Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Iedereen mag zijn eigen redenen dat voor hebben, dat hoeft toch niet gelijk met conspiracy te maken te hebben. Ik vind het ook niet prettig allemaal.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik ben erachter gekomen dat ik de meest privacy gevoelige toestellen in huis heb die er op de markt zijn.
iedereen kan zien wanneer ik naar bed ga.
vroeger werden ze ramen genoemd.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door 16again »

Kokka1 schreef:
20 jun 2022 08:28
Ik ben erachter gekomen dat ik de meest privacy gevoelige toestellen in huis heb die er op de markt zijn.
iedereen kan zien wanneer ik naar bed ga.
vroeger werden ze ramen genoemd.
En je hebt de keuze om daar gordijnen voor te hangen.
Iets soortgelijks doet TS, alleen de netbeheerder haalt steeds de gordijnen weg!

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Misschien ben ik te naïef of denk ik niet ver genoeg door, maar wat zou je kunnen bereiken met het inzicht door derden? Er gaan indianenverhalen rond dat er zelfs te achterhalen zou zijn wat voor type koffiezetter je hebt staan. Ja, als je alle apparaten uit hebt staan en geen zonnepanelen hebt, dan zou het te zien kunnen zijn.
Het vergelijk met de gordijnen. Een inbreker rijdt rond en merkt of gordijnen dag en nacht dicht zijn. Ook een lege oprit of parkeerplaats voor de deur geeft al een goede indicatie. De gelegenheidsdief slaat daar eerder op aan.
Het online inbreken in de meter om te zien wat er afgenomen word zegt vrij weinig. Op dagen dat ik niet thuis ben gebruik ik 0,9 kWh, op dagen dat ik wel thuis ben heb ik ook wel eens dagen van 1,2 kWh verbruik, maar ook wel eens 20kWh.. Je zal dus een tijdje in de gaten moeten houden wat iemands verbruik is om op afstand te zien of iemand wel of niet thuis is. Dat kost tijd en geld wat een inbreker niet voor zomaar iedereen zal doen. Zonder aanleiding zal niemand langdurig iets gaan ondernemen.
Daarnaast, heb je zonnepanelen zal ook die app gehacked moeten worden om te zien wat de opbrengst is op dat moment en wat er via de meter gaat. Ben ik niet thuis en wek ik 2000w op, of ben ik wel thuis en wek ik 3000w op en gebruik er 1000w. Het zegt allemaal niets.

Wellicht is het de angst dat de meter een eigen leven gaat lijden. Dat wat wel eens gebeurde bij bepaalde meters in bepaalde omstandigheden. Er zijn ook wel eens auto’s die in brand vliegen, maar om dan helemaal maar geen auto meer te rijden is erg ver gezocht.

Iedereen is uiteraard vrij in zijn eigen keuze.

Webbie
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 nov 2005 22:34

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Webbie »

Het is niet van belang wat u heeft draaien, dat zal ook geen enkele energie maatschappij willen weten.
De slimme meters zijn niet echt slim ze zijn heel slim voor de energie leverancier die deze op afstand 100% kunnen beinvloeden maar dat kunnen wij op geen enkele wijze hard maken omdat als je de regeltjes van je contract leest dat men zich niets aantrekt wat het metertje van jou aangeeft alleen hun slimme meter telt.
Alle andere methodes worden door dat contract uitgesloten
Dus als u zelf geen energie opwekt hoeft u zich volgens mij nergens zorgen over te maken.
Het ding doet waar men het voor heeft geplaatst tellen ook al kan die maatschappij alles in dat ding instellen u kunt er niets aan doen en anderen ook niet.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door de auditu »

