Pagina 1 van 3

Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 16 jul 2022 12:44
door boshond
Mijn schoonmoeder van 84 jaar is alleenstaand en heeft een slechte gezondheid, woont nog zelfstandig, kan de deur niet uit en kan slechts met een rollator of looprek langzaam door de huiskamer scharrelen. Ze is dus qua communicatie volledig afhankelijk van de telefoon en ze heeft tevens een noodknop om thuishulp in te schakelen mocht er iets met haar gebeuren.

Op een dinsdag is het modem spontaan defect geraakt waardoor de telefoon en noodknop het niet meer deden. Op woensdag, donderdag en vrijdag ben ik dagelijks met in totaal 5 verschillende medewerkers van Ziggo bezig geweest om een monteur met spoed te laten komen om een nieuw modem laten te installeren, omdat het niet werken van die alarmknop een levensbedreigende situatie kan opleveren. Twee weken geleden nog is die noodknop door haar gebruikt om een ambulance te laten komen waarbij de voordeur ingeramd moest worden. De medewerkers aan de telefoon hebben alles geprobeerd om het voor elkaar te krijgen een monteur met spoed op het adres te krijgen, o.a. door het aanmaken van een spoedcase. Ze zijn echter niet bij machte om dit te beïnvloeden. Pas maandag kwam er een monteur....
Was in die periode mijn schoonmoeder ten val gekomen, dan was de ellende wellicht niet te overzien geweest.
In een reactie van Ziggo liet een medewerker, die mij na dit hele voorval belde, weten dat Ziggo zelfs naar aanleiding van dit voorval niets gaat veranderen en dat het in de toekomst eerder nog slechter wordt dan beter.

Re: Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 17 jul 2022 16:01
door NeoDutchio
Uiteraard snap ik uw standpunt, maar waar moet de grens gelegd worden? Wanneer moeten andere afspraken geannuleerd worden en moeten dus andere mensen nog langer wachten?
In het meest gunstige geval had er op woensdag een opdracht door Ziggo doorgegeven kunnen worden om een modem te versturen. Deze was dan, met een beetje geluk, vrijdag geleverd. Dan had u deze zelf moeten installeren en had u een tijdwinst gehad van minder dan 3 dagen. Al met al is het nog redelijk snel gegaan.

Re: Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 17 jul 2022 16:08
door kuklos
1) Neem een vaste telefoon via KPN
2) Neem een mobiele telefoon voor ouderen
3) Andere provider, bijvoorbeeld KPN o.i.d.

Als het zo belangrijk is, niet wachten, maar het anders oplossen en Ziggo de deur uitdoen.

Re: Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 17 jul 2022 17:07
door Seinhuis
Ik snap dat u het liefst vandaag geholpen wilt worden, maar 3 dagen een monteur langs is gekomen is snel.

Re: Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 17 jul 2022 17:10
door PeterPeters1966
kuklos schreef:
17 jul 2022 16:08
1) Neem een vaste telefoon via KPN
2) Neem een mobiele telefoon voor ouderen
3) Andere provider, bijvoorbeeld KPN o.i.d.

Als het zo belangrijk is, niet wachten, maar het anders oplossen en Ziggo de deur uitdoen.
Een andere provider werkt alleen als je die naast de bestaande provider neemt. Dus redundant. Zolang je 1 provider hebt is er altijd een risico dat iets niet werkt. Het best is dus om naast Ziggo een mobiel abonnement van Tmobile of KpN te hebben. Dan ben je redelijk redundant.

Re: Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 17 jul 2022 17:31
door 16again
PeterPeters1966 schreef:
17 jul 2022 17:10
Een andere provider werkt alleen als je die naast de bestaande provider neemt. Dus redundant. Zolang je 1 provider hebt is er altijd een risico dat iets niet werkt. Het best is dus om naast Ziggo een mobiel abonnement van Tmobile of KpN te hebben. Dan ben je redelijk redundant.
Klopt. Maar storingen op analoge lijn zijn heel wat zeldzamer, dan Ziggo storing

Re: Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 17 jul 2022 17:36
door angel1978
Aangezien ziggo en kon allebei van een andere techniek gebruik maken ( kabel en glasvezel of koper ) kun je ze prima naast elkaar gebruiken.

Maar is het echt zo essentieel, laat dan de noodknop via 4g lopen.

Re: Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 17 jul 2022 17:58
door peter17111962
"1) Neem een vaste telefoon via KPN"
"2) Neem een mobiele telefoon voor ouderen"
"3) Andere provider, bijvoorbeeld KPN o.i.d."

1: Als uw schoonmoeder geen analoge vaste telefoon lijn heeft van KPN dan is dit geen optie
Deze worden niet meer aangesloten. Iemand die een vaste telefoon in huis wil hebben die kan
dit alleen nog maar aan laten sluiten via een modem op ofwel de Coax kabel van Ziggo ofwel
via een modem via glasvezel van de diverse providers.

