Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
05 apr 2022 19:44
Het Voedingscentrum geeft antwoord op de vraag "Bevatten groenten tegenwoordig minder voedingsstoffen dan vroeger?" en zegt en passant ook iets over supplementen.
Zelden een pagina met zoveel non-informatie gezien. Supplementen zijn bij ons voorgeschreven. Iets met Corona en zo. :wink:
Nijogeth schreef:
05 apr 2022 19:51
Dan kun je zeker het beste afbakbrood pakken met die redenatie. Volgens mij smaakt zo'n hamburger een week later nog steeds hetzelfde.
Die hamburger zit zo in elkaar, dat zelfs schimmels er geen trek in hebben :roll:

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je normaal eet, heb je helemaal geen supplementen nodig. Hooguit misschien iemand wiens huid nooit aan de zon wordt blootgesteld, of een zwangere vrouw e hele kleine kinderen.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
05 apr 2022 19:56
Erthanax schreef:
05 apr 2022 19:44
Het Voedingscentrum geeft antwoord op de vraag "Bevatten groenten tegenwoordig minder voedingsstoffen dan vroeger?" en zegt en passant ook iets over supplementen.
Zelden een pagina met zoveel non-informatie gezien. Supplementen zijn bij ons voorgeschreven. Iets met Corona en zo. :wink: (...)
Non-informatie? Is de mededeling dat iets niet vast te stellen is non-informatie?

Nee, dan dit:
Jablan schreef:
05 apr 2022 19:25
(...) Daarop staan kilo's fruit en groente, op voorschrift aangevuld met vitaminepillen, omdat groente en fruit van nu te weinig mineralen en vitaminen bevatten. Schijnt in een paar decennia meer dan gehalveerd te zijn. (...)
Dát is nog eens concrete informatie waar men iets mee kan. Daar kan het Voedingscentrum een puntje aan zuigen.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tja, ik mis ook steeds meer de vitaminen en mineralen die in die verboden chemische gewasbeschermingsmiddelen zaten ;)

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
05 apr 2022 21:28
Non-informatie? Is de mededeling dat iets niet vast te stellen is non-informatie?
...
Dát is nog eens concrete informatie waar men iets mee kan. Daar kan het Voedingscentrum een puntje aan zuigen.
Nee, echt? Het is al jaren bekend. Hier een (Duits) artikel uit oktober 2016 met een reeks tabellen erbij. Obst und Gemüse verlieren Nährstoffe und Vitalstoffe Met onder 'studien' 8 bronnen.

Of uit december 2017 Welche Nähstoffe sind überhaupt noch in unserem Obst und Gemüse met een verklaring:
Verantwoordelijk voor deze ontwikkeling zijn:
- Turbogroei
- Te veel mest, die alleen de opbrengst verhoogt. Te veel stikstof vermindert het aandeel aan vitamine C.
- Verarming van de bodem (minder mineralen)
- Veel te vroeg oogsten, met name bij importproducten
- Groente en fruit wordt al geoogst, voordat het helemaal rijp is.
- Grote transportafstanden en verkeerde opslag.


Het zijn weliswaar niet de beste artikelen (de toon is erg esoterisch), maar inhoudelijk kloppen ze en dat kan ik van het voedingscentrum niet zeggen. Dat stelt simpelweg 'er is nooit goed onderzoek gedaan'. Veel waarschijnlijker is, dat het voedingscentrum ze niet heeft gevonden en blijkbaar ook niet over de wilskracht beschikt onderzoek hiernaar aan te jagen.

