Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ils007
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2022 13:12

Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door Ils007 »

We zijn een huis aan het bouwen in plaatsje in Gelderland. We hebben mei 2021 de energieaanvraag gedaan. 8 maanden later hebben we nog steeds geen stroom. Ik bel Liander op. Ze zitten sinds mei in de voorbereidende fase. Ook krijg ik via hun de onderaannemer door. De onderaannemer kan beginnen maar mist het werkmap van Liander.

Mijn vraag hoe lang mag Liander er over doen om electriciteit aan te leggen?

Want maart eindigt ons huur contract en is ons huis opgeleverd. We hebben het huis gebouwd met de agregraat. Wat veel overlast geeft zoals geluid en je bent flink diesel aan het stoken.

Wat kan ik doen?
Laatst gewijzigd door Radar op 01 feb 2022 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gewijzigd voor duidelijkheid en discussie

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door de auditu »

Ligt er al een kabel in de straat?
Gaat het alleen om elektriciteit?

Ils007
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2022 13:12

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door Ils007 »

Er ligt al een energie kabel door de straat. Ze hoeven een kabel van 500 meter te leggen naar ons huis. Plus water en de telefonie.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door Cro »

Ils007 schreef:
01 feb 2022 12:50
Er ligt al een energie kabel door de straat. Ze hoeven een kabel van 500 meter te leggen naar ons huis. Plus water en de telefonie.
Ik zou verwachten dat je voor water en telefonie een andere contract partij nodig hebt die dit behandeld, de aanvragen kunnen wel gebundeld worden via mijnaansluiting.nl

Normaal staat voor een aansluiting op het elektriciteitsnetwerk maximaal 18 weken vanaf jullie akkoord op de offerte. Hebben dit akkoord al gegeven?
Al kan het natuurlijk wel zijn dat er door corona maatregelen en uitval vertraging is.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou nu een ingebrekestelling versturen en ze nog vier weken geven en vermelden dat daarna verzuim in treed.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ils007 schreef:
01 feb 2022 12:50
Er ligt al een energie kabel door de straat. Ze hoeven een kabel van 500 meter te leggen naar ons huis. Plus water en de telefonie.
Als er een kabel van 500 meter tot je huis nodig is, dan gaat het niet om een standaard aansluiting. Dan zullen ze wel enige tijd nodig hebben om een en ander te kunnen inplannen en daar kan wel wat tijd overheen gaan.

Maar wat zelden ze toen je hen vroeg wanneer het klaar zou zijn?

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

U heeft gehoord dat de onderaannemer de gegevens niet heeft gekregen van Liander (de werkmap). Dan lijkt het me zinvol om hen aan te sporen om daarom te vragen bij Liander (en zelf ook bij Liander aandringen op het doorsturen daarvan).
Heeft de onderaannemer een deadline meegekregen van Liander? Dat is ook nodig, want anders ligt het weer 8 maanden in de onderste la vanaf het moment dat de onderaannemer de werkmap heeft.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door sjohie »

Dat is niet te zeggen zonder veel meer details te kennen. Als er bijvoorbeeld met gestuurde grondboringen gewerkt moet worden onder een dijklichaam of watergang door, wordt het een stuk complexer, dan als het enkel een rechte lijn over eigen terrein is, vanaf de openbare weg. Ook kan het zijn dat ze tijdens het vooronderzoek zijn gestuit op verontreinigingen waar ze niet zo even doorheen kunnen graven, en zo verder. Verder is er een schreeuwend tekort aan mensen, en is het lang niet altijd mogelijk om "zomaar" aangesloten te worden op het net, ivm te weinig capaciteit.

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Als het gaat om een kabel van 500 meter gaat het niet om een rijtjeswoning maar over een gigantische villa. Ik neem aan dat u voldoende financiele middelen hebt om een advocaat in te huren.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door angel1978 »

J. Deltoer schreef:
01 feb 2022 15:10
Als het gaat om een kabel van 500 meter gaat het niet om een rijtjeswoning maar over een gigantische villa. Ik neem aan dat u voldoende financiele middelen hebt om een advocaat in te huren.
De afstand tot de dichtstbijzijnde kabel bepaald de grootte van een huis? Bijzonder...

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

angel1978 schreef:
01 feb 2022 15:32
J. Deltoer schreef:
01 feb 2022 15:10
Als het gaat om een kabel van 500 meter gaat het niet om een rijtjeswoning maar over een gigantische villa. Ik neem aan dat u voldoende financiele middelen hebt om een advocaat in te huren.
De afstand tot de dichtstbijzijnde kabel bepaald de grootte van een huis? Bijzonder...
Een voortuin van 500 meter is meestal niet weggelegd voor rijtjeshuizen, dus zo bijzonder is dat niet. Goed, er gaat nog wat openbare weg af, maar laten we de diepte van de voortuin eens houden op 475 meter. Das net zo veel als mijn complete perceel.

