Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door witte angora »

O, maar dat wordt ook uitbesteed aan 'Nigeria'. Krijg je nog veel meer spam in je mailbox. 'Meneer WA, wist u dat uw nieuwe wasmachine aan vervanging toe is? Wij hebben namelijk bevonden dat uw koelkast meer stroom gebruikt dan de gemiddelde. Dat slijtert uw was aanzienlijk. Stuur ons geld voor informatie'.

:lol: :lol:

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door juliomariner »

Waar men zich toch druk over kan maken.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

16again schreef:
02 jul 2022 07:48
de auditu schreef:
01 jul 2022 20:31
16again schreef:
01 jul 2022 09:21
Begon je als energie afnemer, en ben je een product geworden, waar gegevens van worden verkocht.
En dan... kun je als een struisvogel daar je kop voor in het zand steken.
Ach, hier gaan we niet uitkomen. U schetst een probleem dat er niet is en ik zie het niet. Daar hebben we tegenwoordig een woord voor. Ben even vergeten welk woord. Begint geloof ik met een 'W'. U mag het laatste woord hebben.
Evident dat het om privacy gevoelige gegevens gaat:
https://www.stedin.net/slimme-meter/privacy
De netbeheerder gebruikt immers niet voor niets end-to-end versleuteling bij uitlezen, transport en opslag van de meetgegevens.
Klinkt mooi, maar ik vertrouw niet zo op de implementatie van die techniek.
Dan ben ik maar de W... (Wietkweker?) , die de netbeheerder uit zijn meterkast wil houden.
Kan je wat meer informatie geven over de gebruikte techniek? Welk type encryptie wordt gebruikt, wie levert de certificates, worden er verouderde protocollen gebruikt, en zo ja welke? Ik neem aan dat je die informatie allemaal hebt omdat je stellig beweert dat je niet vertrouwt op de techniek.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
02 jul 2022 15:49
16again schreef:
02 jul 2022 07:48
]Evident dat het om privacy gevoelige gegevens gaat:
https://www.stedin.net/slimme-meter/privacy
De netbeheerder gebruikt immers niet voor niets end-to-end versleuteling bij uitlezen, transport en opslag van de meetgegevens.
Klinkt mooi, maar ik vertrouw niet zo op de implementatie van die techniek.
Dan ben ik maar de W... (Wietkweker?) , die de netbeheerder uit zijn meterkast wil houden.
Kan je wat meer informatie geven over de gebruikte techniek? Welk type encryptie wordt gebruikt, wie levert de certificates, worden er verouderde protocollen gebruikt, en zo ja welke? Ik neem aan dat je die informatie allemaal hebt omdat je stellig beweert dat je niet vertrouwt op de techniek.
Ik vertrouw juist wel op de techniek. Maar niet op de implementatie. Dat is hoe het systeem wordt ingevoerd, en vooral ook, hoe de werknemers er mee om gaan. Gezien de reacties hier, vindt menigeen dat het wel meevalt met privacy gevoelige informatie, dat zal onder werknemers weinig anders zijn.
Recent werd aangetoond dat de gegevens van 72.000 patienten op straat lagen(Paywall).
https://www.ftm.nl/artikelen/lekkende-zorgdata
Met energie verbruiksdata gaat zeker niet beter worden omgesprongen.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Medische gegevens of het verbruik van energie, zijn toch echt wel verschillende grootheden.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Wat als boeven nou die data in handen krijgen, die is op vakantie, ff langsgaan😁.
Er moet een goede standaard komen voor data bescherming. Te veel data dat nutteloos rondslingert neemt risico met zich mee.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan zetten sommige mensen zelf wel op Facebook of iets dergelijks dat ze met vakantie gaan.

Heb nog nooit mijn koelkast, vriezer, of cv uitgezet als ik op vakantie ging.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
02 jul 2022 17:41
Dan zetten sommige mensen zelf wel op Facebook of iets dergelijks dat ze met vakantie gaan.

Heb nog nooit mijn koelkast, vriezer, of cv uitgezet als ik op vakantie ging.
Is dat dan reden om data zomaar te verspreiden? Data moet veilig zijn. Wat je zelf op fb plaatst geeft niks met de data van de energie te maken.
En we mogen ook verwachten dat data veilig is.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door scontra »

Onkruid71 schreef:
02 jul 2022 17:33
Wat als boeven nou die data in handen krijgen, die is op vakantie, ff langsgaan😁.
Zolang het bij langsgaan blijft is er toch niets aan de hand ? :wink:

