Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Replica.anoniem
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jul 2022 20:23

Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door Replica.anoniem »

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb mijn ontslag bij mijn werkgever ingediend en nu moet ik 1 maand uitwerken, beginnend vanaf 31 juli 2022. 31 augustus is mijn laatste werkdag. Ik wil nu graag mijn vakantieuren opnemen, echter keurt de werkgever dit af omdat er volgens mijn werkgever al teveel medewerkers vrij gevraagd hebben voor deze maand en de volgende maand. Volgens de wet mag dit alleen als het bedrijf in grote problemen komt, maar het is juist een van de grootste bedrijven in Nederland met letterlijk werknemers in elk dorp.

Ik trek echter in twijfel of mijn werkgever de waarheid spreekt over dat er teveel medewerkers al met vakantie zijn/vrij zijn, aangezien ik afgelopen week ziek was en mijn werkgever boos aan m'n voordeur kwam te staan en dus vandaag perse moest komen werken en ik me daardoor beter had gemeld. Maar mijn werkzaamheden van vandaag waren schijnbaar afgelopen maandag overgenomen door een andere collega zonder medeweten van mijn teamleider, waardoor ik vandaag dus niet hoefde te komen zonder dat ik dit wist, en hiervoor heb ik een flink eind moeten rijden(afstand was zo groot vanwege medische reden). En vaak laat mijn werkgever werknemers vanuit andere dorpen in de buurt komen, ongeveer een radius van 30km in omtrek en dat kan allemaal wel maar als ik vrij vraag opeens niet.

Wat zijn mijn rechten hierin als ik in twijfel trek of het echt zo is wat de werkgever zegt? Ik kan wel om uitleg vragen maar vanwege de AVG wet mogen ze geen bewijzen aanleveren. Wie kan mij helpen/adviseren?

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door kuklos »

Replica.anoniem schreef:
12 jul 2022 20:44
...... maar het is juist een van de grootste bedrijven in Nederland met letterlijk werknemers in elk dorp.
Dat zegt niks. Het gaat om jouw functie, of daarvoor een zwaarwegend belang is. En jouw functie kan uniek zijn, of met slechts een zeer beperkt aantal mensen die deze kunnen uitvoeren.

De vraag is ook hoeveel vakantiedagen jij nog hebt en op wil nemen. Waarbij de vuistregel is dat hoe minder dagen jij op wil nemen hoe lastiger het is voor de werkgever om dit te weigeren. Let wel, het is een vuistregel, geen wet waaraan je rechten kan ontlenen.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of vakbond. Bij sommige bedrijven kan u ook contact opnemen met de ondernemingsraad.

Een werkgever mag een vakantie alleen afkeuren als er zwaarwegende belangen zijn, bijvoorbeeld te weinig medewerkers in die periode. Zowel grote als kleine bedrijven hebben een limiet van de aantal medewerkers die tegelijkertijd op vakantie kunnen.

Nevyn
Berichten: 1279
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door Nevyn »

FNV, CNV of 1 van de andere bonden kunnen u hier heel snel een antwoord op geven.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door scontra »

U had al een geplande vakantieafspraak staan alvorens u besloot om ontslag te nemen ?
Ontslag nemen geeft niet automatisch het recht om in de laatste werkmaand vakantie uren op te nemen.
Alleen als de werkomstandigheden zodanig zijn dat u gemist kan worden dan kan de wetgever u toestaan om deze uren op te nemen, maar als dat vanwege de planning niet mogelijk is dan is weigeren toegestaan.
Als opnemen niet mogelijk is dan zal uitbetaling volgen.

Ik heb zomaar het idee dat u bij Buurtzorg actief bent en dan weet u als geen ander hoe problematisch het is om de dagelijkse planning rond te krijgen met de enorme tekorten aan medewerkers.

