Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Het verband is dat bureautijgers eerder een stapopleiding kunnen halen. je moet je wel eens kunnen indenken in een ander.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door kuklos »

Lowieze schreef:
27 apr 2022 13:49
Petra1987 schreef:
27 apr 2022 12:15
Op 2 mei kun je, waar opteren voor een opleiding. Wat jammer is dat de regeling geldt wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Iemand die werkt, zonder PC kan niet op tijd zich aanmelden. Dus bijvoorbeeld een stratenmaker, mist hier al vaak een kans
Ik mis even het verband tussen stratenmaker en de rest wat u schrijft.
Maar eerlijk, hoeveel mensen zouden nu niet op het internet kunnen? De inschrijving begint om 10.00 uur, dus dan maar naar een bibliotheek als je zelf geen internet hebt.
En iemand die werkt heeft geen kans? Kom op zeg, als je wilt zijn er altijd mogelijkheden.
Petra1987 heeft hier gewoon een punt. Mensen met een kantoorbaan kunnen dit vanachter hun bureau doen. Een stratenmaker moet vrij nemen. En dan maar hopen dat de website niet weer overbelast is.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat denkt u dan van caissières, verpleegkundigen, vuilnismannen en ga maar door?

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lowieze »

kuklos schreef:
27 apr 2022 13:54
Lowieze schreef:
27 apr 2022 13:49
Petra1987 schreef:
27 apr 2022 12:15
Op 2 mei kun je, waar opteren voor een opleiding. Wat jammer is dat de regeling geldt wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Iemand die werkt, zonder PC kan niet op tijd zich aanmelden. Dus bijvoorbeeld een stratenmaker, mist hier al vaak een kans
Ik mis even het verband tussen stratenmaker en de rest wat u schrijft.
Maar eerlijk, hoeveel mensen zouden nu niet op het internet kunnen? De inschrijving begint om 10.00 uur, dus dan maar naar een bibliotheek als je zelf geen internet hebt.
En iemand die werkt heeft geen kans? Kom op zeg, als je wilt zijn er altijd mogelijkheden.
Petra1987 heeft hier gewoon een punt. Mensen met een kantoorbaan kunnen dit vanachter hun bureau doen. Een stratenmaker moet vrij nemen. En dan maar hopen dat de website niet weer overbelast is.
Nou ja zeg, een stratenmaker kan geen smartphone hebben?

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ging het hier niet om de ervaringen? Helaas zie ik meer commentaar als ervaringen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onkruid71 schreef:
28 apr 2022 03:36
Ging het hier niet om de ervaringen? Helaas zie ik meer commentaar als ervaringen.
De vraag was dit:
Radar schreef:
04 apr 2022 19:41
Wat vind jij van deze regeling?
Commentaren passen daar prima bij.

Monqui
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2022 14:20

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Monqui »

Ondanks een zeer laag inkomen kon ik wel studiekosten van de belasting aftrekken. Ik studeer aan de Open Universiteit, al jaren, naast alle andere verplichtingen die je als volwassene hebt. Ik ben bezig met de laatste loodjes van de Master en hoop na mijn afstuderen eindelijk weer werk te vinden. Door de voorwaarden van het stap-budget wordt mijn studie ineens veel duurder. Ik zou het liever het “Laat de reeds studerenden maar vallen”-budget willen noemen. Zowel qua huidig inkomen (minimum) als qua doel (kans op nuttig werk en fatsoenlijk inkomen voor de jaren die ik nog in het arbeidsproces mag doorbrengen) zou ik in aanmerking moeten komen voor een tegemoetkoming, maar de regels laten dat niet toe. Ik ben vóór een opleidingsbudget voor iedereen, maar wel onder heel andere voorwaarden. Veel werkenden krijgen al vergoedingen voor opleidingen vanuit hun werk. Geregistreerde werklozen worden vaak geholpen door reïntegratiebedrijven. Die hebben wellicht geen STAP-budget nodig. Er is geen enkele garantie dat degenen die het geluk hebben voor het budget in aanmerking te komende opleiding niet gemakkelijk zelf hadden kunnen betalen. Deze regeling klopt gewoon niet. Ik weet zeker dat veel mensen tussen wal en schip vallen of hun opleiding moeten staken vanwege geldgebrek.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Nu de praktijk, ik probeer in te loggen bij stap en de wachtrij is inmiddels meer dan een uur. De statenmaker of een fabrieksarbeider of een monteur komt hier met zijn GSM nooit doorheen.

