Bezwaar tegen WOZ-waarde. Wie betaalt de rekening?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Bezwaar tegen WOZ-waarde. Wie betaalt de rekening?

Ongelezen bericht door ruitenheer »

GijsGroen schreef:
29 mar 2022 16:05
@Moneyman » 29 mar 2022 09:24

Moneyman schreef: "slechte, omdat je het er niet mee eens bent ja... en dat geldt ook voor die door jou veronderstelde onnodigheid. Amsterdam geldt in de rechtspraak niet voor niets als "vrijstaat": dat is juist omdat ze niet klakkeloos jurisprudentie van andere rechtbanken overnemen. En juist dat contrair besluiten zorgt uiteindelijk voor een uitontwikkeld stukje heersend recht. Voor eenduidigheid en een eindoordeel is er dan de Hoge Raad."

"Niet klakkeloos overnemen" is niet dat je helemaal niet naar andere relevante jurisprudentie moet zoeken/kijken. Dat heeft het Hof Amsterdam onvoldoende gedaan en daarom gebruikte ik "slechte". Ook nu weer functioneel dus. "Contrair besluiten voor een uitontwikkeld stukje recht" en een "vrijstaat"? Ik ben die termen nog niet eerder tegengekomen in literatuur over de rechtspraak. Behoren die termen ook al tot de "juridische werkelijkheid" van het recht? De rechter moet onderzoeken welke partij gelijk moet krijgen op basis van een weging van argumenten. En dan moet je wel open staan voor alle argumenten, niet alleen die van een partij, die inmiddels al 27 jaar misbruik maakt van de foute bewering, dat de onderliggende gegevens persoonsgegevens zouden zijn.
Zowel de uitspraak van het hof Amsterdam als van het hof Arnhem-Leeuwarden zijn niet uit de lucht komen vallen. Ik ken tenminste 2 uitspraken van het hof Den Haag en 2 eerdere uitspraken van het hof die vergelijkbaar zijn aan het door mij genoemde arrest van het hof Amsterdam. Je zou ook kunnen zeggen dat het hof Arnhem-Leeuwarden contrair gaat.

GijsGroen
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 mar 2022 11:50

Re: Bezwaar tegen WOZ-waarde. Wie betaalt de rekening?

Ongelezen bericht door GijsGroen »

@ruitenheer » 29 mar 2022 18:46

ruitenheer schreef: "Zowel de uitspraak van het hof Amsterdam als van het hof Arnhem-Leeuwarden zijn niet uit de lucht komen vallen. Ik ken tenminste 2 uitspraken van het hof Den Haag en 2 eerdere uitspraken van het hof die vergelijkbaar zijn aan het door mij genoemde arrest van het hof Amsterdam. Je zou ook kunnen zeggen dat het hof Arnhem-Leeuwarden contrair gaat."

Dan tel ik 4 - 1 voor de conservatieven. Een mooie uitslag, Maar so what? Ik hoop, dat het vanavond 4 - 1 voor Nederland wordt. Ik hoop dus dat Duitsland contrair gaat :D .

GuusStr
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2023 10:13

Re: Bezwaar tegen WOZ-waarde. Wie betaalt de rekening?

Ongelezen bericht door GuusStr »

De belastingen in Zoetermeer waar de WOZ-waarde een rol speelt zijn OZB (Onroerende Zaak) en de RIHG (afval). Natuurlijk begrijp ik dat een gemeente belastingen moet heffen voor de gemeentelijke uitgaven en aan mijn bereidheid om die te betalen, ligt het niet. Waar het wel aan ligt is dat de Gemeente Zoetermeer nu ook begonnen is met het vragen van foto's van mijn woonkamer, keuken en badkamer.

Wie kan mij uitleggen hoe de hoogte van de te betalen belasting voor de afvalheffing (RIHG) te maken heeft met hoe mijn woonkamer er uit ziet of mijn badkamer of keuken? Produceer ik met een meer dan 20 jaar oude badkamer, meer afval? Misschien heb ik mijn geld wel besteed aan een hele mooie (en eigenlijk veel te) dure auto. . . . moet ik daar volgend jaar ook een foto van inzenden?

Daarnaast, de woningmarkt is overspannen (geweest) door de lage rente en een behoorlijk aantal verkopers die (in 2021 en 2022) hun overwaarde "gecasht" hebben. Waarom moet ik nu als, als "niet-verhuizer", meer betalen door de gestegen verkoopprijzen van referentiewoningen?

Het zou heel logisch zijn als de OZB alleen afhangt van de inhoud van de woning gemeten in kubieke meters woonruimte met voor tuinen of land, bergingen, schuren en garages een apart percentage. Die kubieke of vierkante meters zijn makkelijk te bepalen en zijn veel minder vatbaar voor commerciële of markttechnische invloeden. Volgens mij ben je dan ook snel af van al die bezwaarschriften en hele dure bureautjes die het "gratis" doen.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Bezwaar tegen WOZ-waarde. Wie betaalt de rekening?

