Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dit zegt Enexis over verbruik zonder contract: https://www.enexis.nl/consument/aanslui ... r-contract

Zij (netbeheerder) brengen dus het verbruik in rekening voor de periode dat er geen contract is.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
21 mei 2022 13:00
..
Zij (netbeheerder) brengen dus het verbruik in rekening voor de periode dat er geen contract is.
En laat de netbeheerder dat na, dan komt verjaring om de hoek kijken

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

angel1978 schreef:
21 mei 2022 12:46
Dus een stekker in een stopcontact steken en stroom afnemen uit dat stopcontact is geen vragen om stroom?
De regel is dat de ongevraagde levering resulteert in dat het geleverde van de consument is en hij daarvoor niet hoeft te betalen. Dat de consument het product gebruikt maakt de levering niet gevraagd. De consument die een batterij ongevraagd geleverd krijgt mag die gebruiken zonder dat dat gebruik maakt dat de consument om de batterij gevraagd heeft. De consument die elektriciteit ongevraagd geleverd krijg mag die gebruiken zonder dat dat gebruik maakt dat de consument om de elektriciteit heeft gevraagd.
angel1978 schreef:
21 mei 2022 13:00
Zij (netbeheerder) brengen dus het verbruik in rekening voor de periode dat er geen contract is.
Dat kan alleen als de netbeheerder in het transportovereenkomst iets heeft staan over de tarieven.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

De regel is dat de ongevraagde levering resulteert in dat het geleverde van de consument is en hij daarvoor niet hoeft te betalen. Dat de consument het product gebruikt maakt de levering niet gevraagd. De consument die een batterij ongevraagd geleverd krijgt mag die gebruiken zonder dat dat gebruik maakt dat de consument om de batterij gevraagd heeft. De consument die elektriciteit ongevraagd geleverd krijg mag die gebruiken zonder dat dat gebruik maakt dat de consument om de elektriciteit heeft gevraagd.
En weer staat hier abracadabra.
Er is een aansluiting aangevraagd, die is geleverd en er is energie afgenomen.
Nogmaals, hoe is dat ongevraagd?

Er is niets in de bus gedaan waar de klant niet om gevraagd heeft en er is niets geleverd waar de klant niet zelf om gevraagd heeft.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
21 mei 2022 13:31
angel1978 schreef:
21 mei 2022 13:00
..
Zij (netbeheerder) brengen dus het verbruik in rekening voor de periode dat er geen contract is.
En laat de netbeheerder dat na, dan komt verjaring om de hoek kijken

Voor zover ik meldingen hierover zie doet de netbeheerder hier over het algemeen niet moeilijk over en schrijft gewoon het verlies af. Zeker gezien de hoeveelheid waar het hier over gaat verwacht ik dat een netbeheerder dit als goedkoopste oplossing zal zien. Maar aangezien ze dit gevalletje nu kennen is het natuurlijk wachten op de brief: alsnog een contract afsluiten of we gaan de aansluiting alsnog afsluiten :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Men laat geen leiding aanleggen en een meters installeren als men geen stroom wil hebben.

Er is niet ongevraagd een zakje stroom onder de garagedeur geschoven.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

angel1978 schreef:
21 mei 2022 14:02
En weer staat hier abracadabra.
Dat kan ook aan jou liggen. In plaats van jij dus ik, dus niet "jij schrijft wartaal" of "jij schrijft abracadabra", naar "ik begrijp het niet".
angel1978 schreef:
21 mei 2022 14:02
Er is een aansluiting aangevraagd, die is geleverd en er is energie afgenomen.
Jouw aanname was eerst, je vraagt om energie op het moment dat je de stekker in het stopcontact steekt. Die vergelijk ik met het gebruiken van een toegezonden product.

Jouw aanname is nu dat de energie gevraagd is, omdat er om een aansluiting is gevraagd, terwijl dat in feiten twee los van elkaar staande dingen zijn. Die aansluiting zijn alleen de koper draden. Met gas is dat het zelfde: je kunt wel de leiding willen, maar het gas.
angel1978 schreef:
21 mei 2022 14:02
Er is niets in de bus gedaan waar de klant niet om gevraagd heeft en er is niets geleverd waar de klant niet zelf om gevraagd heeft.
Dat hoeft ook niet. Een ongevraagde levering kan ook via een leiding worden verzorgt.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat kan ook aan jou liggen. In plaats van jij dus ik, dus niet "jij schrijft wartaal" of "jij schrijft abracadabra", naar "ik begrijp het niet".
Misschien moet je eens naar de inhoud kijken en niet overal een persoonlijke aanval in willen zien. In het gequote gedeelte staat niets eens 'jij schrijft wartaal'

Letterlijk schrijf ik: 'er staat hier wartaal'

En

'is een dusdanig warrige brei aan info dat ik er niet uit kom…'

Wil je dus stoppen met met woorden in de mond leggen die ik niet gezegd hebt!

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jouw aanname is nu dat de energie gevraagd is, omdat er om een aansluiting is gevraagd,
Wederom, stop met woorden in de mond leggen en aannames een ander opleggen. Houd het eens bij de inhoud op het meteen persoonlijk te spelen!

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat hoeft ook niet. Een ongevraagde levering kan ook via een leiding worden verzorgt.
Een levering kan alleen geschieden via een leiding als de hoofdzekering of hoofdkraan is open gedraaid ( eigenaarschap ligt bij de eigenaar van de woning ).