3: Zie 1, zelfde antwoord

2: Dit zou een oplossing kunnen zijn. Voordat zoiets dergelijks wordt aangeschaft, kijk eerst even
welke provider daar de beste dekking heeft en zoek samen met haar die telefoon uit.
Anders loopt U de kans dat het ding te ingewikkeld is voor haar gebruik

Er is echter nog een optie die veel mensen nog niet kennen, dat is een zogenaamde GSM gateway
Dat is een klein kastje met een simkaart erin (let op, koop een 4G) Haar vertrouwde normaal telefoon
toestel erin pluggen en klaar, Dus haar vertrouwde oude vertrouwde vaste telefoon, maar wel
via het moderne 4G netwerk. Hier een link naar een voorbeeld van zo een kastje
Dit kastje zet dus het signaal van haar oude vertrouwde telefoon om naar een 4G GSM signaal.

https://www.dementie-winkel.nl/GSM-inte ... lefoon-FSX

Re: Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 18 jul 2022 00:20
door Justmeagain
kuklos schreef:
17 jul 2022 16:08
1) Neem een vaste telefoon via KPN
2) Neem een mobiele telefoon voor ouderen
3) Andere provider, bijvoorbeeld KPN o.i.d.

Als het zo belangrijk is, niet wachten, maar het anders oplossen en Ziggo de deur uitdoen.
Wij hebben een soortgelijke situatie gehad, nu bij de KPN. Monteut kon pas na 1 week komen en kreeg het niet meer aan de praat. Zijn collega kwam 3 dagen erna en kreeg met moeite alles weer werkend. Zodra het kon overgestapt naar Ziggo.

Re: Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 18 jul 2022 07:40
door xflorisx
Er zijn toch ook trackers met een noodknop die onafhankelijk werken van een provider. Ik wil wel een naam noemen (weenect), maar weet niet of dat mag.
Er zijn meerdere firma's die dat aanbieden. Naast het bestaande is dat wat meer fail prove.

Re: Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 18 jul 2022 08:33
door sjohie
Zoals al geopperd, trek dit naar u zelf, en zoek een aanvullende dienst. Er zijn tegenwoordig bijvoorbeeld nood-horloges met 4G functionaliteit, en ingebouwde val-sensor. Dan is er een backup, onafhankelijk van Ziggo. En desnoods slaapt u of een van de uwen, tot dat geleverd is, of het nieuwe Ziggo modem er is , even op een luchtbedje bij uw schoonmoeder om een oogje in het zeil te houden?

Ziggo is geen medisch dienstverlener, dus u wrijft ze een verantwoordelijkheid aan, die ze in deze situatie niet op zich hebben genomen. Ik snap uw frustratie en argumenten, maar andersom bekeken heeft uw schoonmoeder, of eerder haar kinderen, zo te lezen niet helemaal de juiste dienst aangeschaft voor het probleem in kwestie. Ziggo levert internet aan huis, met een "best effort" inspanning om dat up and running te houden, niks meer of minder.

Ziggo heeft eigen protocollen voor wat een spoedgeval inhoudt, en zoals u heeft gemerkt, is een enkel kapot modem dat niet. Zij hebben ook te maken met een zeer krappe arbeidsmarkt, en krapte binnen hun populatie met monteurs. Daarbinnen zijn de spoeddiensten niet de meest gewilde, dus dat soort mensen willen ze niet inzetten als onvrijwillige modem-koerier, die wil je vrij hebben om in te zetten als zeg een wijkcentrale uitvalt, of erger.

Goede nieuws is, dat zo'n nieuw modem weer jáááren mee gaat, dus dan is dat voorlopig het minste van uw zorgen.

Re: Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 18 jul 2022 17:24
door Ivo.w
Ziggo is geen medisch dienstverlener, dus Ziggo hoeft ook helemaal niet op medische noodsituaties te reageren.

Als u een contract wenst met de garantie dat binnen een dag een monteur komt kan dat vast wel (via zakelijke aanbieders), maar dan ligt de prijs ongetwijfeld ook véél hoger dan wat er nu voor het Ziggo abonnement betaald wordt.

Re: Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 19 jul 2022 08:32
door andre_van_rossum
Ziggo is geen spoedeisende hulp maar een internetprovider. Het is vrij normaal dat het oplossen van een storing even tijd nodig heeft. In mijn ervaring werkt het bijna altijd bij Ziggo. Zoals ook de electriciteit en de watervoorziening bijna altijd werken.
Het zit in het woordje "bijna".

