Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Jerpauw
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 feb 2012 20:39

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door Jerpauw »

Wel slim van Oxxio. immers een contract mag niet meer stilzwijgend verlengd worden voor een jaar, daarom is het "los" geworden. Ze mogen het gewoon niet anders. Echter we weten niet de exacte voorwaaarden. Heeft u Oxxio al gebeld hierover en gevraagd?

antigraaier
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door antigraaier »

Er zijn geen exacte voorwaarden te vinden of te krijgen voor het losvast contract. Alleen de voorwaarden die ik al gegeven heb. Inmiddels heb ik een klacht over het losvast contract van Oxxio gevonden op "Klachtencompas" van de consumentenbond uit 2018. Betrof flinke verhoging van het tarief. Reactie van Oxxio : helaas helaas, bedankt voor uw feedback.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

antigraaier schreef:
15 aug 2022 13:32
Deze verlenging na het aflopen van het vaste contract hoefde niet door mij bevestigd te worden.
Na het jaarcontract met vast tarief, wordt het stilzwijgend omgezet in een contract met variabel tarief, per maand opzegbaar (met 9 dagen opzegtermijn). Dit is inmiddels 2 keer genoemd, dus het doet er niet toe wat "LosVast" betekende in de periode waarin dat contract gold.

RD1983
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2022 17:34

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door RD1983 »

ZeerPrivé schreef:
15 aug 2022 14:39
Dat laatste kan, maar daar ga ik me zeker niet in verdiepen, dat laat ik aan jou over. TS heeft op zeker gewoon een variabel contract, een vast contract wordt nooit automatisch verlengd met een nieuw vast contract. Klaar mee.
Toch ben ik het met de TS eens. Als je de oude voorwaarden van Oxxio opzoek (geldig bij vaste contracten afgesloten voor 20 december 2021 (https://www.oxxio.nl/brochures/Voorwaar ... t_2021.pdf)) staat er de volgende tekst:

Hoe lang duurt je overeenkomst?
De duur van je overeenkomst spreken we vooraf af. Je kunt bij ons voor twee soorten overeenkomsten kiezen:
1. Een overeenkomst waarbij we vooraf afspreken hoe lang de overeenkomst duurt, bijvoorbeeld 3 jaar.
In de overeenkomst staat hoe lang deze duurt. In deze tijd veranderen de tarieven van stroom en/of gas voor jou niet.
Tot 30 dagen voordat de overeenkomst afloopt, kun je ons laten weten dat je de overeenkomst beëindigt. Doe je dat
niet? Dan krijg je ook daarna gewoon stroom en/of gas van ons geleverd. Je krijgt dan een nieuw tarief, dit tarief blijft 1
jaar gelijk. Ook gelden op dat moment onze nieuwe voorwaarden. Vanaf deze tijd mag je de overeenkomst ieder moment
kosteloos beëindigen. Als je ons laat weten dat je de overeenkomst wilt beëindigen, doen we dat na 30 dagen.
2. Een overeenkomst die voor onbepaalde tijd duurt en die jij ieder moment mag beëindigen.
Bij deze overeenkomst mogen wij het tarief van stroom en/of gas ieder moment veranderen. Meestal doen we dat in
januari en juli. Als je ons laat weten dat je de overeenkomst wilt beëindigen, doen we dat na 30 dagen.

De tekst onder punt 1 geeft aan dat er bij klanten met een vast contract een nieuw tarief ingaat als deze vaste termijn is afgelopen. Dit tarief blijft dan voor 1 jaar vaststaan. De klant is echter vrij om over te stappen naar een andere aanbieding (opzegtermijn van 30 dagen). Dit is dus geen vast contract, de nieuwe voorwaarden gaan gelden, maar de tarieven staan wel vast voor 1 jaar volgens deze voorwaarden. Dit is een constructie die ik ook alleen van Oxxio ken, bij andere aanbieders ben ik deze constructie nog niet tegengekomen. Dit product werd in de contacte-mails van Oxxio LosVast genoemd.
Dit LosVast product is te komen vervallen bij contracten afgesloten na 20 december 2021, er is daardoor nu ook geen informatie meer te vinden over deze abonnementsvorm. Op internet vind ik bij klacht.nl nog wel onderstaande tekst: "Je tarieven
In onderstaande tabel zie je je nieuwe LosVast tarieven per 3-7-2019. Met LosVast heb je een jaar lang de zekerheid van vaste tarieven, maar ook de flexibiliteit die hoort bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Je mag namelijk gewoon tussentijds kosteloos opzeggen. Houd dan wel rekening met een opzegtermijn van 30 dagen. Je actuele tarieven vind je trouwens altijd in de Oxxio App." Ook hier wordt gesproken vaste tarieven voor 1 jaar (zoals genoemd in de voorwaarden. Er zijn dus wel mensen welke volgens deze voorwaarden nog recht hebben dit vaste tarief.

