Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

reggie2 schreef:
12 aug 2022 15:09
Ik heb de apotheek gebeld , ze weigeren hier op in te gaan. De apotheker is op vakantie , dan moet ik maar over 2 weken terugbellen.
Dus ik ben al vanaf juni bezig mijn geld terug te krijgen en moet dan nog langer wachten.

Dit is gewoon fraude van de apotheek.

Dank voor je antwoord.

Apotheek kan niks meer ontkennen, ik heb de mail nog dat ze te veel hebben gerekend voor iets wat niet is opgehaald , is afgezegd zelfs. Had ik het niet nagekeken hadden ze gewoon geld gehad voor iets wat ik niet gebruik.
u heeft in een "stenen" winkel iets besteld dan moet u ook afnemen! is het online besteld ligt het net even anders.

Feit dat u het "niet ophaalt en afzegt" doet hier niets aan af!!!!

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet opgehaalde medicijnen mogen niet in rekening gebracht worden.

Lees hier.

https://www.nza.nl/documenten/vragen-en ... en-no-show

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door reggie2 »

Dank je wel, ik had het afgebeld dus hij kan niks in rekening brengen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Lady1234 schreef:
19 aug 2022 16:00
Niet opgehaalde medicijnen mogen niet in rekening gebracht worden.

Lees hier.

https://www.nza.nl/documenten/vragen-en ... en-no-show
goed gevonden, toch mogen er wel degelijk kosten in rekening gebracht wordend oor de apotheker.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door reggie2 »

Hawk-Eye schreef:
19 aug 2022 17:26


goed gevonden, toch mogen er wel degelijk kosten in rekening gebracht wordend oor de apotheker.
iets wat niet opgehaald is , afgezegd is, rijkelijk vroeg, mag je niet declareren.

Kom zeg, dan zou de supermarkt ook kunnen zeggen voor je wat koopt......eerst 10 euro.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hawk-Eye schreef:
19 aug 2022 17:26
Lady1234 schreef:
19 aug 2022 16:00
Niet opgehaalde medicijnen mogen niet in rekening gebracht worden.

Lees hier.

https://www.nza.nl/documenten/vragen-en ... en-no-show
goed gevonden, toch mogen er wel degelijk kosten in rekening gebracht wordend oor de apotheker.
Dan maar even verder lezen over dat no-show. Die kosten moeten van te voren vermeld worden.
En hier zijn de medicijnen ook nog afbesteld.

Als ik mijn medicijnen ophaal, slaat de apotheker ze pas aan in zijn systeem.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door Hophophop »

reggie2 schreef:
19 aug 2022 16:29
Dank je wel, ik had het afgebeld dus hij kan niks in rekening brengen.
Dat blijkt toch helemaal niet uit de link die Lady1234 geplaatst heeft? Of begrijp ik je verkeerd?

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de patiënt het medicijn niet ophaalt, mag de apotheker geen van de door de NZa opgestelde prestaties in rekening brengen.

Een uitzondering hierop geldt voor de prestatie Terhandstelling. Een onderdeel van deze prestatie is contact opnemen met de verwijzer, als de apotheker oordeelt dat het voorgeschreven geneesmiddel niet het juiste geneesmiddel voor de patiënt is. Dit is onderdeel van de prestatie Terhandstelling en hiervoor mag de apotheek deze prestatie in rekening brengen. Uiteraard geldt dit niet voor de kosten van het geneesmiddel




Lijkt me duidelijk.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door Hophophop »

Lady1234 schreef:
19 aug 2022 19:21
Als de patiënt het medicijn niet ophaalt, mag de apotheker geen van de door de NZa opgestelde prestaties in rekening brengen.

Een uitzondering hierop geldt voor de prestatie Terhandstelling. Een onderdeel van deze prestatie is contact opnemen met de verwijzer, als de apotheker oordeelt dat het voorgeschreven geneesmiddel niet het juiste geneesmiddel voor de patiënt is. Dit is onderdeel van de prestatie Terhandstelling en hiervoor mag de apotheek deze prestatie in rekening brengen. Uiteraard geldt dit niet voor de kosten van het geneesmiddel




Lijkt me duidelijk.
Ja. Dat je niet kan concluderen dat er geen kosten verschuldigd zijn. Of heb ik een detail gemist, waardoor zeker is dat die terhandstellingskosten niet gerekend mogen worden?

En zijn er ook nog die no-show kosten (die je niet meequote); zeker weten dat die niet bijv in de algemene voorwaarden staan opgenomen?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door reggie2 »

Hophop, het gaat hier om het bedrag van de Medicijnen.
Lady heeft het bij het juiste eind.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door Hophophop »

Ah excuus, dan heb ik het berkeerd begrepen.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hophophop schreef:
19 aug 2022 19:42
Lady1234 schreef:
19 aug 2022 19:21
Als de patiënt het medicijn niet ophaalt, mag de apotheker geen van de door de NZa opgestelde prestaties in rekening brengen.

