Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
ZeerPrivé
Berichten: 5310
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »


Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
15 mei 2022 20:10
Maar omdat ik dus ineens geconfronteerd werd met dat isolatiebehang ben ik eigenlijk wel heel benieuwd hoe dat nu zit. Vandaar de vraag.
Leuke vraag, want ik kende het spul niet eens.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door BL2 »

Bij een hopeloos oneffen muur is het plaatsen van gipsplaten over het gehele oppervlak te overwegen. Snel uit te voeren, Mega strak, goedkoop, alleen de ruimte wordt 1 cm kleiner.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
16 mei 2022 08:46
witte angora schreef:
16 mei 2022 08:40
Dat is dus het probleem. In de woonkamer is het gelukt, in de slaapkamer lijkt het wel of ze bisonkit op de muren hebben gesmeerd in plaats van saus met een gaatjesroller. Sterker nog: op sommige plekken hebben ze het behang ermee vast gezet. Dat kun je aan de kleur goed zien.

Toch vind ik bij isolatiebehang juist wel uitspraken dat je oneffenheden ermee op kunt vangen.
Kunt u de verhuurder dan niet vragen om die muur te stucen?
Eigenlijk gaan we off-topic, maar dat gaat niet gebeuren omdat de structuur kleiner is dan drie millimeter. En deze wbv? Ik zit nog steeds op een rookmelder te wachten die uiterlijk 1 juli geïnstalleerd moet zijn. Er wordt aan gewerkt, maar wel rijkelijk laat dus. Over de rest gaan we het maar niet hebben.

Maar nu maar weer terug naar dat isolatiebehang, want ik kende het dus niet. Vandaar de vragen in de OP.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
16 mei 2022 07:30
Tevens is je hand een slechte thermometer: De bol wol op tafel heeft dezelfde temperatuur als de metalen moersleutel ernaast. Maar voelt toch anders aan.
Toch denk ik dat de meeste mensen liever een trui van wol aantrekken dan een trui van metaal, en dat is niet alleen vanwege het gewicht. ;)

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
16 mei 2022 09:35
Eigenlijk gaan we off-topic, maar dat gaat niet gebeuren omdat de structuur kleiner is dan drie millimeter. En deze wbv? Ik zit nog steeds op een rookmelder te wachten die uiterlijk 1 juli geïnstalleerd moet zijn. Er wordt aan gewerkt, maar wel rijkelijk laat dus. Over de rest gaan we het maar niet hebben.

Maar nu maar weer terug naar dat isolatiebehang, want ik kende het dus niet. Vandaar de vragen in de OP.
Het is niet off topic, u heeft het zelf over andere mogelijkheden dan isolatiebehang.
U bent, als ik het goed heb, verhuisd in de coronatijd. Dan kan ik me voorstellen dat de wbv zo weinig mogelijk deed voor de nieuwe huurder.
Ik zou vragen of een opzichter van de wbv eens kon komen kijken voor advies. Wie weet, als u aangeeft dat u begreep dat ze in coronatijd weinig deden, is er nu wel een mogelijkheid dat ze alsnog even een muurtje komen stucen.
Niet geschoten is altijd mis.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als die muur u zo stoort, kunt u ook nog overwegen een (groot) wandkleed op te hangen. Oneffenheden uit het zicht, warmer en mooi.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Met schuimvinylbehang kun je ook kleine oneffenheden camoufleren. Het is verkrijgbaar vanaf ongeveer 14 euro per rol van 10 m, dus minder dan 3 euro/m². Dat scheelt nogal met dat zogenaamde isolatiebehang.
Met schuimvinylbehang plak je ook een dun laagje kunststofschuim op je muur. Ik vraag me af wat het verschil is tussen deze twee soorten behang, afgezien van de prijs en het verhaal dat erbij hoort.
Voor de duidelijkheid: ook van schuimvinylbehang is de isolatie verwaarloosbaar, al voelt het minder koud dan gewoonbehang of stucwerk.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Lowieze schreef:
16 mei 2022 08:39
Hawk-Eye schreef:
16 mei 2022 07:33
wil je de muur isoleren is een voorzetmuur de oplossing, wel goed isoleren natuurlijk!
Dat wordt nog wat in een appartement :D
hoezo? in priveruimte bepaal jezelf!

ZeerPrivé
Berichten: 5310
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
16 mei 2022 10:47
Met schuimvinylbehang kun je ook kleine oneffenheden camoufleren. Het is verkrijgbaar vanaf ongeveer 14 euro per rol van 10 m, dus minder dan 3 euro/m². Dat scheelt nogal met dat zogenaamde isolatiebehang.
Met schuimvinylbehang plak je ook een dun laagje kunststofschuim op je muur. Ik vraag me af wat het verschil is tussen deze twee soorten behang, afgezien van de prijs en het verhaal dat erbij hoort.
Voor de duidelijkheid: ook van schuimvinylbehang is de isolatie verwaarloosbaar, al voelt het minder koud dan gewoonbehang of stucwerk.
Schuimvinyl is erg aantrekkelijk voor katten. Bij mij waren ze al aan het slopen terwijl we nog bezig waren. :shock:

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat zal bij dat zogenaamde isolatiebehang niet anders zijn, denk ik. Met een plantenspuit is mogelijk enige mate van training te bewerkstelligen.