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door PGros »

Een werkgever die boos aan de deur komt als je ziek bent. Moet niet gekker worden. En dan meld je je beter omdat hij zegt dat je moet komen?
Ik zou op staande voet ontslagen nemen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

PGros schreef:
13 jul 2022 19:43
Een werkgever die boos aan de deur komt als je ziek bent. Moet niet gekker worden. En dan meld je je beter omdat hij zegt dat je moet komen?
Ik zou op staande voet ontslagen nemen.
Er zit ongetwijfeld een verhaal achter het verhaal voordat zoiets gebeurt. Als het echt een grote organisatie is komt een werkgever niet zomaar aan de deur. Als er al iemand komt is het iemand van de ingehuurde arbo dienst.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door scontra »

PGros schreef:
13 jul 2022 19:43
Een werkgever die boos aan de deur komt als je ziek bent. Moet niet gekker worden. En dan meld je je beter omdat hij zegt dat je moet komen?
Ik zou op staande voet ontslagen nemen.
Ts werkt, zoals vermeld, bij één van de grootste werkgevers van Nederland en daarmee kun je uitsluiten dat de werkgever voor de deur heeft gestaan. Het zal vast om een plaatselijke chef o.i.d. gaan.
Overigens is het de werkgever toegestaan om te laten controleren of de ziek gemelde werknemer wel thuis is en zo niet, dan is alleen een bezoek aan de huisarts een geldige reden om tijdelijk niet thuis te zijn.
Ts. zal best de pé in gehad hebben vanwege deze controle en we weten immers niet wat er over en weer gewisseld is, korreltje zout is misschien wel op z'n plaats in deze. ;-)

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door Michel-mol »

Wat ik lees is dat de vakantie aanvraag is afgewezen. Dat is wat anders dan een vakantie die al staat en goedgekeurd is.
Dat je vakantieaanvraag is afgekeurd nadat je ontslag hebt genomen is redelijk normaal. Zeker in de vakantie tijd is het logisch. Dus je zal nog even door moeten, helaas even doorbijtenz

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door Jablan »

Replica.anoniem schreef:
12 jul 2022 20:44
Wat zijn mijn rechten hierin als ik in twijfel trek of het echt zo is wat de werkgever zegt? Ik kan wel om uitleg vragen maar vanwege de AVG wet mogen ze geen bewijzen aanleveren. Wie kan mij helpen/adviseren?
Je hebt hier weinig te willen. Zomerperiode geeft in elke organisatie zonder bedrijfssluiting planningsproblemen. Jij bent relatief laat met je aanvraag en dan heb je snel een 'nee' te pakken.

AVG is natuurlijk een onzinargument. Een beetje leidinggevende kan je zo op een scherm laten zien hoeveel mensen op een vestiging werken en hoeveel daarvan tegelijk vrij zijn. Dat geeft jou weer inzicht in de planning.

Overigens is het zo, dat ook in de zomerperiode er rekening wordt gehouden met uitval door kort verzuim of bijzonder verlof. Daarom zit er wel een beetje rek in, zoals uit je verhaal al blijkt, maar niet te veel.

Richt je op je nieuwe baan en laat voor de rest alles langs je heengaan.

Wel een andere tip: je kunt vragen om de datum uit dienst bij de oude werkgever op te schuiven, dus na 31 augustus je vakantiedagen opmaken. Als je bij je nieuwe werkgever vraagt om de datum in dienst net zo veel dagen op te schuiven, maar wel op 1 september daar beginnen, dan neem je je vakantiedagen mee. Dit is puur administratief, vooral handig als je toeslagen ontvangt of eigenlijk vakantieplannen had voor later dit jaar (Kerst/Nieuwjaar).

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door alfatrion »

