Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
PGros
Berichten: 1133
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door PGros »

Undutchable schreef:
20 apr 2022 11:28
Je kan wel elke maand je voorschotbedrag aanpassen, tenminste ik kan dat wel bij NLE.
Het voorschotbedrag aanpassen maakt totaal geen verschil voor de berekening die het energiebedrijf maakt aan de hand van de maandelijkse tarieven.

Hjstut
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2022 09:28

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Hjstut »

Even een update….

Budgetenergie weer gesproken, maar geeft aan geen capaciteit te hebben voor een maandelijkse weergave. Doorvragend kom je erachter dat ze geen zin hebben de huidige wijze te wijzigen.

Voor mij kan het best wat effect hebben. Ene maand veel meer thuis dan andere. Bij sterk wijzigende prijzen kan het effect hebben als ze werken met graaddagen.

Ook contact gehad met ACM. Hier morgen een vervolg gesprek mee.

Tips over andere leverancier of slimme meter begrijp ik, maar in specifiek geval kan ik daar niet zoveel mee. Zowel conventionele als slimme meters zijn wettelijk toegestaan, dus ook daar moet men rekening mee houden.
Wil dus voorkomen dat we hier discussie over slimme meters gaan voeren.

Ik zal jullie verder op de hoogte houden (en lees ondertussen mee)

PGros
Berichten: 1133
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door PGros »

Hjstut schreef:
21 apr 2022 08:54
Voor mij kan het best wat effect hebben. Ene maand veel meer thuis dan andere. Bij sterk wijzigende prijzen kan het effect hebben als ze werken met graaddagen.
Kan dus ook het effect hebben dat je minder betaald dan eigenlijk nodig is.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hjstut schreef:
21 apr 2022 08:54
Tips over andere leverancier of slimme meter begrijp ik, maar in specifiek geval kan ik daar niet zoveel mee. Zowel conventionele als slimme meters zijn wettelijk toegestaan, dus ook daar moet men rekening mee houden.
Wat u dus eigenlijk wilt is een oud uitlopend systeem gaan aanpassen naar uw wensen. De kans lijkt mij klein dat dat gaat lukken. Natuurlijk mogen beide type meters gebruikt worden, maar met de ene meter kunt u meer dan met de ander. Het is haast vergelijkbaar met FM en DAB+. Beide mogen verkocht worden, maar koop je nu een FM radio, dan kunt u niet verwachten dat speciaal voor u dit in de lucht blijft. En had je een 2G telefoon met dito abonnement, dan is dat automatisch 3G geworden. Kon je telefoon dat niet aan, dan kreeg je geen nieuwe 3G telefoon gratis.

Er zijn mogelijkheden om de standen per maand door te geven, maar daar wilt u geen gebruik van maken. Wellicht is energie steken in wat wel werkt beter.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door xflorisx »

Hjstut schreef:
21 apr 2022 08:54

Voor mij kan het best wat effect hebben. Ene maand veel meer thuis dan andere. Bij sterk wijzigende prijzen kan het effect hebben als ze werken met graaddagen.
Ik blijf erbij. Het effect is klein. Zeker voor elektra als je geen warmtepomp als verwarming hebt. Je verbruikt ongeveer iedere dag evenveel stroom. Of het nu juli is of januari.
Voor gas werkt de graaddagenmethode prima. Inderdaad als je lange tijd van huis bent, kan het wel verschil uitmaken. Ook dat valt in de praktijk wel mee. Van huis betekent niet dat er geen gas wordt verbruikt. Uit ervaring kan ik zeggen dat je echt langer dan een weekend weg moet zijn of significant te kunnen stellen dat er minder verbruik is.
Als met al: waar maak je je druk om.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door angel1978 »

xflorisx schreef:
21 apr 2022 10:30
Hjstut schreef:
21 apr 2022 08:54

Voor mij kan het best wat effect hebben. Ene maand veel meer thuis dan andere. Bij sterk wijzigende prijzen kan het effect hebben als ze werken met graaddagen.
Ik blijf erbij. Het effect is klein. Zeker voor elektra als je geen warmtepomp als verwarming hebt. Je verbruikt ongeveer iedere dag evenveel stroom. Of het nu juli is of januari.
Voor gas werkt de graaddagenmethode prima. Inderdaad als je lange tijd van huis bent, kan het wel verschil uitmaken. Ook dat valt in de praktijk wel mee. Van huis betekent niet dat er geen gas wordt verbruikt. Uit ervaring kan ik zeggen dat je echt langer dan een weekend weg moet zijn of significant te kunnen stellen dat er minder verbruik is.
Als met al: waar maak je je druk om.
Waar maak je je druk om?

De leverancier past de bestaande werkwijze aan en gaat ineens per maand de prijzen aanpassen. Dan lijkt het me niet meer dan normaal dat ze ook zorgen voor een correcte registratie zodat er op een correcte manier wordt afgerekend. En anders gewoon op de 'normale' manier afrekenen lijkt me. Waar maakt de leverancier zich druk om?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door arvandongen »

TS had al aangegeven dat kleine bedragen voor hem belangrijk zijn. Bovendien is hij regelmatig van huis, hetgeen een nog grotere invloed kan hebben.