Aan de andere kant, met katten als huisdieren moet je enig ongemak en sloopwerk accepteren. Zelf heb ik twee identieke, kubusvormige leren poefjes. Eén daarvan is zwaar geperforeerd door de kat. Ze ging op haar rug bij een hoek liggen, pootjes aan twee zijden ertegenaan, en prik prik prik. Krabben deed ze niet, alleen prikken. Voor haar kennelijk het equivalent van bubbeltjesplastic :D. Het merkwaardige is, dat ze het andere poefje ongemoeid liet.

Meer ontopic: voor het vlak maken van een muur had ik ooit een speciaal soort gereedschap: een bolle schotel met een scherpe rand en bovenop een handgreep. Door met de muur met een cirkelvormige beweging te "poetsen" schraap je alle pukkels, randjes en hobbels weg. Het werkt als een plamuurmes, maar zonder het risico op het steken van groeven.

Ik ben het ding kwijtgeraakt en heb het helaas nooit meer ergens gezien. Het moet ook lukken met een deksel van een oude pan. De rand moet wel scherp/plat zijn, in ieder niet afgerond.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Erthanax schreef:
16 mei 2022 12:10
Dat zal bij dat zogenaamde isolatiebehang niet anders zijn, denk ik.
(…)
Bij isolatiebehang is het de bedoeling dat je er nog overheen behangt, dus het blijft niet zichtbaar.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik denk dat een kat bij het krabben niet alleen op het oog afgaat maar vooral op de tast. In een vorig huis was een stukje muur met gewoon behang kennelijk ook zeer krabbaar. Behang op een iets veerkrachtige ondergrond van isolatiebehang kon ook wel eens aantrekkelijk blijken.

Hoe dan ook, een behang van 15 euro/m² (dwz ongeveer 75 euro per rol) alleen om de muur wat vlak te maken, vind ik een dure oplossing en energie bespaar je er echt niet mee.

Harry Breda
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:56

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door Harry Breda »

Moeilijke omschrijving van een isolator op de binnenmuur aanbrengen, en daarover behang.
Er zijn diverse mogelijkheden daarin: bijv 2 cm Ultrawall resolschuim.
Waar ik tevens naar zou kijken: hoe (on)brandbaar is dat spul. Ik heb immers geen zin om extra brandstof aan te voeren voor een vlammenzee.
Isoleren van de binnenkant van de buitenmuur heeft zin, want:
a) de muur voelt minder koud aan ( absorbeert minder warmte, dat wij uitstralen), dus de gevoelde leefruimte wordt wat groter.
b) de warmtegeleiding vanuit binnen naar buiten wordt minder cq 's zomers het omgekeerde.

Een andere mogelijkheid is de buitenmuur te impregneren, waardoor deze minder water opneemt. Een droge muur isoleert beter dan een natte muur.

Kwestie dus van rekenen ( bij energiekosten X ? over tijd Y en afschrijving over Z jaren) en een waardering hoe u het voelt, als de binnenkant van de buitenmuren minder koud aanvoelen.

1) Wat gaat Poetin c.s. doen, hoeveel gas/warmte/energie hebben we komende winter(s) nog en wat gaat dat kosten. ( Stel: Europa komt 125 miljard m3 gas te kort = 1/3 van ons verbruik, dus de Overheid verklaart alle gas- en stroom contracten vervallen en ieder krijgt nog maar 50% van de hoeveelheid van vorig jaar onder het motto: zonder doordraaien van de industrie kunnen we allen de WW in + gedeelde smart = halve smart.
2) Wat is energiebesparing t.o.v. het milieu me waard ( en dus de aarde voor mijn (achterklein)kinderen ? )
3) In hoeverre loopt het stroom-distributienet straks de narigheid in wegens tientallen jaren inspraak-sabotage geOH op verzwaring van dat net resp. de achterstand in de aanleg van een warmtenet ( gevoed uit diverse warmtebronnen, inkoopprijs gebaseerd op... net als de verkoopprijs... op de gasprijzen).

En wilt u wat doen ? Dan niet wachten tot mid Oktober of later, want dan bent u een van de hele velen in de wachtrij.
Haast u als u tijd hebt, dan hebt u tijd als u haast hebt resp. stel niet uit tot morgen, wat u heden doen kunt.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Harry Breda schreef:
16 jun 2022 14:42
(...) Een andere mogelijkheid is de buitenmuur te impregneren, waardoor deze minder water opneemt. Een droge muur isoleert beter dan een natte muur. (...)


Van impregneren zou ik geen wonderen verwachten voor energiebesparing. De warmtegeleidingscoëfficient van baksteen is relatief hoog, zie bv dit uitgebreide overzicht. Nat of droog maakt wel enig verschil, maar het blijft tussen pakweg 0,5 en 1; glaswol zit onder de 0,04.
(Hogere waarde betekent betere warmte geleiding, dus slechtere isolatie.)

Plaats reactie