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
02 jul 2022 17:20
Medische gegevens of het verbruik van energie, zijn toch echt wel verschillende grootheden.
Juist daarom noem ik die medische gegevens. Daar gelden immers strengere AVG regels voor. En als ik dan al zie hoe daar mee omgesprongen is, heb ik geen illusie dat het met verbruiksdata beter zal zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Onkruid71 schreef:
02 jul 2022 17:33
Wat als boeven nou die data in handen krijgen, die is op vakantie, ff langsgaan😁.
Er moet een goede standaard komen voor data bescherming. Te veel data dat nutteloos rondslingert neemt risico met zich mee.
De data komt altijd achteraf, dan ben ik weer terug van vakantie. Het zou enkel lukken als ze real time kunnen meekijken. Maar in mijn geval: ik wek 2.000 watt op en verbruik zeer weinig tegenover ik wek 3.000 watt op en verbruik er 1.000. Hoe wil je dan zien of ik thuis ben of niet? Dan zouden ze niet alleen op de meter moeten inbreken, maar ook op omvormer. Dan zouden ze eerst over langere tijd mijn verbruik moeten vergelijken met de opbrengsten van de panelen. Ik denk dat langsrijden en kijken of er een auto voor de deur staat sneller en makkelijker is.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die data zijn compleet onbelangrijk. Als je ‘s nachts per abuis een raampje open laat staan, terwijl je in je bed ligt, kan je ook insluipers krijgen. Dat die knurften dan onder meer een 10 jaar oude Sony televisie meenemen, waar ze zich een bult aan sjouwen, doet er verder niet toe.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik vind dat je data sws moet beschermen en met data kan je meer als gedacht wordt, straks komen we weer met dat hadden we toch beter moeten beschermen, beter voorkomen dan genezen lijkt me.
Je zou bijziendheid wel uit de data kunnen halen of iemand een echte pc heeft of niet. Om maar een voorbeeld te geven.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onkruid71 schreef:
02 jul 2022 21:33
Je zou bijziendheid wel uit de data kunnen halen of iemand een echte pc heeft of niet. Om maar een voorbeeld te geven.
Hoe haal je dat uit die slimme-meter-data?

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Moneyman schreef:
02 jul 2022 22:24
Onkruid71 schreef:
02 jul 2022 21:33
Je zou bijziendheid wel uit de data kunnen halen of iemand een echte pc heeft of niet. Om maar een voorbeeld te geven.
Hoe haal je dat uit die slimme-meter-data?
Energie verbruik, en echte pc, lees gamers pc gebruikt zeer veel stroom

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door kuklos »

Onkruid71 schreef:
02 jul 2022 22:26
Moneyman schreef:
02 jul 2022 22:24
Onkruid71 schreef:
02 jul 2022 21:33
Je zou bijziendheid wel uit de data kunnen halen of iemand een echte pc heeft of niet. Om maar een voorbeeld te geven.
Hoe haal je dat uit die slimme-meter-data?
Energie verbruik, en echte pc, lees gamers pc gebruikt zeer veel stroom
Dus als ik bij iemand thuis zou komen die veel energie verbruikt, dan heeft die persoon dus een gamers pc?

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

kuklos schreef:
02 jul 2022 22:38
Onkruid71 schreef:
02 jul 2022 22:26
Moneyman schreef:
02 jul 2022 22:24

Hoe haal je dat uit die slimme-meter-data?
Energie verbruik, en echte pc, lees gamers pc gebruikt zeer veel stroom
Dus als ik bij iemand thuis zou komen die veel energie verbruikt, dan heeft die persoon dus een gamers pc?
Facebook erbij, interesses kijken, ga zo maar door, ze zijn creatief. Het zou zo maar kunnen. Beter voorkomen dan genezen. Gewoon geen data als je er niks mee te maken hebt, dat is het beste.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onkruid71 schreef:
02 jul 2022 22:26
Moneyman schreef:
02 jul 2022 22:24
Onkruid71 schreef:
02 jul 2022 21:33
Je zou bijziendheid wel uit de data kunnen halen of iemand een echte pc heeft of niet. Om maar een voorbeeld te geven.
Hoe haal je dat uit die slimme-meter-data?
Energie verbruik, en echte pc, lees gamers pc gebruikt zeer veel stroom
Rare redenering. Van “een echte pc” schiet je nu ineens naar gaming. Hoe hoog stroomverbruik vanuit de data aan die veronderstelde pc gekoppeld kan worden vertel je niet. En die bijziendheid is me helemaal een raadsel.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door kuklos »

Onkruid71 schreef:
02 jul 2022 22:41
kuklos schreef:
02 jul 2022 22:38
Onkruid71 schreef:
02 jul 2022 22:26

Energie verbruik, en echte pc, lees gamers pc gebruikt zeer veel stroom
Dus als ik bij iemand thuis zou komen die veel energie verbruikt, dan heeft die persoon dus een gamers pc?
Facebook erbij, interesses kijken, ga zo maar door, ze zijn creatief. Het zou zo maar kunnen. Beter voorkomen dan genezen. Gewoon geen data als je er niks mee te maken hebt, dat is het beste.
????????????

Ik snap niet eens wat er staat. Laat staan dat ik snap hoe dit slaat op mijn vraag of je bij hoog energieverbruik automatisch mag concluderen dat iemand dus een gamers pc heeft.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Bijvoorbeeld nieuwste GPU die geloof ik uitkomt gebruikt 800 watt. Die pc's draaien vaak veel uren.

Plaats reactie