Ongelezen bericht door criticus2 »

J. Deltoer schreef:
22 mar 2022 08:32
Misschien een wet aannemen dat de verkoopwaarde nooit hoger mag zijn dan 120 procent van de WOZ waarde...... Dan is er niemand meer die bezwaar aantekent tegen een hogere WOZ waarde.
he ja, weer een regel extra in dit toch al zwaar overgereguleerde landje...
Is echt het laatste waar we op zitten te wachten. Beter zou zijn dat de diverse overheden eindelijk eens daadkracht gaan tonen om het woningnoodprobleem op te lossen, ipv steeds weer nieuwe zaken te verzinnen die daar juist een extra rem op zetten. Wil de landelijke overheid iets, wordt het tegengehouden door gemeentes op vergunning niveau. Willen gemeentes iets is het weer provincie of Den Haag die er een stokje voor steekt...

Vrienden van ons zijn bezig het perceel te splitsen, woning te splitsen (dus extra woning beschikbaar op een krappe markt, conform plan minister trouwens!) . Dus bestemmingsplan wijziging, die is er door. Nu moet er een vergunning aangevraagd voor de in het bestemmingsplan al opgenomen extra inrit voor het nieuwe huisnummer, daar zit de gemeente (diezelfde die heel vlot was met de bestemmingsplanwijziging) ineens al enkele maanden op te broeden, en komen ze niet meer weg met het online aanvraagsysteem...
En ineens moeten er vergunningen komen gerelateerd aan de woningsplitsing (aparte huisnummer is er al) terwijl daar vooraf naar gevraagd was en niet nodig zou zijn, en alle verbouwing inpandig is (en in de basis dus vergunningvrij, zoals digitale aanvraag ook aangeeft...). Gaat puur om leges harken.....

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Bezwaar tegen WOZ-waarde. Wie betaalt de rekening?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Mijn idee is een voorbeeld om enerzijds minder druk op het ambtenarenapparaat en anderzijds kostenbesparing te creëeren.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bezwaar tegen WOZ-waarde. Wie betaalt de rekening?

Ongelezen bericht door BL2 »

Alleen dit jaar komen er ruim 50.000 (!) woningzoekenden bij van buiten Europa.
Laten we reëel zijn, daar valt niet tegenop te bouwen in dit drukke kleine landje.
Je woning splitsen is een nobel streven, maar daar zitten de meeste bewoners niet op te wachten...

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Bezwaar tegen WOZ-waarde. Wie betaalt de rekening?

Ongelezen bericht door ruitenheer »

GuusStr schreef:
28 mei 2023 10:38
De belastingen in Zoetermeer waar de WOZ-waarde een rol speelt zijn OZB (Onroerende Zaak) en de RIHG (afval). Natuurlijk begrijp ik dat een gemeente belastingen moet heffen voor de gemeentelijke uitgaven en aan mijn bereidheid om die te betalen, ligt het niet. Waar het wel aan ligt is dat de Gemeente Zoetermeer nu ook begonnen is met het vragen van foto's van mijn woonkamer, keuken en badkamer.
RIHG is rioolheffing en niet de afvalstoffenheffing. De Hoge Raad heeft toegestaan dat de WOZ-waarde wordt gebruikt voor de rioolheffing. De redenering heb ik niet binnen handbereik.
GuusStr schreef:
28 mei 2023 10:38
Het zou heel logisch zijn als de OZB alleen afhangt van de inhoud van de woning gemeten in kubieke meters woonruimte met voor tuinen of land, bergingen, schuren en garages een apart percentage. Die kubieke of vierkante meters zijn makkelijk te bepalen en zijn veel minder vatbaar voor commerciële of markttechnische invloeden. Volgens mij ben je dan ook snel af van al die bezwaarschriften en hele dure bureautjes die het "gratis" doen.
30 jaar geleden konden gemeenten kiezen voor het heffen van OZB (toen nog OGB) op basis van oppervlakte op basis van de waarde. Indien werd geheven op basis van oppervlakte moest dat wel gecorrigeerd worden voor een aantal factoren omdat het niet eerlijk zou zijn als je evenveel belasting zou betalen voor een grote woning in een slechte wijk als voor een grote woning in een slechte wijk. Om dit zo eerlijk mogelijk te houden, werden de regels steeds gecompliceerder. Alle gemeenten zijn daarom overgestapt op de waardegrondslag.

rwolters
Berichten: 1474
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Bezwaar tegen WOZ-waarde. Wie betaalt de rekening?

Ongelezen bericht door rwolters »

GuusStr schreef:
28 mei 2023 10:38


Het zou heel logisch zijn als de OZB alleen afhangt van de inhoud van de woning gemeten in kubieke meters woonruimte met voor tuinen of land, bergingen, schuren en garages een apart percentage. Die kubieke of vierkante meters zijn makkelijk te bepalen en zijn veel minder vatbaar voor commerciële of markttechnische invloeden. Volgens mij ben je dan ook snel af van al die bezwaarschriften en hele dure bureautjes die het "gratis" doen.
Als je het van de grootte af laat hangen krijg je hele rare situaties. Bij ons in de stad koop je in een minder goede wijk een niet bijster goed onderhouden huis van 140m2 voor 270k maar nieuwbouwappartementen van 60m2 kosten 450k of meer. Dus mensen die net zo’n ouder huis kunnen kopen zouden met jouw plan veel meer belasting moeten gaan betalen dan de veelverdiener die zo’n nieuw appartement koopt. Of wil je dat weer gaan compenseren met allerlei extra voorwaarden zodat je weer op een systeem gebaseerd op marktwaarde uit komt?

Plaats reactie