TV programma BETER

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door kweenie »

J. Deltoer schreef:
25 mei 2022 23:43
Probeer eens koekjes te vinden die niet mierzoet zijn...niet te doen
Wordt het niet eens tijd dat de overheid actie onderneemt?
Klagen over suiker in koekjes vind ik een beetje spijkers op laag water zoeken. Het is niet zo alsof je koekjes gaat eten vanwege de vitamines of zo. Maar je kunt ook eens in het 'dieet'-schap kijken. Daar heb je ook koekjes met minder suikers.

Overigens zou ik het prima vinden als de overheid iets 'sturender' zou zijn bij de consumptie van 'ongezonde' zaken. Prima als ze een extra taks op suiker of vet zouden invoeren. Vraag is dan wel hoe je dat dan vorm gaat geven. Want een hoop 'gezonde' zaken, zoals fruit, zitten ook boordevol suikers.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lisa29 schreef:
27 mei 2022 22:59
Helaas kun je nu dus bijvoorbeeld friet hebben met een A. En volkorenbrood krijgt dezelfde score als witte broodjes terwijl volkorenbrood vanwege de vezels veel gezonder is.
Even 2 dingen uit de wereld helpen.

Friet is niet per se ongezond. Meestal snijd ik zelf de aardappelen en doe ik ze in de airfryer als ik eens zin heb in friet. Friet wordt pas ongezond als je het in de frituur doet, er veel te veel van eet, zout eroverheen gooit of met een saus eet. Anders zijn het gewoon gesneden aardappelen en die passen goed in een gezond dieet (overigens zitten ze niet in mijn dagelijks dieet, wat veelal koolhydraatarm is).

Voor wit brood geldt eigenlijk hetzelfde. Wit brood bevat genoeg vezels voor het lichaam als je een normaal dieet volgt en scheelt qua kcal weinig van volkorenbrood. Het probleem is alleen dat je er minder snel een vol gevoel van krijgt, maar dan is zelfbeheersing belangrijk.

Om even een simpel iets erin te gooien. Om genoeg voedingsvezels binnen te krijgen via volkorenbrood, moet je 15 sneetjes brood eten. Je kunt die vezels veel makkelijker binnenkrijgen via bijvoorbeeld bonen, erwten, peulen en linzen, maar ook met noten, fruit en zaden.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook friet in olie gebakken met een beetje zout en mayonaise is niet ongezond. Je moet het alleen niet elke dag en drie keer per dag eten.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TV programma BETER

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
28 mei 2022 16:53
Even 2 dingen uit de wereld helpen.

Friet is niet per se ongezond. Meestal snijd ik zelf de aardappelen en doe ik ze in de airfryer als ik eens zin heb in friet. Friet wordt pas ongezond als je het in de frituur doet...
Als je dan toch dingen uit de wereld helpt... friet uit een goede (dus: heet genoeg) friteuse is niet noemenswaardig slechter dan friet uit de airfryer.

Plaats reactie