Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door witte angora »

Net even wat dingen gecheckt na het bekijken van mijn data. Tot voor kort zat er weinig verschil tussen het normaaltarief en het daltarief. Nu de prijzen voor elektra zijn gestegen lijkt het anders te worden. Het verschil kan nu al, afhankelijk van de leverancier, tussen de 4 en ruim 10 cent per KwH zijn.

- Wat is de reden dat het verschil groter is geworden?
- Kan het verschil nog groter worden, en zal dit blijvend zijn?
- Kun je veel besparen als je bepaalde dingen tijdens het daltarief doet? En welke dingen leveren écht een besparing op?

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
03 jul 2022 16:26
- Wat is de reden dat het verschil groter is geworden?
Groene stroom. Als het hard waait en zonnig is, kan de spotprijs voor energie zelf negatief zijn

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die besparing is toch gemakkelijk uit te rekenen als het prijsverschil bekend is? Bij 4 cent/kWh scheelt het dus 4 euro per 100 kWh. Je weet je eigen verbruik en tarieven, dus is eenvoudig de besparing uit te rekenen als je geen 50% maar 60 of 70% in het dalrarief verbruikt.

Ik verbruik ongeveer ⅓ in het normale tarief, ⅔ in het daltarief. Wassen en drogen doe ik zo veel mogelijk in het daltarief, gek veel meer mogelijkheden zijn er niet. Strijken, stofzuigen, enz. doe ik overdag. Ik heb geen zin om mijn leven te laten bepalen door een potentiële besparing van een paar euro.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als een mens voortdurend moet opletten wanneer het voordeliger is om stroom te gebruiken, wordt hij helemaal kierewiet.

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door PGros »

Dat hoeft ook niet voortdurend. Je kiest voor bepaalde tijden om iets te doen, bijvoorbeeld wassen. Als je koffie wil ga je niet wachten tot het daltarief in gaat.
Maar dat gezegt hebbend. Als je daltarief gaat gebruiken maakt het verschil tussen de twee ook niet uit. Je bespaart dan altijd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door scontra »

Ik heb er vorig jaar voor gekozen om het dag en nachttarief te middelen, waardoor ik altijd hetzelfde kWh tarief betaal, maar heb eigenlijk geen idee of dat en goede of een foute keuze was.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar bij een dag en nachttarief, is het dagtarief hoger dan bij een enkel tarief.
Maar eigenlijk is het dwaas dat ‘s nachts de stroomprijs lager is. Geen zon en minder wind.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door moederslink »

Nu heb ik gelukkig een heel goed geïsoleerd appartement, maar stel dat ik naast een gezin zou wonen waar dagelijk wordt gewassen en gedroogd , in een portiekwoning of in een zeer slecht geïsoleerd oud rijtjeshuisje of zo, dan zou ik wel last hebben van het .snachts wassen en drogen, iedere nacht in de daluren.
Tenzij de machines super stil zijn. Bij de wat oudere machines is dat niet het geval.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
03 jul 2022 17:30
Als een mens voortdurend moet opletten wanneer het voordeliger is om stroom te gebruiken, wordt hij helemaal kierewiet.
Bij een wasje draaien lijkt me dat ook.
Maar ik zie zeker toekomst voor een veel grotere energie verbruiker: het slim laden van de electrische auto, op momenten dat prijs laagst is.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
03 jul 2022 17:16
witte angora schreef:
03 jul 2022 16:26
- Wat is de reden dat het verschil groter is geworden?
Groene stroom. Als het hard waait en zonnig is, kan de spotprijs voor energie zelf negatief zijn
Maar het daltarief is 's nachts, dus ik denk niet dat de zon dan schijnt. Het zal eerder een kwestie van vraag en aanbod zijn denk ik.

In algemene zin denk ik inderdaad niet dat je op iedere tiende Kwh moet gaan letten. Maar de was draaien in het weekend in plaats van door de week kan, zeker als je een gezin hebt, best wel wat euro's in een maand schelen. En dat patroon kan er best snel in zitten. Misschien is het niet veel, maar tel alle kleine bedragen bij elkaar op - het kan voor sommigen het verschil uitmaken tussen nét uit komen of het nét niet redden.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
03 jul 2022 19:48
Maar ik zie zeker toekomst voor een veel grotere energie verbruiker: het slim laden van de electrische auto, op momenten dat prijs laagst is.
Maar ja, dan moet je op dat moment wel de mogelijkheid hebben om te laden. Ik heb bedankt voor een elektrische auto nu. Laden overdag is theoretisch gratis, maar dat is nu wel precies het moment dat ik op de weg zit. Als ik 's avonds thuis kom is er niet genoeg zonnestroom meer voorhanden.
Ik zie er juist een nadeel in. Veel leaserijders om 17:00u naar huis toe en allemaal tegelijk de auto aan het stroom.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Lady1234 schreef:
03 jul 2022 18:54
Maar bij een dag en nachttarief, is het dagtarief hoger dan bij een enkel tarief.
Maar eigenlijk is het dwaas dat ‘s nachts de stroomprijs lager is. Geen zon en minder wind.
Klopt, dit is zeer ouderwets.

