Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Mariek Wolters
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 nov 2021 06:58

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Mariek Wolters »

@lordi, ik heb nu een toon na wekenlange pogingen.
Vriendelijke verzoeken, uitleg, private medische info geven etc.
Degene die uiteindelijk de registrant, eigenaar, hoofd "raad van bestuur" is, speelt een spelletje.
Zegt dat ik de raad van bestuur moet aanschrijven voor een speciaal verzoek, en dat is hij dan zelf, het antwoord komt van hem.
Het bestuur moet hier speciaal over overleggen, tzt hoor ik er misschien wat van, maar zegt al gelijk 'het blijft gewoon staan, klaar', ondanks de situatie van mijn zus.
Dat is gewoon onmenselijk, wat is zijn belang?
Hij zei ook dat hij allerlei andere informatie over mijn vader heeft opgediept in archieven in het weekend. Bizar toch?

Dat heeft geleid ot mijn mening en toon.
Laatst gewijzigd door Mariek Wolters op 26 jan 2022 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mariek Wolters schreef:
26 jan 2022 19:34
Ethanax, de andere gegevens zitten er wel aan vast.
Je ziet ze niet maar wanneer mijn zus of ik mezelf Google komen we uit bij de rouwadvertentie op deze website, ook de namen van andere familieleden en zelfs het adres waar mijn zus woont.

Maar op de website zie je het niet, in de Google link wel.
In dat geval kunt u misschien een beroep doen op het "recht om vergeten te worden". Op deze Google-pagina vindt u enige uitleg en een link naar een eebformulier, en op deze pagina nog veel meer uitleg.
Of het lukt durf ik niet te voorspellen en het gaat in ieder geval niet snel; toch lijkt het me het proberen waard.

Mariek Wolters
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 nov 2021 06:58

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Mariek Wolters »

@Erthanax, dankjewel.

Dan verdwijnt ook de memorialsite voor hem denk ik?
Ik. Bedoel de website die ik heb gemaakt met foto's van hem waar hij met mijn zus op staat, zij is daar blij mee.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik weet van het bestaan van het recht, maar ik heb die regelgeving niet bestudeerd.

alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mariek Wolters schreef:
26 jan 2022 21:34
@alfatrion, wat zou je ons dan aanraden?
Het er bij laten zitten. Maar hier boven lees ik weer dat de NAW gegevens er toch wel aan vast zitten.

Je kan bij de AP een klacht indienen. En dan aangegeven dat je jullie persoonsgegevens verwijderd wilt zien.

Hier kun je inlezen.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/s ... erming.pdf
Mariek Wolters schreef:
26 jan 2022 19:37
Maar de rouwadvertentie blijft dan staan, en dat is het grote probleem voor haar.
Ik weet het. Maar juridisch kun je dat niet afdwingen. Je kan het ze alleen heel lief vragen, misschien wijzen op een tekst op de eigen pagina... Als dat niet helpt, dan krijg je dat ook niet voor elkaar via de rechter.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door sjohie »

PeterPeters1966 schreef:
26 jan 2022 17:07
Maar dit zijn teksten van advertenties die gewoon in de krant hebben gestaan, dus het was al openbaar. En begraafplaatsen zijn ook gewoon openbaar. Het lijkt me dan lastig om dit te gaan verbieden.
Ze zoeken erg het grijze gebied op, door zwart/wit te stellen dat gegevens van overledenen niet meer onder de AVG vallen, en dat ze daarom die advertenties mogen gebruiken zoals ze doen. Dat is wel juist, echter staan in die advertenties veel namen en bijvoorbeeld contactgegevens van nog wel levende nabestaanden, en daarmee dienen ze dié gegevens conform AVG te verwerken, of te verwijderen op verzoek van die mensen. Die mogen ze als "bijvangst" niet zo even massaal meenemen.

Kortom, dit is een melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens waard.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mariek Wolters schreef:
26 jan 2022 21:43
@Erthanax, dankjewel.

Dan verdwijnt ook de memorialsite voor hem denk ik?
Nee. Als je gebruik maakt van het recht om vergeten te worden (er even vanuit gaande dat dat kan, waarbij ik nog wel vraagtekens heb) dan verdwijnt alleen datgene wat je concreet hebt aangegeven. Je kunt niet "alles over pietje puk" laten verdwijnen, maar wel de informatie die op pagina X (een concrete url) over Pietje Puk staat geschreven.

