Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door kweenie »

moederslink schreef:
04 aug 2022 19:46
Methusalah schreef:
03 aug 2022 13:35
En veel van die beestjes wil je absoluut niet in huis hebben. Houtwormen, zilvervisjes, teken, termieten...
Ik weet niet of ik het juist zie, maar zou het ook mogelijk kunnen zijn dat " huisvrouwen " niet meer zoals vroeger ( kunnen) schoonmaken?
Ze werken ook , hebben het ook druk-druk-druk , hun echtgenoten ook en dan blijft er niet veel tijd over om eens in de zoveel tijd eens grondig schoon te maken.
Met bv de mattenklopper, de ragebol en boenborstels.🤔😏😳
Vroeger hadden we minder spullen waar die beestjes in konden gaan zitten en vroeger gebruikten we wat onorthodoxere methodes. Als er iets van ongedierte in huis was, gewoon lekker met een spuitbus DDT of vergelijkbaar spuiten en het probleem was weg. (Net als een deel van je levensjaren...)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door moederslink »

Bambie1000 schreef:
04 aug 2022 20:06
Nu moet ik zeggen dat schoonmaken zeker icm mijn baan en kinderen niet mijn grootste hobby is. Maar aangezien ons huis op dit moment op funda staat is het juist schoner dan dat het ooit geweest is. En dat terwijl we deze beestjes nooit eerder gezien hebben. Dus aan schoonmaken ligt het denk ik niet. Door het warme weer laten we op dit moment vaak in de avond de schuifpui open (met plisse hor). Misschien komen ze dan gewoon binnen lopen.
Maar vergis je niet hè, keukenkastjes, keukenlades , kledingkasten, overal kunnen stof, vuil, kruimels in dwarrelen , onder witgoedapparaten , plinten....en voila... ongedierte kruipt met het grootste gemak door je huis. Ze gedijen bij viezigheid 8)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door moederslink »

kweenie schreef:
06 aug 2022 10:13
Vroeger hadden we minder spullen waar die beestjes in konden gaan zitten en vroeger gebruikten we wat onorthodoxere methodes. Als er iets van ongedierte in huis was, gewoon lekker met een spuitbus DDT of vergelijkbaar spuiten en het probleem was weg. (Net als een deel van je levensjaren...)
Maar ook hadden we vroeger tapijt en een Pers op de tafel. :D
Slaapkamers waar 2-3 kinderen in sliepen, zware eiken meubels etc .
Sommige huizen stonden propvol!
Maar minimaal 2x per jaar ging de boel , letterlijk, op de kop met voorjaars-en najaarsschoonmaak.
En inderdaad : het wordt warmer , de huizen zijn ook (te) goed geïsoleerd en men poetst niet meer zo goed.

ulrich.boche
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2017 21:08
Contacteer:

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door ulrich.boche »

Wat kakerlakken betreft, is er een oud spreekwoord dat bekend werd door investeerder Warren Buffett: "There is never only one cockroach in the kitchen" (er is nooit maar een kakkerlak in de keuken). Ik ken ook nog een oude aanbeveling: "Als je het licht in de keuken aandoet en er loopt een kakkerlak over de vloer, dan is dat niet de enige kakkerlak in je keuken maar die, die geen schuilplaats meer kon vinden omdat alle schuilplaatsen al door andere kakkerlaken bezet zijn."

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat kakkerlakken in algemene zin ongunstig bekend staan, zegt niet alles. Volgens o.a. dit Wikipedia-artikel zijn er ongeveer 4700 verschillende soorten, waarvan er ongeveer 20 wel eens als plaag voorkomen. Welke soorten dat zijn, staat er helaas niet bij.

Omdat de dwarsbandkakkerlak vanuit Zuid-Europa naar onze streken komt, heb ik even gezocht naar Franstalige webpagina's over deze soort (planuncus tingitanus). In Frankrijk heet dit diertje "blatte de jardin" of "blatte d'extérieur", ofwel tuinkakkerlak of buitenkakkerlak.

Op bv deze Franse pagina staat
- dat ze buiten leven;
- dat ze soms binnenhuis komen om te schuilen voor hitte of kou;
- dat de vrouwtjes hun eieren afzetten in de grond;
- dat ze zich (anders dan de Duitse kakkerlak) daarom binnenshuis zeer waarschijnlijk niet zullen voortplanten;
- dat ze geen vuilnis of menselijk afval eten;
- en dat ze daarom vooralsnog niet als een nieuw plaagdier moeten worden beschouwd.

Er zijn tal van Franse websites over biologie, huishouden en (moes)tuinieren waarop vergelijkbare informatie staat. De enige website die het een te bestrijden plaagdier noemt, was van een plaagdierbestrijder.

Buttercup62
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2022 02:09

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door Buttercup62 »

Het zijn een soort wantsen volgens mij zoals ze eruit zien, welke soort weet ik niet precies, gezien daar nogal wat soorten van bestaan, maar wellicht kan dit je verder helpen;

https://megades.nl/nieuws/wantsen-in-uw ... of-woning/

Ragnar Lothbrok
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2022 23:47

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door Ragnar Lothbrok »

100% een kakkerlak en als je er 1 ziet heb je er gemakkelijk 100. Je zal een befrijf in moeten huren om ze te bestrijden en tenzij je een vrijstaande vwoning hebt, niet alleen bij jou, maar ook bij de buren. Als jij ze hebt hebben zij ze ook, Als je ze alleen bij jou bestrijdt komen ze via de buren weer terug.

