Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

juliomariner schreef:
02 feb 2022 12:45
Als ik het dus goed begrijp is het niet zo erg dat enorme villa niet binnen de tijd die er voor staat wordt aangesloten want die eigenaar kan wel een dure advocaat betalen?
Eh ... dit zal geen reactie zijn op Deltoer neem ik aan? Logisch dat ze alle leidingen tegelijk willen leggen, met één keer graven.
Maar het zou netjes zijn als dit aan TS medegedeeld zou worden. En TS klaagt niet over de andere nuts, dus is dat al aangelegd mss?


Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

het kan dat de benodigde vergunning nog niet is afgegeven, u dient dit echt met liander op te nemen en hen te vragen wanneer zij dan de benodigde papieren aan de onderaannemer leveren!

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De wettelijke termijn is 18 weken, die is dus al ruimschoots verstreken.

Wat u nu kunt en moet doen is een aangetekende brief sturen, waarin u Liander in gebreke stelt en vordert dat Liander de aansluiting alsnog binnen twee weken realiseert, nu de wettelijke termijn ruimschoots is overschreden.
Daarnaast stelt u bij het niet alsnog nakomen van de wettelijke plicht Liander aansprakelijk voor de schade die u lijdt. Bestaande uit onder andere de huur van een vakantiewoning voor de tijd dat uw nieuwbouwhuis onbewoonbaar is, de kosten voor het opslaan van uw meubelen en huisraad op een veilige opslagplaats, de kosten voor het vervoer van uw meubelen van/naar die opslagplaats.

De volgende stap, als de aansluiting daadwerkelijk niet binnen 2 weken na versturen van uw ingebrekestelling gerealiseerd is, is Liander voor de rechter dagen.


Maar voor u aan dit alles begint: schakel uw rechtsbijstand in of neem een advocaat in de arm.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar gaat het hier überhaupt om een particuliere aansluiting? Ik ken weinig woonhuizen en bouwkavels die op 500m van de openbare weg liggen. Als het om een (groot-) zakelijke aansluiting gaat, dan kan het nog wel eens een stuk langer gaan duren.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door juliomariner »

TS opend haar post met: we zijn een huis aan het bouwen.........

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ils007 schreef:
01 feb 2022 12:50
Er ligt al een energie kabel door de straat. Ze hoeven een kabel van 500 meter te leggen naar ons huis. Plus water en de telefonie.
Ze moeten voor het aansluiten van je huisaansluiting op de leiding onder de openbare weg, een vergunning aanvragen bij de gemeente voor het openbreken van de openbare ruimte. Meestal via het MOOR loket, maar sommige gemeenten hebben daar een eigen proces voor. Dan moeten ze óók een graafmelding doen bij het KLIC, en dat trapt een nieuw proces af, met als ze pech hebben, een aantal netbeheerders met zogenoemde Eis Voorzorgsmaatregelen. Die zijn verschillend per type kabel of leiding, en netbeheerder. Met ~1200 netbeheerders en ~340 gemeenten in Nederland, is dat stukje, waar je als klant niks van ziet/meekrijgt, een best complexe puzzel om te leggen.

Ook doen veel netbeheerders, w/o Liander, vooraf een bodemscan, om te kijken of hun gravende medewerkers geen gedempte sloten door moeten, daar zit historisch vaak asbest in, of dwars door een andere bodemverontreiniging kunnen graven. Liander moet als werkgever hun werknemers namelijk ook een veilige werkplek bieden, ook al is dat jouw voortuin. Als het tegenzit komt uit die scan zoveel, dat er een verkennend (fysiek) bodemonderzoek gedaan moet worden. Maar dat laatste zou je wel doorhebben, dus dat lijkt me straf in dit geval.

En al die processen worden niet geholpen door een zekere pandemie, die planningen van de mensen/schakels die deze keten vormen, continue in de war schopt. Een graafmelding bij het klic, is bijvoorbeeld maar 20 werkdagen houdbaar, als je binnen die 20 werkdagen niet bent begonnen, moet je een nieuwe doen, en al die Eis Voorzorgsmaatregelen weer langs.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door juliomariner »

De Klic melding heb je binnen 1 werkdag binnen. Een afspraak met een toezichthouder van een netbeheerder is meestal voor de volgende werkdag al te maken (tenminste hier in regio Oost waar TS ook onder valt). De klic hoeft dus niet de vertragende factor te zijn. De gemeente die de benodigde vergunningen moet afgeven is dat wel.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

@sjohie: al die factoren heb je als consument niets mee te maken. De netbeheerder dient de aansluiting binnen 18 weken te realiseren. Dat is een harde wettelijke eis.

Helaas is het geen uitzondering meer dat die termijn wordt overschreden. En het is ook geen uitzondering dat wanneer dreigen met een juridische procedure de zaak niet alsnog met spoed in gang zet er door de rechter schadevergoedingen worden toegewezen aan de gedupeerden die niet tijdig over de aansluiting op het energienet kunnen beschikken. Dood en dood zonde, die laksheid van de netbeheerders.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door Radar »

Overbodige speculatie over de grootte van het huis is verwijderd. Graag weer ontopic!

Alex van Kampen
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Ik heb bij Liander gewerkt en vergeet niet meer wat een collega zei.
'Wij kunnen niemand weigeren en we moeten (wettelijk verplicht) de volgorde van binnenkomst aanhouden'. Helaas kunt u niet naar een ander gaan tenzij u verhuist naar een ander netbeheerders-gebied maar ook daar speelt hetzelfde.
Als net voor u een grote aanvraag is aangemeld dan moet u misschien wat langer wachten. dan normaal. maar wat is normaal?