Op moment dat je de hoofdkraan opent vraag je om levering vanuit de leiding, dit doet de netbeheerder niet ongevraagd voor je, maar doet de eigenaar echt zelf. Zonder die actie is er geen levering.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

angel1978 schreef:
21 mei 2022 15:20
Misschien moet je eens naar de inhoud kijken en niet overal een persoonlijke aanval in willen zien.
Dat lijkt mij nu typisch een goede tip voor jou. Wat ik deed heeft een naam: parafraseren, het in je eigen woorden uitdrukken van wat een ander heeft geschreven. Ik staak verder hier de discussie met jou, op de manier waarop je nu bezig bent is het onmogelijk om een constructieve discussie te voeren.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 21 mei 2022 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

angel1978 schreef:
21 mei 2022 15:27
Dat hoeft ook niet. Een ongevraagde levering kan ook via een leiding worden verzorgt.
Een levering kan alleen geschieden via een leiding als de hoofdzekering of hoofdkraan is open gedraaid ( eigenaarschap ligt bij de eigenaar van de woning ).

Op moment dat je de hoofdkraan opent vraag je om levering vanuit de leiding, dit doet de netbeheerder niet ongevraagd voor je, maar doet de eigenaar echt zelf. Zonder die actie is er geen levering.
Dames, elektra gaat niet via leidingen, maar via kabels. Een hoofdkraan is er niet voor elektriciteit maar voor gas of water, een groepenkast en zekeringen is voor elektra

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

J. Deltoer schreef:
21 mei 2022 15:38
Dames, elektra gaat niet via leidingen, maar via kabels. Een hoofdkraan is er niet voor elektriciteit maar voor gas of water, een groepenkast en zekeringen is voor elektra
Natuurlijk is er bij elektronica spake van kabels en electronic en is er bij water sprake van leidingen en H2O moleculen, maar voor het concept maakt dat onderscheid niet uit. In de elektronica worden schakelingen overigens vaak vergeleken met leidingen en water.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
20 mei 2022 22:19
Beantwoord dan deze vraag: welke van de ruim 30 energieleveranciers mag een vergoeding voor de energie in een rekening brengen?
Ik neem aan dat de netbeheerder stroom heeft geleverd, dus die zal het in rekening mogen brengen

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En heeft u, of die kennis, twaalf jaar geleden wel voor het aanleggen betaald?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
21 mei 2022 14:54
Jouw aanname is nu dat de energie gevraagd is, omdat er om een aansluiting is gevraagd, terwijl dat in feiten twee los van elkaar staande dingen zijn.
Dat lijkt me een drogreden. Je laat geen electriciteitsaansluiting aanleggen, om die niet te gebruiken.

Qua kosten valt de afgenomen electriciteit in het niet bij het vastrecht over de periode. En dat vastrecht gaat over de door de consument aangevraagde aansluiting.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

16again schreef:
21 mei 2022 22:40
alfatrion schreef:
21 mei 2022 14:54
Jouw aanname is nu dat de energie gevraagd is, omdat er om een aansluiting is gevraagd, terwijl dat in feiten twee los van elkaar staande dingen zijn.
Dat lijkt me een drogreden. Je laat geen electriciteitsaansluiting aanleggen, om die niet te gebruiken.

Qua kosten valt de afgenomen electriciteit in het niet bij het vastrecht over de periode. En dat vastrecht gaat over de door de consument aangevraagde aansluiting.
Een aansluiting aanvragen hoeft niet altijd te betekenen dat deze direct gebruikt wordt. Het kan ook zijn dat iemand een aansluiting vraagt om een garagebox duurder te kunnen verkopen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik_weet_niet_alles schreef:
22 mei 2022 01:17
Een aansluiting aanvragen hoeft niet altijd te betekenen dat deze direct gebruikt wordt. Het kan ook zijn dat iemand een aansluiting vraagt om een garagebox duurder te kunnen verkopen.
Dat is hier niet aan de orde. De garagebox is al 12 jaar in gebruik, er is al 12 jaar stroom verbruikt en er is al 12 jaar verzuimd zelf een energieleverancier te benaderen.

Wettelijk klinkt leuk, maar moreel zou je jezelf al moeten verplichten om gewoon netjes te betalen. Niets excuses zoeken van verjaring, niet denken dat een ander had moeten zoeken naar een energieleverancier of denken dat vanwege geen boze opzet jezelf vrij kan pleiten van je betalingsverplichting.
Waar de fout ook ligt, accepteer dat de fout gemaakt is en betaal netjes. En ja, via rechten zou je onder een gedeelte uit kunnen komen, maar beleefdheid is een goed recht. Niet betalen in mijn ogen een slechter recht.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik_weet_niet_alles schreef:
22 mei 2022 01:17
16again schreef:
21 mei 2022 22:40
alfatrion schreef:
21 mei 2022 14:54
Jouw aanname is nu dat de energie gevraagd is, omdat er om een aansluiting is gevraagd, terwijl dat in feiten twee los van elkaar staande dingen zijn.
Dat lijkt me een drogreden. Je laat geen electriciteitsaansluiting aanleggen, om die niet te gebruiken.

Qua kosten valt de afgenomen electriciteit in het niet bij het vastrecht over de periode. En dat vastrecht gaat over de door de consument aangevraagde aansluiting.
Een aansluiting aanvragen hoeft niet altijd te betekenen dat deze direct gebruikt wordt. Het kan ook zijn dat iemand een aansluiting vraagt om een garagebox duurder te kunnen verkopen.
Prima, maar dan had de gaskraan dichtgedraaid moeten blijven of de zekeringen niet omgezet moeten worden. Hier is een aansluiting aangevraagd en is er energie gevraagd en gekregen.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verjaringstermijn energierekening garagebox ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
22 mei 2022 07:29
Wettelijk klinkt leuk, maar moreel zou je jezelf al moeten verplichten om gewoon netjes te betalen.
Onzin. Er is ook geen morele verplichting om de stroom over twaalf jaar lang terug te betalen.

Gesloten