Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door witte angora »

Bij het zoeken naar de isolatiewaarde van gewoon behang (immers, een muur met behang voelt warmer aan dan een muur die gesaust is) kwam ik in no-time op isolatiebehang uit. Isolatiebehang is volgens de verhalen een soort behang dat warmte terugkaatst, akoestisch werkt, schimmel voorkomt, oneffenheden wegwerkt en nog wel wat dingen. Kortom: volgens de hossana-verhalen is het perfect. Kosten: exclusief lijm 15 euro per vierkante meter, en dan moet er nog een laag mooi behang overheen.

Zijn alle jubelverhalen terecht, is het de kosten waard (bespaar je echt zoveel energie), en, als het echt zo goed is, waarom wordt er dan niet veel meer aandacht aan geschonken?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als ik het zo lees is het, grof gezegd, gewoon een laagje piepschuim die je op de muur zet. Piepschuim isoleert wel, maar weerkaatst echt geen warmte. En condens voorkomen met een laagje isolatie op de muren? Vochtige lucht voorkom je niet door het plakken van een laagje piepschuim.
Het zou ook een goedkoper alternatief zijn voor spouwmuurisolatie. Tja, een Fiat is ook goedkoper dan een Mercedes, maar het zijn 2 verschillende auto's. Met spouwmuurisolatie isoleer je stukken beter.

Het klinkt leuk maar ik lees geen harde cijfers.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees ook dat het 4 mm dik is, dus let op dat u niet in conflict komt met deurposten, plinten en stopcontacten.

Overigens voel ik nooit aan mijn muren. Volgens mij is de isolatie hype een beetje doorgeslagen.

Maar wellicht te overwegen voor een buitenmuur achter de verwarming.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wij hebben zulk behang gebruikt in ons vorige huis omdat het een hoekhuis was en de muur erg koud aanvoelde. Het hielp zeker wel tegen de kou die van de muur af kwam, maar of het nou scheelde in energiekosten, daar heb ik m’n bedenkingen wel over.
Overigens was het geen enkel probleem met behangen v.w.b. stopcontacten, deurposten en plinten.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Het zal altijd iets helpen. Maar of dat opweegt tegen de kosten. Voor een gemiddelde doorzonwoning zou je voor de woonkamer al zo'n 600 euro aan isolatiebehang nodig hebben. Voor een heel huis dus nog veel meer. Als de muren lelijk zijn en het alternatief is stucen om het mooi glad te maken zou je het nog kunnen overwegen. Dan sla je 2 vliegen in 1 klap.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Lady1234 schreef:
15 mei 2022 13:30
Volgens mij is de isolatie hype een beetje doorgeslagen.
Ik woon in een relatief nieuw huis dat echt goed is geïsoleerd. Het gevolg is dat is vrijwel niets merk van de stijging van de gasprijzen omdat ik heel erg weinig gas gebruik door die isolatie. Ik zou het wat dat betreft zeker geen hype willen noemen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door moederslink »

Isolatiebehang:
een hoop werk, twee keer behangen, relatief duur.
Ik denk dat het weinig rendement oplevert qua energiekosten, zeker wanneer het geen buitenmuur is.
Het zal wel enigszins helpen tegen bv luidruchtige buren. :D

Ivo.w
Berichten: 1742
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Financieel gezien zal het nauwelijks iets helpen. Een paar millimeter isolatie houdt maar weinig warmtetransmissie tegen.

Wel kan zo'n klein beetje isolatie er voor zorgen dat het muuroppervlak 1 of 2 graden warmer wordt, waardoor vocht minder snel op de muur zal condenseren en waardoor je minder "uitstraling" van kou voelt.

@Lady1234: isoleren is geen hype. Isoleren verhoogt comfort en verlaagt energiekosten aanzienlijk.
Wat er mis is, is dat er bedrijven geld proberen te verdienen met matige adviezen en claims die maar half (of helemaal niet) waar zijn. Voor goede muur isolatie heb je 10+ cm aan materiaal met een hoge isolatiewaarde nodig. Een afwerklaagje van een paar millimeter zou je niet moeten verkopen als materiaal om muren mee te isoleren. Waarschijnlijk "isoleren" houten schrootjes net zo goed als dit wonderlijke behang.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door Erthanax »

De isolatie (ofwel de warmteweerstand, Rd-waarde) hangt af van de dikte van het materiaal en de "lambda-waarde" van het materiaal. Die Rd en lambda-waarde kom je veel tegen op websites met isolatiematerialen.