Dirk45 schreef:
19 jun 2022 23:33
Ik snap al dat gekrakeel over uitlezen van meters niet.
Die meters zijn niet jouw eigendom, die zijn van de netwerkbeheerder.
Trouwens, staat op jouw huisdeur niet een huisnummer of in je appartementencomplex
een rijtje met huisnummers en de naam van de bewoner?
Er is uiteraard een perfecte oplossing. Laat de meters weghalen, dan heb je geen last
meer van al dat gedonder met uitlezen. Ja, dan heb je geen gas en elektra meer maar
ook geen uitlees schizofrenie meer.
Mijn energieleverancier lees iedere maand mijn meters uit en stuurt me een rapport.
Vergelijkt het gebruik van afgelopen maand met dat van die van vorig jaar. En .... bovenal
doet een suggestie voor eventueel aanpassen van de maandelijkse betaling.
Opdat ik bij de eindafrekening niet voor verrassingen komt te staan. Ideaal.
Daar ben ik wel mee eens. Ik denk ook niet dat energieleveranciers of netbeheerders zich afvragen of op enig moment de wasmachine of de droger aangezet wordt. Die paranoia over die slimme meters stamt wellicht nog uit de tijd dat er slecht werkende exemplaren waren. Bij mij draait 'ie al jaren en ik ben er tevreden over. Ik lees 'm zelf ook uit en tot nu toe nog geen onregelmatigheden geconstateerd.

150747
Berichten: 231
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door 150747 »

de auditu schreef:
30 jun 2022 07:56
Dirk45 schreef:
19 jun 2022 23:33

Daar ben ik wel mee eens. Ik denk ook niet dat energieleveranciers of netbeheerders zich afvragen of op enig moment de wasmachine of de droger aangezet wordt. Die paranoia over die slimme meters stamt wellicht nog uit de tijd dat er slecht werkende exemplaren waren. Bij mij draait 'ie al jaren en ik ben er tevreden over. Ik lees 'm zelf ook uit en tot nu toe nog geen onregelmatigheden geconstateerd.



Zou zomaar wel kunnen gezien de beperkingen van het huidige net.
De netbeheerder kan adviezen uitbrengen met betrekking tot het gebruik van grootverbruikers in het gezin en in het bedrijfsleven.
Als je ziet wat we s'nachts laten liggen in tegenstelling tot overdag zie ik daar wel kansen.
Was het niet zo dat in de tijd van de TF-ontvanger in de daluren de boiler begon op te warmen?

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

de auditu schreef:
30 jun 2022 07:56
Ik denk ook niet dat energieleveranciers of netbeheerders zich afvragen of op enig moment de wasmachine of de droger aangezet wordt. Die paranoia over die slimme meters stamt wellicht nog uit de tijd dat er slecht werkende exemplaren waren. Bij mij draait 'ie al jaren en ik ben er tevreden over. Ik lees 'm zelf ook uit en tot nu toe nog geen onregelmatigheden geconstateerd.
Voor energieleveranciers is het juist om inzicht te krijgen in het verbruik van de klanten. Hierdoor kunnen zij beter en efficiënter inkopen. Om die reden heb ik akkoord gegeven dat ze elke 15 minuten mijn meter mogen uitlezen. Ze kunnen enkel de stand zien, niet wat ik voor apparaten ik gebruikt heb. En ook zouden ze dat kunnen zien, wat kunnen ze met die info? Ze gaan echt niet mij bellen om te zeggen dat ik een wasje teveel draai per week.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door 16again »

de auditu schreef:
30 jun 2022 07:56
Ik denk ook niet dat energieleveranciers of netbeheerders zich afvragen of op enig moment de wasmachine of de droger aangezet wordt.
Totdat die gegevens verkocht kunnen worden. Net als creditcard transacties.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Webbie schreef:
29 jun 2022 18:21
Het is niet van belang wat u heeft draaien, dat zal ook geen enkele energie maatschappij willen weten. De slimme meters zijn niet echt slim ze zijn heel slim voor de energie leverancier die deze op afstand 100% kunnen beinvloeden maar dat kunnen wij op geen enkele wijze hard maken omdat als je de regeltjes van je contract leest dat men zich niets aantrekt wat het metertje van jou aangeeft alleen hun slimme meter telt. Alle andere methodes worden door dat contract uitgesloten. Dus als u zelf geen energie opwekt hoeft u zich volgens mij nergens zorgen over te maken. Het ding doet waar men het voor heeft geplaatst tellen ook al kan die maatschappij alles in dat ding instellen u kunt er niets aan doen en anderen ook niet.
Leuke complottheorieën weer :lol: Let je wel op dat je bij het nog te kiezen land van bestemming de omstandigheden op dit punt ff checkt?

