Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door sjohie »

Tiidmasine schreef:
04 aug 2022 02:33
Wat mij nog even van het hart moet: ik krijg de indruk dat hier een flink aantal reaguurders netjes, zoals de overheid dat wou tijdens de corona toestanden het prettig vonden dat zij de opgelegde qr toegangscodes voor bepaalde zaken konden tonen. Dan komt nu een klein zinnetje off topic: Ik ben een wappie. Weten anderen waar ik sta in het hele beleid aangaande........ Dat is dus ook 1 van de redenen dat ik onder geen beding zo'n smartphone wil. Als in 2025 het 2G netwerk wordt opgeheven: jammer dan. Dan maar geen telefoon (met ingebouwde computer; of is het nu andersom) meer. Langzaam maar zeker wordt de burger in een hoek geduwd waar de overheid hem/haar wil hebben door z.g. gemak aan te bieden. Wie dat niet ziet (of misschien zelfs niet wil zien) gaat langzaam maar zeker slaaf van het systeem worden. Daar is jaren gelden eens een filmpje over gemaakt wat dit verschijnsel perfect illustreert. Moraal van dat filmpje is: wie geen leugens horen wil moet maar voelen: https://www.youtube.com/watch?v=uYavL8NBRO4&t=10sIk ben het volkomen eens met, wat ooit de stelling van de Friese Grutte Pier was: Liever dood dan slaaf !!
Als je Grutte Pier erbij haalt, weet dan dat die naar alle waarschijnlijkheid voor het grootste gedeelte vocht als huurling voor de hertog van Gelre, dus je zelfaangemeten geuzenmentaliteit lijkt wel wat schraal, want hij vocht dus voor wat toen het grootkapitaal/de elite was. :wink:

Maar goed, ik zou nog wat dieper die desinformatiefuik inzwemmen, want door simpelweg hier te posten, laat je weer wat digitale broodkruimels achter, waarmee de Facebooks en Googles van deze wereld, je alsnog volgen, ook al heb je daar geen accounts. (oa cookies die met users hier meekomen die wel klant bij ze zijn) Nog los van het feit dat je om dit te kunnen postem, het internet op moet, en je hele handel en wandel sowieso te volgen is.

Je staat te wachten op een station, op een trein die allang gepasseerd is. Sinds de jaren '80 komt elke burger in een 1e wereldland in minimaal 50 databases voor, ook jij ,en dat aantal databases groeit elke dag.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door witte angora »

Tiidmasine schreef:
04 aug 2022 02:47
Er waren eens een wijze en een dwaas; de wijze hoorde toe, onderzocht en dacht na. De dwaas besliste dadelijk. Ik kan u mededelen dat ik de eerste in Nederland was met girotel.
:lol: :lol:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Jablan »

Tiidmasine schreef:
03 aug 2022 13:55
Microfoon en camera kunnen op afstand worden ingeschakeld zonder dat je het merkt. [...]
Veel winkels en bedrijven gaan er tegenwoordig maar doodleuk van uit dat hun klanten over een smartphone beschikken.
Bij het eerste punt: het gebruik van microfoon, camera, verbinding kan heel precies worden geregeld in de instellingen.
Bij 2: dat is marketing, meebewegen met de klanten. Hetzelfde geldt voor betaalmogelijkheden. Zodra een kritische grens wordt gepasseerd, krijgt de nieuwe mogelijkheid voorrang op de oude.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door de auditu »

Tiidmasine schreef:
04 aug 2022 02:33
Dan komt nu een klein zinnetje off topic: Ik ben een wappie.
Dit is gewoon on-topic. Ook als wappie is het goed om eens goed na te denken over wat of wie je moet volgen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door scontra »