Concreet voorbeeld: ik heb vanwege mijn werk een geheim adres. Toen ik een kapvergunning aanvroeg, heeft de gemeente ten onrechte niet alleen mijn adres, maar ook mijn naam gepubliceerd. Ik heb daartegen geprotesteerd, en de gemeente heeft als de bliksem hun publicatie weer verwijderd. Maar die was nog wel vindbaar via Google. Ik heb de gemeente toen gesommeerd om die gecachte pagina's bij Google te laten verwijderen, en dat is ook gebeurd.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
27 jan 2022 08:39
PeterPeters1966 schreef:
26 jan 2022 17:07
Maar dit zijn teksten van advertenties die gewoon in de krant hebben gestaan, dus het was al openbaar. En begraafplaatsen zijn ook gewoon openbaar. Het lijkt me dan lastig om dit te gaan verbieden.
Ze zoeken erg het grijze gebied op, door zwart/wit te stellen dat gegevens van overledenen niet meer onder de AVG vallen, en dat ze daarom die advertenties mogen gebruiken zoals ze doen. Dat is wel juist, echter staan in die advertenties veel namen en bijvoorbeeld contactgegevens van nog wel levende nabestaanden, en daarmee dienen ze dié gegevens conform AVG te verwerken, of te verwijderen op verzoek van die mensen. Die mogen ze als "bijvangst" niet zo even massaal meenemen.

Kortom, dit is een melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens waard.
Inderdaad. In de door Alfatrion al gelinkte handleiding staat op pagina 26 letterlijk:
De Verordening is niet van toepassing op overleden personen, omdat dit volgens de wet geen natuurlijke
personen meer zijn. Wanneer de gegevens van een overledene iets zeggen over een andere persoon (meer
specifiek de nabestaanden) dan kunnen het wel persoonsgegevens zijn, maar dan betreffen ze niet de
overledene, maar de andere, levende persoon.
Dat is hier van toepassing. De echte vraag is welke belangenafweging er gemaakt wordt en wat zwaarder weegt: het belang van een nabestaande, of het publieke belang (voor o.a. genealogisch onderzoek, of het commerciële belang van uitbatende partijen).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door sjohie »

Ze aggregeren persoonsgegevens, die in die advertenties staan, en plaatsen die in één centrale, openlijk doorzoekbare database. Dat mogen, ze strikt juridisch gezien, voor dode mensen doen, omdat dit geen "natuurlijke" personen meer zijn. Het morele gedeelte laat ik even buiten beschouwing. TS toont daarover wel duidelijke sentimenten.

Echter zijn de vele nabestaanden wel natuurlijke personen, en dan komt de AVG in het spel. Dan moet een bedrijf, oa nut, noodzaak, proportionaliteit, én een onderbouwde bewaartermijn geven, bij het vragen om toestemming hiervoor. Daarin zit altijd een keuze van een natuurlijk persoon, om de dienst of het product in kwestie niet af te nemen, als men zich niet senang voelt bij de voorwaarden.

Wat zij in vorm en functie doen, is dit omdraaien naar het zgn "piep-model". Maw, ze doen het, en wachten wel totdat iemand komt piepen. En getuige de berichten op dat forum en het gastenboek, hebben ze niet echt een robuust werkproces om dat verwijderen te faciliteren.

Ze verwijzen wat halfbakken naar de voorwaarden van een ándere stichting, maar die hebben een wetenschappelijk oogmerk, en werken samen met, en ontvangen subsidie van, de rijksoverheid. Daarmee suggereren ze dat zij ook zoiets voorstaan, maar daar lijkt het niet echt op.

alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
27 jan 2022 09:14
De echte vraag is welke belangenafweging er gemaakt wordt en wat zwaarder weegt: het belang van een nabestaande, of het publieke belang (voor o.a. genealogisch onderzoek, of het commerciële belang van uitbatende partijen).
1. Is deze verwerking noodzakelijk voor dat publieke of commerciële belang? Kan het niet een onsje minder?

2. Weegt dat belang zwaarder het commerciele belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de betrokkene van wie persoonsgegevens worden verwerkt? Idem voor het publieke belang.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Exact wat ik schreef: een belangenafweging.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Moneyman schreef:
27 jan 2022 09:11
Mariek Wolters schreef:
26 jan 2022 21:43
@Erthanax, dankjewel.

Dan verdwijnt ook de memorialsite voor hem denk ik?
Nee. Als je gebruik maakt van het recht om vergeten te worden (er even vanuit gaande dat dat kan, waarbij ik nog wel vraagtekens heb) dan verdwijnt alleen datgene wat je concreet hebt aangegeven. Je kunt niet "alles over pietje puk" laten verdwijnen, maar wel de informatie die op pagina X (een concrete url) over Pietje Puk staat geschreven.
De informatie verdwijnt niet, de url ook niet. Als Google het recht om te vergeten toewijst, zal de url niet meer bij de zoekresultaten verschijnen als je de naam van de vader van TS zoekt. Als je op naam van een andere overledene zoekt, kun je nog steeds op de betreffende website terecht komen. Als je daar gaat zoeken, kun je alsnog op de advertentie van de vader van TS terechtkomen.

