Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Aar ja, met die btw en accijns worden wel de nodige andere zaken betaald.

Waar wilt u op bezuinigen dan?

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

HFMREULING schreef:
16 mar 2022 16:51
Wordt het geen tijd dat het heffen van dubbele belastingen accijns en BTW op produkten ter discussie gesteld wordt in de 2e kamer? En ook dat brandstof voor verwarming en om je te verplaatsen een noodzakeleijk kwaad is wat maar onder 9% BTW zou mogen vallen?
Tja, als de belasting op belasting weggehaald word, dan ontstaat er een klein gatje in de begroting.
Gemiddeld word er 2479kWh stroom verbruikt. Dat wil zeggen 2479*€0,04452= € 110,37 aan energiebelasting. Zou je de BTW weghalen, dan kom je uit op €91,21. Zou je de BTW verlagen naar 9%, dan kom je uit op €99,42.
Idem voor gas, gemiddeld per huishouden 1169m3. Dat keer €0,4359 geeft €509,57. BTW eraf geeft €421,13 en BTW verlaging € 459,03.

Het afschaffen van de BTW op belasting kost de overheid per huishouden €107,60. Het verlagen van de BTW op belasting €61,82. Nederland telt 7.900.000 woningen. Dat wil dus zeggen dat het afschaffen van de BTW op belasting een gaatje geeft van €850.040.000,-

In 2020 was de gemiddelde gasprijs €0,30 ex btw. Nu zit dat op €1,78 ex. 21% op €0,30 is €0,063 btw per m3. De lagere btw op het huidige bedrag geeft €0,160 per m3. De verlaging op de verbruikskosten kan de overheid dus makkelijk hebben.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
16 mar 2022 17:33
Aar ja, met die btw en accijns worden wel de nodige andere zaken betaald.

Waar wilt u op bezuinigen dan?
Alle subsidies

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door juliomariner »

op voorzieningen waar maar een klein gedeelte van de bevolking gebruik van maakt. Musea waar geen hond komt. Theater voorstelling waarvan de zaal nog minder dan de helft gevuld. Idioot dure kunstaankopen zoals laatst die Rembrand. Hybride auto's die per euro subsidie veel minder effect hebben dan windmolens en zonnepanelen.

MiraDora
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2022 16:13

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door MiraDora »

Als bewoner van een oud huis wat vloerisolatie, spouwmuur isolatie heeft en ook nog mijn energieleverancier failliet ging, ben ik van € 60 naar € 300 p/mnd gegaan.
Ook voor mijn middeninkomen niet te betalen! Met mijn variabele contract v Eneco, worden we dubbel in de maling genomen!
Dus de hele winter de kachel op anti vries stand, 13/14gr gehad.
Met dikke truien dekens de winter doorgekomen.
Dat de overheid de belasting verlaagd, leuk, maar daar redden we t niet mee! En helaas de overheid ( wat ik zeker noodzakelijk vind) t weer alleen over de lage inkomens heeft, maar met midden inkomen redt je t ook niet en deze groep wordt ook erg vaak vergeten!

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

HFMREULING schreef:
16 mar 2022 16:51
Wordt het geen tijd dat het heffen van dubbele belastingen accijns en BTW op produkten ter discussie gesteld wordt in de 2e kamer? En ook dat brandstof voor verwarming en om je te verplaatsen een noodzakeleijk kwaad is wat maar onder 9% BTW zou mogen vallen?
Waarom is verwarmen of verplaatsen met behulp van fossiele brandstoffen noodzakelijk? En indien het noodzakelijk is om fossiele brandstoffen te gebruiken, tot welke hoeveelheid is het dan noodzakelijk, en vanaf welke hoeveelheid wordt het een luxe?

Want een flink deel van onze verplaatsingen met auto's is overbodig. Ten eerste omdat het landelijk gezien om héél veel ritjes gaat over een afstand die makkelijk te voet of op de fiets afgelegd kan worden. Maar ook ritjes naar het pretpark, de dierentuin en de vakantiebestemming wil ik nu niet bepaald als "noodzakelijk" bestempelen.

Idem voor verwarming:
Eén kamer van 20 a 30 m2 waar in de winter een behaaglijke temperatuur is, is best noodzakelijk voor gezondheid en welzijn. Maar de rest van het huis hoeft echt niet warmer te zijn dan ca 12-14 graden. Wil je dat wel, dan is dat een luxe.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
15 mar 2022 15:43
In januari presenteerde Kassa specifiek over boodschappen dit plaatje, waarin percentages van tientallen procenten zichtbaar zijn. De gemiddelde stijging is uiteraard veel lager, het hangt dus van je specifieke boodschappenlijstje af in hoeverre je er last van hebt.
En uit dat artikel:

Paul Moers heeft tot besluit nog een paar adviezen om voordeliger uit te zijn in de supermarkt:
-Stap over van A-merken naar de huismerken.
-Koop groente van het seizoen want die blijven betaalbaar. Dit zijn in de winter bijvoorbeeld rode kool, spitskool en spruiten.
-Koop meerdere pakken koffie als ze in de aanbieding zijn. Niet te veel want ook koffie wordt oud.
-Probeer minder te eten.


