Energie (Gas)

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
deCockBuning
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2017 15:03

Energie (Gas)

Ongelezen bericht door deCockBuning »

Pas Op Nederland , wij gaan samen failliet , wij helpen elkaar samen om zeep .
Wij sluiten ons eigen gas af .. en kopen duur in . We waren welvarend en konden anderen helpen.
Maar zonder eigen gas houden wij niets meer over , kunnen anderen niet meer helpen en nog erger..
wij zijn niet meer in staat ons zelf te beschermen tegen; criminaliteit, klimaat verandering , integratie
en nog veel meer .. epidemieën etc . Onze kas is straks leeg , we glijden af naar een Italie of een Z.Europese
staat. We moeten echt onmiddellijk het roer omgooien . Natuurlijk iedere Groninger helpen waar nodig maar
vol op het gas . terug naar echte opbrengst en ons snel helpen het hoofd boven water te houden !
doen jullie mee ? !

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Energie (Gas)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Moeten we dit serieus nemen??

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energie (Gas)

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

deCockBuning schreef:
12 aug 2022 14:25
doen jullie mee ? !
Neen. Ik heb dit jaar geïnvesteerd in zonnepanelen en verwarmen doe ik via de airco. Resultaat: een gasverbruik van 1050m3 nar 300m3 per jaar. Later dit jaar nog nieuwe beter isolerende kozijnen en mocht de gasloze winter mij bevallen wil ik ook gasloos gaan douchen.
Beter voor de mensen in en rond Groningen en vooral beter voor mijn portemonnee. Heel egoïstisch, maar dat laatste zorgt er voor dat ik nu juist investeer.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Energie (Gas)

Ongelezen bericht door kuklos »

deCockBuning schreef:
12 aug 2022 14:25
doen jullie mee ? !
Wat wil je gaan doen dan?

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Energie (Gas)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat hele gedoe met schade aan die huizen in Groningen vind ik altijd een moeilijk iets. De beelden op het nieuws zijn altijd dezelfde oude bouwvallen die al 50 jaar geleden herstelwerkzaamheden nodig hadden. Ergens heb ik ook wel het idee dat veel mensen geen onderhoud meer aan hun woningen doen, want dat kunnen ze dan weer claimen als schade van de aardbevingen. Daarbij is het gek dat er door de verschillende schadeafhandelaars zoveel verschil zit in vergoeding toewijzen. De ene wijst vrijwel alles toe, de ander zegt dat bepaalde schades gewoon door achterstallig onderhoud komen. Je zou ze eens samen met iemand op pad sturen, dan naar verschillende huizen gaan kijken en dan kan er gekeken worden hoe het komt dat ze alles zo anders beoordelen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energie (Gas)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voordat men aardgas ging winnen, had je ook geen explosie in Groningen.

Maar koop die Groningers ruimhartig uit en draai de kraan weer open. Beter dan alles aan Poetin geven.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energie (Gas)

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:
12 aug 2022 15:39
Dat hele gedoe met schade aan die huizen in Groningen vind ik altijd een moeilijk iets.
Op zich is het niet heel moeilijk. In Denemarken zitten ze met hetzelfde probleem. Qua aardbevingen dan. Maar daar zijn ze zo slim geweest om vanaf de start van het winnen van gas al een potje aan te leggen voor schades. Hier in Nederland hebben we alleen in winst gedacht.

deCockBuning
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2017 15:03

Re: Energie (Gas)

Ongelezen bericht door deCockBuning »

reggie2 schreef:
12 aug 2022 14:27
Moeten we dit serieus nemen??
Ja , dit is geen fabeltje , denk even na , denk even mee.. geen gas is geen geld !

deCockBuning
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2017 15:03

Re: Energie (Gas)

Ongelezen bericht door deCockBuning »

NeoDutchio schreef:
12 aug 2022 14:35
deCockBuning schreef:
12 aug 2022 14:25
doen jullie mee ? !
Neen. Ik heb dit jaar geïnvesteerd in zonnepanelen en verwarmen doe ik via de airco. Resultaat: een gasverbruik van 1050m3 nar 300m3 per jaar. Later dit jaar nog nieuwe beter isolerende kozijnen en mocht de gasloze winter mij bevallen wil ik ook gasloos gaan douchen.
Beter voor de mensen in en rond Groningen en vooral beter voor mijn portemonnee. Heel egoïstisch, maar dat laatste zorgt er voor dat ik nu juist investeer.
geen probleem als je egoïstisch bent als je dan daarnaast maar ook sociaal bent :roll:
dus niet ontkennen maar ook mee ja stemmen , je doet dat voor alle land genoten :P
succes met je eigen mooie plannen !