Ik ken 2 personen welke op dit moment dit LosVast tarief hebben.
- 1: Origineel 1 jaar contract per 01-01-2021, aanbieding met nieuwe LosVast tarieven gekregen op 2-12-2021 met ingangsdatum 01-01-2022. Deze nieuw gecommuniceerde tarieven dienen dus door te lopen tot 01-01-2023. Deze persoon heeft ook nog geen nieuwe aanbieding gehad.
- 2: Origineel 1 jaar contract per 02-03-2021, aanbieding met nieuwe LosVast tarieven gekregen op 21-02-2022 met ingangsdatum 03-02-2022 (in deze e-mail staat vermeld dat het gaat om LosVast tarieven). Deze nieuw gecommuniceerde tarieven dienen dus door te lopen tot 03-02-2023. Deze persoon heeft echter vandaag 22-08-2022 nieuwe tarieven gekregen, in deze e-mail wordt LosVast niet meer genoemd, maar heet het gewoon variabel.

Op basis van de originele voorwaarden (zie hierboven) welke zijn aangegaan bij het originele contract hoort dit tarief 1 jaar door te lopen.
Oxxio heeft inmiddels 2 maal de algemene voorwaarden aangepast. Dit doen ze ook voor alle bestaande klanten. In deze algemene voorwaarden noemen ze onderstaande tekst:
Artikel 8. Slotbepalingen
8.1 Dit Voorwaardenoverzicht geldt vanaf 5 september 2022. Op deze
datum vervalt de vorige versie van het Voorwaardenoverzicht.
Mocht een rechter vaststellen dat een bepaling uit dit Voorwaardenoverzicht nietig of niet bindend is, dan blijven de andere
bepalingen uit dit Voorwaardenoverzicht wel geldig.
8.2 Dit Voorwaardenoverzicht en de hierin genoemde tarieven kunnen
wijzigen wanneer een bestaande of nieuwe wettelijke regeling, of
een besluit van de overheid dit voorschrijft. Over wijzigingen van
de voorwaarden en tarieven ontvang je minimaal 10 dagen voor
ingangsdatum persoonlijk bericht.

Op de website staat de tekst: Deze voorwaarden gelden vanaf 5 september voor iedereen met een Oxxio-overeenkomst. (https://www.oxxio.nl/voorwaarden). Mag Oxxio zomaar de voorwaarden aanpassen voor alle klanten?

antigraaier
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door antigraaier »

Bericht door antigraaier » 18 aug 2022 00:05
Voor degenen die uit de voorwaarden concluderen dat een LosVast contract variabel is: daar ben ik het mee eens. Dat staat er niet. Er staat niets over een LosVast contract in, dus moest ik afgaan op de toezegging van Oxxio dat het tarief bij met name het LosVast tarief voor een jaar vast zou zijn (in principe).
Correctie: Moet natuurlijk zijn:

Voor degenen die uit de voorwaarden concluderen dat een LosVast contract variabel is: daar ben ik het Niet mee eens.

antigraaier
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door antigraaier »

Dank RD1983 voor de grondige bijdrage.
U schrijft:
"Dit LosVast product is te komen vervallen bij contracten afgesloten na 20 december 2021".
Dat blijkt niet het geval, waarvoor u twee voorbeelden geeft en waarvoor ook mijn situatie (aanbod LosVast Oxxio februari j.l.) een voorbeeld is.
Blijkbaar houdt Oxxio zich tot nu toe maar in 1 van deze drie gevallen aan de beloofde vaste prijs. In de mail die ik daarover kreeg staat o.a. wel dat het tarief LosVast is.

Dit is een vreemde gang van zaken.
Oxxio schrijft ook: "Mocht een rechter vaststellen dat een bepaling uit dit Voorwaardenoverzicht nietig of niet bindend is, dan blijven de andere bepalingen uit dit Voorwaardenoverzicht wel geldig."
Weten ze al dat ze fout zitten?
Ook ik vraag me af, of Oxxio zomaar de voorwaarden mag aanpassen voor alle klanten.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door angel1978 »

antigraaier schreef:
25 aug 2022 14:21
Dank RD1983 voor de grondige bijdrage.
U schrijft:
"Dit LosVast product is te komen vervallen bij contracten afgesloten na 20 december 2021".
Dat blijkt niet het geval, waarvoor u twee voorbeelden geeft en waarvoor ook mijn situatie (aanbod LosVast Oxxio februari j.l.) een voorbeeld is.
Blijkbaar houdt Oxxio zich tot nu toe maar in 1 van deze drie gevallen aan de beloofde vaste prijs. In de mail die ik daarover kreeg staat o.a. wel dat het tarief LosVast is.

