Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Voor een sociale huurwoning gelden inkomensgrenzen. Bovendien komt u dan op een wachtlijst. U heeft zeker geen recht op een woning, want u beschikt over woonruimte waarvan u geen gebruik wilt maken. En zelfs bij een formele scheiding komt u niet aan de bak omdat 'urgentie' dan alleen geldt voor een alleenstaande partner met kinderen. Tot slot: Maar een derde van de gemeenten in Nederland heeft een urgentieregeling. U kunt natuurlijk wel informatie vragen bij een woningcorporatie. Ook bij de corporatie die nu blijkbaar aan uw moeder verhuurt.

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

U bent dus getrouwd maar U woont niet samen, dat wil dus zeggen een M.A..T. relatie (Maried Apart Together)
Ik kan op Google wel dingen vinden over een LAT relatie maar helaas niet over een MAT relatie.
Kan dus nog lastig worden.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Lowieze schreef:
03 aug 2022 07:58
PeterPeters1966 schreef:
03 aug 2022 07:42
In veel steden heb je short stay appartementen waar vaak expats een tijdje wonen als ze hier opmeten project zitten. Daar zijn altijd wel appartementen direct beschikbaar. Geen socialemhuurwoningen uiteraard, maar wel beschikbaar.
Heeft u de huurprijzen weleens bekeken van shortstay huizen? Als ik lees dat TS een sociale huurwoning zoekt, denk ik niet dat zij qua inkomen voor een shortstay appartement in aanmerking komt.
De vraag is om snel aan een woning te komen. Nou, dan is dat de enige manier. En ja, het is duur. Maar altijd beter duur dan niet te koop zei mijn oma altijd. Met een beetje spaargeld kan iedereen wel een paar maanden overbruggen op zo'n manier.

Erthanax
Berichten: 9672
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door Erthanax »

In dit bericht van de NOS over het afschaffen van de negatieve spaarrente staat
NOS schreef:Het spaarboekje van het merendeel van de huishoudens bedraagt tussen de 5000 en 25.000 euro.
Als ik bv op deze website bedragen zie van 140 euro per nacht, dus zo'n 4200 euro per maand, lijkt me dat voor het merendeel van de huishoudens geen reële oplossing voor "een paar maanden".

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door BL2 »

Voor rond de E 1300 pm heb je zelfs in de Randstad een leuk appartement in de vrije sector, in een nette buurt met mooi uitzicht. Dus wat is het probleem ?

Erthanax
Berichten: 9672
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gezien haar vraag zoekt TS een sociale huurwoning. In de vrije sector hanteert men vaak een inkomenseis van een bruto maandinkomen van 4 of 4½ maal de huur. Als TS een dergelijk inkomen zou hebben, zou ze zich niet hoeven afvragen of ze voor sociale huur in aanmerking zou komen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

BL2 schreef:
03 aug 2022 20:29
Voor rond de E 1300 pm heb je zelfs in de Randstad een leuk appartement in de vrije sector, in een nette buurt met mooi uitzicht. Dus wat is het probleem ?
Waarschijnlijk is voor zulke appartementen het inkomen van TS het probleem.
Om in de vrije sector voor een woning in aanmerking te komen, wordt vaak een netto inkomen van minimaal 3 keer de huurprijs gevraagd (of bruto 4 a 5 keer de huurprijs).

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U wordt niet afgewezen omdat u getrouwd bent, echtparen zijn allang niet meer verplicht samen te wonen. U wordt afgewezen omdat u geen inschrijfduur hebt.

Er zal niets anders opzitten dan een kamer te zoeken.

Oldsmobile442
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 jul 2022 11:28

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door Oldsmobile442 »

peter17111962 schreef:
03 aug 2022 14:43
U bent dus getrouwd maar U woont niet samen, dat wil dus zeggen een M.A..T. relatie (Maried Apart Together)
Ik kan op Google wel dingen vinden over een LAT relatie maar helaas niet over een MAT relatie.
Kan dus nog lastig worden.
Duurzaam gescheiden leven, de een woont hier en de ander daar. Maar ze staan samen op een adres ingeschreven, dus dat is koud en warm tegelijk blazen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik lees: staan ingeschreven, beiden, bij mijn moeder. dus de situatie op papier is dat u gehuwd bent en samenwoont. Dus dat gehuwd zijn zien ze onmiddelijk.

Uw vragen: Heb ik recht op sociale huurwoning? zeker wel, mits u lang genoeg ingeschreven staat, in sommige plaatsen denk aan 020 25 jaar(!) en niet scheef woont qua huur/inkomen. Verder zijn er legio regels, al of niet tijdelijk, denk aan 030 met voorrang voor statushouders ........ Maak ik kans? Ik heb wel een glazen bol, maar heb deze niet nodig om nee te zeggen op korte termijn, tenzij u € 1.000 tot € 2.000 per maand kunt verwonen.

Ik kan mij voorstellen dat men bij deze vraag denkt: waarom niet scheiden?

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat zou scheiden voor voordeel opleveren?

Oldsmobile442
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 jul 2022 11:28

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door Oldsmobile442 »

Dat is niet wat onderwerp starter vraagt!, iedere beslissing heeft voor en nadelen. Dat is een keuze. Maar vraag eens aan alle buitenlanders met div. nationaliteiten hoe die dat dan doen hier in Nederland. Zullen ook wel bijzijn die getrouwd zijn toch? Dochter moet het huis uit, omdat moeder gaat verhuizen.
En nu zoekt ze met spoed een nieuw onderkomen, een vrij logische vraag naar mijn mening. Ze zal zeker niet de enige zijn, en het probleem wordt alsmaar groter voor iedereen die een dak boven zijn hoofd zoekt. Studenten, startende ondernemers, jongeren die niet meer passen in het gezin, instroom buitenlanders, vluchtelingen...en de huizenbouw ligt stil vanwege CO2 uitstoot die te hoog is, wat weer door de vele boeren aan te rekenen is.

