Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Xannemien schreef:
22 apr 2022 17:19
ZeerPrivé schreef:
22 apr 2022 17:10
Voor mij is de info duidelijk genoeg. Behalve voor degenen die er van alles en nog wat bij gaan bedenken. Erfenis ontvangen van de hond van een achterneef enzo.
Als het werkelijk was omdat dochter een baan had zou het antwoord voor TS voor de hand liggend zijn en zou ze hier haar verhaal niet doen. Dan had dat vast in de brief gestaan.
Maar belastingdienst maakt nooit fouten #sarcasme#

Het gaat er niet om of dochter een baan heeft, het gaat erom of dochter inkomen heeft. Dat had ze dus verleden jaar, en blijkbaar dit jaar ook.

Moeder vindt blijkbaar dat de staat haar moet blijven ondersteunen met huurtoeslag, terwijl nog één persoon in dat gezin met inkomen gratis moet kunnen wonen.

rienenik
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2009 17:58

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door rienenik »

Je kan je dochter inschrijven als kostganger. Al je onder de voorwaarden blijft,krijg je gewoon huurtoeslag

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

rienenik schreef:
22 apr 2022 18:11
Je kan je dochter inschrijven als kostganger. Al je onder de voorwaarden blijft,krijg je gewoon huurtoeslag
Nou die grapjes zijn gelukkig niet mogelijk.

Onderhuurders
Een onderhuurder is iemand die een deel van de woning huurt waarin u zelf woont. Het inkomen en vermogen van onderhuurders telt niet mee voor de huurtoeslag. Ook gezinsleden van de onderhuurder tellen we niet mee. De onderhuur moet vastgelegd zijn in een huurcontract. Uw (schoon)ouder, kind, schoonzoon of schoondochter kunnen nooit onderhuurder zijn.

Bron, site belastingdienst

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Lowieze »

Xannemien schreef:
22 apr 2022 16:11


Er kan wel wat anders aan de hand zijn, een schenking van familie of de werkgever ( zoveel jaar in dienst bijvoorbeeld ), erfenis of weet ik niet wat. Misschien is door huurverhoging de huur boven de grens gekomen. Kan meerdere redenen hebben.

Verder zou ik TS adviseren gewoon contact met de belastingdienst opnemen. Dit kan meestal tot 6 weken na het eerste bericht.
Tuurlijk, een schenking of erfenis…
Daarom schrijft TS: “Per 1 januari ging mijn inkomen met € 20,40 omhoog. Het is niet veel, maar alle beetjes zijn welkom, zeker gezien alle verhoogde maandelijkse uitgaven voor o.a. elektra, verzekeringen en eten, waardoor ik nauwelijks rond kan komen”

Xannemien
Berichten: 63
Lid geworden op: 21 mar 2022 12:59

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Xannemien »

Uitkeringen zijn per 1 januari dit jaar met 1,41% verhoogd. Als dochter een baan/inkomen had was dat ook van invloed op een uitkering. “ om maar een voorbeeld te noemen. Maar ik denk ook dat TS niet meer terug komt, alles wat niet genoemd wordt, wordt hier al ingevuld. Inderdaad wordt het zinloos zo, ik laat het hierbij.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U blijft maar doorgaan met zaken te veronderstellen. Ten eerste is het helemaal niet zeker dat moeder een uitkering heeft. Ten tweede zijn er veel uitkeringen die helemaal niet beïnvloed worden door het inkomen van een inwonend kind.

En inderdaad, “alles wat niet genoemd wordt, wordt (door u) al ingevuld”

Moeder is gewoon pissig, dat mag, maar de gang van zaken is volkomen volgens de regels.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, als ik mocht kiezen tussen 7 euro huurtoeslag en 20,40 extra inkomen, dan wist ik het wel. Dan mogen ze in dezelfde verhouding wel mijn hele huurtoeslag stop zetten. Dan wil ik ook nog wel een woning kopen, desgewenst.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Ik betaalde 43 jaar geleden al 600 gulden (272 euro) per maand kostgeld. Niet dat mijn ouders het nodig hadden maar mijn broer en zus vóór mij betaalden ook kostgeld tot ze het huis uitgingen. Hoop ik. Dat was ruim de helft van mijn netto inkomen.... Tegenwoordig schijnt de jeugd uit de wind te worden gehouden m.b.t. kostgeld. Wat is dat?

