Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door de auditu »

Onkruid71 schreef:
02 jul 2022 23:43
kuklos schreef:
02 jul 2022 23:34
Onkruid71 schreef:
02 jul 2022 23:30


Ik zeg toch voorbeeld, dat jij liever daar liever over door blijft gaan, moet je zelf weten, maar niet tegen mij. Ik blijf bij mijn standpunt.
Ik blijf erover doorgaan omdat het gewoon niet klopt. Als iemand een hoog verbruik heeft kan je alleen concluderen dat iemand veel verbuikt. Maar niet welke aparaten zo iemand wel of niet in huis heeft.
OK. En je kijkt ophet adres en kijkt ff naar binnen, je weet niet wat ze er allemaal voor over hebben. Je weet niet hoe criminelen werken. Aan de data misschien alleen niet, maar met adres erbij weet je meer.
Langzamerhand wordt duidelijk waar de uitdrukking 'onkruid vergaat niet' vandaan komt. :D

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door de auditu »

witte angora schreef:
03 jul 2022 08:14
Sommige mensen hebben een aquarium, moet je eens kijken wat dat aan stroom vreet...
En al heel snel weet men welke vissen er in rondzwemmen.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ik heb altijd het onderbuikgevoel dat de mensen die geen slimme meter willen dezelfde zijn die denken dar covid injecties je 5G ontvangst bezorgen en je magnetisch maken. De redenaties zijn zo’n beetje hetzelfde.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

de auditu schreef:
03 jul 2022 08:21
witte angora schreef:
03 jul 2022 08:14
Sommige mensen hebben een aquarium, moet je eens kijken wat dat aan stroom vreet...
En al heel snel weet men welke vissen er in rondzwemmen.
Dat is niet zo lastig. Je pint bij de dierenwinkel de vis die je koopt. Aan het aankoopbedrag kan de bankmedewerkster zien wat voor vis het is. En laat die bankmedewerkster nu net samenwonen met de medewerker van het energiebedrijf die al had gezien dat je een aquarium hebt. En laat die nou net een vriend hebben die zwart handelt in vissen.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door xflorisx »

Er zijn in mijn ogen maar 2 valide argumenten te noemen om geen slimme meter te nemen/uit te laten lezen.
Het eerste argument begint met een F
Het tweede argument is als bekend is dat je oude energiemeter te weinig aangeeft. Alleen zijn er weinig mensen die dit weten en kunnen meten.

Nadelen van het niet hebben van de slimme meter.
Niet alle leveranciers willen je als klant. Sowieso de contracten met uurtarieven.
Het uitlezen van je eigen energiemeters is lastiger en duurder.
Je mist de maandelijkse overzichten van de leverancier.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik leg een voorbeeld uit, meer niet. En bij die data zit het adres, en meer gegevens blijkbaar. Maar vooruit, als julliie denken dat het niet kan, mogen jullie dat denken. Met een aquarium alleen heb je misschien wel een twitch accountje 😂.
Maar neemt voormij niet weg dat data zomaar overal mag rondvliegen. En dat is waarom het ging.

witte angora
Berichten: 30560
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door witte angora »

NeoDutchio schreef:
03 jul 2022 09:31
En laat die nou net een vriend hebben die zwart handelt in vissen.
Exact, en die zwarthandelaar kan aan de hand van de gekochte data exact zien hoe laat de vissen gevoerd worden, en welk voer ze krijgen.

Echt, die slimme meter is de grootste schending van de privacywetgeving ooit. Straks even bij de buurvrouw een wasje draaien, dat hoeven de kringloop en de C&A niet te weten.

witte angora
Berichten: 30560
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door witte angora »

Onkruid71 schreef:
03 jul 2022 09:40
Maar neemt voormij niet weg dat data zomaar overal mag rondvliegen. En dat is waarom het ging.
Maar wie zegt er dat die data zomaar overal rondvliegen? Die vliegen niet rond. De meterstand wordt gewoon automatisch door de netbeheerder uitgelezen, en die geeft het door aan de energieleverancier. Of andersom. Maar dat gebeurde voorheen ook al, alleen kwam er toen een meteropnemer langs op het moment dat... afijn, vul zelf maar in.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door scontra »

Onkruid71 schreef:
03 jul 2022 09:40
Ik leg een voorbeeld uit, meer niet. En bij die data zit het adres, en meer gegevens blijkbaar. Maar vooruit, als julliie denken dat het niet kan, mogen jullie dat denken. Met een aquarium alleen heb je misschien wel een twitch accountje 😂.
Maar neemt voormij niet weg dat data zomaar overal mag rondvliegen. En dat is waarom het ging.
Iedereen weet best dat 'kan niet' niet bestaat.
Zo maar rondvliegen van de gegevens zie ik ook niet zo één, twee, drie, maar elk systeem is te kraken, ook dat van de zgn. slimme energiemeters.
Ik weet niet van welke derdeklasser ze de benaming 'slimme' hebben overgenomen, maar wel dat het een complete miskleun is.

