Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door Radar »

De energieprijzen blijven maar stijgen en de zorgen hierover nemen toe. Het kabinet besluit daarom om per 1 juli het btw-tarief te verlagen van 21 naar 9 procent. Dit zal enkele honderden euro's voordeel opnemen, maar is dat genoeg? En is 1 juli niet te laat? Wat vind jij?

14 maart werd dit besproken in de Radar-uitzending. Hier kijk je het terug:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... voldoende/

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door Jablan »

Nu hebben wij geluk. Laag verbruik, meerjarig contract en ondertussen meerdere keren bericht van de leverancier gekregen, dat wij ons geen zorgen hoeven te maken over contract en prijzen.

Grootste risico aan de prijsstijgingen en compensatie is het ontstaan van een inflatie-spiraal: prijzen omhoog, lonen omhoog, waardoor weer nieuwe prijsstijgingen nodig zijn. Zodra de inflatie boven de tien procent komt, is het niet meer onder controle te houden. Sterke inflatie of minder vertrouwen in de eigen munteenheid gaat altijd vooraf aan een periode met grotere maatschappelijke onrust of grote oorlogen. Die les uit het verleden (Middeleeuwen - heden) wil maar niet worden geleerd.

Oorzaak en oplossing liggen bij de ECB. Als de Euro weer rond de 1,5 US-Dollar zit, vallen de prijsstijgingen veel lager uit. En als de nul rente wordt vervangen door een basisrente van 2 procent, is de inflatie beheersbaar.

Zolang de ECB niets doet, blijft het dweilen met de kraan open qua compensatiemaatregelen. Waarbij er iedere keer winnaars zijn (deze keer vallen wij daaronder, normaal hebben niet dat geluk) en verliezers.


Laatste zin in het artikel van de redactie: Het Nibud heeft uitgerekend dat ondanks de compensatie van de overheid mensen nog steeds geld tekort komen en moeten bezuinigen.


Wij bezuinigen ook. De wekelijkse boodschappen zijn in drie maanden tijd zo'n 25% duurder geworden. Nu is onze boodschappenkar geen standaard Nibud-winkelwagen, maar toch ... ineens wordt hier naar de aanbiedingen gekeken en dat is een nieuwe ervaring.


Aanvullende vraag op die van de redactie: Waarop bezuinig jij / bezuinigt u?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Jablan schreef:
14 mar 2022 22:10

Wij bezuinigen ook. De wekelijkse boodschappen zijn in drie maanden tijd zo'n 25% duurder geworden. Nu is onze boodschappenkar geen standaard Nibud-winkelwagen, maar toch ... ineens wordt hier naar de aanbiedingen gekeken en dat is een nieuwe ervaring.


Aanvullende vraag op die van de redactie: Waarop bezuinig jij / bezuinigt u?
Wat voor spullen koop je dan waardoor de boodschappen in 3 maanden 25% duurder zijn geworden?

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

PeterPeters1966 schreef:
14 mar 2022 22:22
Wat voor spullen koop je dan waardoor de boodschappen in 3 maanden 25% duurder zijn geworden?
Afgelopen jaar zijn de prijzen ook al fors gestegen. Als ik zie dat wij tot een jaar terug voor €65,- een week lang konden eten, nu is het lastig onder de €100,- te blijven. Natuurlijk koop je nooit altijd hetzelfde en is het een beetje een gevoel, maar dat de prijzen fors gestegen zijn is de waarheid. En of het nu 25% is, iets meer of minder, dat maakt niet uit.

Terugkomend op de vraag van Radar, die BTW verlaging komt voor vele te laat. Juist diegene die het nodig hebben zijn de mensen met lage inkomens die bewust voor de goedkoopste aanbieders gekozen hebben waarbij ze de deksel op hun neus gekregen hebben bij de verschillende faillissementen. Die mensen zitten al maanden in de financiële problemen.
De BTW verlaging klinkt nobel, maar door de gestegen prijzen komt er ook meer geld binnen in Den Haag.

