Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Ongelezen bericht door angel1978 »

mahadma schreef:
11 mei 2022 16:49
Effectief zal enkel/dubbel meter geen groot bedrag uitmaken. Je moet wel erg veel avond/nachtstroom gebruiken wil je meer als 25 euro op jaarbasis verdienen.
Met een lading zonnepanelen bereik je deze situatie toch echt al vrij snel. Als je genoeg opwekt om overdag in je eigen behoefte te voorzien en je gebruik in de avond/nacht en weekend plant ( timers op wasmachine, droger, elektrische verwarming, ww boiler ), dan zit je zo aan je omslagpunt, daar hoef je weinig spannends voor te doen en dat kan best nog oplopen.
Zo lang je wat je overdag opwekt nog mag salderen is dat niet zo’n probleem.

Wiebren
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2021 06:18

Re: Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Ongelezen bericht door Wiebren »

Mijn dank voor al de adviezen. Ik ga er mee aan de slag. Ik ben er wel achter dat er veel mogelijkheden zijn. Maar ik doe mijn best. Voorlopig maar de stroomslurpers maar overdag gebruiken.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wiebren schreef:
12 mei 2022 09:14
Mijn dank voor al de adviezen. Ik ga er mee aan de slag. Ik ben er wel achter dat er veel mogelijkheden zijn. Maar ik doe mijn best. Voorlopig maar de stroomslurpers maar overdag gebruiken.
Wat u ook kunt meenemen in de berekening is de winterperiode. De opbrengst is dan een stuk minder en zal u moeten kijken naar wanneer u welke apparaten aan kan zetten. Verwarmen doen wij met de airco en zorgt ervoor dat het stroomverbruik op slechte dagen dus hoger is. Voordeel dan wel weer dat we minimaal 4m3 gas per dag besparen. Het is even een rekensommetje, maar als u het goed doet kan dat veel geld besparen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wiebren schreef:
12 mei 2022 09:14
Mijn dank voor al de adviezen. Ik ga er mee aan de slag. Ik ben er wel achter dat er veel mogelijkheden zijn. Maar ik doe mijn best. Voorlopig maar de stroomslurpers maar overdag gebruiken.
Of dat handig is hangt ook af van hoe je energiebedrijf saldeert. Bij sommige energiebedrijven wordt je totale teruglevering namelijk eerst afgetrokken van het verbruik tijdens het hoge tarief en pas als je meer teruglevert dan je hoge verbruik, de rest van het laag tarief afgetrokken.

klaartje59
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 feb 2014 21:02

Re: Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Ongelezen bericht door klaartje59 »

Voor nu zal het niet veel uitmaken denk ik.
Wij zijn bij budget energie en hier heb je automatisch dag en nachttarief. Ik gebruik de wasmachine dus altijd 's avonds of in het weekend.
Vaatwasser staat ook altijd 's nachts aan.

Salderen is id weer uitgesteld en dan wordt de situatie heel anders.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ik heb hoog/laag en dat verhoudt zich in de praktijk als als 42% hoog/ 58%laag. Enexis gaat hier over de schakeltijden, en die geeft iets meer daluren dan sommige andere netbeheerders. Hier gaat de daltijd in om 21.00 uur, bij andere om 23.00 uur.
Overigens ligt het enkeltarief vaak tussen de hoog/laag tarieven in. Onder de streep maakt het dan nauwelijks verschil welke keuze je maakt, tenzij je een bijzonder verbruikspatroon hebt wat zwaar afwijkt van 50/50.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Ongelezen bericht door angel1978 »

angel1978 schreef:
10 mei 2022 18:48
NeoDutchio schreef:
10 mei 2022 18:22
angel1978 schreef:
10 mei 2022 18:09


De minister heeft al aangekondigd 1-1-23 niet te gaan halen en te gaan uitstellen ( op zijn minst naar 24 ), dus daarmee kom je met een jaarcontract nog ruim uit. Als het nog verder wordt uitgesteld kunnen we voorlopig nog prima uit.
Dat bericht had mij nog niet bereikt. Mocht TS een flexibele of jaarcontract nemen, dan volstaat een berekening van het verbruik in de daluren keer het verschil tussen dal- en normaal tarief. En natuurlijk wat de terugleverprijs doet in beide gevallen. Mits er stroom overblijft.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... ar-uitstel

en

https://tweakers.net/nieuws/193188/nede ... w-uit.html
(inclusief link naar brief die naar de 2e kamer is gegaan)