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energie (Gas)

Ongelezen bericht door angel1978 »

deCockBuning schreef:
12 aug 2022 14:25
Pas Op Nederland , wij gaan samen failliet , wij helpen elkaar samen om zeep .
Wij sluiten ons eigen gas af .. en kopen duur in . We waren welvarend en konden anderen helpen.
Maar zonder eigen gas houden wij niets meer over , kunnen anderen niet meer helpen en nog erger..
wij zijn niet meer in staat ons zelf te beschermen tegen; criminaliteit, klimaat verandering , integratie
en nog veel meer .. epidemieën etc . Onze kas is straks leeg , we glijden af naar een Italie of een Z.Europese
staat. We moeten echt onmiddellijk het roer omgooien . Natuurlijk iedere Groninger helpen waar nodig maar
vol op het gas . terug naar echte opbrengst en ons snel helpen het hoofd boven water te houden !
doen jullie mee ? !
100% tegen

deCockBuning
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2017 15:03

Re: Energie (Gas)

Ongelezen bericht door deCockBuning »

kuklos schreef:
12 aug 2022 14:44
deCockBuning schreef:
12 aug 2022 14:25
doen jullie mee ? !
Wat wil je gaan doen dan?
Kuklos , de kraan open zetten ! gas naar boven en netjes op onze eigen markt brengen zodat onze eigen economie even niets te lijden .
en met een deel besparing natuurlijk alle schades afrekenen .

deCockBuning
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2017 15:03

Re: Energie (Gas)

Ongelezen bericht door deCockBuning »

angel1978 schreef:
12 aug 2022 17:16
deCockBuning schreef:
12 aug 2022 14:25
Pas Op Nederland , wij gaan samen failliet , wij helpen elkaar samen om zeep .
Wij sluiten ons eigen gas af .. en kopen duur in . We waren welvarend en konden anderen helpen.
Maar zonder eigen gas houden wij niets meer over , kunnen anderen niet meer helpen en nog erger..
wij zijn niet meer in staat ons zelf te beschermen tegen; criminaliteit, klimaat verandering , integratie
en nog veel meer .. epidemieën etc . Onze kas is straks leeg , we glijden af naar een Italie of een Z.Europese
staat. We moeten echt onmiddellijk het roer omgooien . Natuurlijk iedere Groninger helpen waar nodig maar
vol op het gas . terug naar echte opbrengst en ons snel helpen het hoofd boven water te houden !
doen jullie mee ? !
100% tegen
dat is makkelijk gezegd .. hoop dat je een goede reden hebt , niet alleen aan je zelf denkt maar ook het sociale gevoel hebt .

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Energie (Gas)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gewoon de sancties tegen Rusland opheffen, hebben we hetzelfde doel bereikt.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energie (Gas)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
12 aug 2022 17:25
Gewoon de sancties tegen Rusland opheffen, hebben we hetzelfde doel bereikt.
En wie gaat dat gas leveren dan? Of gaat het nu opeens niet meer over Nederland maar over internationaal?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energie (Gas)

Ongelezen bericht door angel1978 »

deCockBuning schreef:
12 aug 2022 17:22
angel1978 schreef:
12 aug 2022 17:16
deCockBuning schreef:
12 aug 2022 14:25
Pas Op Nederland , wij gaan samen failliet , wij helpen elkaar samen om zeep .
Wij sluiten ons eigen gas af .. en kopen duur in . We waren welvarend en konden anderen helpen.
Maar zonder eigen gas houden wij niets meer over , kunnen anderen niet meer helpen en nog erger..
wij zijn niet meer in staat ons zelf te beschermen tegen; criminaliteit, klimaat verandering , integratie
en nog veel meer .. epidemieën etc . Onze kas is straks leeg , we glijden af naar een Italie of een Z.Europese
staat. We moeten echt onmiddellijk het roer omgooien . Natuurlijk iedere Groninger helpen waar nodig maar
vol op het gas . terug naar echte opbrengst en ons snel helpen het hoofd boven water te houden !
doen jullie mee ? !
100% tegen
dat is makkelijk gezegd .. hoop dat je een goede reden hebt , niet alleen aan je zelf denkt maar ook het sociale gevoel hebt .
Vol op het gas is nog veel eenvoudiger gezegd en minder sociaal.
Ik mis al het perspectief in het idee, het gaat alleen over je eigen portemonnee. Daar is weinig sociaal aan en naar de toekomst toe hebben we er al helemaal niets aan.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energie (Gas)

