen te begrijpen. Al zal een notaris dat natuurlijk definitief moeten maken. Echter geeft de belastingdienst aan geen informatie over te hebben. Maar er moet toch wel iets van een bron of startpunt zijn..
Dat ben ik dan weer met ú eens :wink:
Voor de aardigheid heb ik gezocht met "berekening kapitalisatie erfpacht". Uit de zoekresultaten blijkt vooral dat het een complexe aangelegenheid is, waarin o.a. "een tabel" gebruikt wordt, en zelfs dat er verschillen bestaan tussen de afhandeling door verschillende belastingkantoren (zie hier)!

Elders vond ik een rekenvoorbeeld waarin een factor uit die tabel gebruikt wordt.

Hier staat dat die tabel te vinden is in een "bijlage die hoort bij het Uitvoeringsbesluit belastingen van rechtsverkeer."

Met een beetje geluk is die bijlage dan te vinden via wetten.overheid.nl. En jawel hoor!

Hopelijk heeft u hier iets aan bij de voorbereiding van uw gesprek met de notaris.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door Moneyman »

Poohrev schreef:
27 jan 2022 21:57
Helemaal mee eens. Maar dan nog moet het lijkt me mogelijk zijn om vanuit bijvoorbeeld de belastingdienst te weten hoe een kapitalisatie berekening in elkaar zit. Ik kan hem op z’n minst proberen te begrijpen. Al zal een notaris dat natuurlijk definitief moeten maken. Echter geeft de belastingdienst aan geen informatie over te hebben. Maar er moet toch wel iets van een bron of startpunt zijn..
Die is er ook, zo blijkt uit de voorgaande post van Erthanax.

Maar vraag je dan wel af of je, als je niet in staat bent om de benodigde informatie alleen al te vinden, je wél voldoende in staat bent om de informatie dusdanig te begrijpen, duiden en interpreteren dat je geen notaris nodig zou hebben...

Dit soort zaken zijn dusdanig complex en de belangen zo groot dat je niet ontkomt aan een deskundige.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

vraag eens aan opa of deze het huisje alvast in de verkoop wil zetten, op die manier heb je geen last van een hoge schenkingsbelasting, de markt bepaald immers de waarde!

Gesloten