Verder is het een heel interessant vraagstuk. Immers als het tarief elke maand wijzigt, waarom dan geen maandelijkse administratie van het verbruik? Dat de gasleverancier het maandverbruik zou mogen gokken, lijkt mij juridisch moeilijk te verdedigen.

Bovenden: Als gebruiker kan je je gasverbruik een beetje sturen. Iets comfortabeler als het gas goedkoop is. Iets korter douchen en de thermostaat een graadje lager als de gasprijs hoog is. Ergens een maandje logeren om een hoge gas(maand)prijs volledig te ontlopen is ook een mogelijkheid.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

arvandongen schreef:
21 apr 2022 11:47
Waarom dan geen maandelijkse administratie van het verbruik? Dat de gasleverancier het maandverbruik zou mogen gokken, lijkt mij juridisch moeilijk te verdedigen.
Het lijkt mij juridisch moeilijk te verdedigen dat je als klant kan bepalen dat je gegevens op een andere manier wenst aan te leveren dan de ondernemer het wilt en hoe het gewoon gangbaar is.
Het gokken gebeurd altijd al. Maar dat heet schatten. Daarbij werd bij elk flexibel contract 2 maal per jaar de tarieven aangepast zonder de standen door te geven.
Wat wel gokken is is wat het daadwerkelijke verschil voor TS is. Zo lang niet duidelijk is weten we ook niet of een discussie hierover nodig is.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik wens de energieleverancier veel succes met de onderbouwing van de stelling: "wij hoeven geen juiste afrekening te versturen".

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
21 apr 2022 12:04
Het lijkt mij juridisch moeilijk te verdedigen dat je als klant kan bepalen dat je gegevens op een andere manier wenst aan te leveren dan de ondernemer het wilt en hoe het gewoon gangbaar is.
Welnee. Dat is juist heel makkelijk te verdedigen, zoals je al in dit topic hebt kunnen zien.

De leidraad is namelijk niet "hoe de ondernemer het wilt", de leidraad is "hoe de ondernemer het moet". En dat er geen sprake is van een werkwijze die aansluit bij hoe het wettelijk moet, is volstrekt duidelijk.

Het door jou geschetste juridische probleem bestaat dus niet.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
21 apr 2022 12:30
Ik wens de energieleverancier veel succes met de onderbouwing van de stelling: "wij hoeven geen juiste afrekening te versturen".
Die stelling hoeft niet onderbouwd te worden aangezien die stelling niet aan de orde is. De energieleverancier kan gewoon een juiste berekening maken, echter zal TS daarvoor op de juiste wijze de standen moeten aanleveren. En dat wil TS niet.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
21 apr 2022 13:13
De energieleverancier kan gewoon een juiste berekening maken, echter zal TS daarvoor op de juiste wijze de standen moeten aanleveren. En dat wil TS niet.
Je draait het (ten onrechte) om.

Om een juiste berekening te maken, moet men beschikken over het juiste verbruik. TS wil dat juiste verbruik doorgeven, maar wordt daarin gehinderd door de energieleverancier.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
21 apr 2022 13:13
alfatrion schreef:
21 apr 2022 12:30
Ik wens de energieleverancier veel succes met de onderbouwing van de stelling: "wij hoeven geen juiste afrekening te versturen".
Die stelling hoeft niet onderbouwd te worden aangezien die stelling niet aan de orde is. De energieleverancier kan gewoon een juiste berekening maken, echter zal TS daarvoor op de juiste wijze de standen moeten aanleveren. En dat wil TS niet.
Veel onjuiste stelling.

1. TS wil de meterstanden niet op de juiste wijze aanleveren. Waarom is dit onjuist? De energieleverancier maakt het alleen mogelijk om eens per drie maanden de meterstanden op de "juiste" wijze aan te leveren. Dat doet TS uiteraard.

2. De energieleverancier kan alleen een juiste berekening maken als TS op de "juiste" wijze de meterstanden heeft aangeleverd. Waarom is dit onjuist? De energieleverancier kan ook een juiste berekening als zij de meterstanden op een andere wijze heeft ontvangen. Immers, zij heeft de meterstanden.

3. De energieleverancier mag weigeren om een juiste berekening te maken als TS de meterstanden op een "onjuiste" wijze heeft aangeleverd. Waarom is dit onjuist? De energieleverancier heeft de wettelijke verplichting om een juiste berekening te maken. De wetgever heeft aan die verplichting geen voor de klant beperkende voorwaarden verbonden.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 21 apr 2022 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5445
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
21 apr 2022 13:20
NeoDutchio schreef:
21 apr 2022 13:13
De energieleverancier kan gewoon een juiste berekening maken, echter zal TS daarvoor op de juiste wijze de standen moeten aanleveren. En dat wil TS niet.
Je draait het (ten onrechte) om.