Re: Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 19 jul 2022 08:58
door BL2
De topictitel geeft al aan dat topic starter niet begrijpt wat voor bedrijf Ziggo is. Heel kort door de bocht, ze hebben niets met uw medisch gerelateerde zaak te maken, waarmee je wil voordringen op de wachtlijst der monteurs. Iedereen heeft overal haast mee, maar gewoon even op je beurt wachten is toch net wat beleefder

Re: Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 19 jul 2022 12:26
door Nevyn
Mijn moeder van 83, weduwe en woont nog zelfstandig.
Ook zij heeft een persoons alarmering.
Dus mocht ze komen te vallen of er gebeurt iets waarbij zij acuut hulp nodig heeft drukt ze op de knop en mijn zus of ik worden gebeld door de alarm centrale om ter plaatse te gaan.
Deze bel verbinding loopt via Ziggo en kan niet zomaar 5 dagen buiten werking worden gesteld.
Echter het alarmering contract loop via een alarmcentrale.
Deze alarmcentrale kan bij Ziggo of andere providers de noodzaak aangeven.
De providers kunnen hiervoor wat nood monteurs laten werken, als een alarmcentrale het aangeeft is het ook duidelijk dat het geen voor dringen is.

Re: Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 19 jul 2022 12:28
door Quindor
Mijn schoonmoeder van 84 jaar is alleenstaand en heeft een slechte gezondheid, woont nog zelfstandig, kan de deur niet uit en kan slechts met een rollator of looprek langzaam door de huiskamer scharrelen.

Wellicht is het verstandiger om in plaats van medische ingrepen te verwachten van een telecomprovider(!), met een realistische blik naar bovenstaande situatie te kijken en na te denken of deze dan nog wel houdbaar is?

Re: Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 19 jul 2022 12:33
door Nevyn
Quindor schreef:
19 jul 2022 12:28
Mijn schoonmoeder van 84 jaar is alleenstaand en heeft een slechte gezondheid, woont nog zelfstandig, kan de deur niet uit en kan slechts met een rollator of looprek langzaam door de huiskamer scharrelen.

Wellicht is het verstandiger om in plaats van medische ingrepen te verwachten van een telecomprovider(!), met een realistische blik naar bovenstaande situatie te kijken en na te denken of deze dan nog wel houdbaar is?
Was het krijgen van een WLZ indicatie maar zo makkelijk.

Re: Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 19 jul 2022 14:53
door Jerpauw
ts is het niet eens met jullie.... is niet meer online geweest na het plaatsen.

maar idd een provider kan niet verantwoordelijk gehouden worden. Als je echt bang bent als er wat gebeuren zou, kan je ook een paar dagen logeren. ipv een klacht hierop plaatsen

Re: Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 19 jul 2022 15:13
door Nevyn
Jerpauw schreef:
19 jul 2022 14:53
ts is het niet eens met jullie.... is niet meer online geweest na het plaatsen.

maar idd een provider kan niet verantwoordelijk gehouden worden. Als je echt bang bent als er wat gebeuren zou, kan je ook een paar dagen logeren. ipv een klacht hierop plaatsen
Even uit logeren gaan is een beetje te gemakkelijk geredeneerd.
Het speciale bed, de uitgebreide medicatie, de afspraken met zorggroepen enz.
De overheid wil de mensen langer thuis hebben, persoons alarmering kan hier voor zorgen, maar dit moet dan wel gecontinueerd worden.
En de alarm / zorg centrales kunnen hier samen met de providers voor zorgen.

Re: Ziggo niet in staat in geval van medische noodzaak adequaat op te treden

Geplaatst: 19 jul 2022 15:32
door Cro
Nevyn schreef:
19 jul 2022 15:13
Jerpauw schreef:
19 jul 2022 14:53
ts is het niet eens met jullie.... is niet meer online geweest na het plaatsen.

maar idd een provider kan niet verantwoordelijk gehouden worden. Als je echt bang bent als er wat gebeuren zou, kan je ook een paar dagen logeren. ipv een klacht hierop plaatsen
Even uit logeren gaan is een beetje te gemakkelijk geredeneerd.
Het speciale bed, de uitgebreide medicatie, de afspraken met zorggroepen enz.
De overheid wil de mensen langer thuis hebben, persoons alarmering kan hier voor zorgen, maar dit moet dan wel gecontinueerd worden.
En de alarm / zorg cenrales kunnen hier samen voor zorgen.
Als ik die post zo lees bedoeld jerpauw dat er iemand bij de hulpbehoevende logeert tijdens de calamiteit, niet dat de hulpbehoevende uit logeren gaat.

Verder is het een algemeen gegeven dat een internet verbinding kan falen. Als een 100% uptime dan belangrijk is, zal je ofwel een dienst moeten nemen met garanties, maar die zullen ook daaraan inherente bedragen rekenen. Of je zal moeten kijken naar redundancy, bijv een alarm dat zowel via de 'vaste lijn' werkt, als via 4G bijvoorbeeld en automatisch overgaat naar 4G wanneer de 'vaste lijn' weg valt.