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... g-salderen

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nog een jaartje profiteren dus. Mijn terugverdientijd is hierdoor verkort naar iets boven de 2 jaar. Nu maar hopen dat er binnen 5 jaar goede en vooral betaalbare alternatieven komen om stroom tijdelijk op te slaan.

HereIsTom
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:04

Re: Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Ongelezen bericht door HereIsTom »

Enkel tarief is het beste bij zonnepanelen!

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Ongelezen bericht door angel1978 »

HereIsTom schreef:
05 aug 2022 22:58
Enkel tarief is het beste bij zonnepanelen!
Zoveelste keer dat die onzin voorbij komt. Dat IS niet zo.
Het kan in somigen gevallen zo zijn en in andere juist weer niet. Dit is van een aantal factoren afhankelijk, maar zonnepanelen zijn daarbij absoluut niet doorslaggevend.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Ongelezen bericht door kweenie »

HereIsTom schreef:
05 aug 2022 22:58
Enkel tarief is het beste bij zonnepanelen!
Bij zonnepanelen is juist vaak dubbeltarief beter. Omdat diverse energiebedrijven de teruglevering eerst salderen met je hoogtarief-verbruik. Grote kans dat je daardoor je netto verbruik alleen maar hoeft af te rekenen tegen het lage tarief.

HereIsTom
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:04

Re: Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Ongelezen bericht door HereIsTom »

Sorry ja bij enkele leveranciers kan het inderdaad voordeliger zijn om een ander tarief te kiezen.
Helaas zijn er al veel leveranciers die nog maar € 0,05 teruglever vergoeding geven en die per maand salderen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

kweenie schreef:
06 aug 2022 10:26
HereIsTom schreef:
05 aug 2022 22:58
Enkel tarief is het beste bij zonnepanelen!
Bij zonnepanelen is juist vaak dubbeltarief beter. Omdat diverse energiebedrijven de teruglevering eerst salderen met je hoogtarief-verbruik. Grote kans dat je daardoor je netto verbruik alleen maar hoeft af te rekenen tegen het lage tarief.
Dat zou zo kunnen zijn als je minder opwekt dan je verbruik is. Salderen is nu nog 100%, dus niet relevant of dat tegen hoog of laag tarief gaat. Als straks het salderen stapsgewijs afgebouwd word moet je voor jezelf een berekening gaan maken. Wanneer verbruik je en wat is het verschil tussen hoog/laag en enkel tarief? In mijn geval gebruik is veel tijdens het opwekken en zeer weinig in de daluren. In mijn geval loont een enkel tarief. Het lage tarief in de nachtelijke uren wegen niet op tegen het duurdere tarief rond etenstijd en in de winter in de avond als de tv aanstaat, de airco de kamer verwarmd en de lampen branden.
Maar nogmaals, dat is in mijn geval zo. Zoals eerder als te lezen was kan je er ook voor kiezen om enkel in de weekenden alle was weg te werken waardoor je dan een piek krijgt in het dalmoment.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Ongelezen bericht door rens99 »

In landen waar salderen al is opgeheven en ook in Nederland wordt vaak geopperd dat burgers moeten worden aangemoedigd om wat ze opwekken ook te gaan gebruiken. Dat klinkt niet kwalijk, maar is het wel. Ze gingen stroomvretende apparaten gebruiken, want opwekken leverde immers toch niets meer op. Elektrisch verwarmen is normaal onzinnig duur, maar als je anders niets voor je stroom krijgt, kost het bijna niets. In België ging men stroomvretende straalkachels gebruiken om hun 'teveel aan stroom kwijt te raken.
Wat ik opwek gaat in seconden naar mijn buren voor de volle prijs en er is niets mis mee dat ik dat dan ontvang.
Zonder salderen gaan mensen geen zonnepanelen meer kopen en er zijn nog maar zo weinig daken met zonnepanelen.
In landen waar slimme meters al meer zijn ingevoerd heb je overdag een lage prijs ( voor wat je opwekt ) en in de avonduren gingen ze meer betalen dan daarvoor. In die landen ontstond energy poverty, want iedereen zonder zonnepanelen en dure slimme apparaten gingen veel hogere energieprijzen betalen. Per dag heb je daar meerdere tarieven, maar ook per seizoen en zelfs bij feestdagen en vakanties hebben ze andere tarieven. Burgers hebben dan helemaal geen zicht meer op hun gebruik. Slimme meters zijn slim voor energieleveranciers en handelaren, voor burgers is een slimme meter nemen een beetje dom.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