de auditu schreef:
04 aug 2022 09:07
Tiidmasine schreef:
04 aug 2022 02:33
Dan komt nu een klein zinnetje off topic: Ik ben een wappie.
Dit is gewoon on-topic. Ook als wappie is het goed om eens goed na te denken over wat of wie je moet volgen.
Nadenken over wat of wie je moet volgen ?
Hoe je iemand kan volgen dat weet ik, maar (als wappie) niet hoe ik dat met gebruik van m'n telefoontoestel zou kunnen doen, als daar al behoefte toe zal zijn.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Tiidmasine schreef:
04 aug 2022 02:47
Er waren eens een wijze en een dwaas; de wijze hoorde toe, onderzocht en dacht na. De dwaas besliste dadelijk. Ik kan u mededelen dat ik de eerste in Nederland was met girotel. Mijn bank had in eerste instantie een probleem omdat ze een klant kregen welke via isdn inbelde; daar was hun systeem niet goed op voorbereid. Telebankieren is geen probleem voor mij mits via een vaste lijn uitgevoerd. Pinnen is nog net acceptabel ondanks dat daardoor er controle is op de geldstromen. Betalen via een telefoon ? Never nooit niet. Gelukkig ben ik op een leeftijd dat ik al die ellende niet meer mee hoef te maken zoals de wereld wordt voorbereid op: "U zult niets bezitten maar gelukkig zijn" :oops: :cry: :!:
Blijven hangen in het verleden is zo niet meer van deze tijd. Girotel en ISDN bestaan inmiddels niet meer. Een vaste (telefoon)lijn heb ik ook al jaren niet meer. Wel heb ik uiteraard een internet verbinding maar inmiddels zijn de meeste apparaten thuis via Wifi verbonden, scheelt heel wat kabels trekken. Bankieren op mijn PC kan inderdaad maar op mijn smartphone gaat dit veel eenvoudiger. Als ik het op mijn laptop wil doen heb ik mijn telefoon nodig voor 2FA, wel zo veilig. Pinnen doe ik wel heel vaak, maar dan wel met mijn telefoon die ik als giropas gebruik (is inmiddels ook al weer ouderwets maar mijn smartwacht ondersteund het nog niet :D ).
En gelukkig ben ik op leeftijd (de 60 gepasseerd) dat ik al die dingen nog mee kan maken.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Tiidmasine schreef:
04 aug 2022 02:47
Methusalah schreef:
03 aug 2022 19:59
Laat ik nou echt nooit wat gemerkt hebben van die zogenaamde inbreuk op mijn privacy. Echt helemaal niets. Ik ken eigenlijk niemand die daar ooit last van heeft gehad dus misschien...heel misschien is een ietwat overdreven paniek reactie om niets.

Wat ik wel weet is dat het het leven een stuk makkelijker maakt op bepaalde aspecten. Ben echt heel bij dat ik geen overschrijvingskaarten meer hoef te gebruiken bijvoorbeeld.
Er waren eens een wijze en een dwaas; de wijze hoorde toe, onderzocht en dacht na. De dwaas besliste dadelijk. Ik kan u mededelen dat ik de eerste in Nederland was met girotel. Mijn bank had in eerste instantie een probleem omdat ze een klant kregen welke via isdn inbelde; daar was hun systeem niet goed op voorbereid. Telebankieren is geen probleem voor mij mits via een vaste lijn uitgevoerd. Pinnen is nog net acceptabel ondanks dat daardoor er controle is op de geldstromen. Betalen via een telefoon ? Never nooit niet. Gelukkig ben ik op een leeftijd dat ik al die ellende niet meer mee hoef te maken zoals de wereld wordt voorbereid op: "U zult niets bezitten maar gelukkig zijn" :oops: :cry: :!:

Denk jij echt dat jij gaat mij iets gaat leren terwijl je zelf achterloopt? Ik werk in deze wereld, vriend. Ik weet het beter hoe het werkt dan jij. En als je zelf al aangeeft wappie te zijn , als in: niet goed bij je hoofd (want dat is wat het betekent). Wat heeft een discussie voor zin? Zelfverklaard gek zijn doet niets voor je argumenten en het is absoluut geen geuzennaam.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Eres »