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

deCockBuning schreef:
12 aug 2022 17:13
NeoDutchio schreef:
12 aug 2022 14:35
deCockBuning schreef:
12 aug 2022 14:25
doen jullie mee ? !
Neen. Ik heb dit jaar geïnvesteerd in zonnepanelen en verwarmen doe ik via de airco. Resultaat: een gasverbruik van 1050m3 nar 300m3 per jaar. Later dit jaar nog nieuwe beter isolerende kozijnen en mocht de gasloze winter mij bevallen wil ik ook gasloos gaan douchen.
Beter voor de mensen in en rond Groningen en vooral beter voor mijn portemonnee. Heel egoïstisch, maar dat laatste zorgt er voor dat ik nu juist investeer.
geen probleem als je egoïstisch bent als je dan daarnaast maar ook sociaal bent :roll:
dus niet ontkennen maar ook mee ja stemmen , je doet dat voor alle land genoten :P
succes met je eigen mooie plannen !
Waarom zou ik ja moeten zeggen? Als iedereen flink gaat besparen hebben we ook een stuk minder uitdaging. De mensen die het harst getroffen worden zijn veelal die met een laag inkomen en een slecht geïsoleerd huis. Zorg dat daar potjes voor komen zodat voor iedereen het verbruik omlaag kan. Minder verbruik wil zeggen minder oppompen of importeren. En een minder verbruik is voor ieders portemonnee beter.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Energie (Gas)

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
12 aug 2022 15:42
Voordat men aardgas ging winnen, had je ook geen explosie in Groningen.

Maar koop die Groningers ruimhartig uit en draai de kraan weer open. Beter dan alles aan Poetin geven.
En waar moeten die Groningers dan gaan wonen na het uitkopen?

Overigens gaat de problematiek in Groningen veel verder dan alleen schade aan gebouwen. Infrastructuur heeft ook flink te lijden. En het grootste probleem: Groningen zal steeds verder wegzakken als het 'helemaal leeg' gepompt wordt. Waardoor het volle Nederland een significant deel van haar kostbare grond verliest (in elk geval in de zin van bruikbaarheid).

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Energie (Gas)

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Voor de duidelijkheid: ik doe niet mee.

Het huishoudelijk energieverbruik tot flink onder het huidige landelijk gemiddelde beperken is namelijk echt niet moeilijk. Maar jarenlang interesseerde het gros van de Nederlanders zich niet in de mogelijkheden tot energiebesparing. Ofwel: energie was te goedkoop. Tot pakweg 3 jaar terug vonden veel mensen je maar raar als je zei dat je zonnepanelen had gekocht. En tot eind 2021 verklaarde iedereen je voor gek als je een warmtepomp liet installeren en daarvoor ook nog eens een bijna gratis energiebespaarlening voor afsloot (waardoor mensen met kleine beurs ook hun huis kunnen verduurzamen). Ook mbt de energietransitie zijn er (nog altijd) heel veel mensen die er fel tegen zijn, juist ook in de groepen die nu als gevolg van gestegen energieprijzen in de problemen komen.

Jarenlang is er in Nederland vanalles gedaan om het minder afhankelijk worden van fossiele energie tegen te gaan. De situatie die nu door Putin versneld is gecreëerd, is er één die al héél lang boven ons hoofd hing en waarvan je had kunnen weten dat die zou komen. Alleen wisten we niet wanneer het zo ver zou zijn.

Nu wordt het door een hele zure appel heen bijten. Maar laat het resultaat vooral zijn dat we permanent minder fossiele energie gaan gebruiken. En niet dat we alleen op zoek gaan naar andere bronnen voor onze verslaving aan fossiele energie.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Energie (Gas)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
12 aug 2022 17:27
Nijogeth schreef:
12 aug 2022 17:25
Gewoon de sancties tegen Rusland opheffen, hebben we hetzelfde doel bereikt.
En wie gaat dat gas leveren dan? Of gaat het nu opeens niet meer over Nederland maar over internationaal?
De Russen, die doen moeilijk vanwege de sancties. Hef je die op, doen ze gewoon normaal (dat Oekraïne gedoe er even buiten gehouden).

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Energie (Gas)

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Lady1234 schreef:
12 aug 2022 15:42
Voordat men aardgas ging winnen, had je ook geen explosie in Groningen.

Maar koop die Groningers ruimhartig uit en draai de kraan weer open. Beter dan alles aan Poetin geven.
En wat als die mensen niet willen verhuizen? En waar zouden ze überhaupt naartoe moeten?

Plaats reactie