Heb al jaren van die meters en kijk er eigenlijk niet naar om, bekijk wel het maandoverzicht welke ik van de energieleverancier krijg en als dat, naar mijn idee, een beetje klopt dan is het wat mij betreft weer OK.

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door PGros »

kuklos schreef:
03 jul 2022 02:06
Dit is gewoon echt niet meer serieus te nemen.
Misschien wordt het tijd om onkruid te wieden.

witte angora
Berichten: 30560
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, kan het bij de komkommers.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Lowieze »

fonsflons schreef:
03 jul 2022 10:20
Fel tegen iets zijn maar niet kunnen uitleggen waarom. Hierom, ja nou, niet hierom maar daarom. Ja! Daarom. Wat..ok, ik bedoel zo om, of half om....wat zijn jullie flauw, is toch duidelijk wat ik bedoel.

Ik vind dat en jullie snappen het gewoon niet.
Ja maar, ja maar, jullie letten veel te veel op de details, daar gaat het niet om….😢

“ beetje jammer dat je dan weer probeert op details te spelen””

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door scontra »

PGros schreef:
03 jul 2022 10:39
kuklos schreef:
03 jul 2022 02:06
Dit is gewoon echt niet meer serieus te nemen.
Misschien wordt het tijd om onkruid te wieden.
Pas dan maar op dat u niet gelijktijdig mee onderuit geschoffeld wordt. :wink:

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door 16again »

fonsflons schreef:
03 jul 2022 10:20
Fel tegen iets zijn maar niet kunnen uitleggen waarom.
Eerlijk gezegd, zie ik ook niet zo waarom. Alle links met diefstal zullen overtrokken zijn. De verzamelwoede van big-data firmas acht ik een groter privacy risico.
Anyway, mijn eerdere link maakt duidelijk dat met gegevens vertrouwelijk omgegaan dient te worden.
https://www.stedin.net/slimme-meter/privacy
Of ieder hier de noodzaak toe ziet is irrelevant.
Vanuit eerdere link kun je doorklikken op gedragscode:
https://www.netbeheernederland.nl/gedragscode

Code: Selecteer alles

Wat kan ik doen als ik niet wil dat gegevens uit mijn meter worden gebruikt?

Meetgegevens over uw energieverbruik kunnen netbeheerders alleen uitlezen als de slimme meter op ‘aan’ staat. Dat beslist u zelf; u kunt dit aangeven bij uw netbeheerder. (U moet in dat geval jaarlijks de meterstanden doorgeven zodat de energieleverancier weet hoeveel verbruikte energie hij in rekening moet brengen).
Wat dat betreft lijkt klacht van TS gewoon terecht

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
03 jul 2022 10:46
Anyway, mijn eerdere link maakt duidelijk dat met gegevens vertrouwelijk omgegaan dient te worden.
Je schrijft dit alsof zonder jouw schrijven niemand dat zou weten en er anders met de data zal worden omgegaan alsof ze brood aan de vogels aan het voeren zijn.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het inbrekersgilde zal waarschijnlijk niets hebben aan de data die een slimme meter levert. Dat neemt niet weg dat een grote dataminer die gegevens best zou kunnen combineren met de gegevens die ze al hebben om nieuwe of betere analyses en profielen te maken.

Of het een reëel risico is en welke impact dat dan kan hebben weet ik niet. Ik hoop maar dat het meevalt, want ik heb een slimme meter, waar ik zelf mijn voordeel mee doe.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door kuklos »

Onkruid71 schreef:
03 jul 2022 01:44
Meer stroom verbruik boven gemiddeld in die wijk, dat laat de data zien, programma met variable laat wat zien, Adres, naam, facebook, misschien nog een twitch accountje, misschien YouTube game stream acountje.
Dat om maar ff en voorbeeldje te noemen.
En zijn pc levert meer op als een tv ofzo.
Volgens mij vallen er al een hoop mischiens af dan. Is dan maar misschien 10 minuten werk.
Misschien nog ff kijken met Google earth of ze geen ac hebben.
Adresjes verkopen als mogelijke targets.
En voordat er gezegt wordt, dat je dat verbruik niet kan herkennen in verbruik, nou ik heb dat wel gezien toen in mijn verbruik en van de buren, die hadden toen vergelijkbaar huishouden. Dat soort pc's gebruiken nu met als toen
En streamen doe je in volgers te krijgen, en dan moet je uren gamen om die te krijgen, die krijg je niet voor niks.
Plus hardware is makkelijk te verkopen los en vast.
Er zijn met zoals jij het schrijft twee problemen.
1) Met alleen meer verbruik ben je er niet. Dat is nog veel te grove data om een aanknopingspunt te vormen voor nader onderzoek. Het bejaarde stelletje dat naast een gezin met drie kinderen woont zal ook veel minder verbruiken en in het zelfde soort huis wonen. Dus je zal echt big data analyse moeten gaan toepassen om te kijken welke adressen interessant zijn. Je moet dus eerst inbreken in de computers van de organisatie die de gegevens bewaart , dan middels data analyse de gegevens eruit halen die jij wil en daarna nog bij de desbetreffende huizen gaan kijken, waar niet alles zo zichtbaar zal als je als crimineel wil.
2) De opbrengst moet wel evenredig zijn met de moeite die je moet doen. En hetgeen jij wil levert veel te weinig op voor de moeite die ze zullen moeten doen om de gegevens te krijgen.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door xflorisx »

