Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ilse de Jong schreef:
01 sep 2022 14:28
En wederom was het budget van vandaag al op voor 13.00 vanmiddag. Het is gewoon frustrerend om een poging te doen. Deze subsidie regeling heeft niets met een eerlijke verdeling van scholingsgeld te maken. Het is gewoon een loterij, alleen daar kan je je nog vooraf op inschrijven.
Was het niet een paar dagen geleden in het nieuws?
Sommige opleiders lopen binnen door trucs toe te passen om hiermee zoveel mogelijk geld te kunnen claimen bij de overheid ; ze zeggen bijvoorbeeld dat de cursist extra moet betalen voor een getuigschrift .( terwijl dat niet nodig is, want je krijgt gewoon een diploma)
Sommige opleiders stoppen het extra subsidiegeld dan voor een groot deel in eigen zak.
Subsidiepot dus eerder leeg>>>> minder cursisten kunnen een beroep doen op STAP.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Robert van Zanten, eigenaar van de Salta Groep waaronder een stuk of twintig grote en middelgrote opleidingsinstituten vallen, wint bij elke trekking de hoofdprijs in deze loterij.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Compleet ondoordacht project van de overheid. Goedbedoeld maar de haaien vieren feest.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door moederslink »

Erthanax schreef:
01 sep 2022 21:50
Robert van Zanten, eigenaar van de Salta Groep waaronder een stuk of twintig grote en middelgrote opleidingsinstituten vallen, wint bij elke trekking de hoofdprijs in deze loterij.
Zelf goed voor de Quote500 trok hij evengoed miljoenen staatssteun voor zijn NCOI club🥴

Lizzzzz
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2022 23:24

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lizzzzz »

Ik zie de vervanging van aftrek studiekosten door STAPbudget als één grote bezuiniging onder valse voorwendselen
Doordat ik mijn studiekosten niet meer kan aftrekken van de belasting, gaat mijn jaarinkomen (en dus ook het bedrag wat ik aan belasting moet betalen) omhoog. Dit heeft voor mensen die in aanmerking komen voor toeslagen óók invloed op de hoogte van hun toeslag, dus dat wordt het volgende waarop je gekort wordt.
De voorbereiding van de invoering van het STAP-budget is waardeloos. Voor mijn opleiding was deze ronde de eerste en enige mogelijkheid om het STAP-budget aan te vragen, dankzij DUO.
Vervolgens moet je geluk hebben om het STAP-budget aan te kunnen vragen. Even als voorbeeld: vanaf vanmorgen 10.00 uur startte er een nieuwe aanvraagronde. Vanavond om 23.00 uur was er geen aanvraagbudget meer beschikbaar. Concreet betekent dit gewoon dat ik van de overheid dus helemaal geen geld krijg voor mijn studie. Ik kan hem nu dus volledig uit eigen zak betalen.
Het STAP-budget is dus niet beschikbaar voor iedereen, terwijl voorheen iedereen de mogelijkheid had om te profiteren.

Een volgend kritiekpunt is de koppeling van het UWV aan deze regeling. Wat heeft het UWV te maken met welke opleiding ik nu doe? Dit voelt als extreme controle.

Dan de vraag: komt het geld bij de juiste personen terecht?
Mogelijk wel, al vraag ik me dat af. Volgens de overheid maakten vooral lager opgeleiden geen gebruik van de oude regeling. Is dat omdat ze het principe niet snapten? Is het omdat ze het aangifteprogramma niet snapten? In het laatste geval gaat deze doelgroep ook het STAP-budget niet aanvragen, want dat is ook een programma waar je je doorheen moet worstelen en waarbij mensen die het lastig vinden af kunnen haken of er al niet eens aan beginnen. Dus dan komt het beschikbare geld alsnog niet bij de beoogde doelgroep terecht en dupeer je vervolgens veel meer mensen.
Kortom: de overheid heeft er vooral profijt van.

EllenMinderhoud
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2022 16:19

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door EllenMinderhoud »

De deceptie van de STAP-regeling

'Stimulering van de ArbeidsmarktPositie', de afkorting van STAP; de nieuwe manier om een deel van je studiekosten terug te vragen, na het vervallen van de belastingteruggave.
Dondedag 4 september om 10u zat ik paraat achter mijn PC en mijn GSM, alsof ik kaartjes wilde bemachtigen voor Coldplay….echter hier ook dezelfde deceptie…u staat in de wachtrij.