Om een juiste berekening te maken, moet men beschikken over het juiste verbruik. TS wil dat juiste verbruik doorgeven, maar wordt daarin gehinderd door de energieleverancier.
Van mijn ouders heb ik geleerd dat het maken van keuzes gevolgen kan hebben, zowel positief als negatief. TS kan het juiste verbruik doorgeven door gebruik te maken van een slimme meter. Hij heeft de keuze gemaakt geen slimme meter te laten plaatsen.

Verder maakt hij ook nog de keuze bij een energieleverancier te blijven die maandelijks de prijs aanpast. Hij heeft de keuze over te stappen naar een leverancier die een dergelijke methode niet hanteert.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door arvandongen »

Als de leverancier niet in staat is maandelijkse verbruiken te verwerken, dan kan de leverancier niet maandelijks wisselende tarieven aanbieden. Simpelweg, omdat zijn administratie niet voldoet.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door angel1978 »

ZeerPrivé schreef:
21 apr 2022 13:25
Moneyman schreef:
21 apr 2022 13:20
NeoDutchio schreef:
21 apr 2022 13:13
De energieleverancier kan gewoon een juiste berekening maken, echter zal TS daarvoor op de juiste wijze de standen moeten aanleveren. En dat wil TS niet.
Je draait het (ten onrechte) om.

Om een juiste berekening te maken, moet men beschikken over het juiste verbruik. TS wil dat juiste verbruik doorgeven, maar wordt daarin gehinderd door de energieleverancier.
Van mijn ouders heb ik geleerd dat het maken van keuzes gevolgen kan hebben, zowel positief als negatief. TS kan het juiste verbruik doorgeven door gebruik te maken van een slimme meter. Hij heeft de keuze gemaakt geen slimme meter te laten plaatsen.

Verder maakt hij ook nog de keuze bij een energieleverancier te blijven die maandelijks de prijs aanpast. Hij heeft de keuze over te stappen naar een leverancier die een dergelijke methode niet hanteert.

Tja, het is de keuze van de leverancier om een klant te accepteren zonder slimme meter en die dus met de hand de meterstanden moet doorgeven. Het is de keuze van de leverancier om nu elke maand te wijzigen in de tarieven en dus moet die leverancier het ook maar mogelijk maken om de meterstanden te registreren. Zoals je zegt: het maken van keuzes heeft gevolgen

Zat leveranciers die hier anders mee om gaan en wel gewoon aan hun verplichtingen voldoen. Dat zij hun administratieve processen niet op orde hebben moet niet het probleem zijn van de klant die dat wel heeft.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 21 apr 2022 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
21 apr 2022 13:25
Van mijn ouders heb ik geleerd dat het maken van keuzes gevolgen kan hebben, zowel positief als negatief. TS kan het juiste verbruik doorgeven door gebruik te maken van een slimme meter. Hij heeft de keuze gemaakt geen slimme meter te laten plaatsen.

Verder maakt hij ook nog de keuze bij een energieleverancier te blijven die maandelijks de prijs aanpast. Hij heeft de keuze over te stappen naar een leverancier die een dergelijke methode niet hanteert.
Twee argumentatielijnen die beiden geen hout snijden.

Allereerst omdat het TS vrijstaat deze keuzes te maken (een slimme meter en overstappen zijn immers niet verplicht). Dat TS deze keuzes maakt, wil daarnaast natuurlijk niet zeggen dat de energieleverancier zich niet aan zijn wettelijke verplichtingen hoeft te houden.

Ook jij legt ten onrechte de gevolgen van het onjuiste handelen van de energieleverancier bij TS neer.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door alfatrion »

ZeerPrivé schreef:
21 apr 2022 13:25
Van mijn ouders heb ik geleerd dat het maken van keuzes gevolgen kan hebben, zowel positief als negatief. TS kan het juiste verbruik doorgeven door gebruik te maken van een slimme meter. Hij heeft de keuze gemaakt geen slimme meter te laten plaatsen.

Verder maakt hij ook nog de keuze bij een energieleverancier te blijven die maandelijks de prijs aanpast. Hij heeft de keuze over te stappen naar een leverancier die een dergelijke methode niet hanteert.
Blaming the victim. "Jij hebt gekozen om een kort rokje aan te trekken." Er bestaat geen oorzakelijk verband tussen deze keuzes en de onjuiste afrekening. De energieleverancier maakt de keuze om meterstanden slechts eens per drie maanden te verwerken en zij maken de keuze om maandelijks het tarief aan te passen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 21 apr 2022 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5445
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@MM: ik heb het niet over de juridische kant, dat zal vast wel dichtgespijkerd zijn. Maar IK zou het niet in mijn hoofd halen mijn 'probleem' op het bordje van de leverancier neer te leggen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Maandelijks wijzigen energietarief maar geen meterstanden mogen doorgeven

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
21 apr 2022 13:36
Maar IK zou het niet in mijn hoofd halen mijn 'probleem' op het bordje van de leverancier neer te leggen.
Ik heb er zelf totaal geen moeite mee zaken daar neer te leggen waar ze thuishoren. Er is hier maar één partij die niet doet wat hij moet doen, en dat is niet TS.

Plaats reactie