SylvieKamp
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2022 10:37

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door SylvieKamp »

Beetje laat maar toch wel handig om te benoemen: stel dat je een bestrijder in gaat huren, zorg dat je dan wel weet van welke dieren je last hebt anders moeten ze eerst langskomen om te kijken wat je hebt en vervolgens hebben ze niet de goede spullen bij, is mij helaas overkomen

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Een dwarsbandkakkerlak is een soort kakkerlak die over het algemeen in de warmere delen van de wereld voorkomt. Het kan moeilijk zijn om van dwarsbandkakkerlakken af te komen, omdat ze zich snel voortplanten en moeilijk te vinden kunnen zijn. Hier zijn enkele stappen die je kunt nemen om van een dwarsbandkakkerlakkenplaag af te komen:

Houd het huis schoon: Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om van een dwarsbandkakkerlakkenplaag af te komen, is ervoor zorgen dat je huis schoon is. Dit betekent regelmatig afval weggooien, voedsel opslaan in afgesloten containers en regelmatig schoonmaken.

Dicht gaten en kieren af: Dwarsbandkakkerlakken kunnen door kleine openingen en scheuren in muren, vloeren en plafonds binnendringen. Dicht deze gaten en kieren af om te voorkomen dat de kakkerlakken binnenkomen.

Gebruik kakkerlakkenvallen: Kakkerlakkenvallen zijn een effectieve manier om van dwarsbandkakkerlakken af te komen. Plaats de vallen op plaatsen waar je de kakkerlakken hebt gezien of vermoedt dat ze zich bevinden.

Gebruik insecticiden: Insecticiden zijn een andere manier om van een dwarsbandkakkerlakkenplaag af te komen. Gebruik insecticiden die speciaal zijn ontworpen om kakkerlakken te doden en volg de instructies op de verpakking zorgvuldig op.

Schakel professionele hulp in: Als je problemen blijft hebben met dwarsbandkakkerlakken, kan het raadzaam zijn om professionele hulp in te schakelen. Een professionele ongediertebestrijder kan het probleem grondiger aanpakken en ervoor zorgen dat de kakkerlakken niet terugkeren.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

SylvieKamp schreef:
24 feb 2023 11:52
Beetje laat maar toch wel handig om te benoemen: stel dat je een bestrijder in gaat huren, zorg dat je dan wel weet van welke dieren je last hebt anders moeten ze eerst langskomen om te kijken wat je hebt en vervolgens hebben ze niet de goede spullen bij, is mij helaas overkomen
Wij kregen ook ongedierte mee, tijdens de plaatsing van onze keuken. Dit was een Faraomier. We hadden er een aantal gevangen en de ongedierte bestrijder, plaatste gif, waardoor ze dood gingen. Het was een tropisch beest en dit zocht de warmte op en was niet gevoelig voor miervallen.

Aygulf
Berichten: 373
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door Aygulf »

moederslink schreef:
04 aug 2022 19:46
Methusalah schreef:
03 aug 2022 13:35
En veel van die beestjes wil je absoluut niet in huis hebben. Houtwormen, zilvervisjes, teken, termieten...
Ik weet niet of ik het juist zie, maar zou het ook mogelijk kunnen zijn dat " huisvrouwen " niet meer zoals vroeger ( kunnen) schoonmaken?
Ze werken ook , hebben het ook druk-druk-druk , hun echtgenoten ook en dan blijft er niet veel tijd over om eens in de zoveel tijd eens grondig schoon te maken.
Met bv de mattenklopper, de ragebol en boenborstels.🤔😏😳
Als het niet grappig bedoeld is vind ik het een rare reactie. Bij mij wordt normaal schoongemaakt maar ook wij hebben geregeld bezoekers, zeker als deuren en ramen openstaan. We prijzen ons gelukkig met een grote tuin: dan weer een verdwaalde kikker binnen, een prachtige grote libelle of vreemde gevleugelde insecten, muizen (alle kiertjes dichtgemaakt en electronische verjager in stopcontacten: niet meer binnengekomen!), spinnen, ongedefinieerde "kevertjes en torretjes" enz. Nooit een probleem van gemaakt, vangen met een doosje of doek en hup naar buiten en we leven nog steeds (in een schoon huis..). Lijkt wel of men tegenwoordig alles eng en vies vindt en het respectloos vernietigd moet worden als het geen aaibaarheidsfactor heeft. Erg jammer want kinderen van deze mensen worden ook weer zo opgevoed.

privo
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 mar 2007 19:26

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door privo »

Mogelijk heb je te doen met de de Turkestan kakkerlak (Blatta lateralis), ook bekend als de roestrode kakkerlak.

Een betere foto kan de determinatie bespoedigen, vang een exemplaar en zet op alcohol.


Deze soort wordt gebruikt als diervoer voor reptielen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gezien deze opmerking van TS in augustus vorig jaar, verwacht ik niet dat ze nog een exemplaar gaat vangen en op alcohol zetten:
Bambie1000 schreef:
04 aug 2022 20:06
(...) Maar aangezien ons huis op dit moment op funda staat is het juist schoner dan dat het ooit geweest is. (...)

Plaats reactie