Op bv deze website staat een handige calculator om uit de lambda-waarde de Rd-waarde te berekenen (helaas niet dunner dan 20 mm).

Wat de lambda-waarde van dat behang is weet ik niet, maar glaswol heeft een lambda-waarde van 0,04.
4 cm glaswol: Rd = 1
4 mm glaswol: Rd = 0,1

Dat behang is een lap kunststofschuim. De lambda-waarde van kunststof gevelisolatie zoals PIR, EPS of XPS, ligt (iets) onder die van glaswol. Dat behang heeft dus vrijwel geen energiebesparend effect.

Voor woningisolatie is onder voorwaarden subsidie mogelijk (de ISDE). Een van de voorwaarden is een Rd van minimaal 3,5. Dat isolatiebehang (met Rd = 0,1) levert dus vrijwel geen energiebesparing op en is beslist geen alternatief voor echte gevelisolatie (wat wel beweerd wordt).

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Als ik mij niet vergis, woon je tegenwoordig in een jaren '90 woning. Als dit een tussen appartement is, is het gewoon zonde van je geld, want levert nauwelijks (tot niets) wat op.

Ik geloof dan meer in het ophangen van dikke overgordijnen (bijv. velours), zeker als je ramen aan de noordkant liggen en de dubbele ramen nog dateren uit de bouw van de woning.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
15 mei 2022 15:47
Als ik mij niet vergis, woon je tegenwoordig in een jaren '90 woning. Als dit een tussen appartement is, is het gewoon zonde van je geld, want levert nauwelijks (tot niets) wat op.

Ik geloof dan meer in het ophangen van dikke overgordijnen (bijv. velours), zeker als je ramen aan de noordkant liggen en de dubbele ramen nog dateren uit de bouw van de woning.
Klopt, dat is exact hoe ik woon. Sowieso is het energieverbruik al erg laag, daar hoef ik het eigenlijk niet voor te doen. Mijn ervaring is dat muren met behang veel minder koud aanvoelen dan muren die geverfd/gesausd zijn. Niet alleen dat: heel vroeger plakten mensen kranten onder het behang, of legden het onder de vloerbedekking. De cellulose heeft namelijk een isolerend effect, hoe dun het laagje ook is. Dat wilde ik dus verder uitzoeken, hoe het nu precies zit. En ineens kom ik dus op dat isolatiebehang.

Aan één kant een uitkomst, omdat de vorige bewoner de muren dusdanig verruïneerd heeft dat je er maar bar weinig mee kan. Door de dikte zou ik alle oneffenheden ermee op kunnen vangen. Maar dat kan eigenlijk ook wel met een extra laag gewoon behang, of desnoods een laag glasvezelbehang. Of behang waar al structuur in zit. Dat moet ik nog maar zien.

Maar omdat ik dus ineens geconfronteerd werd met dat isolatiebehang ben ik eigenlijk wel heel benieuwd hoe dat nu zit. Vandaar de vraag. Opvallend is ook dat je dat spul in België bij de Gamma kunt kopen, in Nederland niet. Geen idee waarom deze keuze gemaakt is.

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik kan natuurlijk niet zien hoe slecht de muren zijn. Zelf zou ik (als luie klusser) volstaan met dik vinylbehang met structuur er in. Wat daarna nog erg zichtbaar blijft, verstoppen achter schilderijen, spiegel(s) e.d.

In een vroegere woning heb ik wel eens de muren laten stuken, maar dat kostte toen al behoorlijk wat. Dat geld zou ik in jouw geval dan liever investeren in goede overgordijnen om de winterkou zoveel mogelijk buiten te sluiten.

