Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
HarmvanOsten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2022 00:11

Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door HarmvanOsten »

Recentelijk heb ik een huurhuis bekeken en kreeg niet veel later bericht van de makelaar dat de keus ook daadwerkelijk op mij was gevallen als huurder. Van de makelaar heb ik vervolgens het contract toegestuurd gekregen en een bericht teruggestuurd dat ik blij was dat de keus op mij gevallen was. Een dag later kreeg ik echter bericht van een andere woning die dichter bij de school van mijn dochter staat en waar ik ook de mogelijkheid heb om te verlengen. (De eerste woning betreft maximaal 2 jaar). Ik ben alleenstaande vader van een dochter op de basisschool en zou mijn dochter graag een stabiele woning willen geven voor de aankomende jaren, zeker na de uitdagende jaren die achter ons liggen. Ik heb nog geen contract getekend, maar vrees dat mijn reactie op de eerste woning valt onder mondelinge toezegging. Zou iemand mij kunnen adviseren? Valt mijn positieve reactie op de eerste woning onder toezegging volgens de wet? Is er een manier om daarvan af te komen? Of moet ik me erbij neerleggen dat de makelaar een veel sterkere zaak hebben dan ik? Alvast dank voor uw inzichten.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik denk dat Breien gelijk heeft. Leg de situatie uit aan de makelaar, die zal dit wel snappen. Kijkend naar de woningmarkt zal ie vast genoeg gegadigden hebben en heeft een uur later al een andere huurder gevonden. En dan heb je 2 mensen gelukkig gemaakt als makelaar, wat zou ie nog meer willen?

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Helemaal eens met de vorige reacties. U kunt maar beter snel actie ondernemen, anders loopt u misschien uw favoriete huis mis.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door reggie2 »

En anders ff langs het juridisch loket, succes.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

HarmvanOsten schreef:
23 mei 2022 00:23
Recentelijk heb ik een huurhuis bekeken en kreeg niet veel later bericht van de makelaar dat de keus ook daadwerkelijk op mij was gevallen als huurder. Van de makelaar heb ik vervolgens het contract toegestuurd gekregen en een bericht teruggestuurd dat ik blij was dat de keus op mij gevallen was.
Hiermee is vrijwel zeker een huurovereenkomst tot stand gekomen. Er is een aanbod gedaan wat (afhankelijk van je gekozen woorden) door jou is aanvaard. Het aanbod moet voldoende bepaald zijn, maar daaraan is met het toezenden van het contract voldaan.

Alleen als uit je woorden niet af te leiden zou zijn dat je het aanbod hebt aanvaard (maar dat kan ik me niet voorstellen) is de overeenkomst gewoon rechtsgeldig.

Ik zou gewoon bellen, de makelaar een en ander uitleggen en kijken of zij het huis aan een andere gegadigde kwijt kunnen (maar zorg dan wel dat je zeker weet dat jij die andere woning nog kunt krijgen!).

Wil je je nog wat verder inlezen: zie hier,
https://svz-advocaten.nl/huurrecht/tots ... ereenkomst

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
23 mei 2022 13:17
HarmvanOsten schreef:
23 mei 2022 00:23
Recentelijk heb ik een huurhuis bekeken en kreeg niet veel later bericht van de makelaar dat de keus ook daadwerkelijk op mij was gevallen als huurder. Van de makelaar heb ik vervolgens het contract toegestuurd gekregen en een bericht teruggestuurd dat ik blij was dat de keus op mij gevallen was.
Hiermee is vrijwel zeker een huurovereenkomst tot stand gekomen. Er is een aanbod gedaan wat (afhankelijk van je gekozen woorden) door jou is aanvaard. Het aanbod moet voldoende bepaald zijn, maar daaraan is met het toezenden van het contract voldaan.