Erthanax
Berichten: 9670
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het kan ook gaan om een schamel daglonershuisje aan een karrespoor, op 500 m van de weg waar de hoofdkabel loopt.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door angel1978 »

J. Deltoer schreef:
01 feb 2022 15:38
angel1978 schreef:
01 feb 2022 15:32
J. Deltoer schreef:
01 feb 2022 15:10
Als het gaat om een kabel van 500 meter gaat het niet om een rijtjeswoning maar over een gigantische villa. Ik neem aan dat u voldoende financiele middelen hebt om een advocaat in te huren.
De afstand tot de dichtstbijzijnde kabel bepaald de grootte van een huis? Bijzonder...
Een voortuin van 500 meter is meestal niet weggelegd voor rijtjeshuizen, dus zo bijzonder is dat niet. Goed, er gaat nog wat openbare weg af, maar laten we de diepte van de voortuin eens houden op 475 meter. Das net zo veel als mijn complete perceel.
m2 en m?

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

m2 is niet echt van belang in deze. Het was een voorbeeld. Het gaat hier om m1, oftewel strekkende meter. Met een perceelbreedte van bijvoorbeeld 10 m1 heeft TS een voortuin van 4750 m2, oftewel bijna een halve hectare. En dat is alleen de voortuin.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door angel1978 »

J. Deltoer schreef:
01 feb 2022 16:18
m2 is niet echt van belang in deze. Het was een voorbeeld. Het gaat hier om m1, oftewel strekkende meter. Met een perceelbreedte van bijvoorbeeld 10 m1 heeft TS een voortuin van 4750 m2, oftewel bijna een halve hectare. En dat is alleen de voortuin.
Als m2 niet van belang is waarom heb je het dan over je perceel? Maar wie zegt dat er tussen de kabel en het huis alleen een voortuin zit?

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door Techneut71 »

J. Deltoer schreef:
01 feb 2022 16:18
m2 is niet echt van belang in deze. Het was een voorbeeld. Het gaat hier om m1, oftewel strekkende meter. Met een perceelbreedte van bijvoorbeeld 10 m1 heeft TS een voortuin van 4750 m2, oftewel bijna een halve hectare. En dat is alleen de voortuin.
500m is de afstand tot de kabel. Het is slechts uw aanname dat het dus ook een zijde van het perceel is. Zoals al eerder genoemd: misschien zit er nog iets tussen. Stukje bos? Weiland? Andere percelen die nog in aanbouw zijn?

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl om te vragen of er juridische stappen gezet kunnen worden.

Door de huidige stand met corona kan het best langer duren maar dit is erg lang. Tevens is de aanvraag voor het grote stijging van de corona besmettingen gedaan.

Ik weet niet wat de wettelijke termijnen zijn. Zoals gezegd kunnen omstandigheden zijn waardoor langer duurt. Maar daar moeten jullie wel op de hoogte gesteld worden.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Volgens mij gaat hier iets anders mis, sec een elektriciteit aansluiting (ongeacht de lengte) mag maximaal 18 weken duren (tot 10 Mva) en overmacht (ook niet vanwege corona of beschikbaarheid aannemer) kan geen excuus zijn voor Liander.
De combinatie met een datakabel en drinkwater (die je niet via Liander aan kunt vragen) lijkt mij hier het probleem en dus zal het meer zitten in de communicatie tussen Liander en de andere bedrijven. Dus inderdaad wat hulp om het proces te bespoedigen lijkt mij wel op zijn plek.

juliomariner
Berichten: 4807
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door juliomariner »

J. Deltoer schreef:
01 feb 2022 15:10
Als het gaat om een kabel van 500 meter gaat het niet om een rijtjeswoning maar over een gigantische villa. Ik neem aan dat u voldoende financiele middelen hebt om een advocaat in te huren.
knap van u dat u dat vanaf die afstand kunt zien.

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Hoe lang mag Liander erover doen om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe huis?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Uiteraard is dat een aanname, maar alle verder hier genoemde alternatieven zijn onjuist:
1. Een daglonershuisje aan een karrespoor kan het niet zijn. TS geeft zelf aan dat er al een hoofdkabel ligt waar de aansluiting op wordt gemaakt. Een karrespoor is een openbare weg, dus de kabel die daar ligt is al een hoofdkabel.
2. Aansluitingen via een ander perceel worden al sinds de jaren 50 niet meer gemaakt. Toen werd nog wel eens (uit zuinigheid) een woning via een ander huis aangesloten. Dat gebeurt niet meer, alle woningen worden individueel aangesloten
3. Door weilanden en bosgrond van derden worden nooit aansluitingen op de hoofdkabel gerealiseerd.

Waar hier sprake van is dat er een gigantische afstand moet worden overbrugt met een individuele aansluiting. Omdat tegenwoordig aansluitingen in combinatie worden gemaakt is het voorstelbaar dat nog niet alle nutsvoorzieningen operationeel zijn waardoor de aannemer die de combinatiearbeid moet verrichten wacht en andere prioriteiten uitvoert. De tijd dat voor elektriciteit gegraven werd en de sleuf naderhand wordt gedicht, daarna water, daarna gas, daarna data is lang voorbij.
Maar de enige die hierover uitsluitsel kan geven is TS.

Plaats reactie