Oh, en kranten achter het behang (laag of tig) ben ik 20-30 jaar geleden ook wel eens tegen gekomen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kranten op de muur deed men vroeger niet vanwege de isolatie (die is verwaarloosbaar), maar om scheuren en kieren weg te werken.

Papier heeft een lambda = 0,18. Een dikke laag papier van 0,5 mm geeft dan Rd = 0,003. Dat is dus echt verwaarloosbaar.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
15 mei 2022 13:18
een muur met behang voelt warmer aan dan een muur die gesaust is
Die simpele test meet door traagheid alleen de warmtetransmissie van je hand naar de binnenmuur, niet van de hele constructie (binnenmuur buitenmuur spouwmuur)
Tevens is je hand een slechte thermometer: De bol wol op tafel heeft dezelfde temperatuur als de metalen moersleutel ernaast. Maar voelt toch anders aan.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

wil je de muur isoleren is een voorzetmuur de oplossing, wel goed isoleren natuurlijk!

piet44m
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 nov 2008 16:56

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door piet44m »

Ivo.w schreef:
15 mei 2022 15:07
Financieel gezien zal het nauwelijks iets helpen. Een paar millimeter isolatie houdt maar weinig warmtetransmissie tegen.

Wel kan zo'n klein beetje isolatie er voor zorgen dat het muuroppervlak 1 of 2 graden warmer wordt, waardoor vocht minder snel op de muur zal condenseren en waardoor je minder "uitstraling" van kou voelt.

@Lady1234: isoleren is geen hype. Isoleren verhoogt comfort en verlaagt energiekosten aanzienlijk.
Wat er mis is, is dat er bedrijven geld proberen te verdienen met matige adviezen en claims die maar half (of helemaal niet) waar zijn. Voor goede muur isolatie heb je 10+ cm aan materiaal met een hoge isolatiewaarde nodig. Een afwerklaagje van een paar millimeter zou je niet moeten verkopen als materiaal om muren mee te isoleren. Waarschijnlijk "isoleren" houten schrootjes net zo goed als dit wonderlijke behang.
vroeger op het platteland behangden ze ieder jaar ,over het oude heen . ze vonden het behaaglijker want het scheelt met koude

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door Lowieze »

@witte angora “Door de dikte zou ik alle oneffenheden ermee op kunnen vangen. Maar dat kan eigenlijk ook wel met een extra laag gewoon behang, of desnoods een laag glasvezelbehang. Of behang waar al structuur in zit. Dat moet ik nog maar zien.”

Ook bij isolatiebehang of glasvezelbehang wordt aangeraden eerst je muren glad te schuren. Erge oneffenheden zul je anders toch blijven zien.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Hawk-Eye schreef:
16 mei 2022 07:33
wil je de muur isoleren is een voorzetmuur de oplossing, wel goed isoleren natuurlijk!
Dat wordt nog wat in een appartement :D

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
16 mei 2022 08:37

Ook bij isolatiebehang of glasvezelbehang wordt aangeraden eerst je muren glad te schuren. Erge oneffenheden zul je anders toch blijven zien.
Dat is dus het probleem. In de woonkamer is het gelukt, in de slaapkamer lijkt het wel of ze bisonkit op de muren hebben gesmeerd in plaats van saus met een gaatjesroller. Sterker nog: op sommige plekken hebben ze het behang ermee vast gezet. Dat kun je aan de kleur goed zien.

Toch vind ik bij isolatiebehang juist wel uitspraken dat je oneffenheden ermee op kunt vangen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Isolatiebehang - is het de kosten waard?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
16 mei 2022 08:40
Dat is dus het probleem. In de woonkamer is het gelukt, in de slaapkamer lijkt het wel of ze bisonkit op de muren hebben gesmeerd in plaats van saus met een gaatjesroller. Sterker nog: op sommige plekken hebben ze het behang ermee vast gezet. Dat kun je aan de kleur goed zien.

Toch vind ik bij isolatiebehang juist wel uitspraken dat je oneffenheden ermee op kunt vangen.
Kunt u de verhuurder dan niet vragen om die muur te stucen?

Plaats reactie