Tijdmasine
Ik vermoed, dat hier sprake van het bekende generatie conflict is, alhoewel er genoeg oudere mensen hieraan ook meedoen.
Ik heb heel lang geprobeerd me te verzetten tegen het electronische misbruik wat er gemaakt wordt, doch je ontkomt er eigenlijk niet aan of je komt voor diverse problemen te staan en dat heb ik er niet voor over.
Probeer nog steeds zoveel mogelijk cash te betalen.
Helaas de maatschappij dwingt je tot het gebruik van Internet en allerlei apps, de generaties na mij laten het zonder slag of stoot gebeuren, het wordt allemaal als zeer handig en snel verklaard.
De overheid en media en anderen proberen de burgers op alle mogelijke manieren te beïnvloeden en generaties en bevolkingsgroepen tegen elkaar uitspelen, helaas het lukt.
Misschien word ik ook wel tot wappie verklaard, ook goed.
Ben er sinds kort achter gekomen, dat zonder het te vragen of een melding van te maken of ik heb het gemist, de ING het contactloos betalen uitzetten, heeft onmogelijk gemaakt.
Ik gebruik een smartphone hoofdzakelijk als een (nood) bel toestel en ben me ervan bewust, Big Brother en vele anderen are watching en alles wat door de lucht en ook via een kabel gaat, is te onderscheppen.
Zal niet ontkennen, dat er ook leuke of handige software en andere producten bestaan,, maar maak er doordacht gebruik van.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door scontra »

fonsflons schreef:
04 aug 2022 10:32
De generatie die de hele wereld heeft verkloot gaat de jongere generatie vertellen wat zij fout doen.
Het is maar over welke generatie je het hebt, maar het zal wel over de onvrijwillig geborenen van de jaren '50 en '60 gaan en waar ook u misschien wel van afstamt.
Maar vlak ook de jongere generaties niet in hun aarde onvriendelijke gedrag, maar daar kan je dan wel weer de oudere generaties de schuld van geven want die hebben de jongere generaties uiteindelijk op de wereld gezet en de opvoeding van het kroost aan andere gelaten.
Een kloof tussen de verschillende generaties is er altijd al geweest en zal ook ook altijd blijven, want ook voor de jongeren van nu zal uiteindelijk blijken dat ook zij moeite zullen krijgen om de snelheid van de ontwikkelingen bij te kunnen houden en ook dat is altijd al zo geweest en ook dat zal altijd zo blijven.
U wil mij toch niet proberen wijs te maken dat die paar meer geborenen in Nederland van na de tweede wereldoorlog de wereld hebben verkloot

Wijzen naar een ander is altijd nog makkelijker dan je eigen fouten erkennen. :wink:
Laatst gewijzigd door scontra op 04 aug 2022 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Nevyn
Berichten: 1279
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Nevyn »

fonsflons schreef:
04 aug 2022 10:32
De generatie die de hele wereld heeft verkloot gaat de jongere generatie vertellen wat zij fout doen.
Lees het boek Exit van Teri Terry maar eens, daar gebeurt precies wat je hier schrijft.

Verder zal het mij worst zijn wat ze van mij weten, het leven is te kort om het ook nog te verknallen met je overal druk om te maken.
Ben 59 en als ik vergelijk hoe mooi en luxe het leven is in verhouding met wat mijn opa's en oma's hadden.
Laatst gewijzigd door Nevyn op 04 aug 2022 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door de auditu »

fonsflons schreef:
04 aug 2022 10:32
De generatie die de hele wereld heeft verkloot gaat de jongere generatie vertellen wat zij fout doen.
Is dat dezelfde generatie die na WO2 alles heeft opgebouwd?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door witte angora »

de auditu schreef:
04 aug 2022 11:39
fonsflons schreef:
04 aug 2022 10:32
De generatie die de hele wereld heeft verkloot gaat de jongere generatie vertellen wat zij fout doen.
Is dat dezelfde generatie die na WO2 alles heeft opgebouwd?
Denk het niet. Het is dezelfde generatie waarvan sommigen het vertikken ook maar iets van het gedrag aan te passen en op die manier de wereld verder verkloten.