Alleen als uit je woorden niet af te leiden zou zijn dat je het aanbod hebt aanvaard (maar dat kan ik me niet voorstellen) is de overeenkomst gewoon rechtsgeldig.
Zo hard wil ik het niet stellen. Het ligt eraan of TS inderdaad ja gezegd heeft tegen de woning of alleen blij is dat hij de woning krijgt toegewezen. Als er geen ja is gezegd is er geen overeenkomst.
Daarnaast is het van belang of de huurprijs van tevoren bekend was of dat er gesproken is over de huurprijs. Als de huurprijs bij het aanvaarden van de woning niet bekend is, is er in mijn ogen geen sprake van een overeenkomst.

Nevyn
Berichten: 1279
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Nevyn »

In deze tijd een luxe probleem

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In een contract staat beslist de huurprijs vermeld.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lady1234 schreef:
23 mei 2022 14:04
In een contract staat beslist de huurprijs vermeld.
In de mail die achteraf komt en dus na het bericht dat de woning is toegewezen, niet daarvoor. Als de huurprijs pas in het contract is vermeld is er geen overeenkomst. TS heeft hier geen ja tegen gezegd en niet getekend en dus is er geen mondelinge en schriftelijke overeenkomst.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Nadeel (en in dit geval een voordeel) is dat van een mondelinge overeenkomst geen bewijs is.
De kans dat de makelaar naar de rechter gaat om een mondelinge overeenkomst is klein.


Een overeenkomst op mail wordt al lastiger. Maar misschien staat iets in de overeenkomst wat je eerder niet wist.

Eventueel kan je met www.juridischloket.nl bellen. Maar ik denk dat het verstandig is om mondeling de woning te weigeren (met de reden erbij). Grote kans dat de woning morgen aan iemand anders is verhuurd.


Wees heel snel met het regelen van je voorkeur woning. Het risico bestaat dat als je te lang wacht helemaal niks hebt.
Laatst gewijzigd door Seinhuis op 23 mei 2022 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@ik weet niet alles

De Ts schrijft.

“…..dat de keus ook daadwerkelijk op mij was gevallen als huurder. Van de makelaar heb ik vervolgens het contract toegestuurd gekregen en een bericht teruggestuurd dat ik blij was dat de keus op mij gevallen was


Dus alles moest bekend zijn.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
23 mei 2022 13:58
Moneyman schreef:
23 mei 2022 13:17
HarmvanOsten schreef:
23 mei 2022 00:23
Recentelijk heb ik een huurhuis bekeken en kreeg niet veel later bericht van de makelaar dat de keus ook daadwerkelijk op mij was gevallen als huurder. Van de makelaar heb ik vervolgens het contract toegestuurd gekregen en een bericht teruggestuurd dat ik blij was dat de keus op mij gevallen was.
Hiermee is vrijwel zeker een huurovereenkomst tot stand gekomen. Er is een aanbod gedaan wat (afhankelijk van je gekozen woorden) door jou is aanvaard. Het aanbod moet voldoende bepaald zijn, maar daaraan is met het toezenden van het contract voldaan.

Alleen als uit je woorden niet af te leiden zou zijn dat je het aanbod hebt aanvaard (maar dat kan ik me niet voorstellen) is de overeenkomst gewoon rechtsgeldig.
Zo hard wil ik het niet stellen. Het ligt eraan of TS inderdaad ja gezegd heeft tegen de woning of alleen blij is dat hij de woning krijgt toegewezen. Als er geen ja is gezegd is er geen overeenkomst.
Dat is niet juist. Je bent veel te stellig. Ook een bevestiging op een andere manier levert gewoon een overeenkomst op. Er is helemaal geen eis om expliciet "ja" te zeggen. Een rondje voor de hele tafel bestel ik in de kroeg ook met een vingerdraai.
Ik_weet_niet_alles schreef:
23 mei 2022 13:58
Daarnaast is het van belang of de huurprijs van tevoren bekend was of dat er gesproken is over de huurprijs. Als de huurprijs bij het aanvaarden van de woning niet bekend is, is er in mijn ogen geen sprake van een overeenkomst.
Wat denk je zelf? Het contract zat nota bene bij de mail waarop TS heeft gereageerd...
Ik_weet_niet_alles schreef:
23 mei 2022 14:43
Lady1234 schreef:
23 mei 2022 14:04
In een contract staat beslist de huurprijs vermeld.
In de mail die achteraf komt en dus na het bericht dat de woning is toegewezen, niet daarvoor. Als de huurprijs pas in het contract is vermeld is er geen overeenkomst. TS heeft hier geen ja tegen gezegd en niet getekend en dus is er geen mondelinge en schriftelijke overeenkomst.
Ook dit is onjuist. NIet alleen heb je er inmiddels (totaal ongefundeerd) al een feit van gemaakt dat TS geen "ja" heeft gezegd, maar je maakt ook een juridische misslag. Het contract is toegezonden (dus er is een aanbod gedaan). Als TS daar bevestigend op reageert, is het aanbod aanvaard.
Seinhuis schreef:
23 mei 2022 14:58
Nadeel (en in dit geval een voordeel) is dat van een mondelinge overeenkomst geen bewijs is.
Er is helemaal geen sprake van een mondelinge overeenkomst: TS heeft gewoon schriftelijke gereageerd op een toegezonden contract.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lady1234 schreef:
23 mei 2022 14:58
@ik weet niet alles

