Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Vakbond
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2023 13:59

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Vakbond »

In het verleden zelfs een universitaire opleiding gevolgd, echter door omstandigheden moeten stoppen. Het was toen mogelijk om een gedeelte terug te krijgen via de belastingen en was dus te betalen. Nu niet meer. Eindelijk heb ik mijn leven weer een beetje op de rails maar de universiteit kan ik vergeten omdat het dus te duur voor mij is. Aangezien ik geen waarde hecht aan opleidingsniveau ben ik gaan rondkijken wat ik nog meer leuk vind om stappen in te maken. Ik kwam uit bij een opleiding bij Zakine, een mbo instelling. Echter kreeg vandaag te horen dat bij geen enkele opleiding of cursus het stap budget gebruikt kan worden. Dus je wordt weer richting de lijst van nutteloze cursussen geduwd. Wat een verloedering van ons onderwijssysteem.

Ferd67
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2023 12:17

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Ferd67 »

Stap-budget maar afschaffen denk ik. De irritaties lopen op. Nu falen ze weer met het inloggen. Hoeveel miljoen is er al mee gemoeid om dit systeem op te zetten en nu faalt de site weer. Bespaart de overheid nu echt? Ik heb mijn twijfels.

Marloestvv
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 feb 2023 21:57

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Marloestvv »

De ervaringen die hier worden gedeeld, deel ik ook. Ik volg een deeltijd opleiding aan de open universiteit waarvoor ik instellingscollegegeld betaal. Dat is een fors bedrag. Voor de introductie van het stap-budget kon ik een deel van de kosten via de belastingdienst verrekenen. Nu is dat niet meer mogelijk. De opleiding komt niet in aanmerking voor het stap-budget. Het is of zelf het geld volledig verdienen of lenen via het leven lang leren krediet. Dat is een negatieve ontwikkeling. Het meest vervelende vind ik toch wel dat met het stap-budget cursussen worden vergoed waarvan de relevantie mij volledig ontgaat. Ik zie toch liever dat volwaardige opleidingen worden gesteund. Daarnaast hoor ik regelmatig dat je geluk moet hebben of je wel of niet aanspraak kunt maken op het budget. De vorige regeling via de belastingaangifte was tenminste voor iedereen helder, duidelijk en toegankelijk.

JannekeD
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2023 16:45

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door JannekeD »

Ik heb tussen september 2021 en juni 2022 een erkende opleiding gevolgd van 1500 euro. Deze heb ik in 2022 betaald.
Ik kan deze kosten nu niet als aftrekpost opvoeren bij de aangifte inkomstenbelasting maar ik had ook geen STAP budget aan kunnen vragen, want dat moet vooraf.
Klopt dit? Is mijn conclusie juist dat er een gat in de regeling zit?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, dat klopt. Nee, geen gat, is juist de bedoeling.

es1970
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2023 11:02

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door es1970 »

Vandaag voor het eerst een poging aan het doen om het stapbudget aan te vragen. Om 9:30 uur mij al aangemeld en nu ruim 1 uur later is de wachtrij nog steeds ruim een uur. Het is een loterij en niets meer dan dat. Studiekosten aftrekken van je inkomsten belasting is een heel stuk eerlijker daar kan iedereen gebruik van maken en geeft veel minder stress. Juist mensen die het financieel lastig hebben, hebben al veel stress en krijgen door dit soort vreemde regelingen nog meer stress. Dus alsjeblieft draai dit terug!

K.H
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2023 17:26

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door K.H »

Het lijken wel de hamsterweken bij AH. ik denk dat uwv 10 stuks stapbudget heeft voor het hele land, en daarmee ook afgeschaft dat je je studiekosten kan aftrekken bij de belastingdienst. Vreselijk dit... wil je kans maken op een stapbudget, dan moet je bij de pc overnachten. ik heb al een tijd zitten wachten en toen ik vandaag ging inloggen kreeg te zien dat stapbudget er al doorheen is. Op welke manier kun je dan als burger kans maken? als je elke keer te laat bent, dan kan je met pensioen je studie starten. Als ik in de rij moet gaan staan, dan noem ik dit echt geen stapbudget. dan maar de oude regel via de belastingdienst. Het heeft geen zin meer als je nooit aan de beurt komt.

