Aftrek dieetkosten

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
24 mei 2022 10:05
Nou... ik heb wél een dieet (afgegeven door een diëtiste), maar geen verklaring. En met dat dieet kan ik dus belastingaftrek krijgen.
Tot de Belastingdienst u om een verklaring vraagt.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... evestiging

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Een dieet om af te vallen, is niet aftrekbaar. Het gaat om een dieet dat je moet volgen i.v.m. (chronische) ziekte.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zal het wel verkeerd lezen...
Volgt u een dieet op voorschrift van een arts of diëtist?
En inderdaad, een dieet om af te vallen staat niet in het rijtje van de bd. Daar kun je enkel specifieke diëten invullen. En laat dat nou net het geval zijn bij mij.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dan maar de benodigde verklaring vragen. Of het advies van de lady volgen, gewoon opvoeren.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee, die verklaring kun je downloaden op de site van de bd als er om gevraagd wordt. Die laat je invullen door de arts/diëtiste, en vervolgens stuur je hem op. Dat is alles. En daar staan dus precies de diëten die ik heb bij vermeld. Ingangsdatum ook: de datum dat het dieet is afgegeven.

Vandaar dus dat de TS nul op het rekest krijgt. Zonder officieel dieet kan die verklaring simpelweg niet afgegeven worden.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
24 mei 2022 11:14
Nee, die verklaring kun je downloaden op de site van de bd als er om gevraagd wordt. Die laat je invullen door de arts/diëtiste, en vervolgens stuur je hem op. Dat is alles. En daar staan dus precies de diëten die ik heb bij vermeld. Ingangsdatum ook: de datum dat het dieet is afgegeven.

Vandaar dus dat de TS nul op het rekest krijgt. Zonder officieel dieet kan die verklaring simpelweg niet afgegeven worden.
Ik weet hoe het werkt. Maar zolang je aangifte er niet voor controle uitgelicht wordt, kun je opvoeren wat je wilt.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Kennelijk wordt TS gecontroleerd, en lukt het niet om die verklaring los te peuteren. Kansloze missie dus. Ik denk dat het slimmer is als ze zelf de aangifte nog aanpast, dwz het dieet er uit haalt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
24 mei 2022 10:37
Volgt u een dieet op voorschrift van een arts of diëtist?
Ook mijn dieet, minder koolhydraten om mijn suiker te stabiliseren , was na overleg met de arts.
Geen verklaring of iets dergelijks.
Ook helpt minder koolhydraten bij het afvallen.
Ik zal eens kijken wat ik er mee kan ....vlg jaar bij de aangifte.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
24 mei 2022 11:23
Kennelijk wordt TS gecontroleerd, en lukt het niet om die verklaring los te peuteren. Kansloze missie dus. Ik denk dat het slimmer is als ze zelf de aangifte nog aanpast, dwz het dieet er uit haalt.
Het gaat voor de Ts over 2022. De Ts wil bij voorbaat al die verklaring.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
24 mei 2022 12:16


Het gaat voor de Ts over 2022. De Ts wil bij voorbaat al die verklaring.
Nu wel, maar die indruk kreeg ik niet in het openingstopic.
Daar werd nl geschreven: “Volgens de dieetlijst 2021 van de Belastingdienst kan ik dieetkosten aftrekken omdat ik PDS heb.”

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien kon de Ts de dieetlijst van 2022 niet vinden. Wijzigt ook nog weleens.

Dit schreef de Ts gisteren.


Het gaat me niet om aftrek voor 2021; ik weet dat dat niet meer gaat. Het gaat me erom dat ik het in het vervolg wel kan aftrekken.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
24 mei 2022 12:34
Misschien kon de Ts de dieetlijst van 2022 niet vinden. Wijzigt ook nog weleens.

Dit schreef de Ts gisteren.


Het gaat me niet om aftrek voor 2021; ik weet dat dat niet meer gaat. Het gaat me erom dat ik het in het vervolg wel kan aftrekken.
Haha, ja nadat er reacties waren gekomen dat dat over 2021 niet meer ging.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ha, ha, ja uw reactie.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door G7 »

Jaren geleden zijn wij er door onze eigen belastingconsulent op attent gemaakt dat mijn partner ook de dieetkosten ivm suikerziekte van de belasting kan aftrekken. Dit mede op advies internist en diabetes verpleegkundige. Hoeven het dus niet ieder jaar aan te vragen. De consulent vraagt alleen of het nog van toepassing is en vult het ieder jaar nog in bij de aftrekposten.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door Lowieze »

G7 schreef:
24 mei 2022 13:16
Jaren geleden zijn wij er door onze eigen belastingconsulent op attent gemaakt dat mijn partner ook de dieetkosten ivm suikerziekte van de belasting kan aftrekken. Dit mede op advies internist en diabetes verpleegkundige. Hoeven het dus niet ieder jaar aan te vragen. De consulent vraagt alleen of het nog van toepassing is en vult het ieder jaar nog in bij de aftrekposten.
In principe kan de Belastingdienst ieder jaar om een nieuwe verklaring vragen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een dieet bij diabetes staat al jaren niet meer op de lijst van aftrekbare kosten.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door pedro714 »

Er zijn meerdere dieeten. Niet ieder dieet is aftrekbaar. Zelf "doktertje spelen" werkt echt niet. Op papie moet dadwerkelijk staan welk dieet U moet volgen. Pas dan kunt U zien of de kosten aftrekbaar zijn. Overigens...mijn ervaring is dat de belastingdienst daadwerkelijk rekeningen wil zien die betrekking hebben op dat dieet.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
24 mei 2022 11:48
witte angora schreef:
24 mei 2022 10:37
Volgt u een dieet op voorschrift van een arts of diëtist?
Ook mijn dieet, minder koolhydraten om mijn suiker te stabiliseren , was na overleg met de arts.
Geen verklaring of iets dergelijks.
Ook helpt minder koolhydraten bij het afvallen.
Ik zal eens kijken wat ik er mee kan ....vlg jaar bij de aangifte.
Een gegeven (voedings)advies is niet hetzelfde als een dieetvoorschrift.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door G7 »

Lady1234 schreef:
24 mei 2022 13:33
Een dieet bij diabetes staat al jaren niet meer op de lijst van aftrekbare kosten.
Dat zou zomaar kunnen. Ik breng jaarlijks mijn papieren naar de consulent en laat het verder aan de persoon over die het voor ons invult. Ik heb er nog niets over gehoord. Ze vragen alleen, ook dit jaar, of het nog van toepassing is en laat het verder maar aan hen over.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Aftrek dieetkosten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

G7 schreef:
24 mei 2022 13:42
Lady1234 schreef:
24 mei 2022 13:33
Een dieet bij diabetes staat al jaren niet meer op de lijst van aftrekbare kosten.
Dat zou zomaar kunnen. Ik breng jaarlijks mijn papieren naar de consulent en laat het verder aan de persoon over die het voor ons invult. Ik heb er nog niets over gehoord. Ze vragen alleen, ook dit jaar, of het nog van toepassing is en laat het verder maar aan hen over.
Maar de BD klopt wel bij jou aan als ze twijfelen aan de correctheid van je aangifte.

Plaats reactie