Ik als bureau tijger open een extra scherm, waarbij ik wacht totdat deze tijd voorbij is. Ik vind dit wel een manco voor het systeem. Degene die echt een opleiding nodig hebben krijgen dit dus niet.

Niet iedereen krijgt dezelfde kans!

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is toch alleen de nieuwigheid.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Lady1234 schreef:
02 mei 2022 10:14
Dat is toch alleen de nieuwigheid.
Zou je denken, laatste boodschap is : U staat nu in een wachtrij en Wachtrij wordt gepauzeerd. Daar sta je dan bijvoorbeeld als verpleegkundige met je smartphone.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door kuklos »

Lady1234 schreef:
02 mei 2022 10:14
Dat is toch alleen de nieuwigheid.
Het was vorige keer ook al dit probleem. Slecht geregeld dus. Slechte regeling, slechte ICT erachter.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Klopt en ben je eindelijk aan de beurt, dan krijg je de volgende melding : 503 Service Unavailable

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door AndreDierick »

waarom mag ik als gepensioneerde (72 jaar) niet meedoen?

Rietschoten4545
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2019 15:32

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Rietschoten4545 »

Het aanvragen is een drama...wie verzint dit. Uren in de wachtrij

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

AndreDierick schreef:
02 mei 2022 11:45
waarom mag ik als gepensioneerde (72 jaar) niet meedoen?
Omdat jij AOW + mogelijk een pensioen ontvangt. Het gaat om het werkende gedeelte van de bevoking (tot 67 jaar) Dit gedeelte van de bevolking moet het geld verdienen om o.a. AOW te kunnen betalen.

donathan
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2022 10:01

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door donathan »

AndreDierick schreef:
02 mei 2022 11:45
waarom mag ik als gepensioneerde (72 jaar) niet meedoen?
Omdat het voor werkenden is. STAP staat dan ook voor Stimulering Arbeidsmarkt Positie. Als gepensioneerde hoef je je arbeidsmarkt positie niet meer te stimuleren.

Marloes123
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2022 14:18

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Marloes123 »

Voor mij is het STAP budget ook een verschrikking. Ik ben in 2020 begonnen met de HBO opleiding SJD via het NCOI. Ik betaal maandelijks 550 euro. Bij de belastingteruggave een mooi bedrag teruggekregen. Nu val ik tussen wal en schip, een STAP budget kan je alleen aanvragen als je binnen 4 maanden begint en niet al bent begonnen. Het is een schandalige bezuiniging die wordt verborgen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je kunt de meest gekke cursussen volgen, bijvoorbeeld “wandelcoach”. Het moet niet dwazer worden.

Joyce*69
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2021 12:44

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Joyce*69 »

Net van mijn opleider gehoord dat ik omdat ik bezig ben met een meerjarige opleiding niet in aanmerking kom voor het STAP-budget. Hierop contact met het UWV opgenomen en kreeg ik te horen dat dit klopt. De medewerker gaf aan dat opleiders met een meerjarige opleiding hier creatief in zijn en er i.p.v. een vierjarige opleiding 4 blokken van 1 jaar van maken. Dit kon ik dus doorgeven aan mijn opleider zei de medewerker van het UWV.
Ook gaf hij het advies om een officiële klacht in te dienen bij de overheid hierover.

Hebben jullie een voorbeeld klachtenbrief voor ons, zodat we die massaal kunnen gaan indienen?

Ik heb persoonlijk liever de aftrek van de belastingdienst terug want dan hoef ik niet aan alle eisen van het STAP-budget te voldoen en ik kan meer terug krijgen.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door kuklos »

Joyce*69 schreef:
02 mei 2022 14:51
Ik heb persoonlijk liever de aftrek van de belastingdienst terug want dan hoef ik niet aan alle eisen van het STAP-budget te voldoen en ik kan meer terug krijgen.
Ik ook. Dit is een rotregeling.

Plaats reactie