Tegenwoordig heeft u ook flexibel energiecontract, waarbij het energietarief elk uur veranderd afhankelijk van het vraag en aanbod.

Zowel flexibele energie als dag nachttarief moet u rekening houden dat u het energieverbruik aanpast zodat u op het voordelige momenten energie gaat gebruiken, en weinig energie als het energieprijs duur is.

Tevens is alleen met een slimme meter mogelijk om flexibel energiecontract of dag/nachttarief te betekenen. Sinds 1 juli 2021 betaald u met een oude meter altijd dag tarief, ook bij dubbele meters.

Ik ga niet tot 23:00 wachten om mijn wasmachine aan te zetten.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Seinhuis schreef:
03 jul 2022 22:17
Lady1234 schreef:
03 jul 2022 18:54
Maar bij een dag en nachttarief, is het dagtarief hoger dan bij een enkel tarief.
Maar eigenlijk is het dwaas dat ‘s nachts de stroomprijs lager is. Geen zon en minder wind.
Klopt, dit is zeer ouderwets.

Tegenwoordig heeft u ook flexibel energiecontract, waarbij het energietarief elk uur veranderd afhankelijk van het vraag en aanbod.

Zowel flexibele energie als dag nachttarief moet u rekening houden dat u het energieverbruik aanpast zodat u op het voordelige momenten energie gaat gebruiken, en weinig energie als het energieprijs duur is.

Tevens is alleen met een slimme meter mogelijk om flexibel energiecontract of dag/nachttarief te betekenen. Sinds 1 juli 2021 betaald u met een oude meter altijd dag tarief, ook bij dubbele meters.

Ik ga niet tot 23:00 wachten om mijn wasmachine aan te zetten.
Ik ook niet, dan staat ie namelijk de hele nacht te wachten met natte waa om uitgehaald te worden.
Ik zet m om 18 uur aan en dan wacht ie tot 4.00 uur om te starten zodat ie om 6.00 uur klaar is en een uurtje later uitgehaald kan worden en de was opgehangen kan worden.

Of het moet weekend zijn 🙃

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
03 jul 2022 20:00
16again schreef:
03 jul 2022 19:48
Maar ik zie zeker toekomst voor een veel grotere energie verbruiker: het slim laden van de electrische auto, op momenten dat prijs laagst is.
Maar ja, dan moet je op dat moment wel de mogelijkheid hebben om te laden. Ik heb bedankt voor een elektrische auto nu. Laden overdag is theoretisch gratis, maar dat is nu wel precies het moment dat ik op de weg zit. Als ik 's avonds thuis kom is er niet genoeg zonnestroom meer voorhanden.
Ik zie er juist een nadeel in. Veel leaserijders om 17:00u naar huis toe en allemaal tegelijk de auto aan het stroom.
Maar als iedereen bij thuiskomst instekkert, en gelijk de kookplaat aanzet, ontstaat een flink piek in het gebruik. Variabele tariefen (per uur, per kwartier...) samen met slim laden van de auto , kan die piek afvlakken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door kweenie »

moederslink schreef:
03 jul 2022 19:02
Nu heb ik gelukkig een heel goed geïsoleerd appartement, maar stel dat ik naast een gezin zou wonen waar dagelijk wordt gewassen en gedroogd , in een portiekwoning of in een zeer slecht geïsoleerd oud rijtjeshuisje of zo, dan zou ik wel last hebben van het .snachts wassen en drogen, iedere nacht in de daluren.
Tenzij de machines super stil zijn. Bij de wat oudere machines is dat niet het geval.
Daltarief geldt ook in het weekend. Ik vind het sowieso al veel handiger om in het weekend te wassen, alleen maar mooi meegenomen als het dan voordeliger is.

Wat ook kan meespelen is hoe eventuele zonnepanelen worden gesaldeerd. Daar wordt bij ons eerst allemaal van het piektarief-verbruik afgetrokken. Dan blijft er weinig verbruik meer over dat in het hoge tarief valt. Dus ik zou wel gek zijn om geen dubbel tarief te kiezen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Lady1234 schreef:
03 jul 2022 17:30
Als een mens voortdurend moet opletten wanneer het voordeliger is om stroom te gebruiken, wordt hij helemaal kierewiet.
Daarom moeten dit soort dingen geautomatiseerd worden middels slimme apparaten.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
03 jul 2022 18:54
Maar eigenlijk is het dwaas dat ‘s nachts de stroomprijs lager is. Geen zon en minder wind.
Sinds wanneer spelen de wetten van "vraag en aanbod" geen rol meer?
Lady1234 schreef:
03 jul 2022 23:44
PGros schreef:
03 jul 2022 20:00
Die ben ik niet van plan aan te schaffen.
draait niet alleen om jou.
Dat mocht je zeggen als je hier
Als een mens voortdurend moet opletten
had gezegt "als ik voortdurend moet opletten"
Ben ik geen mens dan?
Dat is niet wat PGros zegt. En dat weet je best.

