Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarom zou het (onterecht) discriminerend zijn als een Nederlandse maatregel voor Nederlanders bedoeld is?

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

De overheid doet alsof het een ideale regeling is terwijl het gewoon een ordinaire bezuinigingsmaategel is.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik_weet_niet_alles schreef:
24 apr 2022 16:03
De overheid doet alsof het een ideale regeling is ......
Niet alleen de overheid. Genoeg dombo's op Linkedin die erover liepen te juichen. Terwijl dit inderdaad gewoon een verslechtering is.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geen Europees ingezetene, maar eventueel een nationaliteit uit de EU.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

breien schreef:
24 apr 2022 16:55
Even onderzoek gedaan.
Ik kan het STAP-budget niet gebruiken voor de cursus Breien voor Gevorderden.

U kunt ze beter gaan geven, loopt u binnen. 😁

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

breien schreef:
24 apr 2022 16:55
Even onderzoek gedaan.
Ik kan het STAP-budget niet gebruiken voor de cursus Breien voor Gevorderden.
Wel als u daarna truien en sjaals gaat breien en deze verkoopt.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
24 apr 2022 15:53
Waarom zou het (onterecht) discriminerend zijn als een Nederlandse maatregel voor Nederlanders bedoeld is?
Omdat de Nederlandse wetgeving ook geldt voor wie hier een verblijfsvergunning heeft.

Ik twijfel of deze regeling binnen de EU als sociale voorziening mag worden gezien. Zo ja, dan heeft elke EU-burger, die langere tijd in Nederland werkt, ook het recht om van deze regeling gebruik te maken.

Dat er alleen naar de Nederlandse nationaliteit wordt gevraagd, lijkt mij een fout in de automatisering. Bij 'nee' hoort de toelichting te staan voor wie de regeling nog meer open staat.

Is dit allemaal niet aanwezig, dan zorgt de slordige uitwerking voor discriminatie. Volgend voorbeeld van mensen het idee geven 2e rangs burger te zijn, zelfs als er geen opzet in het spel is.
Laatst gewijzigd door Jablan op 24 apr 2022 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is niet alleen voor iemand met de Nederlandse nationaliteit. Het is voor alle burgers met een EU nationaliteit die in Nederland wonen, met nog wat voorwaarden.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als ik het kennisdocument bekijk, zie ik het volgende.
Met de subsidieregeling STAP-budget komt er een individueel leer- en ontwikkelbudget voor iedereen met een band met de
Nederlandse arbeidsmarkt.
• Er is sprake van een band met de Nederlandse arbeidsmarkt als de persoon op het moment van de aanvraag:
o ten minste 18 jaar oud is, maar jonger is dan de AOWgerechtigde leeftijd;
o een burger van de EU of een familielid van een Unieburger is;
én
o in de periode van twee jaar en drie maanden tot drie maanden voorafgaand aan de aanvraag ten minste zes maanden verzekerd is voor de volksverzekeringen.
De vraag is dus of Dvgenderen aan al deze voorwaarden voldoet. Zo ja, dán gaat er inderdaad iets fout in de automatisering.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zie deze pagina van stap-budget.nl:
Je hebt recht op STAP-budget voor een opleiding als:
- je ouder bent dan 18 jaar en nog geen AOW ontvangt (of je wel of niet werkt, een uitkering ontvangt of ondernemer bent, dat is voor je aanvraag niet relevant).
- jij of je partner de Nederlandse nationaliteit heeft of een andere nationaliteit van een land binnen de Europese Unie.
- je volksverzekerd bent (dit ben je als je de afgelopen 27 maanden minstens 6 maanden in Nederland gewoond, gewerkt of een uitkering hebt gehad).
- je dit kalenderjaar nog geen STAP-budget hebt gekregen en er nog budget is.
- je voor de opleiding STAP-budget kan krijgen (volgens het STAP-scholingsregister).

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het is ook niet voor iemand, jonger dan 30 jaar, voor een voltijdsopleiding.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door sjohie »

ChristineMolHaak schreef:
04 apr 2022 21:25
Ik wil zo graag de docent Engels opleiding afronden.
Dat kost me nu door instellingsgeld bijna 8000 per jaar.
Dat is natuurlijk al belachelijk voor docentopleidingen.
Dat kan ik niet meer van de belasting aftrekken en STAP budget is niet mogelijk als je al bezig bent met studeren.