De Ts schrijft.

“…..dat de keus ook daadwerkelijk op mij was gevallen als huurder. Van de makelaar heb ik vervolgens het contract toegestuurd gekregen en een bericht teruggestuurd dat ik blij was dat de keus op mij gevallen was


Dus alles moest bekend zijn.
Klopt, ik had het anders gelezen. Blijft alleen de vraag of TS ja heeft gezegd of alleen gemaild heeft dat hij blij is. Blij zijn is natuurlijk geen ja zeggen.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hij hoeft helemaal geen “JA” te mailen. Berichten dat hij blij is dat de woning voor hem is, is genoeg als bevestiging.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
23 mei 2022 15:19
Blijft alleen de vraag of TS ja heeft gezegd of alleen gemaild heeft dat hij blij is. Blij zijn is natuurlijk geen ja zeggen.
Je blijft maar herhalen dat "ja zeggen" nodig zou zijn. Dat is onjuist, zoals al eerder aangegeven. Een bevestiging of aanvaarding kent vele gedaanten.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Laten we eerst maar even afwachten wat de makelaar zegt als TS daarheen belt. Dat juridische geneuzel is pas nodig als blijkt dat de makelaar nergens aan mee wilt werken. Echter zijn niet alle makelaars akelige geldbeluste mensen die geen hart hebben en kan het probleem dus al opgelost zijn nog voordat deze zich voordoet.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
23 mei 2022 16:12
Dat juridische geneuzel is pas nodig als blijkt dat de makelaar nergens aan mee wilt werken.
Mwah. Het is best handig te weten waar je staat vóórdat je een gesprek aangaat - in de hoop dat je die kennis niet nodig hebt.

Men doet het ook niet gauw goed. Als men zich wil informeren, moeten ze maar gewoon afwachten, en als men zich niet informeert, krijgt met het verwijt dat ze dat juist wel hadden moeten doen. Tsja... :roll:

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Gelukkig maar dat elke zaak op zich staat en elke zaak anders aangevlogen kan worden. In dit geval is simpelweg bellen naar de makelaar de slimste en snelste optie aangezien het probleem, zoals gezegd, al opgelost kan zijn nog voordat het ontstaan is.
Wat er in andere zaken gebeurd of zou moeten gebeuren kan daarin besproken worden. Dat staat los van dit hier.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nou, dat is inderdaad héél fijn Neo :D

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mondelinge toezegging bij huur, is deze rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
23 mei 2022 15:15

Ook dit is onjuist. NIet alleen heb je er inmiddels (totaal ongefundeerd) al een feit van gemaakt dat TS geen "ja" heeft gezegd, maar je maakt ook een juridische misslag. Het contract is toegezonden (dus er is een aanbod gedaan). Als TS daar bevestigend op reageert, is het aanbod aanvaard.
Volgens mij gaat het aanbod er wel van uit, dat eea ondertekend wordt. Staat die stippellijn onderaan er dan voor niets?

Gesloten