Nevyn
Berichten: 1279
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Nevyn »

witte angora schreef:
04 aug 2022 11:52
de auditu schreef:
04 aug 2022 11:39
fonsflons schreef:
04 aug 2022 10:32
De generatie die de hele wereld heeft verkloot gaat de jongere generatie vertellen wat zij fout doen.
Is dat dezelfde generatie die na WO2 alles heeft opgebouwd?
Denk het niet. Het is dezelfde generatie waarvan sommigen het vertikken ook maar iets van het gedrag aan te passen en op die manier de wereld verder verkloten.
De basis van het fout gaan is gelegd in de jaren 70.
Onder het mom Flowerpower, werd tegen alles aangeschopt .
De na oorlogse generatie had het helemaal verkeerd gedaan en de welvaart was zo hoog dat ze zich dit konden permitteren.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door xflorisx »

fonsflons schreef:
04 aug 2022 10:32
De generatie die de hele wereld heeft verkloot gaat de jongere generatie vertellen wat zij fout doen.
En de jongere generatie gaat lustig door om de wereld verder te verkloten. En ook nog in een hogere versnelling

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Is wel het gemakkelijkst, generaties de schuld geven, maar zo werkt het niet. Elke generatie maakt wel fouten.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

fonsflons schreef:
04 aug 2022 10:32
De generatie die de hele wereld heeft verkloot gaat de jongere generatie vertellen wat zij fout doen.
Altijd maar dat eeuwige wijzen van sommigen. Lekker makkelijk. En nu naar iets abstracts als een "generatie".
Kijk maar eerst eens wat jezelf allemaal fout doet voordat je gaat wijzen en anderen in enge hokjes gaat stoppen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door sjohie »

Tiidmasine schreef:
04 aug 2022 02:47
Methusalah schreef:
03 aug 2022 19:59
Laat ik nou echt nooit wat gemerkt hebben van die zogenaamde inbreuk op mijn privacy. Echt helemaal niets. Ik ken eigenlijk niemand die daar ooit last van heeft gehad dus misschien...heel misschien is een ietwat overdreven paniek reactie om niets.

Wat ik wel weet is dat het het leven een stuk makkelijker maakt op bepaalde aspecten. Ben echt heel bij dat ik geen overschrijvingskaarten meer hoef te gebruiken bijvoorbeeld.
Er waren eens een wijze en een dwaas; de wijze hoorde toe, onderzocht en dacht na. De dwaas besliste dadelijk. Ik kan u mededelen dat ik de eerste in Nederland was met girotel. Mijn bank had in eerste instantie een probleem omdat ze een klant kregen welke via isdn inbelde; daar was hun systeem niet goed op voorbereid. Telebankieren is geen probleem voor mij mits via een vaste lijn uitgevoerd. Pinnen is nog net acceptabel ondanks dat daardoor er controle is op de geldstromen. Betalen via een telefoon ? Never nooit niet. Gelukkig ben ik op een leeftijd dat ik al die ellende niet meer mee hoef te maken zoals de wereld wordt voorbereid op: "U zult niets bezitten maar gelukkig zijn" :oops: :cry: :!:
Ah, de WEF misconceptie, u zit al lekker diep in de fuik. Ter info, dat heeft Klaus Schwab nooit gezegd, en is ook niet op een van die jaarlijkse WEF bijeenkomsten bedacht. Het komt uit een eerdere presentatie voor de VN, met daarin de verschillende visies van een aantal futuristen op de wereld over x jaar. Dat soort mensen hebben het vaker mis dan goed, zo zijn die getrainde apen als chauffeurs, 't ook niet helemaal geworden.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ik denk dat deze discussie ondertussen simpelweg achterhaald is, er wordt al dan niet terecht gewoon van verwacht dat je over een smartphone beschikt omdat de overweldigende meerderheid van de mensen onder de zeventig zo'n ding gewoon hebben. Ervoor kiezen zonder mobiele telefoon door het leven te gaan is ongetwijfeld beter voor je privacy maar of het die prijs waard is betwijfel ik ten zeerste.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik vindt het maar niets . Als ik naar mijn hobby winkel ben geweest weet mijn vrouw precies wat ik heb gekocht voor dat ik thuis ben . Grrrrrrr :lol:

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:
04 aug 2022 16:37
Als ik in de supermarkt boodschappen doe kan iedereen zien wat ik eet en drink..
Nuttig jij je boodschappen altijd ter plekke dan? Wie zegt dat je boodschappen voor jezelf doet?

Plaats reactie