Nog merkwaardiger: wanneer boeren overstappen op biologisch, dan wordt hun productie compleet geanalyseerd en vergeleken met de opbrengsten van hun buren, die nog industrieel werken. De verschillen gaan dan in de omgekeerde richting. Vooral wanneer de boeren geen kunstmest meer gebruiken, maar zelf mest produceren, zitten er meer voedingsstoffen in de groentes en het fruit dan uit de industriële aanpak.
Lady1234 schreef:
05 apr 2022 19:59
Als je normaal eet, heb je helemaal geen supplementen nodig. Hooguit misschien iemand wiens huid nooit aan de zon wordt blootgesteld, of een zwangere vrouw e hele kleine kinderen.
Of als je Covid19 hebt gehad en er alles aan doet om van de gevolgen af te komen. Ik heb er niet voor niets al twee keer 'op voorschrift' bij gezet.
Nijogeth schreef:
05 apr 2022 21:52
Tja, ik mis ook steeds meer de vitaminen en mineralen die in die verboden chemische gewasbeschermingsmiddelen zaten ;)
:mrgreen:

Terug naar de NutriScore
Rijksoverheid schreef:Een donkergroene A staat voor de meest gezonde samenstelling binnen de productgroep.
En hier zit het venijn. Binnen de productgroep.
Rijksoverheid schreef:Een product krijgt pluspunten voor eiwit, vezels, fruit, groente, peulvruchten, noten.
Een product krijgt minpunten voor energiegehalte (kcal), suikers, verzadigd vet, zout.
Binnen de productgroep zout kan alleen een E opduiken, want zeezout, zangzout, keukenzout, het is allemaal zout en daarmee fout.

J. Deltoer
Berichten: 3050
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

PeterPeters1966 schreef:
05 apr 2022 18:47
Zeg dit kan niet he. Dit is een internetforum en daar zijn genuanceerde reacties niet toegestaan. Alles waar de overheid of grote bedrijven bij zijn betrokken moeten per definitie afgebrand worden 😄
Tja, je zou toch eens kritiek op de D66overheid willen uiten als ze echt weer eens compleet de mist in gaan. Dat moet je niet willen. Gewoon ja knikken tegen alles wat de kaagjetten doctrine beveelt. Andere meningen moet je vooral niet willen hebben, is alleen maar lastig.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
05 apr 2022 22:04
Nee, echt? Het is al jaren bekend. Hier een (Duits) artikel uit oktober 2016 met een reeks tabellen erbij. Obst und Gemüse verlieren Nährstoffe und Vitalstoffe Met onder 'studien' 8 bronnen.

Of uit december 2017 Welche Nähstoffe sind überhaupt noch in unserem Obst und Gemüse met een verklaring: (...)
Ja, echt.

Uw tweede bron (cellnutrition.de) geeft geen enkele referentie en is dus niet te controleren. Het is een blog van iemand die geïnteresseerd is geraakt in natuurvoeding.

Uw eerste bron noemt weliswaar een aantal artikelen, maar daar wordt in de tekst niet naar verwezen. De namen die in het artikeltje worden geciteerd, vind ik niet terug in die bronnen. Wat dan overblijft zijn de twee tabellen, afkomstig van Geigy. De tijd ontbreekt mij om de originele publicatie op te zoeken, maar dat Geigy een vitaminepillendraaier is, zal geen toeval zijn.

Ik ben trouwens niet de enige die die publicatie niet kan vinden. Op deze pagina van fitzonderfabels.nl lees ik namelijk:
Naast deze studies kom je op diverse websites de Geigy tabel tegen. Deze zou afkomstig zijn van het farmaceutisch bedrijf Geigy uit Zwisterland die analyses uit 1995, 1996 en 2002 door laboratorium Karlsruhe en Sanatorium Oberthal met elkaar vergeleken heeft. Geigy laat ook dalingen zien in voedingsstofgehalte. Echter een officiële publicatie met details over materialen en methoden ontbreekt.
Op dezelfde pagina wordt uitvoerig toegelicht (met bronverwijzingen!) waarom het beslist niet vast staat dat er tegenwoordig minder voedingsstoffen in groente en fruit zouden zitten:
(...) Met de nu beschikbare onderzoeken kun je dus niet stellig concluderen dat onze voeding minder (of juist meer) voedingsstoffen bevat.