Dit is een vreemde gang van zaken.
Oxxio schrijft ook: "Mocht een rechter vaststellen dat een bepaling uit dit Voorwaardenoverzicht nietig of niet bindend is, dan blijven de andere bepalingen uit dit Voorwaardenoverzicht wel geldig."
Weten ze al dat ze fout zitten?
Ook ik vraag me af, of Oxxio zomaar de voorwaarden mag aanpassen voor alle klanten.
Ja die mogen ze aanpassen. Voor klanten betekent dit dat ze weg mogen.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
25 aug 2022 14:33
Ja die mogen ze aanpassen. Voor klanten betekent dit dat ze weg mogen.
Als het een wijziging in hun nadeel is.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
25 aug 2022 15:04
angel1978 schreef:
25 aug 2022 14:33
Ja die mogen ze aanpassen. Voor klanten betekent dit dat ze weg mogen.
Als het een wijziging in hun nadeel is.
Over het algemeen is dat de reden om te klagen 😉 maar idd en blijkbaar heeft TS dat hier.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

angel1978 schreef:
25 aug 2022 14:33
antigraaier schreef:
25 aug 2022 14:21
Dank RD1983 voor de grondige bijdrage.
U schrijft:
"Dit LosVast product is te komen vervallen bij contracten afgesloten na 20 december 2021".
Dat blijkt niet het geval, waarvoor u twee voorbeelden geeft en waarvoor ook mijn situatie (aanbod LosVast Oxxio februari j.l.) een voorbeeld is.
Blijkbaar houdt Oxxio zich tot nu toe maar in 1 van deze drie gevallen aan de beloofde vaste prijs. In de mail die ik daarover kreeg staat o.a. wel dat het tarief LosVast is.

Dit is een vreemde gang van zaken.
Oxxio schrijft ook: "Mocht een rechter vaststellen dat een bepaling uit dit Voorwaardenoverzicht nietig of niet bindend is, dan blijven de andere bepalingen uit dit Voorwaardenoverzicht wel geldig."
Weten ze al dat ze fout zitten?
Ook ik vraag me af, of Oxxio zomaar de voorwaarden mag aanpassen voor alle klanten.
Ja die mogen ze aanpassen. Voor klanten betekent dit dat ze weg mogen.
Ze mogen wel de voorwaarden veranderen, maar Ts bedoelt waarschijnlijk: " mogen ze de in het contract vastgelegde na-afloop-van-de contractstermijn -voor- een-jaar-vaste-tarieven zomaar alsnog aanpassen (lees: variabel maken)? ".
Als de beschrijving van het Los-Vast tot 20 dec 2021 klopt, dan zou voor Ts vanaf februari 2022 het tarief voor een jaar vast moeten liggen, lijkt mij. Ts kan wel zelf weggaan (als de tarieven - bij andere aanbieders - plotseling laag zouden worden bijvoorbeeld).

onrecht100.000
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2022 14:38

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door onrecht100.000 »

Ook ik ben aan de beurt met het los/vast verhaal van OXXIO.
Inmiddels heb ik mijn rechtsbijstand verzekering ingeschakeld.

Ik heb alle reacties gelezen.

Voor de mensen die wel concludeerden dat bij het los/vast het tarief 1 jaar niet zou wijzigen het volgende:
Ik begrijp heel goed dat je dat dacht, ik dacht dat ook.

In je originele contract staat wellicht het zelfde als bij mij, zoek het anders even op.
Ik bedoel hiermee het contract wat je had voordat je automatisch naar los/vast ging.
Bij mij was dat dec 2021.
Er waren toen nog 3 keuze mogelijkheden bij Oxxio:
Vast/ vaste looptijd, vaste tarieven
Variabel/(met inachtneming van de opzegtermijn) losse loop tijd, variabele tarieven.
Los Vast/(met inachtneming van de opzegtermijn) losse loop tijd, vaste tarieven.
Ik heb toen besloten niet over te stappen naar een andere leverancier maar te gaan voor Los Vast.

Uit onderstaande passage uit dat contract lijkt me duidelijk dat er wel degelijk nog een overeenkomst is, namelijk de zelfde.
Maar ook wat los vast is.