Maar goed, als ze werk heeft dan neem ik aan ook inkomen. Ergens in een dorpje een huisje zoeken, en praten met de bank! En zo op die weg vervolgen. Of met moeder mee naar het buitenland, weg van hier.

NeoDutchio
Berichten: 12312
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Oldsmobile442 schreef:
06 aug 2022 13:36
Dat is niet wat onderwerp starter vraagt!, iedere beslissing heeft voor en nadelen. Dat is een keuze. Maar vraag eens aan alle buitenlanders met div. nationaliteiten hoe die dat dan doen hier in Nederland. Zullen ook wel bijzijn die getrouwd zijn toch? Dochter moet het huis uit, omdat moeder gaat verhuizen.
En nu zoekt ze met spoed een nieuw onderkomen, een vrij logische vraag naar mijn mening. Ze zal zeker niet de enige zijn, en het probleem wordt alsmaar groter voor iedereen die een dak boven zijn hoofd zoekt. Studenten, startende ondernemers, jongeren die niet meer passen in het gezin, instroom buitenlanders, vluchtelingen...en de huizenbouw ligt stil vanwege CO2 uitstoot die te hoog is, wat weer door de vele boeren aan te rekenen is.
Er is inderdaad een probleem in bepaalde gevallen. Maar in dit geval speelt er iets vreemds. Dochter en schoonzoon staan beide ingeschreven bij (schoon)moeders, terwijl de schoonzoon er niet eens woont. Soortgelijke situaties dat schijnbaar echtparen getrouwd willen blijven, niet samen willen wonen, ingeschreven staan op een adres waar niet verbleven word en dat moeders vrijwillig vertrekt zal niet gek vaak voorkomen.
Echtparen horen (zeker moreel gezien) elkaar te ondersteunen. Dit is een probleem voortkomend uit een eigen keuze die ze zelf ook weer kunnen oplossen. Man hoort gewoon ingeschreven te staan op het adres waar hij verblijft en des noods kan vrouwlief daar tijdelijk intrekken tot zij een andere plek heeft gevonden. Woont de man nu ergens illegaal, dan is dat ook een eigen keuze die niet door anderen opgelost hoeft te worden.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat de man ingeschreven staat bij zijn schoonmoeder valt de Ts niet aan te rekenen en is ook haar probleem niet.

NeoDutchio
Berichten: 12312
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
06 aug 2022 16:44
Dat de man ingeschreven staat bij zijn schoonmoeder valt de Ts niet aan te rekenen en is ook haar probleem niet.
Maar het kan wel zorgen voor een oplossing. Inschrijven op het adres waar je verblijft en de vrouw kan er tijdelijk bij gaan wonen. Tot er een andere oplossing is. En mocht de man illegaal ergens wonen is dat wel degelijk het probleem van TS aangezien dat meespeelt in het probleem van TS. Waar moet hij immers ingeschreven worden als schoonmoeder weg gaat uit het huis? Oftewel, een probleem die zij zelf als echtpaar moeten oplossen. Getrouwd ben je met de lusten en de lasten.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de Ts wil dus juist niet samenwonen met haar man, en dat hij niet meer bij schoonmoeder ingeschreven kan staan, is haar zorg niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door moederslink »

Laten we teruggaan naar de ene vraag die Loetjes stelt , ongeacht welke constructie ze ook bedenkt .:roll:
En dan daarbij : Loetjes is niet meer teruggeweest na deze ene post.
Loetjes schreef:
02 aug 2022 13:17
Heb ik recht op sociale huurwoning? Maak ik kans?
Nee , niet zomaar en niet stante pede.
1: het heeft te maken met inschrijftijd
2:het heeft te maken met het inkomen.
Zolang je getrouwd bent geldt jullie beider- gezamenlijke - inkomen.
Dit wordt gecontroleerd en is het sowieso te hoog voor een sociale huurwoning dan gaat het feest dus ook niet door.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

2:het heeft te maken met het inkomen.
Zolang je getrouwd bent geldt jullie beider- gezamenlijke - inkomen.
Dit wordt gecontroleerd en is het sowieso te hoog voor een sociale huurwoning dan gaat het feest dus ook niet door.
[/quote]
Maar dat is dus niet juist. Als de Ts een huis zoekt voor zichzelf alleen, telt het inkomen van partner niet mee.

En nee, daarvoor hoeft ze ook niet eerst te scheiden.

Maar dan krijgen van een huis is ook alleen maar hypothetisch zo der lange inschrijfduur.

16again
Berichten: 16085
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
06 aug 2022 20:18
Maar dat is dus niet juist. Als de Ts een huis zoekt voor zichzelf alleen, telt het inkomen van partner niet mee.
Maar gaan er geen alarmbellen af, bij huwelijkse staat , en geen inkomen van de man?
Het lijkt wel een schijnhuwelijk

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hoe vind ik met spoed een nieuwe woonruimte?

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
06 aug 2022 20:18
(...)Als de Ts een huis zoekt voor zichzelf alleen, telt het inkomen van partner niet mee.
Een WBV , want daar praat je over bij sociale huur, vraagt het inkomen.
Ook de belastingdienst geeft dit door.
Zij is getrouwd . Wat moet ze dan aan inkomen opgeven?? :roll:

Plaats reactie