Replica.anoniem schreef:
12 jul 2022 20:44
Ik wil nu graag mijn vakantieuren opnemen, echter keurt de werkgever dit af omdat er volgens mijn werkgever al teveel medewerkers vrij gevraagd hebben voor deze maand en de volgende maand.
Dit is onvoldoende gemotiveerd.
Artikel 7:638 lid 2 BW
Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.
Wat heeft jouw werkgever exact als gewichtige redenen op schrift gezet? Het moet inderdaad voor grote problemen zorgen. Ik heb de kamerstukken even niet bij de hand, maar het moet echt niet anders kunnen.
Replica.anoniem schreef:
12 jul 2022 20:44
ik afgelopen week ziek was en mijn werkgever boos aan m'n voordeur kwam te staan en dus vandaag perse moest komen werken en ik me daardoor beter had gemeld.
Daarmee heeft hij zich als slecht werkgever gedragen. Je bent ziek totdat de bedrijfsarts anders aangeeft.
Replica.anoniem schreef:
12 jul 2022 20:44
Wat zijn mijn rechten hierin als ik in twijfel trek of het echt zo is wat de werkgever zegt?
Je kan wegblijven, maar dat is risicovol. Je kan ook een kort geding beginnen.

Ik ben genegen om te denken dat de werkgever niet binnen twee weken gewichtige redenen schriftelijk heeft aangevoerd opgegeven en de vakantie daarmee vaststaat.
scontra schreef:
13 jul 2022 20:34
Overigens is het de werkgever toegestaan om te laten controleren of de ziek gemelde werknemer wel thuis is en zo niet, dan is alleen een bezoek aan de huisarts een geldige reden om tijdelijk niet thuis te zijn.
Onjuist. Een zieke werknemer mag de deur uitgaan en de werkgever mag niet controleren waar de werknemer is.

Deze werknemer was gaan snowboarden, op staande voet ontslagen wegens werkweigering, en het Gerechtshof 's-Hertogenbosch oordeelde dat dat onterecht was.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... E:2016:384

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar wat nu als in het contract staat dat vakanties in de zomervakantie voor een bepaalde tijd aangevraagd moeten worden?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door Jablan »

alfatrion schreef:
14 jul 2022 21:27
Je bent ziek totdat de bedrijfsarts anders aangeeft.
[...]
Een zieke werknemer mag de deur uitgaan en de werkgever mag niet controleren waar de werknemer is.

Deze werknemer was gaan snowboarden, op staande voet ontslagen wegens werkweigering, en het Gerechtshof 's-Hertogenbosch oordeelde dat dat onterecht was.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... E:2016:384
Je aangehaalde vonnis geeft een complete casus, waarin veel meer is gebeurd, daarmee niet algemeen toepasbaar.
Je bent ook ziek als een andere arts je ziek verklaart, dat is geen exclusief voorrecht van een bedrijfsarts / arbodienst.
Nijogeth schreef:
14 jul 2022 23:35
Maar wat nu als in het contract staat dat vakanties in de zomervakantie voor een bepaalde tijd aangevraagd moeten worden?
Dat is een interne regeling, die gewoon geldig is. Meestal in 2, 3 rondes. Eerste ronde is een tijdvak, waarin iedereen een vakantie van 2 weken of langer kan aanvragen. Tweede ronde is overleg tussen de mensen die tegelijk vrij zouden willen, maar niet tegelijk weg kunnen in verband met continuïteit / minimale bezetting. Oplossing is vaak, dat de vakantie van de één een week naar voren en die van de ander een week naar achteren gaat. Derde ronde beslist de werkgever, als men er niet uitkomt.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
15 jul 2022 07:51
alfatrion schreef:
14 jul 2022 21:27
Je bent ziek totdat de bedrijfsarts anders aangeeft.
[...]
Een zieke werknemer mag de deur uitgaan en de werkgever mag niet controleren waar de werknemer is.

Deze werknemer was gaan snowboarden, op staande voet ontslagen wegens werkweigering, en het Gerechtshof 's-Hertogenbosch oordeelde dat dat onterecht was.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... E:2016:384
Je aangehaalde vonnis geeft een complete casus, waarin veel meer is gebeurd, daarmee niet algemeen toepasbaar.
Je haalt mijn bericht uit de context waar deze is geplaatst. Ik heb ook de indruk dat je mijn bericht niet binnen de context leest, dat moet je wel doen.