rens99 schreef:
12 aug 2022 18:53
In landen waar salderen al is opgeheven en ook in Nederland wordt vaak geopperd dat burgers moeten worden aangemoedigd om wat ze opwekken ook te gaan gebruiken. Dat klinkt niet kwalijk, maar is het wel.
Wat is er kwalijk aan je eigen stroom gebruiken?
rens99 schreef:
12 aug 2022 18:53
Elektrisch verwarmen is normaal onzinnig duur, maar als je anders niets voor je stroom krijgt, kost het bijna niets.
Verwarmen met mijn airco is goedkoper dan de cv laten branden. En met een kleine elektrische verwarming op de kinderslaapkamers voor als het echt te koud is voor het huiswerk is het verbruik nog steeds niet abnormaal hoog.
rens99 schreef:
12 aug 2022 18:53
Zonder salderen gaan mensen geen zonnepanelen meer kopen en er zijn nog maar zo weinig daken met zonnepanelen.
Sinds mei komt 60% van mijn verbruik van eigen opwekking. Met een beetje juist plannen kan je dus zonder salderen nog een hoop besparen.
rens99 schreef:
12 aug 2022 18:53
Slimme meters zijn slim voor energieleveranciers en handelaren, voor burgers is een slimme meter nemen een beetje dom.
Dankzij mijn slimme meter kan mijn energieleverancier elke kwartier zien wat ik verbruik om zo efficiënter in de kopen. Dat wil dus ook zeggen uiteindelijk een lagere prijs voor mij. Verder heb ik realtime inzicht en kan ik beter plannen met het verbruik.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Ongelezen bericht door Jablan »

rens99 schreef:
12 aug 2022 18:53
In landen waar salderen al is opgeheven [...]
Welke landen bedoel je precies?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Ongelezen bericht door kweenie »

NeoDutchio schreef:
06 aug 2022 16:41
kweenie schreef:
06 aug 2022 10:26
HereIsTom schreef:
05 aug 2022 22:58
Enkel tarief is het beste bij zonnepanelen!
Bij zonnepanelen is juist vaak dubbeltarief beter. Omdat diverse energiebedrijven de teruglevering eerst salderen met je hoogtarief-verbruik. Grote kans dat je daardoor je netto verbruik alleen maar hoeft af te rekenen tegen het lage tarief.
Dat zou zo kunnen zijn als je minder opwekt dan je verbruik is. Salderen is nu nog 100%, dus niet relevant of dat tegen hoog of laag tarief gaat.
Dat is dus juist wel zeer relevant. Stel je verbruikt 1000 bij laag tarief en 1000 bij hoog tarief en tegelijk lever je 1000 terug. Bij mijn energieleverancier wordt die terug geleverde 1000 eerst weggestreept tegen het voor mij duurste tarief. Ik houd dan dus nog maar een verbruik van 1000 over, volledig tegen het lage tarief. Omdat die zelf opgewekte 1000 eerst tegen het hoge tarief weggestreept wordt. Ook als ik het in werkelijkheid deels in de tijden van het laag tarief heb opgewekt.

Zou ik kiezen voor enkel tarief, dan betaal ik 1000 tegen het iets hogere normale tarief. In plaats van dat ik 1000 onderhoud tegen het lage dubbele tarief.

Maakt het veel uit? Nee, dat niet. Maar een paar tientjes is toch mooi meegenomen.

Plaats reactie