Een aantal mensen zijn de lachende derde. Door de verhoging verminderde energiebelasting zou ik al meer geld gaan terugkrijgen. Ondertussen zonnepanelen geïnstalleerd en verwarmen doe ik nu met de airco. Mijn gasverbruik is nagenoeg gehalveerd (enkel nog voor de douche) en dankzij de goede zonnige start van de maand wek ik veel meer op dan ik verbruik. Voor mij persoonlijk hoeft de extra vermindering energiebelasting niet en de BTW verlaging klinkt leuk, maar als het zo doorgaat krijg ik geld toe in plaats van dat ik betaal. En dat terwijl anderen zich blauw betalen. Dan liever investeringen mogelijk maken, danwel bepaalde zaken in de huursector gaan verplichten. Zoals minimaal dubbel glas en bepaalde isolatie. Help de mensen die hulp nodig hebben en strooi niet zomaar naar iedereen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb gelukkig begin oktober een driejarig contract afgesloten met een, naar huidige maatstaven, prima tarief.

Het viel me wel op dat mijn gasverbruik over dec-feb ruim 30% lager is dan vorig jaar. Geen idee hoeveel daarvan te danken is aan de isolatiemaatregelen die ik in september heb genomen, en welk deel aan de relatief zachte winter.

Op boodschappen of andere uitgaven hoef ik gelukkig niet te bezuinigen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat de voeding duurder wordt, is duidelijk, maar 25%? Dat heb ik zeker niet geconstateerd.

Maar gelukkig is het nu al weken zacht weer, dus dat moet voor iedereen toch sterk in het verbruik aan gas schelen.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wij gaan 1 keer in de week minder uit eten. Het bedrag wat we daarmee uitsparen besteden we bij de echte slager.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
14 mar 2022 22:57

Terugkomend op de vraag van Radar, die BTW verlaging komt voor vele te laat. Juist diegene die het nodig hebben zijn de mensen met lage inkomens die bewust voor de goedkoopste aanbieders gekozen hebben waarbij ze de deksel op hun neus gekregen hebben bij de verschillende faillissementen. Die mensen zitten al maanden in de financiële problemen.
De BTW verlaging klinkt nobel, maar door de gestegen prijzen komt er ook meer geld binnen in Den Haag.

Een aantal mensen zijn de lachende derde. Door de verhoging verminderde energiebelasting zou ik al meer geld gaan terugkrijgen. Ondertussen zonnepanelen geïnstalleerd en verwarmen doe ik nu met de airco. Mijn gasverbruik is nagenoeg gehalveerd (enkel nog voor de douche) en dankzij de goede zonnige start van de maand wek ik veel meer op dan ik verbruik. Voor mij persoonlijk hoeft de extra vermindering energiebelasting niet en de BTW verlaging klinkt leuk, maar als het zo doorgaat krijg ik geld toe in plaats van dat ik betaal. En dat terwijl anderen zich blauw betalen. Dan liever investeringen mogelijk maken, danwel bepaalde zaken in de huursector gaan verplichten. Zoals minimaal dubbel glas en bepaalde isolatie. Help de mensen die hulp nodig hebben en strooi niet zomaar naar iedereen.
Niemand die je tegenhoudt een vrijwillige gave te doen als je vindt dat het geld bij jou op de verkeerde plek is beland.
Je zou trouwens nog een zuinige (warmtepomp)boiler kunnen overwegen, ben je zo goed als helemaal van gas af.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
14 mar 2022 22:10
Oorzaak en oplossing liggen bij de ECB. Als de Euro weer rond de 1,5 US-Dollar zit, vallen de prijsstijgingen veel lager uit.
Bepaalt de ECB dan de dollar-Euro wisselkoers? Of doet de markt dat?
Jablan schreef:
14 mar 2022 22:10
En als de nul rente wordt vervangen door een basisrente van 2 procent, is de inflatie beheersbaar.
De idiote negatieve rentes van de laatste jaren komen juist doordat de ECB geldkraan wijd open staat. Waar ik al jaren tegen ageer.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jonis schreef:
15 mar 2022 06:29
Niemand die je tegenhoudt een vrijwillige gave te doen als je vindt dat het geld bij jou op de verkeerde plek is beland.
Dat gebeurd al op andere manieren.
jonis schreef:
15 mar 2022 06:29
Je zou trouwens nog een zuinige (warmtepomp)boiler kunnen overwegen, ben je zo goed als helemaal van gas af.
Van de zomer ga ik weer verder met de besparingen. Eerst gaan er nog nieuwe kozijnen in het huis met glas met een nog betere isolatiewaarde. Er zijn verschillende opties op helemaal van het gas af te gaan, maar daar moet wel ruimte en de middelen voor zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door sjohie »

En ook op de installatiemarkt is de personele krapte, en de impact van corona op planningen, zichtbaar. Als je nu een warmtepomp wenst, wordt dat hoogstwaarschijnlijk dit jaar al niks meer bijvoorbeeld. En door het vechten in Oekraïne is dat "rust and belt" initiatief, oftewel het Euraziatische goederensporen netwerk, ook onderbroken. Dus de wereldwijde logistiek is ook nog steeds een drama, met ditto levertijden.

