Pagina 1 van 1

Betalen voor servicenummer 18854, terwijl ik ben doorgeschakeld

Geplaatst: 27 apr 2022 19:56
door PeterP1954
Ik kreeg recent een afrekening van de telefoonprovider waarop stond dat ik voor ruim € 20 had gebeld met het servicenummer 1885.
Op internet heb ik gelezen dat sommige bedrijven die (blijkbaar liever) niet gebeld willen worden dit nummer als doorschakeling gebruiken zonder dit bekend te maken.
Ik zou ruim 20 minuten met dit nummer hebben gebeld. Ik kan me dat niet herinneren laat staan dat ik dit nummer heb gebeld.
Ik ben dus blijkbaar buiten mijn medeweten om doorgeschakeld.

Vraag is dus: zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Is er een oplossing?

Re: Betalen voor servicenummer 18854, terwijl ik ben doorgeschakeld

Geplaatst: 28 apr 2022 10:57
door Moneyman
De ACM heeft al eerder opgetreden tegen de gebruiker van dit nummer.
https://www.acm.nl/sites/default/files/ ... r-1885.pdf

Ik vraag me alleen wel af of je niet zelf het nummer hebt gekozen, bijvoorbeeld door een link aan te klikken na een zoekactie. Het probleem bij dit soort nummers is meestal dat je niet doorhebt dat je een dure doorschakeldienst belt, en niet dat je een "normaal" nummer belt en dan achter de schermen bij een duur nummer terecht komt, zoals jij lijkt te suggereren.

Re: Betalen voor servicenummer 18854, terwijl ik ben doorgeschakeld

Geplaatst: 28 apr 2022 11:00
door Dirkie
Op uw rekening (of het is te achterhalen via uw provider) kunt U zien wanneer er gebeld is met dit nummer. Misschien dat U het zich dan wel kan herinneren. Of kijk dan eens in de bel geschiedenis van Uw telefoon.
En meestal werkt het trouwens andersom. Via Google vind U het nummer van een dure doorschakel service (en die moet U betalen) die U vervolgens doorverbinden naar het goedkope of gratis nummer wat U ook had kunnen bellen. Als ik zoek op het door u opgegeven nummer dan is het ook zo'n nummer.
Mocht U echt dit nummer niet gebeld hebben dan kunt U altijd bezwaar maken bij uw telefoon provider.

Re: Betalen voor servicenummer 18854, terwijl ik ben doorgeschakeld

Geplaatst: 28 apr 2022 12:45
door Seinhuis
Je kunt terecht bij www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... ediensten/ voor een bindend uitspraak.

Echter, de kans dat jij (of iemand anders binnen je huishouding) dit nummer wel gebeld hebt neem is veel groter dan niet. Tenslotte, de registratie gaat automatisch

Je kunt een melding maken bij www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer vanwege de hoge kosten die voor dit nummer gerekend wordt. Meer valt er niet aan te doen.

Volgens mij is het niet mogelijk om je geld terug te krijgen. Eventueel kan je dit navragen aan www.juridischloket.nl/ of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies

Re: Betalen voor servicenummer 18854, terwijl ik ben doorgeschakeld

Geplaatst: 28 apr 2022 16:34
door HandigeHarrie
Als je een normaal nummer hebt gebeld, en doorgeschakeld bent naar dat betaalnummer dan moet in de betaalgeschiedenis te vinden zijn welk normale nummer je 20 minuten lang hebt gebeld. Dan weet je welk bedrijf "dit kunstje flikt". De kans is groter dat je zonder het te weten een betaalnummer hebt gebruikt, zoals al als reactie is gegeven.

Re: Betalen voor servicenummer 18854, terwijl ik ben doorgeschakeld

Geplaatst: 28 apr 2022 17:05
door Lady1234
En als je zo’n doorschakelnummer belt, worden ook de kosten vermeld voordat je doorgeschakeld wordt.

Re: Betalen voor servicenummer 18854, terwijl ik ben doorgeschakeld

Geplaatst: 03 mei 2022 08:01
door kweenie
PeterP1954 schreef:
27 apr 2022 19:56
Ik kreeg recent een afrekening van de telefoonprovider waarop stond dat ik voor ruim € 20 had gebeld met het servicenummer 1885.
Op internet heb ik gelezen dat sommige bedrijven die (blijkbaar liever) niet gebeld willen worden dit nummer als doorschakeling gebruiken zonder dit bekend te maken.
Juist andersom. Mensen googlen een bedrijf en bellen de eerste de beste hit in de lijst. Wat vaak zo'n duur doorschakel bedrijf is dat leeft van mensen die niet verder kijken dan de eerste de beste hit.
Vraag is dus: zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Is er een oplossing?
Uiteraard zijn er meer mensen. Anders zouden deze bedrijven niet kunnen bestaan... Oplossing is om niet het nummer uit een willekeurige hit op Google te bellen, maar gewoon het bedrijf zelf te bellen.