Er is over gesproken om het anders, te mogen, aanpakken, of daarmee iets is bereikt weet ik niet.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

@Alex: normaal zou moeten zijn dat een monopolist zich aan de geldende wetgeving houdt. Dus dat een netbeheerder zorgt voor realisatie van aansluitingen binnen 18 weken.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Misschien kan Alex eens stoppen met het bumpen van oude topics?

Danny_B
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 dec 2022 12:52

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door Danny_B »

Ils007 schreef:
31 jan 2022 13:27
We zijn een huis aan het bouwen in plaatsje in Gelderland. We hebben mei 2021 de energieaanvraag gedaan. 8 maanden later hebben we nog steeds geen stroom. Ik bel Liander op. Ze zitten sinds mei in de voorbereidende fase. Ook krijg ik via hun de onderaannemer door. De onderaannemer kan beginnen maar mist het werkmap van Liander.

Mijn vraag hoe lang mag Liander er over doen om electriciteit aan te leggen?

Want maart eindigt ons huur contract en is ons huis opgeleverd. We hebben het huis gebouwd met de agregraat. Wat veel overlast geeft zoals geluid en je bent flink diesel aan het stoken.

Wat kan ik doen?
hou er wel rekening mee dat op dit moment de slimme meter schaars op voorraad zijn vanwege chip tekort. Alleen spoed aanvragen zoals defecte slimme meter etc... behandelen ze eerst dus als je een nieuw huis heb gebouwd zal je waar schijn lijk een oude meter in je kast krijgen een zogeheten domme meter. En het kan zomaar zijn dat dit nog meer vertraging oploopt

rwolters
Berichten: 1478
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door rwolters »

Ivo.w schreef:
20 nov 2022 19:00
@Alex: normaal zou moeten zijn dat een monopolist zich aan de geldende wetgeving houdt. Dus dat een netbeheerder zorgt voor realisatie van aansluitingen binnen 18 weken.
Onderdeel van wetgeving is ook dat een werkgever werknemers niet mag verplichten om teveel uren te werken. Daar heeft ook een monopolist zich aan te houden. En zomaar mensen uit andere landen aannemen is ook aan wetten gebonden.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door de auditu »

Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?
Netbeheerders sluiten elektriciteit aan tot de hoofdschakelaar. In huis doen zij niets.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

rwolters schreef:
10 dec 2022 09:49
Onderdeel van wetgeving is ook dat een werkgever werknemers niet mag verplichten om teveel uren te werken. Daar heeft ook een monopolist zich aan te houden. En zomaar mensen uit andere landen aannemen is ook aan wetten gebonden.
Dat geldt ten aanzien van de individuele werknemers inderdaad. Dat neemt de andere wettelijke verplichting echter niet weg. Voor het tijdig uit kunnen voeren van de taken zal de monopolist dan de arbeidsvoorwaarden voor werknemers en/of de voorwaarden voor onderaannemers aantrekkelijker moeten maken. Zodat meer mensen aangetrokken worden. Meer handjes zorgt er voor dat binnen hetzelfde tijdsbestek meer taken kunnen worden gedaan.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door Cro »

Ivo.w schreef:
11 dec 2022 09:29
rwolters schreef:
10 dec 2022 09:49
Onderdeel van wetgeving is ook dat een werkgever werknemers niet mag verplichten om teveel uren te werken. Daar heeft ook een monopolist zich aan te houden. En zomaar mensen uit andere landen aannemen is ook aan wetten gebonden.
Dat geldt ten aanzien van de individuele werknemers inderdaad. Dat neemt de andere wettelijke verplichting echter niet weg. Voor het tijdig uit kunnen voeren van de taken zal de monopolist dan de arbeidsvoorwaarden voor werknemers en/of de voorwaarden voor onderaannemers aantrekkelijker moeten maken. Zodat meer mensen aangetrokken worden. Meer handjes zorgt er voor dat binnen hetzelfde tijdsbestek meer taken kunnen worden gedaan.
Grotendeels eens, maar als het personeel er simpelweg niet is, of de meters konden tot voor kort schijnbaar maar mondjesmaat tot niet geleverd worden vanwege chiptekorten, Het is natuurlijk niet enkel bij de netbeheerders dat je een gebrek aan capaciteit ziet, dit zie je in de gehele installatie wereld en zelfs daarbuiten. Iedereen wil mensen hebben, echter mensen met de juiste papieren zijn er amper, en opleiden gaat ook niet binnen enkele weken of maanden. Je krijgt niet zomaar even meer handjes als door situaties die niet voorzien konden worden de werkelijke vraag ineens veel meer toeneemt, dan enkele jaren geleden, toen je de capaciteitsplanning maakte voor deze periode de verwachting was.

Ik denk gezien de uitzonderlijke situatie met corona en de vastzittende huizenmarkt, waardoor iedereen ineens geld over had en maar als een malle ging verbouwen en opvolgende de oorlog met bijbehorende energie crisis waardoor schijnbaar half Nederland ineens wakker is geworden en wil verduurzamen en daardoor ineens een zwaardere aansluiting wil, dat je dan ook op een gegeven moment moet inzin dat als al die zaken samenvallen die 18 weken misschien even niet realistisch is, en dus misschien even losgelaten of opgerekt zou moeten worden.

Plaats reactie