Bij een verzoek moet Google een afweging maken tussen de belangen van de zus van TS om de gegevens niet te zien en de andere internetgebruikers om de gegevens wel te zien. Bij een overleden bekende Nederlander zal dat eerder in het voordeel van de internetgebruikers uitvallen, bij andere mensen eerder in het voordeel van TS (zie bijvoorbeeld Google Spain). Hoe Google in dit geval zal besluiten durf ik geen antwoord op te geven.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Moneyman »

ruitenheer schreef:
27 jan 2022 17:40
De informatie verdwijnt niet, de url ook niet. Als Google het recht om te vergeten toewijst, zal de url niet meer bij de zoekresultaten verschijnen als je de naam van de vader van TS zoekt. Als je op naam van een andere overledene zoekt, kun je nog steeds op de betreffende website terecht komen. Als je daar gaat zoeken, kun je alsnog op de advertentie van de vader van TS terechtkomen.
De oorspronkelijk url is dan natuurlijk al eerder verdwenen. Zie mijn voorbeeld van de onterechte publicatie van de gemeente. Als Google daarna ook de cache leegt, is de pagina niet meer vindbaar.

Jij duidt op een andere situatie, namelijk die waarin de oorspronkelijke pagina gewoon blijft bestaan, maar slechts niet meer in de google resultaten opgenomen wordt. Dat is de second best optie voor TS, want die wil gewoon dat de hele pagina verdwijnt.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Moneyman schreef:
27 jan 2022 17:54
ruitenheer schreef:
27 jan 2022 17:40
De informatie verdwijnt niet, de url ook niet. Als Google het recht om te vergeten toewijst, zal de url niet meer bij de zoekresultaten verschijnen als je de naam van de vader van TS zoekt. Als je op naam van een andere overledene zoekt, kun je nog steeds op de betreffende website terecht komen. Als je daar gaat zoeken, kun je alsnog op de advertentie van de vader van TS terechtkomen.
De oorspronkelijk url is dan natuurlijk al eerder verdwenen. Zie mijn voorbeeld van de onterechte publicatie van de gemeente. Als Google daarna ook de cache leegt, is de pagina niet meer vindbaar.

Jij duidt op een andere situatie, namelijk die waarin de oorspronkelijke pagina gewoon blijft bestaan, maar slechts niet meer in de google resultaten opgenomen wordt. Dat is de second best optie voor TS, want die wil gewoon dat de hele pagina verdwijnt.
Je kunt bij Google niet vragen of ze informatie van een website halen. Daar gaat Google niet over, en gelukkig maar. Bij Google kun je alleen vragen of ze de link uit de zoekresultaten halen. Dat is het recht op vergeten dat uit art 17 AVG en het arrest Google Spain volgt.

Als TS de beheerder van de website weet te overtuigen dat de inhoud van de advertentie van de website wordt gehaald, dan bestaat de pagina niet meer en de url niet meer. Dan heeft het ook zin om de cache en Google te laten wissen.

Mariek Wolters
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 nov 2021 06:58

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Mariek Wolters »

@Snuffel, mijn vader werkte zijn hele leven bij een krant, zij hebben dit gedaan, ik neem aan ism mijn moeder, zij had er echt geen weet van dat de advertentie, en de namen en naw gegevens van haar kinderen (die niet in de advertentie stonden, maar wel op betreffende site zijn gekoppeld) voor altijd publiek bezit zouden zijn.

De kwelling begrijp ik ook niet zo goed, maar het is zo, en dat moet afdoende zijn om rekening mee te houden, want de site heeft geen belang eea, te laten staan imo.

Het is lastig oordelen, mensen raken soms geestelijk van het pad, zonder dat ze, daar iets aan kunnen doen.

Mariek Wolters
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 nov 2021 06:58

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Mariek Wolters »

sjohie schreef:
27 jan 2022 11:18
Ze aggregeren persoonsgegevens, die in die advertenties staan, en plaatsen die in één centrale, openlijk doorzoekbare database. Dat mogen, ze strikt juridisch gezien, voor dode mensen doen, omdat dit geen "natuurlijke" personen meer zijn. Het morele gedeelte laat ik even buiten beschouwing. TS toont daarover wel duidelijke sentimenten.

Echter zijn de vele nabestaanden wel natuurlijke personen, en dan komt de AVG in het spel. Dan moet een bedrijf, oa nut, noodzaak, proportionaliteit, én een onderbouwde bewaartermijn geven, bij het vragen om toestemming hiervoor. Daarin zit altijd een keuze van een natuurlijk persoon, om de dienst of het product in kwestie niet af te nemen, als men zich niet senang voelt bij de voorwaarden.