Brekervolte
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2023 10:19

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Brekervolte »

Stap-budget; een oneerlijke loterij
Voor de vierde keer een poging aan het wagen om een Stap budget aan te vragen; maar de wachttijd is op dit moment nog steeds een uur en dan weet je het wel. Helemaal eens met de opmerkingen hieronder. Daarnaast ben ik al mensen tegengekomen die vorig en dit jaar wel een stap budget toegekend hebben gekregen. Ook ben ik op dit moment 'in-between-jobs' en dan vind ik het ongemakkelijk om te zien dat mensen trainingen volgen die ze ook van hun werkgever normaal gesproken vergoed hadden kunnen krijgen (in iemands portemonnee kijken, kan ik natuurlijk niet).
Weer uren tijd voor niets erin gestopt en dan heb ik nog die tijd, ben al hoog opgeleid en weet de weg te vinden; maar voor vele mensen die het wellicht nog harder nodig hebben, is dit niet zo toegankelijk en stuwt ook deze regeling de ongelijkheid in opleidingsmogelijkheden in Nederland omhoog.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar goed dat die onzin dan afgeschaft wordt.

jojov87
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2023 13:06

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door jojov87 »

Het is makkelijker om kaartjes voor een concert te krijgen dan dat je wordt UITGELOOT voor het stapbudget. En dat is Nederland? Waar iedereen recht heeft op educatie?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

jojov87 schreef:
01 mei 2023 13:28
Het is makkelijker om kaartjes voor een concert te krijgen dan dat je wordt UITGELOOT voor het stapbudget. En dat is Nederland? Waar iedereen recht heeft op educatie?
U zult bedoelen INGELOOT.

En hebt u voorgaande jaren cursussen gevolgd, waarvan u de kosten opgevoerd hebt bij uw belastingaangifte?

MarcoB72
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2015 09:45

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door MarcoB72 »

1 mei 2023 mocht ik het weer proberen om een serieuze werk gerelateerde studie subsidie te bemachtigen. De Stap subsidie. ( EEN GROTE LOTTERIJ = oneerlijk) wat vroeger gewoon via IB aangifte ging . 01-05-2023 Vanaf 09:50uur in de wachtrij gezet en 13:20uur te horen gekregen dat budget op is en ik niet meer in aanmerking kom. Een concert kaart voor Metallica was gemakkelijker te bemachtigingen via een wachtij :(( . Ik vind dit een vorm van rechtsongelijkheid ("zij" wel en ik niet) . "we" betalen toch beide belasting ? Doet een beetje aan de film "the hunger games" denken. De staat regelt een lotterij en je moet maar massel of pech hebben. Heeft niets met kennis/status/inzet/... te maken. puur dom geluk of ongeluk . Wat een spel ............Nogmaals => wat vroeger gewoon via IB aangifte ging om de bevolking (de kans te geven wie de inzet wil geven) op een hoger kennis niveau te brengen. Gelukkig betaald mijn werkgever nu ............ (voor mij opgelost , maar ja niet elke werkgever is zo goed als die van mij)

Bos81
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2023 17:14

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Bos81 »

STAP is niet alleen een melkkoe voor malafide aanbieders, ook de reguliere bedrijven maken ernstig misbruik.

Mijn geval. STAP aangevraagd en gekregen. Basis HRM. Kosten +- 700 Euro.

NTI brengt 65 Euro in rekening voor het uitstellen van een examen en tevens 65 Euro voor een herexamen. Mijn tweede examen heb ik mijn score bijgehouden, ik dacht een dikke voldoende. Tot mijn verbazing een 5. Dan wil je dus inzage, maar dat kost 80 (?) euro en je moet ergens in het land fysiek opdraven. Op deze wijze maken ze je het verschrikkelijk moeilijk. Dan maar een herexamen doen. Ditmaal geslaagd. Het certificaat kost 35 Euro.

De boeken van de NTI zijn copy paste overheidswebsite teksten, puur plagiaat. De boeken staan tevens bomvol rekenfouten en andere fouten. Een simpele berekening van Bruto na Netto gaat fout, 30% van 450 schijnt 150 te zijn. Ik heb vele screenshots van fouten gestuurd via mail en zelfs in de leeromgeving aan een 'docent' aangeven welke fouten ik had gevonden. Natuurlijk konden ze daar niets mee.

Blijkbaar heb je ook een mentor.... alleen, wie die mentor is? Ik weet het nog steeds niet. Ik heb de indruk dat dit een willekeurig iemand is die de email van de 'mentorraad' beantwoord.