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door de auditu »

16again schreef:
30 jun 2022 11:31
de auditu schreef:
30 jun 2022 07:56
Ik denk ook niet dat energieleveranciers of netbeheerders zich afvragen of op enig moment de wasmachine of de droger aangezet wordt.
Totdat die gegevens verkocht kunnen worden. Net als creditcard transacties.
En dan?

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door de auditu »

Het is goed om waakzaam te zijn betreffende privacy, maar ook hier ligt paranoia op de loer. :|

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door 16again »

de auditu schreef:
30 jun 2022 22:45
16again schreef:
30 jun 2022 11:31
de auditu schreef:
30 jun 2022 07:56
Ik denk ook niet dat energieleveranciers of netbeheerders zich afvragen of op enig moment de wasmachine of de droger aangezet wordt.
Totdat die gegevens verkocht kunnen worden. Net als creditcard transacties.
En dan?
Begon je als energie afnemer, en ben je een product geworden, waar gegevens van worden verkocht.
En dan... kun je als een struisvogel daar je kop voor in het zand steken.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Jablan »

Ach, zo veel zeggen die gegevens nu ook niet. Heb je kinderen, een gezin, dan wordt daar een gemiddeld energieverbruik aan gekoppeld. Als je gebruik maakt van alternatieve energie, dan geeft je officiële verbruik weinig bruikbare informatie om mee te handelen.

Iets concreter van de voorbije jaren: energieverkoper roept 'bij ons bent u goedkoper uit'. Dat zat altijd in het gasverbruik. Nu hadden en hebben wij een laag gasverbruik. Heel wat verkopers moesten met een glimlach van de boer met kiespijn toegeven, dat ze helemaal geen goedkoper aanbod hadden. ;)

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door de auditu »

16again schreef:
01 jul 2022 09:21
de auditu schreef:
30 jun 2022 22:45
16again schreef:
30 jun 2022 11:31
Totdat die gegevens verkocht kunnen worden. Net als creditcard transacties.
En dan?
Begon je als energie afnemer, en ben je een product geworden, waar gegevens van worden verkocht.
En dan... kun je als een struisvogel daar je kop voor in het zand steken.
Ach, hier gaan we niet uitkomen. U schetst een probleem dat er niet is en ik zie het niet. Daar hebben we tegenwoordig een woord voor. Ben even vergeten welk woord. Begint geloof ik met een 'W'. U mag het laatste woord hebben.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jablan schreef:
01 jul 2022 09:51
Iets concreter van de voorbije jaren: energieverkoper roept 'bij ons bent u goedkoper uit'. Dat zat altijd in het gasverbruik. Nu hadden en hebben wij een laag gasverbruik. Heel wat verkopers moesten met een glimlach van de boer met kiespijn toegeven, dat ze helemaal geen goedkoper aanbod hadden. ;)
Ik mis ze wel, de deur aan deur verkopers en de vele telefoontjes. Het leverde altijd hilariteit op. "Bij ons bent u goedkoper". Goh, wat betaal ik nu dan? Tja, daar konden ze nooit antwoord op geven. Of: "U betaald bij uw huidige leverancier te veel". Ach, en wie is die leverancier dan? Laat ze maar even zweten om inderdaad daarna met de staart tussen de benen af te druipen omdat ze altijd duurder waren.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door 16again »