Wat zij in vorm en functie doen, is dit omdraaien naar het zgn "piep-model". Maw, ze doen het, en wachten wel totdat iemand komt piepen. En getuige de berichten op dat forum en het gastenboek, hebben ze niet echt een robuust werkproces om dat verwijderen te faciliteren.

Ze verwijzen wat halfbakken naar de voorwaarden van een ándere stichting, maar die hebben een wetenschappelijk oogmerk, en werken samen met, en ontvangen subsidie van, de rijksoverheid. Daarmee suggereren ze dat zij ook zoiets voorstaan, maar daar lijkt het niet echt op.
Ik ben het hier mee eens, dit is exact wat ze doen, en hoe ze ermee omgaan.

Wat adviseer jij om te doen?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Moneyman »

ruitenheer schreef:
27 jan 2022 18:45
Je kunt bij Google niet vragen of ze informatie van een website halen. Daar gaat Google niet over, en gelukkig maar.
Uiteraard niet - en dat schreef ik ook niet.

alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
27 jan 2022 15:56
Exact wat ik schreef: een belangenafweging.
Het eerste punt, het noodzakelijkheidscriterium is geen onderdeel van de belangenafweging.

Ik kan me bij het genealogisch onderzoek nog wel voorstellen dat hun belang daarbij zwaarder weegt, maar dat in deze vorm niet aan het noodzakelijkheidscriterium wordt beantwoord.

Het puur commercieel belang ansich weegt m.i. minder zwaar.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door sjohie »

Mariek Wolters schreef:
27 jan 2022 21:15
sjohie schreef:
27 jan 2022 11:18
Ze aggregeren persoonsgegevens, die in die advertenties staan, en plaatsen die in één centrale, openlijk doorzoekbare database. Dat mogen, ze strikt juridisch gezien, voor dode mensen doen, omdat dit geen "natuurlijke" personen meer zijn. Het morele gedeelte laat ik even buiten beschouwing. TS toont daarover wel duidelijke sentimenten.

Echter zijn de vele nabestaanden wel natuurlijke personen, en dan komt de AVG in het spel. Dan moet een bedrijf, oa nut, noodzaak, proportionaliteit, én een onderbouwde bewaartermijn geven, bij het vragen om toestemming hiervoor. Daarin zit altijd een keuze van een natuurlijk persoon, om de dienst of het product in kwestie niet af te nemen, als men zich niet senang voelt bij de voorwaarden.

Wat zij in vorm en functie doen, is dit omdraaien naar het zgn "piep-model". Maw, ze doen het, en wachten wel totdat iemand komt piepen. En getuige de berichten op dat forum en het gastenboek, hebben ze niet echt een robuust werkproces om dat verwijderen te faciliteren.

Ze verwijzen wat halfbakken naar de voorwaarden van een ándere stichting, maar die hebben een wetenschappelijk oogmerk, en werken samen met, en ontvangen subsidie van, de rijksoverheid. Daarmee suggereren ze dat zij ook zoiets voorstaan, maar daar lijkt het niet echt op.
Ik ben het hier mee eens, dit is exact wat ze doen, en hoe ze ermee omgaan.

Wat adviseer jij om te doen?
Melding maken bij Autoriteit Persoonsgegevens. Dan zijn er twee routes, men daar een tip gegeven, of een klacht melden. Het eerste zou ik kunnen doen, ik zie deze site, en vermoed dat ze zich niet aan de AVG houden. Een klacht kan men melden, als het eigen persoonsgegevens betreft. Dat laatste kan jij dus doen.

Bij een klacht, eist de AP wel een aantal vooraf gezette stappen, met bewijs daarvoor. Dat kost wel even wat meer tijd en moeite, dan enkel een mailtje over hun schutting gooien. Vraag evt een 2e persoon om communicatie te lezen voor verzenden, want dit kan het beste zo zakelijk mogelijk zijn, en dus niet al te veel persoonlijke sentimenten bevatten.

Hier kan je eea lezen over de te volgen procedures.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Online-familieberichten.nl schendt privacy en kwelt mensen

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
27 jan 2022 23:44
Het eerste punt, het noodzakelijkheidscriterium is geen onderdeel van de belangenafweging.
Toch wel, al is het wat impliciet. De vraag is of het noodzakelijk is, en of het doel op een andere manier bereikt kan worden. Daarin speelt de belangenafweging wel degelijk een rol. Wellicht is er een andere manier, maar voldoet die niet of in mindere mate aan het doel. Daar worden de belangen uiteindelijk toch gewogen.

Gesloten