Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Er is op dit moment nog maar 18% beschikbaar van het budget. Alleen de snelste reageerders hebben recht op een budget. Deze regeling is al achterhaald. Daarnaast worden mensen enorm beperkt. Het wordt moeilijker om een HBO opleiding te volgen.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door kuklos »

Petra1987 schreef:
02 mei 2022 15:53
Het wordt moeilijker om een HBO opleiding te volgen.
Niet alleen een HBO opleiding.
Ik volg een post doctorale opleiding en kon in 2021 nog €15.000 van de inkomstenbelasting aftrekken, nu niks meer.

beeperhorrie
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 mar 2017 20:35

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door beeperhorrie »

Petra1987 schreef:
02 mei 2022 15:53
.... Er is op dit moment nog maar 18% beschikbaar van het budget. ....
Waar vind je die gegevens?

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Petra1987 »


beeperhorrie
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 mar 2017 20:35

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door beeperhorrie »

Petra1987 schreef:
02 mei 2022 16:52
Deze staan op https://www.stapuwv.nl/p/voorportaal (nu 15%)
Dank je, was mij nog onbekend.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Als je nog een opleiding wilt volgen, kun je nu (3 mei 2022) nog reageren. Er is nog 3 % budget over. Je weet maar nooit!

Christiaan1993-
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2022 01:24

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Christiaan1993- »

Ik studeer sinds kort aan de radboud universiteit en dacht mijn 2e en 2e jaar instellingscollegegeld (8000 euro per jaar) van de belasting af te kunnen trekken omdat ik dan geen recht meer heb op studiefinanciering. Met deze flut regeling val je tussen wal en schip waardoor ik de studiekosten niet kan aftrekker van mijn belasting maar óók geen stap budget kan aanvragen. Gewoon lekker terug naar de oude regeling.

hfv
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2022 11:43

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door hfv »

Het valt mij op dat het stap budget zo goed als geen negatieve aandacht krijgt in de pers, op een item van tros.radar en arjen lubach na. Terwijl onder het meest recente artikel: (https://www.nu.nl/economie/6198770/nieu ... -leeg.html) de reacties overweldigend zeer negatief zijn. Niet alleen door deeltijd HBO studenten die dit met werk combineren, maar ook mensen die inmiddels een cursus hebben gevolgd. Toen ik zelf wilde reageren, na 4 uur, waren de reacties zelfs in zijn geheel uitgeschakeld.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Let op: Er is voor de huidige aanvraagperiode geen STAP-budget meer beschikbaar. De volgende aanvraagperiode start op vrijdag 1 juli 2022 om 10:00 uur.

https://www.uwv.nl/particulieren/stap-budget/index.aspx

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door kuklos »

Fijn toch zo'n regeling, die voor iedereen geldt, waarvoor genoeg budget is, waarbij je niet voeft te vechten voor een plekje en waarbij de ICT werkt. /s

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
05 mei 2022 09:12
Fijn toch zo'n regeling, die voor iedereen geldt, waarvoor genoeg budget is, waarbij je niet voeft te vechten voor een plekje en waarbij de ICT werkt. /s
Doodzonde dat je in dit geval geen dekkingskoop kunt doen :wink:

Eva1977
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2022 07:09

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Eva1977 »

In maart 2021 heb ik eindelijk stappen ondernomen om mijn droom te verwezenlijken. Ik had onderzoek gedaan naar mogelijke opleidingen en een goede gevonden en de studiekosten bleek aftrekbaar van de belasting. Super. Ik heb me meteen aangemeld.
De studie begint in september, maar intussen zijn de kosten niet meer aftrekbaar. Ik kan via het Stap-budget misschien 1.000 euro (nog geen derde van het gehele bedrag) krijgen. De regels voor het aanvragen van het Stap-budget heb ik meerdere keren moeten lezen en ik weet nog steeds niet zeker of ik het helemaal snap.
Voor mij klinkt het als een verkapte bezuinigingsmaatregel.

Anja Michiels
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2022 18:39

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Anja Michiels »

Vandaag getracht het STAP budget aan te vragen, dat lijkt moeilijker te gaan dan verwacht, de website was meteen overbelast en het budget was zeer snel al niet meer beschikbaar. De volgende ronde start 1 september. Het lijkt eerder op een bezuinigingsmaatregel ipv een handreiking

IHensel
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2022 21:30

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door IHensel »

Het budget is belachelijk klein. Je hangt 2 uur in de wachtrij om dan te horen dat het op is. Het is een pure bezuinigingsmaatregel, en dan beweert de overheid ook nog dat het bedoeld is om scholing voor een breder publiek toegankelijk te maken. Het tegendeel is waar, want per tijdvak worden maar zo'n 35.000 budgets toegekend. Daar kom je nooit tussen. Ik móét verplicht scholing volgen omdat dit een voorwaarde voor verlenging van mijn beëdiging is, en al die scholingskosten die t/m 2021 gewoon aftrekbaar waren mag ik nu voor de volle 100 % zelf ophoesten. Een schandalige regeling dus voor iedereen die tot permanente educatie verplicht is.

Ilse de Jong
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2022 13:57

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Ilse de Jong »

Omdat het stap budget wederom op was per 1 juli en ik mijn erkende opleider niet kon vinden, probeerde ik dat vandaag even. Dit deed ik via de Stap- informatie van de Rijksoverheid. Hierin staat een link waarin je naar erkende opleiders kunt zoeken. Gek genoeg kreeg ik na het invullen geen reactie. Het begin scherm, het budget is op, blijft staan. Ik heb alle gegevens en ook mijn leeftijd moeten invullen. Beetje raar dat laatste, omdat er ook helemaal geen andere resultaten genoemd werden. Blijkbaar ben ik te oud? (53) Geen relevante opleiding? ( Restaurateur) Ik mag wel degelijk het budget aanvragen. Maar volgens mij moet ik me eerst aanmelden bij een bureau die dit voor me kan regelen. Heel erg bizar dit.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Jablan »

Dit is elke 2 maanden het geval. Het heeft iets weg van het kopen van concertkaarten - binnen 3 minuten uitverkocht. Of hier: binnen 3 minuten budget op. Hoe zou de winkans zijn?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De aanvraag start pas op 1 september.

Ilse de Jong
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2022 13:57

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Ilse de Jong »

En wederom was het budget van vandaag al op voor 13.00 vanmiddag. Het is gewoon frustrerend om een poging te doen. Deze subsidie regeling heeft niets met een eerlijke verdeling van scholingsgeld te maken. Het is gewoon een loterij, alleen daar kan je je nog vooraf op inschrijven.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door kuklos »

Zelfs dat niet eens (loterij). het lijkt meer op de verkoop van concertkaartjes.

darlene1981
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2022 14:50

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door darlene1981 »

Het budget was vandaag weer in een rap tempo op. Bij de vorige ronde had ik pas om 10.15 uur een STAP venster geopend. Vandaag zat ik om 09.50 uur al achter mijn scherm. Om 11.45 uur kreeg ik een melding dat mijn aanvraag over 57 minuten zou starten als er nog budget beschikbaar was.
En op dat moment was er nog 29% budget beschikbaar :-( . En eenmaal raden......Ik heb dus (weer) geen studiebudget gescoord. Dit systeem werkt niet en ik vraag me nog steeds af hoe je erin slaagt om door te komen. Gaan we na dit "proefjaar" weer over naar het oude systeem van je studie uitgaven opgeven bij de belastingaangifte? Ik hoop van wel want met dit STAP systeem heb je weinig kans van slagen!

Plaats reactie