Omdat ik nog niet zo lang in het onderwijs werk, geen bachelor in deze sector bezit, ik nog geen contract heb voor onbepaalde tijd en mijn man waarschijnlijk na 28 jaar trouwe dienst binnenkort boventallig wordt verklaard, leek het me handig om een Master opleiding te volgen om mijn kansen voor de toekomst meer te waarborgen. Prima zet lijkt me, met 54 ben je ook niet meer de jongste en de goedkoopste dus een beetje investeren in jezelf is een prima plan.

Maar studeren is niet gratis dus een poging om 1000 euro te bemachtigen uit de STAP subsidie leek me wel zo handig.
Na 1uur in de wachtrij te hebben gestaan, oh nee 38 minuten, oh nee de wachtrij staat stil, oh nee 58 minuten, oh nee meer dan een uur……. kom ik er eingelijk met de conclusie: bachelor en master opleidingen en zelfs een groot deel van de MBO opleidingen komen niet in aanmerking voor subsidie. Huh? Maar dat zijn toch juist de opleidingen waar de arbeidsmarkt om vraagt? Bellen naar UWV, die deze STAP regeling van de belastingdienst toebedeeld heeft gekregen, heeft weinig zin…ook daar heb je minimaal 30 minuten wachtrij.
Al met al zou STAP beter afgekort: ‘SUBSIDIE van een TOTAAL ACHTERLIJKE POLITIEK’ heten. Bureaucratie ten top.

Ik troost me met de gedachte dat ik in elk geval nog wel een cursus weddingplanner, een 4-daagse cursus hooggevoeligheidsdeskundige of een 1-daagse cursus storytelling MET SUBSIDIE mag doen. Dat versterkt tenslotte mijn kansen op de arbeidsmarkt

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Jablan »

EllenMinderhoud schreef:
10 sep 2022 16:23
Ik troost me met de gedachte dat ik in elk geval nog wel een cursus weddingplanner, een 4-daagse cursus hooggevoeligheidsdeskundige of een 1-daagse cursus storytelling MET SUBSIDIE mag doen. Dat versterkt tenslotte mijn kansen op de arbeidsmarkt.
Is het nu sarcasme of cynisme?
Die cursus Story-Telling heb je nodig om als voorleesouder op een basisschool te mogen voorlezen. Kan de juf of meester niet meer zelf tegenwoordig.

Hendrieneke
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2022 09:51

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Hendrieneke »

Weet iemand hoe het zit met het Stap-Budget en je inkomstenbelasting? Ik hoorde dat het stap-geld bij je inkomen opgeteld wordt en dat je er dus wel belasting over moet betalen. Ik kan er niet echt iets over vinden op de diverse websites, maar misschien dat iemand hier het weet?

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Hendrieneke schreef:
15 sep 2022 09:54
Weet iemand hoe het zit met het Stap-Budget en je inkomstenbelasting? Ik hoorde dat het stap-geld bij je inkomen opgeteld wordt en dat je er dus wel belasting over moet betalen. Ik kan er niet echt iets over vinden op de diverse websites, maar misschien dat iemand hier het weet?
Je ontvangt het STAP-budget niet zelf, het gaat direct naar de opleider. Dus het lijkt me onlogisch als je daar aangifte van zou moeten doen.

kuklos
Berichten: 9722
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door kuklos »

Hendrieneke schreef:
15 sep 2022 09:54
Ik hoorde dat .................
Van wie heb je dit gehoord? Kan de persoon van wie je het hebt gehoord je de bron van die claim tonen?

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het stap budget is geen inkomen.

Paulsim61
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2022 21:55

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Paulsim61 »