:mrgreen:

-Minder eten kan een obsessie worden en dat wil je ook niet. De gedachte erachter begrijp ik wel: als de helft van de bevolking overgewicht heeft, zijn kleinere hoeveelheden een manier om op de langere termijn van die kilo's af te komen.
-Koffie ... stap over naar een andere manier van koffiezetten. Thuis mag alles, dus waarom cups, pads? Prijs per kopje koffie is het goedkoopst bij (oma's) filterkoffie en het duurst bij een volautomaat of cups.
-Opvallend genoeg zijn veel groentes in diepvriesverpakking voordeliger dan vers. Ook de seizoensgroentes. En om bij de energieprijzen te blijven: wat kun je goed eten zonder magnetron, fornuis of oven te gebruiken?
-Huismerken zijn het vaak nèt niet. Of helemaal niet. Onze oplossing: menu aanpassen. Of minder vaak het product kopen.

*

Stroom/gas besparen kan op veel manieren. Lagere temperaturen worden veel genoemd. Met de huidige gasprijzen is bijverwarmen op stroom voordeliger dan de CV extra laten draaien. Heb je in elk geval één kamer in huis waar het lekker warm is.

Compensatie door middel van (tijdelijk) lagere belastingen of accijnzen blijft een lapmiddel. Het is geen aanmoediging om structureel minder energie te verbruiken en die kant zullen we op moeten.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jablan schreef:
16 mar 2022 20:13
Compensatie door middel van (tijdelijk) lagere belastingen of accijnzen blijft een lapmiddel. Het is geen aanmoediging om structureel minder energie te verbruiken en die kant zullen we op moeten.
Het grote nadeel is is dat vadertje staat een hoop geld nodig heeft om te kunnen doen wat ze willen doen. Dus als wij structureel minder energie gaan verbruiken komt er minder btw binnen. Gaan wij minder ver rijden met de auto komt er minder accijns en BTW binnen. En dat zal op de een of andere manier gecompenseerd moeten worden.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ivo.w schreef:
16 mar 2022 19:45

Eén kamer van 20 a 30 m2 waar in de winter een behaaglijke temperatuur is, is best noodzakelijk voor gezondheid en welzijn. Maar de rest van het huis hoeft echt niet warmer te zijn dan ca 12-14 graden. Wil je dat wel, dan is dat een luxe.
Exact. Laat nu in de meeste oude tochtige huurhuizen de kamers vaak nog kleiner zijn dan die 20 a 30 m2...

J. Deltoer
Berichten: 3034
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

In de jaren 80 had ik ook zo'n tochtig huurhuis. Begin van de winter isoleerde ik het enkel glas met voorzetramen en folie om dubbel glas te simuleren. Geen vergelijk met het hr+ glas van nu maar een flinke verbetering tov het enkel glas. Koste geen drol want was ieder jaar weer bruikbaar.
Als ik die reportages op tv zie van die zielige mensen die zo moeten lijden in hun tochtig huis denk ik altijd, je had zelf ook iets kunnen doen ipv alleen maar makkelijk wachten tot de wbv iets doet.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door reggie2 »

J. Deltoer schreef:
17 mar 2022 09:57

Als ik die reportages op tv zie van die zielige mensen die zo moeten lijden in hun tochtig huis denk ik altijd, je had zelf ook iets kunnen doen ipv alleen maar makkelijk wachten tot de wbv iets doet.

Wie zegt dat die mensen niet al van alles hebben geprobeerd??
Ga niet altijd van het slechtste bij iemand uit .
Blijft nog altijd dat er tochtige huizen zijn en daar hoort een wbv wat aan te doen.


Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je zult maar een AOW-er zijn met € 50,00 pensioen per maand er naast. Toch wel zuur.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door sjohie »

J. Deltoer schreef:
17 mar 2022 09:57
In de jaren 80 had ik ook zo'n tochtig huurhuis. Begin van de winter isoleerde ik het enkel glas met voorzetramen en folie om dubbel glas te simuleren. Geen vergelijk met het hr+ glas van nu maar een flinke verbetering tov het enkel glas. Koste geen drol want was ieder jaar weer bruikbaar.
Als ik die reportages op tv zie van die zielige mensen die zo moeten lijden in hun tochtig huis denk ik altijd, je had zelf ook iets kunnen doen ipv alleen maar makkelijk wachten tot de wbv iets doet.
Beetje gemakkelijke aanname. Als men nu wordt geconfronteerd met een verdriedubbeling (of erger) van de energietarieven, en men zit als op of rond het minimum, is er geen budget voor dat soort maatregelen. Deze groep mensen leeft van 50 tot 75 euro per week, en met de gestegen grondstofprijzen zouden ze meerdere weken moeten vasten, om wat van die voorzetramen te kopen. Een rol radiatorfolie kost minimaal 8 euro, en dat zou een hap van zomaar 10% uit een weekbudget halen. En dan nog, dat doet niks voor de tochtige kozijnen, niet geïsoleerde vloeren, etc etc, waar de grootste verliezen plaatsvinden.

De overheid zou moeten verordonneren dat alles onder energieklasse "C" geen cent huurverhoging mag krijgen, en 50% van de winst van verkoop van een 2e of 3e pand, of welke zakelijke transactie van een woonhuis, moet gestort worden in een centraal duurzaamheidsfonds.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door witte angora »

Onkruid71 schreef:
17 mar 2022 22:19
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... gietoeslag

Eens kijken hoe lang zoiets gaat duren.
Maar wat is 'net boven' het minimum?

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door juliomariner »

[quote=sjohie post_id=2879633 time=1647588393

en 50% van de winst van verkoop van een 2e of 3e pand, of welke zakelijke transactie van een woonhuis, moet gestort worden in een centraal duurzaamheidsfonds.
[/quote]

gelukkig leven we niet in Cuba. Ik vind dit dus dan ook een belachelijk voorstel

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
18 mar 2022 12:34
Maar wat is 'net boven' het minimum?
Hier wordt e.e.a. uitgelegd

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/kom-i ... gietoeslag

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door sjohie »

juliomariner schreef:
18 mar 2022 12:43
sjohie schreef:
18 mar 2022 08:26


en 50% van de winst van verkoop van een 2e of 3e pand, of welke zakelijke transactie van een woonhuis, moet gestort worden in een centraal duurzaamheidsfonds.
gelukkig leven we niet in Cuba. Ik vind dit dus dan ook een belachelijk voorstel
Ik was een paar jaar terug in Cuba, en mijn voorstel komt niet eens in de buurt van hoe het daar gaat. Tot recent waren alle koeien staatsbezit, en op basis van de beginletter van je achternaam, moest je op een bepaalde dag je telefoonrekening cash komen betalen. Die dag stond je dan niet met je voedselbonnen in de rij voor brood of suiker. Voor internettoegang moest je eerst toestemming vragen aan de overheid, en er waren tot voor kort 2 valuta. Eentje voor het gepeupel (peso), en eentje gekoppeld aan de dollar voor toeristen. (convertible peso) Gidsen en kamermeisjes, die fooien in die laatste variant kregen, vormden de rijkere middenklasse. Onze gids was een betere natuurkundige, wat zijn universitaire opleiding van hem maakte, dan gids, maar hij verdiende 3x zoveel als gids. Dát was pas belachelijk.

Waar het mij om gaat, is dat er door een grote groep mensen (vastgoed) waarde wordt gecreëerd, zonder daar iets voor te doen. Dié groep profiteert van de vastgoedschaarste op meerdere manieren, ten eerste door simpelweg te blijven wonen in een koophuis. Zelfreflecterend. wij potten 10% per jaar aan waarde extra op, enkel door het huis in bezit te hebben. Daar zit geen enkele positive prikkel in, om zeg iets te verduurzamen. Huren volgen de huizenprijzen, en zijn dientengevolge voor verhuurders, de bezitters van dat enorm in waarde stijgende vastgoed, ook erg lekker renderend. Als je zeg de overwaarde/winst voor 50% in moet leveren bij verkoop. haal je de perverse beleggingsprikkel wat uit die verstoorde markt. Als je dat iets uitbreidt en zeg 30% heft als het verkochte huis energielabel "C" heeft, 15% voor "B" en 0% voor "A", dan prikkel je die bezitters, om wat te doen met die verkregen waarde.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Is een tijdelijke btw-verlaging op onze energierekening naar 9 procent voldoende?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

juliomariner schreef:
18 mar 2022 12:43
gelukkig leven we niet in Cuba. Ik vind dit dus dan ook een belachelijk voorstel
Het zou toch belachelijk zijn om in een land te wonen waarbij je gestraft wordt als je door hard werken geld hebt verdiend en dus de mogelijkheid hebt gehad om 1 of 2 woningen extra te kopen, bijvoorbeeld om te verbouwen, een woning voor de oude dag of als vakantieverblijf.


Plaats reactie