Erthanax schreef:
03 jul 2022 11:57
Het inbrekersgilde zal waarschijnlijk niets hebben aan de data die een slimme meter levert. Dat neemt niet weg dat een grote dataminer die gegevens best zou kunnen combineren met de gegevens die ze al hebben om nieuwe of betere analyses en profielen te maken.

Of het een reëel risico is en welke impact dat dan kan hebben weet ik niet. Ik hoop maar dat het meevalt, want ik heb een slimme meter, waar ik zelf mijn voordeel mee doe.
De hackende inbreker zal er niets aan hebben. Die zijn wel slimmer. Een dataminer zeker wel, alleen die krijgt de gegevens niet van de netbeheerder. En die mag niet hacken en zal dat vast niet doen.
Gegevens van hoog verbruik kan samen met andere data wel waarde hebben. Hoog verbruik zal hoog inkomen betekenen (vaak), groter huis etc.
Ik ben ook blij met de voordelen en data van de slimme meter. Reeds toestemming gegeven voor uitlezen om de kwartier.
Ook blij dat de meteropnemer niet meer in mijn kast wil en mag kijken.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Erthanax »

xflorisx schreef:
03 jul 2022 12:37
Erthanax schreef:
03 jul 2022 11:57
De hackende inbreker zal er niets aan hebben. Die zijn wel slimmer.
Helemaal mee eens.
Een dataminer zeker wel, alleen die krijgt de gegevens niet van de netbeheerder. En die mag niet hacken en zal dat vast niet doen. (...)
Tja, een fatsoenlijk bedrijf zal een netbeheerder niet gaan hacken, maar niet elke bedrijf is even fatsoenlijk. Cambridge Analytica was een goed voorbeeld, en heel recent kwam de verzamelwoede van Medworq nog aan het licht. Niet elk bedrijf houdt zich altijd aan de regels, wil ik maar zeggen, en bovendien kunnen datalekken ook ontstaan door menselijke fouten. Ik hoop echt dat de netbeheerders de beveiliging goed op orde hebben en ook nooit in de verleiding of de gelegenheid komen de gegevens geanonimiseerd te verkopen.
Ik ben ook blij met de voordelen en data van de slimme meter. Reeds toestemming gegeven voor uitlezen om de kwartier.
Ook blij dat de meteropnemer niet meer in mijn kast wil en mag kijken.
Helemaal mee eens.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

kuklos schreef:
03 jul 2022 11:58
Onkruid71 schreef:
03 jul 2022 01:44
Meer stroom verbruik boven gemiddeld in die wijk, dat laat de data zien, programma met variable laat wat zien, Adres, naam, facebook, misschien nog een twitch accountje, misschien YouTube game stream acountje.
Dat om maar ff en voorbeeldje te noemen.
En zijn pc levert meer op als een tv ofzo.
Volgens mij vallen er al een hoop mischiens af dan. Is dan maar misschien 10 minuten werk.
Misschien nog ff kijken met Google earth of ze geen ac hebben.
Adresjes verkopen als mogelijke targets.
En voordat er gezegt wordt, dat je dat verbruik niet kan herkennen in verbruik, nou ik heb dat wel gezien toen in mijn verbruik en van de buren, die hadden toen vergelijkbaar huishouden. Dat soort pc's gebruiken nu met als toen
En streamen doe je in volgers te krijgen, en dan moet je uren gamen om die te krijgen, die krijg je niet voor niks.
Plus hardware is makkelijk te verkopen los en vast.
Er zijn met zoals jij het schrijft twee problemen.
1) Met alleen meer verbruik ben je er niet. Dat is nog veel te grove data om een aanknopingspunt te vormen voor nader onderzoek. Het bejaarde stelletje dat naast een gezin met drie kinderen woont zal ook veel minder verbruiken en in het zelfde soort huis wonen. Dus je zal echt big data analyse moeten gaan toepassen om te kijken welke adressen interessant zijn. Je moet dus eerst inbreken in de computers van de organisatie die de gegevens bewaart , dan middels data analyse de gegevens eruit halen die jij wil en daarna nog bij de desbetreffende huizen gaan kijken, waar niet alles zo zichtbaar zal als je als crimineel wil.
2) De opbrengst moet wel evenredig zijn met de moeite die je moet doen. En hetgeen jij wil levert veel te weinig op voor de moeite die ze zullen moeten doen om de gegevens te krijgen.
Dat is jou mening.

Plaats reactie