Wij hebben ervoor gekozen om onze energie-tegemoetkoming te doneren aan een lokaal initiatief om minima wat te ondersteunen met hun zorgkosten, en aan giro 555. We zijn in de gelukkige omstandigheid dat we dat geld niet perse nodig hebben.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door scontra »

J. Deltoer schreef:
15 mar 2022 00:17
Wij gaan 1 keer in de week minder uit eten. Het bedrag wat we daarmee uitsparen besteden we bij de echte slager.
Elke dag bij Mc Donald zitten gaat ook vervelen toch ? :wink: :oops:

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Het is een beetje jammer dat de regering weer zo lang de tijd neemt met definitieve beslissingen, misschien is dat wel de nieuwe bestuurscultuur. Of die verlaging gaat helpen, geen idee, dat men dit niet zag aankomen heb ik ook mijn twijfels over.
Ik zelf heb zoveel mogelijk geautomatiseerd in de tijd dat ik nog gezond was. Daarna was investeren in diverse verbeteringen in het huis onmogelijk. Het enigste wat ik nou zou kunnen besparen is de temperatuur omlaag, maar dat gaat niet vanwege ziekte.
Het is allemaal zo makkelijk om te zeggen hier kun je op besparen of daar, maar ik heb er weinig van gemerkt, aangezien alle rekeningen na alles te hebben geïnvesteerd te hebben in LED eigenlijk niet veel veranderde.
Ik hoop dat de regering eens een keer snel beslist voordat er meer schade ontstaat.
Ook Groningen tegemoet komt voordat er weer genoeg gaat worden en dus ook zijn verantwoordelijkheid neemt een van de gedachte afstapt dat wij er voor de regering zijn. Ze zijn er voor ons.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb geen zelfstandige energie aansluitingen, dus ik “profiteer” niet van die verhoging van de energiebelastingkorting.

Ik vraag me wel af hoe die verhoging tot € 800 uit gaat pakken. Niet dat ik daarvoor in aanmerking kom.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

NeoDutchio schreef:
14 mar 2022 22:57
PeterPeters1966 schreef:
14 mar 2022 22:22
Wat voor spullen koop je dan waardoor de boodschappen in 3 maanden 25% duurder zijn geworden?
Afgelopen jaar zijn de prijzen ook al fors gestegen. Als ik zie dat wij tot een jaar terug voor €65,- een week lang konden eten, nu is het lastig onder de €100,- te blijven. Natuurlijk koop je nooit altijd hetzelfde en is het een beetje een gevoel, maar dat de prijzen fors gestegen zijn is de waarheid. En of het nu 25% is, iets meer of minder, dat maakt niet uit.
Inflatie ligt rond de 6 a 7% YoY. Dus 25% (en in jouw geval 50%) wijkt wel heel veel af van het standaardplaatje.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door Moneyman »

PeterPeters1966 schreef:
15 mar 2022 15:40
NeoDutchio schreef:
14 mar 2022 22:57
PeterPeters1966 schreef:
14 mar 2022 22:22
Wat voor spullen koop je dan waardoor de boodschappen in 3 maanden 25% duurder zijn geworden?
Afgelopen jaar zijn de prijzen ook al fors gestegen. Als ik zie dat wij tot een jaar terug voor €65,- een week lang konden eten, nu is het lastig onder de €100,- te blijven. Natuurlijk koop je nooit altijd hetzelfde en is het een beetje een gevoel, maar dat de prijzen fors gestegen zijn is de waarheid. En of het nu 25% is, iets meer of minder, dat maakt niet uit.
Inflatie ligt rond de 6 a 7% YoY. Dus 25% (en in jouw geval 50%) wijkt wel heel veel af van het standaardplaatje.
Je maakt de denkfout om de inflatie gelijk te stellen aan de prijs van boodschappen. Dat is uiteraard onjuist.

In januari presenteerde Kassa specifiek over boodschappen dit plaatje, waarin percentages van tientallen procenten zichtbaar zijn. De gemiddelde stijging is uiteraard veel lager, het hangt dus van je specifieke boodschappenlijstje af in hoeverre je er last van hebt.

