Frank Energie - Is dat wat?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

reggie2 schreef:
31 mei 2022 18:57

Belachelijk dat hier in Nederland mensen zo moeten leven.
Er is niets belachelijks aan een beetje spaarzaam omgaan met de grondstoffen die moeder aarde biedt.

Huizen zouden weer meer gebouwd moeten worden zoals dat tot pakweg de jaren 50 van de vorige eeuw gedaan werd: kleinere kamers, verbonden met ensuite deuren. In plaats van een grote woonkamer met open keuken.

Velen beseffen zich niet meer waarom dat zo was. Maar de reden is o zo eenvoudig: je hoefde dan niet de hele benedenverdieping warm te stoken. Alleen de kachel in de achterkamer laten branden, bespaarde veel energie. En vooral ook veel gesleep met kolen.

Doordat we decennialang verwend zijn met energie die relatief goedkoop en zonder dat we er enige moeite voor moeten doen "vanzelf" stroomt naar elke plek waar we energie zouden willen gebruiken, hechten we nauwelijks nog waarde aan energie.

Een paar stapjes terug doen gaat de gemiddelde Nederlander echt niet dood van en zal ons ook niet ongelukkiger maken. Ook wij doen in de winter thuis een warm vest aan als we 'stil zitten', of pakken een dekentje als we tv kijken. Ondanks dat ons huis al tamelijk duurzaam is en onze energiekosten (ook met de huidige prijzen) laag zijn.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Mijn vader had het ooit over een 'huivergrens'. Toen je vroeger enkel in de woonkamer een kachel had, had je enorme temperatuurverschillen met de keuken en de slaapkamers: dat resulteerde in het huiveren. Die huivergrens lag volgens hem vroeger veel lager dan tegenwoordig. Door het constante heen en weer lopen tussen verwarmd en onverwarmd waren mensen wel beter bestand tegen de kou dan tegenwoordig.

Ik denk dat het inderdaad helemaal geen ramp zou zijn als het stoken beperkt zou blijven tot de woonkamer - mits het mogelijk is natuurlijk. Het zou de gezondheid van veel mensen wel eens ten goede kunnen komen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik vind het ook belachelijk als ik hoor dat sommige mensen hun thermostaat ‘s nachts niet lager zetten, want ze hebben de radiatoren op de slaapkamer open staan. Buiten dat dat, volgens mij, helemaal niet gezond is, kun je ook gewoon een pyjama aan doen en een goed dekbed aanschaffen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ivo.w schreef:
02 jun 2022 08:21
reggie2 schreef:
31 mei 2022 18:55

Zonnepanelen op je huurwoningen houdt in een forse huurverhoging.
Kennissen van mijn ouders kregen 8 panelen voorgeschoteld voor €15,- per maand. Zo fors is dat nu ook weer niet.
Sterker, dat is winstgevend. Op de oude tarieven bespaar ik gemiddeld €26,- per maand aan stroom dat ik direct verbruik bij opwekken. Zelfs zonder salderen bespaar je dan al. En als je wat stroom overhoud zou je de komende 2 jaar (bij) kunnen verwarmen op elektra wat weer gas scheelt.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
02 jun 2022 00:11

Er is inderdaad een crisis op vele terreinen.
Ik vind het eea nogal ongewis, akelig met sombere vooruitzichten.
Helaas krijgen mensen met AOW en nog wat pensioen deze € 800 niet.
En juist ook zij kunnen het heel goed gebruiken.
Voor oude mensen die ook WOII hebben meegemaakt en nu letterlijk in de kou moeten (of gaan) zitten vind ik dit verschrikkelijk.
Idioot dat ze dat niet krijgen,

Maar voor de rest zal het mij een worst wezen wat anderen vinden/denken, ik vind het asociaal om te zeggen ga maar onder een dekentje zitten.
Is mijn mening en daar wijk ik niet vanaf.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Men kan altijd een beroep doen op de hardheidsclausule voor bijzondere bijstand.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de thermostaat hoger zetten en de ramen open lossen het probleem ook niet op. Coulanter met afsluiten of een betaalregeling net zo min. Want betaald moet er worden. Is het nu niet dan straks.

Dus het advies van een ruimte laag verwarmen, deuren dicht, vest aan of een dekentje is zo gek nog niet.

Daar wordt het levensgeluk echt niet van aangetast en over welke gezondheidsrisico’s hebt u het dan?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door reggie2 »

snuffel1 schreef:
02 jun 2022 13:50
Mensen die aan huis gebonden zijn verbruiken meer energie dan werkende mensen omdat die een groot deel van de dag niet in huis zijn. De meest schrijnende verhalen komen van mensen die doordat ze aan huis gebonden zijn of werkelozen die moeilijk aan een baan kunnen komen en dus van een uitkering met soms een klein pensioen rond moeten komen. Zij zitten niet te wachten op adviezen in de trant van 'ga maar onder een dekentje liggen' en vooral niet op opmerkingen die verwijzen naar vroeger want die lossen de problemen waar ze nu tegenaan lopen niet op. Energieleveranciers mogen zich wat mij betreft wel coulanter opstellen door ook als het termijnbedrag naar beneden is bijgesteld waardoor er bij de jaarafrekening een hoog bedrag bij betaald moet gaan worden alsnog een betalingsregeling aan te bieden en nu is dat vaak nog niet mogelijk. Ook de harde lijn van dreigen met afsluiten als een termijn niet of te laat betaald wordt kan versoepeld worden en als betaling met een goede reden echt niet mogelijk is niet tot afsluiting over te gaan. Mensen met een laag inkomen durven bijna geen energie te verbruiken omdat ze bang zijn afgesloten te worden en nemen door angst en onzekerheid drastische maatregelen die behalve gezondheidsrisico's ook het levensgeluk aantasten. Als de energieleveranciers door goede voorlichting die angst en onzekerheid weg kunnen nemen zijn we al een eind op de goede weg want iemand die het financieel beter heeft maakt geen gebruik van de coulantere opstelling en zo wordt zeg maar de doelgroep gerustgesteld.