BrokenHill
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jul 2021 05:25

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door BrokenHill »

Mijn volwassen zoon heeft noodgedwongen ruim 6 jaar bij mij ingewoond tot hij onlangs een eigen woning kreeg. Tot die tijd heeft hij bijgedragen wat ik hierdoor aan subsidie misliep en verder alle kosten met mij gedeeld. Alles in volledige harmonie. Het kan.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De dienst toeslagen houdt er echter geen rekening mee en blijft van het verzamelinkomen uitgaan.
En terecht! Zou wat moois worden dat een volwassen zoon of dochter met eigen inkomen als god in Frankrijk kan leven op kosten van de belastingbetaler!

thetung
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:48

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door thetung »

Xannemien schreef:
21 apr 2022 11:15
Lowieze schreef:
21 apr 2022 11:10
Als je volwassen kinderen bij je inwonen, is het de bedoeling dat zij bijdragen in de kosten.
Als het volwassen kind een inkomen heeft wel.
tenminste bijstand uitkering!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

snuffel1 schreef:
23 apr 2022 10:50
Er van uitgaande dat er geen erfenis of spaargeld is dan mag het verzamelinkomen niet hoger zijn dan 32.000 euro op jaarbasis. Met het verzamelinkomen worden de inkomens van alle personen die op het woonadres ingeschreven staan op één hoop gegooid en als de moeder een minimum inkomen heeft is dat toch om en nabij 20.700 euro bruto op jaarbasis. Voor een alleenstaande bijstandsgerechtigde is het bruto jaar inkomen een stuk lager namelijk 16.229 euro op jaarbasis. Hoe dan ook de inwonende dochter moet wel een eigen inkomen hebben die maakt dat de inkomensgrens boven de 32.000 euro uitkomt gevolg is dat vanaf het moment dat de dochter in kwam wonen de reeds uitbetaalde huurtoeslag wordt teruggevorderd en op nul wordt gesteld. Gemeentes maken voor mensen die van een bijstandsuitkering rond moeten komen wel mogelijk dat een inwonend kind buiten schot te houden omdat er woningschaarste is en geen voordeurregeling toe te passen. De dienst toeslagen houdt er echter geen rekening mee en blijft van het verzamelinkomen uitgaan.

Waar haalt u die grens van € 32.000 vandaan? Die bestaat niet.

Bij het intrekken van dochter in 2021 werd er geen huurtoeslag teruggevorderd, maar vanaf dat moment werd het inkomen van dochter meegeteld, waardoor de huurtoeslag naar beneden werd bijgesteld.

Blijkbaar is de belastingdienst al op de hoogte van de te verwachten inkomens in 2022, waardoor in 2022 (voorlopig) al geen recht meer bestaat op huurtoeslag.

We weten helemaal niet waar het inkomen van moeder uit bestaat, maar waarschijnlijk niet uit bijstand, want de bijstand is niet met ca. € 20 pm verhoogd.

In een eerdere reactie heb ik al een voorbeeld gegeven dat zelfs bij € 42.000 gezamenlijk inkomen en een huur van € 600 er nog recht is op huurtoeslag.

En uiteraard gaat de belastingdienst uit van de verzamel inkomens.

Xannemien
Berichten: 63
Lid geworden op: 21 mar 2022 12:59

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Xannemien »

@Lady1234,

Ik heb slechts voorbeelden genoemd waar sprake van kan zijn, nergens beweer ik dat dat zo is. Er kunnen meer redenen zijn waarom de huurtoeslag naar beneden is geschaald en nu stopt. Misschien heeft dochter inderdaad snel werk gevonden maar dat staat niet in de OP, alleen dat ze na haar studie weer thuis is komen wonen en moeder al nauwelijks recht op huurtoeslag had. Waarschijnlijk omdat een huis vinden moeilijk is, en om werk te vinden om moeder financieel bij te staan zolang ze thuis woont en werk vind en dus inkomen heeft.