De standpunten zijn: (i) als je ziek ben moet je thuis blijven, behalve voor het tripje naar de huisarts, en (ii) de werkgever mag controleren of je thuis bent. Als deze standpunten waar zijn dan kan dit vonnis er helemaal niet zijn. Beide standpunten zijn onjuist.
Jablan schreef:
15 jul 2022 07:51
Je bent ook ziek als een andere arts je ziek verklaart, dat is geen exclusief voorrecht van een bedrijfsarts / arbodienst.
Nee, als de werknemer aangeeft dat hij ziek is, dan is hij ziek, tenzij de bedrijfsarts anders aangeeft. Daarvoor hoeft de werknemer niet langs een arts.
Jablan schreef:
15 jul 2022 07:51
Nijogeth schreef:
14 jul 2022 23:35
Maar wat nu als in het contract staat dat vakanties in de zomervakantie voor een bepaalde tijd aangevraagd moeten worden?
Dat is een interne regeling, die gewoon geldig is.
Dat is niet geldig, omdat daarmee in strijd met half-dwingend recht in het nadeel van de werknemer wordt afgeweken van artikel 7:638 BW.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Alfatrion zou als werkgever natuurlijk al zijn personeel in dezelfde periode vrij geven. De werknemer is immers heilig.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door alfatrion »

TK, 2009–2010, 32 465, nr. 3, p. 4
De voorgestelde regeling komt er op neer dat de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vaststelt maar daarbij gevolg moet geven aan de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. De eis van gewichtige redenen betekent dat niet lichtvaardig kan worden gesteld dat de wensen van de werknemer niet gehonoreerd kunnen worden. Van gewichtige redenen zal bijvoorbeeld sprake zijn als de door de werknemer gewenste vakantie de gang van zaken in het bedrijf zo zou ontwrichten dat het belang van de werknemer daar niet tegen opweegt. De werkgever moet deze redenen binnen twee weken schriftelijk meedelen aan de werknemer. Indien de werkgever daaraan niet voldoet, is de vakantie, conform de wensen van de werknemer, vastgesteld. De werkgever moet voorts de vakantie zo tijdig vast stellen dat de werknemer zijn vakantie kan voorbereiden. De werkgever is verplicht de schade te vergoeden die de werknemer lijdt wanneer de werkgever op grond van gewichtige redenen alsnog de toestemming voor een eenmaal vastgestelde vakantie intrekt.
De werkgever heeft aan TS niets aangedragen dat de conclusie kan rechtvaardigen dat als TS vrij zou krijgen de gang van zaken in het bedrijf zo zou ontwrichten dat het belang van de werknemer daar niet tegen opweegt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door scontra »

alfatrion schreef:
15 jul 2022 16:24


De werkgever heeft aan TS niets aangedragen dat de conclusie kan rechtvaardigen dat als TS vrij zou krijgen de gang van zaken in het bedrijf zo zou ontwrichten dat het belang van de werknemer daar niet tegen opweegt.
Ts geeft in het openingstopic wel de reden aan waarom de werkgever haar geen vakantiedagen kan toestaan.
Het bedrijf werkt landelijk en dat zal waarschijnlijk inhouden dat het met plaatselijke teams werkt en als een deel van dat team al een toegestane vakantie heeft in dezelfde periode welke Ts voor ogen heeft, dan is een weigering niet meer dan reëel.
Bij ander teams in den lande zal het vast niet anders zijn.
Om de dienstverlening In een dergelijke situatie nog enigszins op peil te kunnen houden verliest de Keizer en zelfs de werknemer zijn/haar recht of zie ik dat verkeerd.

Het probleem van Ts zal inmiddels we opgelost of geaccepteerd zijn, want Ts hult zich sinds de plaatsing in stilzwijgen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door Jablan »