Ik weet niet of er meedere mensen n onderstaand relaas bekend in de oren klinkt: ik heb 31 sept. en 1 okt alles ingediend. Op 1 okt. Heb ik zelfs 3x de aanvraag ingediend. Echter sinds 31 september kreeg ik continu de.mededeling.dat.er een landelijke storing was. Ook de ochtend van 1 oktober. Ik vulde het formulier op.1 oktober tot.3maal toe in. Kwam niet in een wachtrij maar kreeg de tekst dat over 4 weken de beslissing zou vallen. Dit is de 2de termijn dat ik poog deel te nemen aan stap budget. 1ste keer ook 2 uur in wachtrij gestaan met pauze en toen afwijzing. Nu voordat het 10 uur was afgewezen. Te triest voor woorden. Zeer slechte zaak. Een site die faalt, mensen die pogen tot maar vroegtijdig een afwijzing krijgen. Dit moet!! anders.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Ik heb een (cursus) opleiding aangevraagd en gekregen via STAP. De opleider wordt betaald via de overheid. Je moet wel geduld hebben om door de wachtrij te komen. De oude regeling was aantrekkelijker, als je een dure studie volgt in deeltijd. Dit geld kon je aftrekken van de belasting en had invloed op jou inkomsten belasting. Het is geen slechte site, deze staat maar een paar dagen open, totdat het budget op is. Door het beperkte budget, wordt het druk in de digitale wachtrij. Het probleem is dat het budget beperkt is en dat niet voor iedereen die 1000 euro haalbaar is.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Paulsim61 schreef:
01 okt 2022 22:06
Ik weet niet of er meedere mensen n onderstaand relaas bekend in de oren klinkt: ik heb 31 sept. en 1 okt alles ingediend. Op 1 okt. Heb ik zelfs 3x de aanvraag ingediend. Echter sinds 31 september kreeg ik continu de.mededeling.dat.er een landelijke storing was. Ook de ochtend van 1 oktober. Ik vulde het formulier op.1 oktober tot.3maal toe in. Kwam niet in een wachtrij maar kreeg de tekst dat over 4 weken de beslissing zou vallen. Dit is de 2de termijn dat ik poog deel te nemen aan stap budget. 1ste keer ook 2 uur in wachtrij gestaan met pauze en toen afwijzing. Nu voordat het 10 uur was afgewezen. Te triest voor woorden. Zeer slechte zaak. Een site die faalt, mensen die pogen tot maar vroegtijdig een afwijzing krijgen. Dit moet!! anders.
Ik begrijp uw verhaal niet helemaal. 31 september bestaat sowieso niet.
U kreeg de melding dat de beslissing over 4 weken zou worden genomen, dat betekent dat u pas meedoet met het tijdvak november t/m december 2022. Dan zal het tijdvak september t/m oktober vol zijn geweest.

Paulsim61
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2022 21:55

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Paulsim61 »

Klopt. Foutje 31 sept. Moet dus 30 sept. zijn. Echter late avond 30 sept. bericht dat uwv site landelijke storing had en dus problemen konden ontstaan. 1 okt. 9uur zelfde bericht. Toch alle info ingevuld maar geen wachtrij zoals 1ste keer. Kreeg direct afwijzing. Daarna nog 2 x met zelfde resultaat. 1ste x dat ik het aanvroeg kwam ik in een wachtrij van 2 uur waarin ook een pauze ingesteld. En daarna bericht budget op. Nu al direct afgewezen? Dus wil ik weten of meerdere zo snel zijn afgewezen of toch in een wachtrij zijn geplaatst. Al met al is het een slecht systeem. En denk het systeem anders moeten aan pakken

opperbom
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 mei 2006 14:13

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door opperbom »

1 oktober was ook geen inschrijfdatum. Dat is eens in de twee maanden en de laatste was 1 september. De eerstvolgende is dan ook 1 november. Als je je eerder aan gaat melden krijg je inderdaad de melding dat het budget op is en kom je, logischerwijs, niet in een wachtrij.

Nog even een tip....... meld je eigen zo vroeg mogelijk aan op 1 november. Mijn vrouw was ingelogd om 09.30 uur en ik10 minuten later. Scheelde uiteindelijk 55 minuten.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat maak helemaal niets uit. De meldingen vóór 10 uur staan willekeurig in de wachtrij.

https://www.stapuwv.nl/p/melding

opperbom
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 mei 2006 14:13

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door opperbom »

Vreemd. Mijn vrouw melde zich zoals gezegd om 09.30 uur aan en er stond direct dat het 40 minuten zou duren. Toen ik me tien minuten later ging aanmelden stond er dat het meer dan een uur zou gaan duren. Dus in ons geval hadden we voor 10 uur al een plekje in de wachtrij. ( overigens kregen wij die tip van het opleidingsinstituut waar wij de opleiding hebben aangevraagd).

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb geen idee. Maar je schijnt je 24 uur van te voren aan te kunnen melden, zoals het UWV schrijft. Maar de eerste die zich meldt, is niet per se de eerste die aan de beurt is, als het opengesteld wordt.

IHensel
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2022 21:30

Re: Kritiek op het STAP-budget, wat is jouw ervaring?

Ongelezen bericht door IHensel »

Voor mensen die tot permanente educatie verplicht zijn (bijv. vanwege een beëdiging) is deze regeling een aanfluiting. Je haalt je PE-punten namelijk via heel veel kleine cursussen en themabijeenkomsten, die een paar tientjes kosten. Het STAP-budget kun je echter niet splitsen, dus wat doe je dan met je 20 kennissessies en workshops van 50 euro? Bovendien is het toch haast onmogelijk om een STAP-budget te bemachtigen, het is gewoon een loterij. Een tip voor de overheid: hef er maar meteen nog kansspelbelasting over, kun je nog meer geld binnenharken.

Plaats reactie