Goh, wat willen we graag extra mensen in het onderwijs …
Nou, als investering is dat zo ongeveer het best bestede geld ooit. Zojuist is er weer 10% salarisverhoging voor de leraren afgesproken, en met de bekende schaarste. is een baan na deze opleiding, zo goed als gegarandeerd. Met dat salaris kan dan die 8k, minus 1k STAP, afgelost worden.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

sjohie schreef:
25 apr 2022 08:52
ChristineMolHaak schreef:
04 apr 2022 21:25
Ik wil zo graag de docent Engels opleiding afronden.
Dat kost me nu door instellingsgeld bijna 8000 per jaar.
Dat is natuurlijk al belachelijk voor docentopleidingen.
Dat kan ik niet meer van de belasting aftrekken en STAP budget is niet mogelijk als je al bezig bent met studeren.

Goh, wat willen we graag extra mensen in het onderwijs …
Nou, als investering is dat zo ongeveer het best bestede geld ooit. Zojuist is er weer 10% salarisverhoging voor de leraren afgesproken, en met de bekende schaarste. is een baan na deze opleiding, zo goed als gegarandeerd. Met dat salaris kan dan die 8k, minus 1k STAP, afgelost worden.
Die 10% is toch voor basisonderwijs leerkrachten? Maar verder met je eens dat dit een goede investering is.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Ik kan het opzoeken maar misschien weet iemand dit direct: kan je stapsubsidie combineren met andere subsidies. Ik heb via mijn werkgever (naast de reguliere trainingen) recht op 1500 euro per jaar voor wat voor training dan ook. Met STAP erbij kan ik een serieuze opleiding doen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat u daarnaast van anderen, of van uw werkgever krijgt, is voor Stap niet van belang.

beeperhorrie
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 mar 2017 20:35

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door beeperhorrie »

DvGenderen schreef:
24 apr 2022 00:01
Samen met een bijna Nederlander, al jaren ingeburgerd en werkend en belasting betalend enz., struikelen we bij het doorlopen van de 'voorwaarden' over de 4de vraag: heeft u... de Nederlandse nationaliteit..?
In de 'regels' vind ik alleen dat je een Europees burger/ingezetene moet zijn, echt niks over dat je Nederlander moet zijn. Dat zou ook wel heel discriminerend zijn.
Dus hoe discriminerend is het dan dat je toch heus afgewezen wordt als je nog geen Nederlandse nationaliteit hebt!?!?
"UWV: waarom makkelijk en vriendelijk doen als het ook moeilijk en discriminerend kan?"
Dat is te makkelijk gesteld. Mijn buurvrouw van Somalische afkomst en inmiddels genaturaliseerd komt er gewoon voor in aanmerking. Er moet ergens een grens worden gezet en dat heeft niets met het uitsluiten van iemand te maken wegens geloof, uiterlijk, afkomst, geaardheid of wat dan ook. De discriminatiekaart wordt weer eens veel te gemakkelijk getrokken.
Het UWV bepaalt daarbij ook de regels niet maar is slechts een administratieve poort in dit traject.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

AOW-ers komen ook niet in aanmerking, discriminatie. 😂

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Op 2 mei kun je, waar opteren voor een opleiding. Wat jammer is dat de regeling geldt wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Iemand die werkt, zonder PC kan niet op tijd zich aanmelden. Dus bijvoorbeeld een stratenmaker, mist hier al vaak een kans

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En heeft die persoon zich dan al bij een opleiding aangemeld? Dan maar ochtend vrij nemen en achter de PC gaan zitten.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Petra1987 schreef:
27 apr 2022 12:15
Op 2 mei kun je, waar opteren voor een opleiding. Wat jammer is dat de regeling geldt wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Iemand die werkt, zonder PC kan niet op tijd zich aanmelden. Dus bijvoorbeeld een stratenmaker, mist hier al vaak een kans
Ik mis even het verband tussen stratenmaker en de rest wat u schrijft.
Maar eerlijk, hoeveel mensen zouden nu niet op het internet kunnen? De inschrijving begint om 10.00 uur, dus dan maar naar een bibliotheek als je zelf geen internet hebt.
En iemand die werkt heeft geen kans? Kom op zeg, als je wilt zijn er altijd mogelijkheden.

Plaats reactie