Precies, en ze kunnen ook de belasting wel eens gaan verlagen voor deze mensen. Mensen horen niet in de kou te zitten vanwege hoge kosten.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is nu stralend weer en gewoon warm, dus deuren en ramen open, wordt het binnen ook warm.

En voor wie moet dan de belasting verlaagd worden? Als je bijvoorbeeld AOW hebt en een klein pensioen betaal je al helemaal geen belasting.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Er wordt inderdaad altijd wel makkelijk gedacht over wat een ander werk of niet kan. Temperatuur op 18 met een dekentje erbij enzo, ramen open, gordijnen open en dan komt de warmte wel binnen. Wat als dat bijvoorbeeld al niet kan, de warmte moet toch ergens vandaan komen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Onkruid71 schreef:
02 jun 2022 15:39
Er wordt inderdaad altijd wel makkelijk gedacht over wat een ander werk of niet kan.
Juist , en meestal door dat soort mensen die er zelf wel warm bijzitten, totaal geen inlevingsvermogen.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Mensen die niet werken hebben geen kosten die werkenden wel hebben:

- kunnen de hele dag in hun oude, versleten kloffie rond lopen
- hoeven niet maandelijks de verjaardagspot te vullen
- hebben geen reiskosten
- kunnen om de dag douchen ipv dagelijks

Verder kunnen ze 's morgens voor gratis koffie met gratis warmte! bij de Apple aan de koffietafel gaan zitten. 's Middags even naar huis voor een oude, vanzelfsprekend droge boterham en daarna naar de bibliotheek voor gratis warmte, gratis leesvoer en een bak koffie voor een euro.
Voor de afwisseling kunnen zij 's middags ook naar de Mac of naar de Hema waar de bak koffie dan wel 1,50 of 2 euro is.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Maar als je dan weer het topic ziet waarbij iemand gaat klagen omdat nu ineens de gasprijs flink verhoogd word, dan denk ik ook bij mijzelf waar die TS gezeten heeft het laatste jaar. De hoge prijs is niet iets van nu, maar speelt al langer. Dan heb je dus ook al langer de tijd gehad om aktie te ondernemen. Ook al heb je weinig te besteden, dan had je al een jaar kunnen sparen om bijvoorbeeld een tochtstrook bij elkaar te sparen of radiatorfolie.
Het gaat er ook niet om dat iemand in de kou moet gaan zitten, maar de thermostaat 1 of 2 graden lager zetten levert ook al een behoorlijke besparing op.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Lowieze »

reggie2 schreef:
02 jun 2022 15:42


Juist , en meestal door dat soort mensen die er zelf wel warm bijzitten, totaal geen inlevingsvermogen.
Dan zou je ook van een bepaalde groep kunnen zeggen dat ze totaal geen aanpassingsvermogen hebben.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lowieze schreef:
02 jun 2022 15:52
reggie2 schreef:
02 jun 2022 15:42


Juist , en meestal door dat soort mensen die er zelf wel warm bijzitten, totaal geen inlevingsvermogen.
Dan zou je ook van een bepaalde groep kunnen zeggen dat ze totaal geen aanpassingsvermogen hebben.
Aanpassen is niet altijd mogelijk.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

reggie2 schreef:
02 jun 2022 15:42
Onkruid71 schreef:
02 jun 2022 15:39
Er wordt inderdaad altijd wel makkelijk gedacht over wat een ander werk of niet kan.
Juist , en meestal door dat soort mensen die er zelf wel warm bijzitten, totaal geen inlevingsvermogen.

Blijven klagen, dat helpt. En voor wie moet nou de belasting verlaagd worden? Allemaal loze kreten.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Een beetje relativeringsvermogen kan bij sommigen hier ook geen kwaad. Niemand van ons hoeft huis en haard te verlaten, niemand hier overlijdt door oorlogsgeweld en geen West Europees kind overlijdt door ondervoeding.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En ook niet door de kou.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door reggie2 »

ZeerPrivé schreef:
02 jun 2022 15:47
Mensen die niet werken hebben geen kosten die werkenden wel hebben:

- kunnen de hele dag in hun oude, versleten kloffie rond lopen
- hoeven niet maandelijks de verjaardagspot te vullen
- hebben geen reiskosten
- kunnen om de dag douchen ipv dagelijks

Verder kunnen ze 's morgens voor gratis koffie met gratis warmte! bij de Apple aan de koffietafel gaan zitten. 's Middags even naar huis voor een oude, vanzelfsprekend droge boterham en daarna naar de bibliotheek voor gratis warmte, gratis leesvoer en een bak koffie voor een euro.
Voor de afwisseling kunnen zij 's middags ook naar de Mac of naar de Hema waar de bak koffie dan wel 1,50 of 2 euro is.

Wat een negativiteit,

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Oeps, de kou vergeten.

Plaats reactie