En nu?
De belangrijkste oorzaak voor een niet optimale inname van vitamines en mineralen heeft erg weinig te maken met dat ons voedsel mogelijk minder voedingsstoffen zou bevatten. (...)
Overigens vind ik uw aantijgingen jegens het Voedingscentrum ongegrond en ongefundeerd.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tja J. Deltoer, de kritiek op D66 snap ik. Maar net als bijna alle politieke partijen waaien ze ook maar een beetje met de wind mee. Er zijn weinig partijen die een soort ideaalbeeld schetsen waar ze heen willen met dit land en daar een lange termijn plan voor durven uitrollen. Het is allemaal korte termijn en net wat er nu hip is. Oh, woke zijn is helemaal hip, dan staan er allemaal woke-standpunten in ons partijprogramma. Oh, defensie is zwaar onderbemand en heeft oud materieel, laten we dat dan nu eens in ons programma zetten.

Ik mis partijen die zeggen: volgens ons moet de bezetting van defensie op dit peil zitten en het materieel van deze kwaliteit zijn. En dat dan ook iedere verkiezingen erin laten staan. Partijen hebben tegenwoordig geen harde lijn meer waar lichtjes van af wordt geweken om over de huidige onderwerpen mee te kunnen denken, maar partijen hebben vooral een dunne lijn, waar flink van wordt afgeweken om relevant te zijn in de huidige onderwerpen.

Eigenlijk is het politiek landschap momenteel niet echt geschikt om een land te runnen met een lange termijnvisie. En laat dat nu ook heel belangrijk zijn bij het besturen van een land. Maar om daar nu alleen de D66 de schuld van te geven, dat gaat me een beetje ver.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben het vaak met je oneens Nijogeth, maar hier volg ik je volledig.

J. Deltoer
Berichten: 3050
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Vrienden, ik reageerde op die meneer van D66 die vond dat kritiek op de overheid niet mocht. Vandaar...

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

J. Deltoer schreef:
06 apr 2022 00:06
Vrienden, ik reageerde op die meneer van D66 die vond dat kritiek op de overheid niet mocht. Vandaar...
Ik weet niet welke meneer van D66 u bedoelt, maar als u het hebt over de reactie van @PeterPeters, mijns inziens was dat sarcastisch bedoelt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door sjohie »

Jablan schreef:
05 apr 2022 19:56
Erthanax schreef:
05 apr 2022 19:44
Het Voedingscentrum geeft antwoord op de vraag "Bevatten groenten tegenwoordig minder voedingsstoffen dan vroeger?" en zegt en passant ook iets over supplementen.
Zelden een pagina met zoveel non-informatie gezien. Supplementen zijn bij ons voorgeschreven. Iets met Corona en zo. :wink:
Nijogeth schreef:
05 apr 2022 19:51
Dan kun je zeker het beste afbakbrood pakken met die redenatie. Volgens mij smaakt zo'n hamburger een week later nog steeds hetzelfde.
Die hamburger zit zo in elkaar, dat zelfs schimmels er geen trek in hebben :roll:
Dan zou ik die pagina even iets beter lezen, want daar lees ik " Supplementen zijn alleen nodig voor sommige groepen, zoals zwangeren en ouderen.". En die 2 voorbeelden zijn precies dat, geen volledige opsomming van iedereen die wel of niet gebaad is bij supplementen. Kortom jullie zouden dus ook prima binnen een groep kunnen vallen. En ik zou ook even meenemen dat dat artikel mogelijk van vóór de pandemie dateert. :wink:

Overigens is niet met zekerheid vast te stellen of een bepaalde groente meer of minder mineralen bevat als vroeger, simpelweg omdat toentertijd dat soort dingen niet, of zeer gebrekkig, werden gemeten. Wat we wel weten, is dat bepaalde groenten naar de marktvraag tóe worden gekweekt, denk aan iets minder bittere spruitjes en witlof, of zoetere tomaten.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
05 apr 2022 23:39
Ik ben het vaak met je oneens Nijogeth, maar hier volg ik je volledig.
Ja, ik loop ook rond met een lichte hersenschudding, dat zal het zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door sjohie »

breien schreef:
06 apr 2022 10:43
Wat wordt bedoeld met vroeger.
In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw werd er zeer kwistig met pesticiden gestrooid. Het waren vergeleken met de huidige pesticiden echte paardenmiddelen.
Gaat men verder terug in de tijd dan waren er veel minder bewaarmethoden om groenten & fruit ook tijdens de winter beschikbaar te houden. Zeker voor de stedelingen. Ook had men waarschijnlijk een minder uitgebreid assortiment.
In ieder geval geen sperziebonen uit Senegal, of verse aardbeien met de kerst. Men at veel meer met de seizoenen mee. Ook aten veel mensen toentertijd lang niet elke dag vlees.