alfatrion schreef:
15 jul 2022 11:17
Je haalt mijn bericht uit de context waar deze is geplaatst. Ik heb ook de indruk dat je mijn bericht niet binnen de context leest, dat moet je wel doen.
De context is volstrekt anders dan de organisatie, waar Replica.Anoniem werkt of binnenkort heeft gewerkt.
alfatrion schreef:
15 jul 2022 11:17
De standpunten zijn: (i) als je ziek ben moet je thuis blijven, behalve voor het tripje naar de huisarts, en (ii) de werkgever mag controleren of je thuis bent. Als deze standpunten waar zijn dan kan dit vonnis er helemaal niet zijn. Beide standpunten zijn onjuist.
Bij beide standpunten hoort een voorwaardelijke toevoeging.
Jablan schreef:
15 jul 2022 07:51
Je bent ook ziek als een andere arts je ziek verklaart, dat is geen exclusief voorrecht van een bedrijfsarts / arbodienst.
alfatrion schreef:
15 jul 2022 11:17
Nee, als de werknemer aangeeft dat hij ziek is, dan is hij ziek, tenzij de bedrijfsarts anders aangeeft. Daarvoor hoeft de werknemer niet langs een arts.
Je draait mijn woorden om. Maakt niet uit, we bedoelen toch hetzelfde.
Jablan schreef:
15 jul 2022 07:51
Nijogeth schreef:
14 jul 2022 23:35
Maar wat nu als in het contract staat dat vakanties in de zomervakantie voor een bepaalde tijd aangevraagd moeten worden?
Dat is een interne regeling, die gewoon geldig is.
alfatrion schreef:
15 jul 2022 11:17
Dat is niet geldig, omdat daarmee in strijd met half-dwingend recht in het nadeel van de werknemer wordt afgeweken van artikel 7:638 BW.
Dit is heel erg geldig, zolang de procedure in een bedrijfsreglement is opgenomen of in een CAO. Anders zou minstens de helft van de beursgenoteerde bedrijven op dit punt de wet overtreden.
alfatrion schreef:
15 jul 2022 16:24
De werkgever heeft aan TS niets aangedragen dat de conclusie kan rechtvaardigen dat als TS vrij zou krijgen de gang van zaken in het bedrijf zo zou ontwrichten dat het belang van de werknemer daar niet tegen opweegt.
Onderbezetting is voor jou geen argument?

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Hoe dacht je dat zoiets bij grote organisaties geregeld is ? Bijvoorbeeld Erasmus MC met zo'n 11.000 medewerkers.
Dat begint inderdaad al in januari. Welke periode ? En daarna niet meer switchen! Vergeet ook niet dat een werkgever
in principe een werknemer niet meer dan 2 aaneengesloten weken vakantie hoeft te laten opnemen (tenzij in CAO anders
is bepaald, bijv de bouw). Maar dan ligt zelfs de periode vast.
Ik heb het zelf zo'n 15 jaar geleden in het andere spectrum mee mogen maken.
Klein bedrijf, totaal 5 personen. 2 dagen voor vertrek kreeg ik te horen dat ik niet met vakantie mocht.
Dochter van de baas zwanger, moest ruggeprik krijgen, week niet werken. Geen vervangend personeel op zo korte termijn.
Rechtsbijstand ingeschakeld. Kreeg reissom voor mijzelf (niet voor vrouw en kinderen!) vergoed. Belastingdienst kwam tot
conclusie dat ik recht had op belastingvrije maaltijdvergoeding van euro 1,10 (!) per dag (daar koop je nog geen diepvriespizza voor).
Uiteindelijk via een van de aandeelhouders in september nog een vakantie mogen boeken met alle kosten door hen betaald.
Geeft maar aan dat er niet 1 maatstaf is maar dat alle feiten en omstandigheden van het individuele geval een rol spelen.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Twijfel of afkeuring vakantieuren terecht is

Ongelezen bericht door alfatrion »

Albert1955 schreef:
15 jul 2022 20:05
Vergeet ook niet dat een werkgever
in principe een werknemer niet meer dan 2 aaneengesloten weken vakantie hoeft te laten opnemen (tenzij in CAO anders
is bepaald, bijv de bouw).

De werkgever moet een vakantie aanvraag van drie, vier, vijf, ect. weken toewijzen, tenzij daar gewichtige redenen tegen vezetten. Wanneer gewichtige redenen zich tegen toewijzing verzet, dan moet de werkgever nog steeds twee maal een week of twee weken vakantie toewijzen. Het gaat hier nietvom een maximum maar om een minimum ter bescherming van de werknemer.

Gesloten