Ik heb absoluut niet de indruk dat dergelijke opleidingen mensen kansen bieden op de arbeidsmarkt. Daarnaast is het de vraag of mensen die aanvraag hebben gedaan wel intrinsieke motivatie hebben, hoeveel mensen uiteindelijk de opleiding niet afmaken en dus het volle pond terug moeten betalen. Dit is een belangrijk punt: De aanbieder KAN NIET VERLIEZEN! Immers, verlies van subsidie = verhalen op klant. Voor studenten die onverhoeds de opleiding niet afmaken (voor 80%) weten we hoe het gaat, kosten gaan oplopen vanwege de malle molen van aanmaningen, deurwaarders, tot BKR registraties aan toe.

De zwendel die STAP-budget is zal onderzocht moeten worden.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ach, volgend jaar wordt STAP afgeschaft en kan je studiekosten ook niet meer aftrekker. Diep treurig voor al die mensen die geen geld hebben voor scholing.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door kuklos »

Bos81 schreef:
13 jun 2023 17:46
NTI brengt 65 Euro in rekening voor het uitstellen van een examen en tevens 65 Euro voor een herexamen. Mijn tweede examen heb ik mijn score bijgehouden, ik dacht een dikke voldoende. Tot mijn verbazing een 5. Dan wil je dus inzage, maar dat kost 80 (?) euro en je moet ergens in het land fysiek opdraven. Op deze wijze maken ze je het verschrikkelijk moeilijk. Dan maar een herexamen doen. Ditmaal geslaagd. Het certificaat kost 35 Euro.

De boeken van de NTI zijn copy paste overheidswebsite teksten, puur plagiaat. De boeken staan tevens bomvol rekenfouten en andere fouten. Een simpele berekening van Bruto na Netto gaat fout, 30% van 450 schijnt 150 te zijn. Ik heb vele screenshots van fouten gestuurd via mail en zelfs in de leeromgeving aan een 'docent' aangeven welke fouten ik had gevonden. Natuurlijk konden ze daar niets mee.

Blijkbaar heb je ook een mentor.... alleen, wie die mentor is? Ik weet het nog steeds niet. Ik heb de indruk dat dit een willekeurig iemand is die de email van de 'mentorraad' beantwoord.
Dit is een klacht over de NTI, niet over het STAP-budget; en hoort dus in een apart topic thuis.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Miepje1 schreef:
14 jun 2023 13:37
Ach, volgend jaar wordt STAP afgeschaft en kan je studiekosten ook niet meer aftrekker. Diep treurig voor al die mensen die geen geld hebben voor scholing.
En hoe treurig is het voor al die cowboys die speciaal om deze budgetten binnen te koppen een of ander cursusje in elkaar geknutseld hebben... Die moeten nu iets anders bedenken om overheidspoet te scoren. Misschien worden dat nu pensioendeskundigen of zo.

eringetrapt
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2006 01:57

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door eringetrapt »

Ik zou graag in contact komen met cursisten die net als ik met startbudget en extra bijbetaling een opleiding permanente make up wenkbrauwen gevolgd hebben bij Rocas; docent Inge Wildschut.
Ook graag ervaringen over het merk pigment Ecuri Cosmetics.
Of misschien soortgelijke opleidingen met startbudget bij andere opleiders.


Contact mag in een reactie op dit bericht.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door kuklos »

eringetrapt schreef:
04 okt 2023 22:36
Ik zou graag in contact komen met cursisten die net als ik met startbudget en extra bijbetaling een opleiding permanente make up wenkbrauwen gevolgd hebben bij Rocas; docent Inge Wildschut.
Ook graag ervaringen over het merk pigment Ecuri Cosmetics.
Of misschien soortgelijke opleidingen met startbudget bij andere opleiders.


Contact mag in een reactie op dit bericht.
Wat heeft dit met het STAP-budget te maken? Het is meer iets voor een aparte discussie. Over de aanbieder zelf.

Pnoord83
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2023 11:40

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Pnoord83 »

Als je tot nu toe nog geen STAP budget kon krijgen: ga dan met verschillende toestellen (laptop, smartphone enz.) in de wachtrij staan of vraag vrienden voor je mee te doen. Dan heb je meer kans op subsidie. Bij mij werkte dat heel goed. Succes!

Plaats reactie