Dus voor de duidelijkheid was er al “voordat dochter thuis kwam wonen” al sprake van forse mindering of beëindiging.

Zo vat ik het in elk geval op maar als jij anders denkt ook prima.

Die 32.000 is het maximaal vermogen wat je als alleenstaande mag hebben en het inkomen mag niet hoger zijn dan 32.000 en als samenwonenden niet meer dan 40.500 verdienen en het vermogen niet hoger liggen dan 63.500 ongeveer.
Dan is de maximale huurtoeslag 380 als je minder hebt dan 18.750.

https://www.toeslagenaanvraag.nl/huurto ... gels-2022/

Ik heb overigens niet beweert dat TS een uitkering heeft, dat was slechts ook een mogelijke gedachte die ik had. Gewoon omdat dit ontbreekt in de OP. Ik beweer dus niet, ik trek geen conclusie maar benoemde slechts mogelijkheden.

Maar TS heeft nog niet gereageerd dus komt inderdaad misschien niet meer terug.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Lowieze »

Schei toch eens uit met al die veronderstellingen. Wie schiet daar wat mee op?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vermeldde eerder per abuis dat bij een inkomen van € 42.000 en een huur van € 600 er zelfs nog recht is op huurtoeslag. Dat is onjuist. Het moet zijn bij een inkomen van € 38.000 en een huur van € 600 volgt er nog huurtoeslag. Excuus.

@xannemien

Waarom haalt u een commerciële site aan voor huurtoeslag?

De Ts schrijft zelf dat nadat haar dochter bij haar ingetrokken was, de toeslag werd aangepast. Als dochter geen inkomen had gehad, zou de toeslag verhoogd zijn ipv verlaagd. Dus voordien was er geen vermindering. Moeder kreeg eerder € 248 pm toeslag.

Xannemien
Berichten: 63
Lid geworden op: 21 mar 2022 12:59

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Xannemien »

@Lady1234,

Klopt, de toeslag is aangepast maar TS komt hier omdat het volgens haar niet terecht is. Aangezien er de laatste jaren veel fouten bij de belastingdienst voorkomen “kan” dit er ook 1 van zijn en ik wilde hier even aan meedenken met TS maar dat is blijkbaar erg gevoelig.

Maar je wint, ik kap met deze discussie.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze komt hier omdat het het niet eerlijk vindt dat het inkomen van dochter meetelt. Dat is alles.

Ik houd geen wedstrijd.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door mahadma »

Als de ouder een inkomen heeft en er verder geen inkomen is van mede bewoners dan is het inkomen van de ouder leidend voor huur toeslag.
Als er bij de ouder een 18+ kind komt wonen, MET INKOMEN dan spreken ze over "voordeurdeler". d.w.z. dat het totaal inkomen van de dan 2 verdieners als 1 inkomen gezien wordt en dus het bedrag voor de huurtoeslag daarop gebaseerd wordt. Anderzijds is het absoluut normaal dat de inwonende 18 + ook "kostgeld" betaalt voor de weggevallen huurtoeslag en bovendien zal de ouder ook van de overgang van 1 naar 2 bewoners een 3 persoons aanslag krijgen van de "vervuiling". Dus OF de 18 + laten meebetalen OF een 1 persoonshuishouden blijven.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan spreken ze niet van voordeurdelers, maar dat is een medebewoner.

En van een kind tot 23 jaar wordt ca. € 5.000 per jaar van zijn of haar inkomen niet in aanmerking genomen voor de huurtoeslag.

zonfornet
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 mar 2020 22:38

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door zonfornet »

Massaal ( via oproep, bijvoorbeeld via RADAR??) om met zn alleen brief te sturen om deze onterechte maatregelen uit die “ diepe” “ strontput “ belasting dienst aan de kaak te stellen. Zo OOK als je als Partners “ samenleeft en de 1 gaat in de WAO en de andere ( partner ) niet...( 1 maand jonger, vervolgens 1 jaar later pas WAO ! , zonder inkomsten ) .zie het financieel van / met €860,= ( want je krijgt minder hoog bedrag AOW ) maar rond te komen
Heb je 43 jaar voor gewerkt en de huisvrouw wordt niet gewaardeerd in dit land

Plaats reactie