de auditu schreef:
01 jul 2022 20:31
16again schreef:
01 jul 2022 09:21
Begon je als energie afnemer, en ben je een product geworden, waar gegevens van worden verkocht.
En dan... kun je als een struisvogel daar je kop voor in het zand steken.
Ach, hier gaan we niet uitkomen. U schetst een probleem dat er niet is en ik zie het niet. Daar hebben we tegenwoordig een woord voor. Ben even vergeten welk woord. Begint geloof ik met een 'W'. U mag het laatste woord hebben.
Evident dat het om privacy gevoelige gegevens gaat:
https://www.stedin.net/slimme-meter/privacy
De netbeheerder gebruikt immers niet voor niets end-to-end versleuteling bij uitlezen, transport en opslag van de meetgegevens.
Klinkt mooi, maar ik vertrouw niet zo op de implementatie van die techniek.
Dan ben ik maar de W... (Wietkweker?) , die de netbeheerder uit zijn meterkast wil houden.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, ik zit, nu ik toch een account heb bij slimmemeterportal, eens te kijken wat je af kunt lezen. Er is een continue verbruik van 0,01 Kwh per uur. Eén keer per uur wordt het 0,03 Kwh. Dat verschil is uiteraard de ijskast. Die verbruikt dus 0,02 Kwh per uur, Zal niet helemaal kloppen, maar fijner is het niet te zien. Ergo: ik kan dus geen Ziggo-kastje hebben, want die verbruikt meer stroom. En het merk koelkast kun je er niet aan aflezen. Dan moet je gewoon door het raam naar binnen gluren als je dat wil weten.

Donderdag zie je ruim een uur lang een hoger stroomverbruik. Gecombineerd met een hoger waterverbruik moet de wasmachine wel aan hebben gestaan. Ik kan het niet, maar 'gelikte Sjonnie' kan uiteraard het merk en model van de machine aflezen, plus dat het de witte was was die ik op 60 graden liet draaien.


Maar eigenlijk heb ik geen idee wat 'gelikte Sjonnie' nu met die informatie moet. En wat de overheid er mee zou moeten weet ik ook niet.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
02 jul 2022 07:48
de auditu schreef:
01 jul 2022 20:31
16again schreef:
01 jul 2022 09:21
Begon je als energie afnemer, en ben je een product geworden, waar gegevens van worden verkocht.
En dan... kun je als een struisvogel daar je kop voor in het zand steken.
Ach, hier gaan we niet uitkomen. U schetst een probleem dat er niet is en ik zie het niet. Daar hebben we tegenwoordig een woord voor. Ben even vergeten welk woord. Begint geloof ik met een 'W'. U mag het laatste woord hebben.
Evident dat het om privacy gevoelige gegevens gaat:
https://www.stedin.net/slimme-meter/privacy
De netbeheerder gebruikt immers niet voor niets end-to-end versleuteling bij uitlezen, transport en opslag van de meetgegevens.
Klinkt mooi, maar ik vertrouw niet zo op de implementatie van die techniek.
Dan ben ik maar de W... (Wietkweker?) , die de netbeheerder uit zijn meterkast wil houden.
De netbeheerder komt en kwam altijd al jaarlijks in de meterkast en kan nog steeds niets met die gegevens. Aangezien het gros van de mensen wel slimme stekkers, meters, sensoren en andere dingen in huis heeft die allemaal aangesloten zijn op de cloud en veel preciezer en beter kunnen meten per apparaat wat het verbruik is ( en er staat ook nog netjes aangegeven welk soort apparaat het is ) voegt die slimme meter echt helemaal niets meer toe.

Als ik een koper van dit soort gegevens zou zijn zou ik ze niet bij de netbeheerder gaan halen in ieder geval :roll:

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
02 jul 2022 08:26
Donderdag zie je ruim een uur lang een hoger stroomverbruik. Gecombineerd met een hoger waterverbruik moet de wasmachine wel aan hebben gestaan. Ik kan het niet, maar 'gelikte Sjonnie' kan uiteraard het merk en model van de machine aflezen, plus dat het de witte was was die ik op 60 graden liet draaien.
Of u bent toen in uw wekelijkse bad gestapt die verwarmd word via een stroomboiler.

Al met al kost het onderzoek naar welk machine hoeveel stroom verbruikt zoveel tijd dat de gelegenheidsinbreker die moeite niet gaat nemen. En voor diegene die wel zoveel moeite wil doen, het zal nooit opwegen tegen de winst die je er van hebt. Ook van een inbreker is het uurloon hoog. Een koffiezetter of tv loont dan niet.

Plaats reactie