Ik heb ooit een mooie discussie gezien of de uitvinder van de kunstmest, waardoor we 7+ miljard mensen kunnen voedden, een Nobelprijs verdient, of veroordeeld moet worden voor misdaden tegen de menselijkheid. Ultimo komen veel van onze problemen, voort uit het feit dat er (te)veel mensen op deze aardbol wonen die te eten moeten hebben.

Maar goed, zo existentieel hoeven we de discussie over die nutri-scores ook weer niet te maken. Het kweekt een stukje bewustwording, hopelijk, en dat is altijd stap één van een gedragsverandering.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zal maar eens gaan kijken naar die nutriscores de volgende keer dat ik in de supermarkt ben.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
05 apr 2022 22:56
Overigens vind ik uw aantijgingen jegens het Voedingscentrum ongegrond en ongefundeerd.
Allereerst: goede repliek, compliment en dankjewel.
Inzake het voedingscentrum: zoals het daar wordt gepresenteerd, is het teveel een mening en te weinig feit. Je eigen link - fitzonderfabels - is in dit verband een betere bron waarom wel/niet.
Conclusie: afname is subjectief / persoonlijke indruk.
En het ontbreekt aan langlopend onafhankelijk onderzoek naar de kwaliteit van de levensmiddelen. Apart, want uiteindelijk probeert de nutri-score wel iets te zeggen over de kwaliteit / voedingswaarde.

Overigens zegt het niet zoveel, dat een farmaceut als Geigy onderzoek in opdracht geeft. Heel veel onderzoek is commercieel van opzet of gesponsord, omdat overheden de toegevoegde waarde niet zien. Dat het online niet te vinden is, zegt ook niet alles, niet elk land is even snel digitaal gegaan. Voor mij telt, dat het is gepubliceerd in vakbladen en dat gebeurt pas nadat er anderen over hebben geoordeeld.

rooie60
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 feb 2007 11:12

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door rooie60 »

Hou toch eens op met al die appjes,programmaatjes over wat gezond is en niet! iedereen weet donders goed wat verzaigde en ónverzadigde vetten zijn.............alles met mate,véél groenten,vis/vlees/kip ....

Bezorgdeburger
Berichten: 598
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Even dit onderwerp gelezen.
In dit artikel een uitleg over teruglopen van
hoeveelheid vitamines, mineralen, ijzer enz in groenten, fruit, rijst, tarwe noem maar op door verschillende oorzaken.
Met links naar recente studies. Te veel om daaruit te citeren. Maar gaat over veel meer dan onverzadigde- en verzadigde vetten. Om over dat systeem van nutriscores maar te zwijgen.

Dus wie het interesseert lees dit artikel

https://www.nationalgeographic.nl/fruit ... n-voorheen

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar vroeger werden groenten vaak veel meer tot prut gekookt en ook minder rauw gegeten. Heft elkaar wel (deels) op

Bezorgdeburger
Berichten: 598
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Het systeem van Nutri-Score: klopt het of niet?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lady1234 schreef:
30 sep 2022 15:18
Maar vroeger werden groenten vaak veel meer tot prut gekookt en ook minder rauw gegeten. Heft elkaar wel (deels) op
Oh ja? Jij hebt toch wel hele rare opmerkingen soms Lady. Voordat er uberhaupt iets gekookt kan worden zal het toch eerst verbouwd moeten worden lijkt mij.
En bewerkte product en krijgen dan pas een nutriscores die ook nog eens verdeeld is over bepaalde groepen van producten.

Maar Jablan en Erthanax hadden discussie over stelling van voedingscentrum. Daarop reageerde ik met die link.

Plaats reactie