Een uitzondering hierop geldt voor de prestatie Terhandstelling. Een onderdeel van deze prestatie is contact opnemen met de verwijzer, als de apotheker oordeelt dat het voorgeschreven geneesmiddel niet het juiste geneesmiddel voor de patiënt is. Dit is onderdeel van de prestatie Terhandstelling en hiervoor mag de apotheek deze prestatie in rekening brengen. Uiteraard geldt dit niet voor de kosten van het geneesmiddel




Lijkt me duidelijk.
Ja. Dat je niet kan concluderen dat er geen kosten verschuldigd zijn. Of heb ik een detail gemist, waardoor zeker is dat die terhandstellingskosten niet gerekend mogen worden?

En zijn er ook nog die no-show kosten (die je niet meequote); zeker weten dat die niet bijv in de algemene voorwaarden staan opgenomen?

No-show mag door de apotheker NIET gedeclareerd worden bij de verzekeraar. Als daar met de patiënt, van te voren, afspraken over gemaakt zijn, mag hij die eventueel aan de patiënt in rekening brengen. Terhandstellingskosten mogen eventueel slechts in rekening gebracht worden als de apotheker overleg heeft moeten voeren de voorschrijvende arts.

Ik heb nog nooit algemene voorwaarden van een apotheek ontvangen. Niet bij aanmelden en ook niet later. En dat zal Reggie beslist ook niet gehad hebben.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door Hophophop »

Lady1234 schreef:
19 aug 2022 20:55
No-show mag door de apotheker NIET gedeclareerd worden bij de verzekeraar.
Fair point
Lady1234 schreef:
19 aug 2022 20:55
Ik heb nog nooit algemene voorwaarden van een apotheek ontvangen. Niet bij aanmelden en ook niet later. En dat zal Reggie beslist ook niet gehad hebben.
Dat jijzelf nooit algemene voorwaarden oid hebt ontvangen wil ik best van je aannemen. Dat je weet wat Reggie wel en niet ontvangen hebt vind ik wel bijzonder.

Ik weet zelf dat ik bij aanmelding bij mijn huidige apotheek (10+ jaar geleden) een stapeltje formulieren in heb moeten vullen en moeten tekenen. Daar had prima in kunnen staan dat er bij no show een bedrag in rekening mag worden gebracht.

Het zou me eigenlijk ook wel verbazen als apothekers (in het algemeen) die niet gewoon goed geregeld hebben. Het komt ongetwijfeld vaak voor dat medicijnen niet worden opgehaald.

Maar goed, dat is van mijn kant ook gespeculeer. Excuses voor de verwarring en ik zal beter letezen voortaan.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik heb niks gehad. Dus zinloos daarover door te gaan

Als medicijnen niet gehaald worden, valt er niks te declareren.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ben sinds 2017 tweemaal verhuisd, dus tweemaal een nieuwe apotheek.

Het enige wat ik bij de apotheek getekend heb, vrijwillig, was een formulier in verband met toestemming tot gegevens verstrekken aan andere zorgverleners.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

reggie2 schreef:
19 aug 2022 14:48
Apotheker zegt dat hij het heeft terug betaald, Unive zegt dat het niet zo is....wie moet je dan nog geloven? Ik wacht wel af.
Daarom is het van belang om de datum van terugbetaling te weten, dan kan Unive gericht zoeken. Bij gebrek aan (credit)factuurnummer en/of naam is het bedrag wsl niet traceerbaar en op een "parkeerplek" van Unive terechtgekomen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door reggie2 »

HandigeHarrie schreef:
20 aug 2022 12:05


Daarom is het van belang om de datum van terugbetaling te weten, dan kan Unive gericht zoeken. Bij gebrek aan (credit)factuurnummer en/of naam is het bedrag wsl niet traceerbaar en op een "parkeerplek" van Unive terechtgekomen.
Ik vind persoonlijk dat de apotheker dat moet doen, hij heeft het geincasseerd. Dan moet hij het ook oplossen.

Roos-1966
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 aug 2022 14:27

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door Roos-1966 »

Lady1234 schreef:
19 aug 2022 21:53
Ik ben sinds 2017 tweemaal verhuisd, dus tweemaal een nieuwe apotheek.

Het enige wat ik bij de apotheek getekend heb, vrijwillig, was een formulier in verband met toestemming tot gegevens verstrekken aan andere zorgverleners.
Ik ben 3 maanden geleden verhuisd en dus ook meteen nieuwe huisarts en apotheek en heb ook niets ontvangen of hoeven ondertekenen. Nog nooit hoeven doen trouwens……

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door reggie2 »

Roos-1966 schreef:
27 aug 2022 17:37


Ik ben 3 maanden geleden verhuisd en dus ook meteen nieuwe huisarts en apotheek en heb ook niets ontvangen of hoeven ondertekenen. Nog nooit hoeven doen trouwens……
Ik heb ook nog nooit iets getekend, afwachten maar komende week ga ik er ff heen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Apotheek declareert te veel , Unive weigert terug te betalen.

Ongelezen bericht door reggie2 »

Unive heeft gebeld het bedrag wordt terug gestort. Er is van alles fout gegaan en dat komt door het declareren van de apotheek. In het vervolg deze rekeningen goed nakijken want het komt helaas veel voor.

Ook Unive heeft in dit wat fouten gemaakt maar de hoofdschuldige is de apotheker.

Het is maar net hoe je aan je geld wil komen, niks voor mij zoiets.
Opgelost

Plaats reactie