Het punt wat je negeert is dat je je eigen ervaring ten onrechte extrapoleert op "de mens", generiek dus. Dat jij als bejaarde geen interesse in of behoefte aan deze technieken hebt is misschien nog wel logisch, maar dat betekent niet dat de rest van "de mensheid" die behoefte ook niet hoeft te hebben.

En nee, daar wordt ik niet kierewiet van - in tegendeel, ik vind het juist leuk om uit te puzzelen hoe je zo effectief mogelijk om kunt gaan met energie en behoeften.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
03 jul 2022 23:44
Ben ik geen mens dan?
Nee, u bent een lady van het soort 1234 :D
(sorry, schot voor open doel)
witte angora schreef:
03 jul 2022 16:26
Net even wat dingen gecheckt na het bekijken van mijn data. Tot voor kort zat er weinig verschil tussen het normaaltarief en het daltarief. Nu de prijzen voor elektra zijn gestegen lijkt het anders te worden. Het verschil kan nu al, afhankelijk van de leverancier, tussen de 4 en ruim 10 cent per KwH zijn.
- Wat is de reden dat het verschil groter is geworden?
- Kan het verschil nog groter worden, en zal dit blijvend zijn?
- Kun je veel besparen als je bepaalde dingen tijdens het daltarief doet? En welke dingen leveren écht een besparing op?
1 Reden zou ik navragen bij de klantenservice van je energieleverancier.
2 Verschil kan veel groter zijn. Laatste afrekening van de HEP gaf een dagtarief van 3 keer het nachttarief, vorig jaar was het nog 2 keer.
3 Hangt er van af. Waar wij elektrisch verwarmen, staan ze in de winter de hele nacht aan en overdag gedeeltelijk. Lijkt raar om te verwarmen terwijl je slaapt, maar in totaal is het verbruik minder. In het algemeen: alles wat veel tijd en energie kost, kun je beter tijdens het daltarief doen (of in het geval van zonnepanelen bij stralend weer en maximale opbrengst).

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door Alex E »

Even terug naar de vragen van witte angora.
De reden van het grotere verschil tussen het normale en daltarief, ook wel dag en nachttarief genoemd, lijkt mij een kwestie van vraag en aanbod.
Of het verschil in de toekomst groter zal worden is koffiedik kijken, derhalve geen zinnig antwoord op te geven.
Je bespaart wanneer je energie afneemt tijdens het lagere tarief en de hoogte van de besparing houdt uiteraard verband met de hoeveelheid energie die een apparaat gebruikt.
Maar het moment waarop je energie nodig hebt valt niet altijd in te plannen en bijvoorbeeld het gebruik van een wasmachine met centrifugeren en wasdroger in de nachtelijke uren is in het algemeen overlast gevend voor je buren, waar je natuurlijk wel rekening mee moet houden.
Zelf heb ik een flexibel energiecontract, waarbij de tarieven van uur tot uur kunnen verschillen.
Momenteel varieert het van zo'n 50 eurocent per kWh voor de uren in de weekdagen rondom 8 uur 's-morgens en 6 uur
's-avonds tot gratis en soms zelfs geld toe (0,05 euro) in weekend dagen tussen 12 en 3 uur in de middag.
Ook doordeweeks zijn de middaguren doorgaans goedkoper, met name wanneer er flink wat zon schijnt en er tamelijk veel wind is.
Ik heb een App, waarop simpel en snel de tarieven en verbruik ingezien kunnen worden en waar ik dagelijks gebruik van maak.
Voor mij efficiënt en geldbesparend.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Alex E schreef:
06 jul 2022 13:27
Even terug naar de vragen van witte angora.
De reden van het grotere verschil tussen het normale en daltarief, ook wel dag en nachttarief genoemd, lijkt mij een kwestie van vraag en aanbod.
Of het verschil in de toekomst groter zal worden is koffiedik kijken, derhalve geen zinnig antwoord op te geven.
Je bespaart wanneer je energie afneemt tijdens het lagere tarief en de hoogte van de besparing houdt uiteraard verband met de hoeveelheid energie die een apparaat gebruikt.
Maar het moment waarop je energie nodig hebt valt niet altijd in te plannen en bijvoorbeeld het gebruik van een wasmachine met centrifugeren en wasdroger in de nachtelijke uren is in het algemeen overlast gevend voor je buren, waar je natuurlijk wel rekening mee moet houden.
Zelf heb ik een flexibel energiecontract, waarbij de tarieven van uur tot uur kunnen verschillen.
Momenteel varieert het van zo'n 50 eurocent per kWh voor de uren in de weekdagen rondom 8 uur 's-morgens en 6 uur
's-avonds tot gratis en soms zelfs geld toe (0,05 euro) in weekend dagen tussen 12 en 3 uur in de middag.
Ook doordeweeks zijn de middaguren doorgaans goedkoper, met name wanneer er flink wat zon schijnt en er tamelijk veel wind is.
Ik heb een App, waarop simpel en snel de tarieven en verbruik ingezien kunnen worden en waar ik dagelijks gebruik van maak.
Voor mij efficiënt en geldbesparend.
Wat krijg je voor zelf opgewekte stroom? Denk dat er weinig mensen bereid zijn om hun stroom te leveren en daar zelf nog bij moeten leggen.

Plaats reactie