Exact wat Jablan zelf al schreef, overigens.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

snuffel1 schreef:
15 mar 2022 13:48
Vattenval heeft vooruitlopend op de maatregelen per 1 april een prijsverhoging voor klanten met een variabel contract aangekondigd onder het motto het wordt duurder maar de klant gaat niet meer betalen. Echt netje is dat niet want normaliter wordt de prijs pas per 1 juli aangepast. Mensen die net op tijd het energiecontract voor zeg 3 jaar vast hebben laten zetten gaan ook mee profiteren omdat enkel de kale energieprijs vastgezet kan worden maar aan het eind van het jaar wel van de lagere BTW en verlaging van de energiebelasting profiteren dat is een beetje dubbel op toch. En een lage energieprijs en de regering die ook nog eens een duit in het zakje doet. Het helaas onuitvoerbaar om een verschil tussen vaste en variabele contracten te maken en dat maakt dat de één spekkoper is en de ander de compensatie door tussentijdse verhogingen als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen.
Ik zit bij Vattenfall met een variabel contract. Die verhoging is echt minimaal, namelijk 8 cent per kuub gas. Ik ga nu 1,33 per kuub betalen, net als iedereen met een variabel contract, dat is flink onder de prijzen van contracten die je kunt afsluiten.

Volgens mij is dit gedaan, omdat de prijzen van januari gewoonweg ontoereikend zijn met de huidige prijzen, niet omdat de overheid ergens tegemoet gaat komen.

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

snuffel1 schreef:
15 mar 2022 13:48
Vattenval heeft vooruitlopend op de maatregelen per 1 april een prijsverhoging voor klanten met een variabel contract aangekondigd onder het motto het wordt duurder maar de klant gaat niet meer betalen. Echt netje is dat niet want normaliter wordt de prijs pas per 1 juli aangepast. Mensen die net op tijd het energiecontract voor zeg 3 jaar vast hebben laten zetten gaan ook mee profiteren omdat enkel de kale energieprijs vastgezet kan worden maar aan het eind van het jaar wel van de lagere BTW en verlaging van de energiebelasting profiteren dat is een beetje dubbel op toch. En een lage energieprijs en de regering die ook nog eens een duit in het zakje doet. Het helaas onuitvoerbaar om een verschil tussen vaste en variabele contracten te maken en dat maakt dat de één spekkoper is en de ander de compensatie door tussentijdse verhogingen als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen.
Goedemiddag,

Normaal gesproken wijzigen de tarieven twee keer per jaar. Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kunnen wij de leveringskosten ook op andere momenten aanpassen. We houden de ontwikkelingen scherp in de gaten. Hoe de markt zich in de toekomst ontwikkelt, kunnen wij niet zeggen. Het is onze ambitie om weer terug te keren naar de halfjaarlijkse tariefwissels zodra de marktomstandigheden dat toelaten.

Wij voeren een tariefswijziging door vanwege de stijgende prijzen op de groothandelsmarkt door de situatie in Oekraïne, niet omdat de overheidscompensatie daar ruimte voor biedt. Over het jaar 2022 in z’n geheel is het wel degelijk zo dat de lastenverlichting als gevolg van de btw-verlaging helpt om de verhoging voor álle consumenten te dempen, niet alleen de klanten van Vattenfall.

Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall

Margriet v. Tintelen
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2021 20:12

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door Margriet v. Tintelen »

Natuurlijk wij in Nederland betalen voor alles” vooral wat via de overheid” gaat de meeste toeslagen, belastingen en BTW, onder Rutte is dat behoorlijk opgelopen in de 12 jaar dat hij er zit! Nu een nieuwe regering, ook die lopen als makke schapen achter hun leider aan! Snap niet dat er nog burgers zijn die op hemVVD Rutte stemmen. Ook de verwaarlozing van de zorg politie en in het onderwijs is schandelijk op bezuinigd en Rutte gaat gewoon verder met de afbraak van ons land! D66 Christen Uni en het CDA vinden dat prima!!

HFMREULING
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 okt 2017 16:19
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door HFMREULING »

Wordt het geen tijd dat het heffen van dubbele belastingen accijns en BTW op produkten ter discussie gesteld wordt in de 2e kamer? En ook dat brandstof voor verwarming en om je te verplaatsen een noodzakeleijk kwaad is wat maar onder 9% BTW zou mogen vallen?

Plaats reactie