Bedenktijd en opzeggen van deze overeenkomst
Als je een overeenkomst met ons sluit, heb je 14 dagen bedenktijd. Daarin mag je kosteloos annuleren. Heb je in deze tijd stroom en gas gekregen omdat we op jouw verzoek direct zijn gaan
leveren? Dan moet je wel al onze kosten betalen. Na deze 14 dagen geldt de overeenkomst totdat jij hem opzegt. Je mag opzeggen wanneer je wilt. Dat doe je op dezelfde manier als waarop je de
overeenkomst met ons afgesloten hebt: mondeling, schriftelijk of via internet (Oxxio.nl/opzeggen). Daarna beëindigen we de overeenkomst binnen 30 dagen. Let op, zeg je al op voor de genoemde
einddatum overeenkomst, dan moet je ons een bedrag (opzegvergoeding) betalen. Duurt de overeenkomst:
- minder dan 1,5 jaar? Dan betaal je € 50 voor stroom en € 50 voor gas.
- tussen de 1,5 en 2 jaar? Dan betaal je € 75 voor stroom en € 75 voor gas.
- tussen de 2 en 2,5 jaar? Dan betaal je € 100 voor stroom en € 100 voor gas.
- nog meer dan 2,5 jaar? Dan betaal je € 125 voor stroom en € 125 voor gas.
Is de looptijd van de overeenkomst afgelopen en horen we niets van je? Dan krijg je gewoon stroom en gas van ons en loopt onze overeenkomst automatisch door totdat jij de overeenkomst opzegt.
Je krijgt automatisch van ons een nieuw tarief. Het nieuwe tarief geldt een jaar. Wil je later liever toch opzeggen? Laat ons dat dan weten. Dan beëindigen we onze overeenkomst kosteloos na 30
dagen.

In de algemene voorwaarden lees ik daarnaast: (kort samengevat) "We kunnen afspreken dat": los los is en vast vast.
Voor mij hebben we afgesproken dat het tarief 1 jaar vast zou zijn.

Hierna werd de omschrijving van los vast gaande 'wolliger'. In principe?
Totdat ik inderdaad 'de' mail kreeg waarin de tarief verhoging werd aangekondigd en ik plots een variabel contract zou hebben.
Alle oude info (tarief geldig tot) was bij controle nu ook weg uit mijn Oxxio,

En de onduidelijkheid wordt onverminderd verder opgedreven in de ontvangen mail. We 'willen' de tarieven over 3 maanden aanpassen?
De volgende dag kreeg ik een mail van Oxxio, als 'reactie' op mijn bezwaar schrift waarin uitleg kwam (waar ik dus niet om gevraagd had) te lezen stond over aanpassen van de tarieven "ja 3 maanden of vaker."

Het zijn allemaal termen om klanten vast of aan het lijntje te houden. Termen zoals "in principe' of "we willen" werken in op het gevoel van mensen en scheppen verwarring. Marketing technisch super, maar ze verkopen hier geen koekjes. Energie is een basisbehoefte, het gaat daarnaast om forse bedragen.

Ik ben geen jurist mogelijk heb ik ergens nog wat kleine letters gemist. Hoe dan ook, ik voel me in ieder geval behoorlijk misleid.

Ik ben benieuwd of Oxxio hier mee gaat wegkomen.

onrecht100.000
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2022 14:38

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door onrecht100.000 »

De overeenkomst, de div voorwaarden, de gewijzigde voorwaarden, de benamingen, de verwarring.

In mijn overeenkomst staat dat bij tegenstrijdigheid in al deze documenten 'deze overeenkomst' het laatste woord heeft.

Ik heb 'deze overeenkomst' als pdf ontvangen,
De overige voorwaarden kon je bezichtigen via div links. Achter al deze links van toen zitten nu de inmiddels div. aangepaste voorwaarden/documenten.

Uit de overeenkomst:
Welke documenten gelden voor onze afspraken?
Voor onze afspraken gelden de documenten die hieronder staan:
- Deze overeenkomst.
- De Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017.
- De Kwaliteitscriteria van Oxxio.
- De Actievoorwaarden, als die voor deze overeenkomst gelden.
- Het Voorwaardenoverzicht.
De voorwaarden en kwaliteitscriteria staan op Oxxio.nl/voorwaarden. Staat er in één van deze documenten iets anders dan wat er in een ander document staat? Dan gelden ze in de volgorde die
hierboven staat.

Bij mij staat in 'deze overeenkomst' eenduidig dat het tarief een jaar lang geldig is, dus zonder de later geïntroduceerde mitsen en maren.

martijn81
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2022 21:57

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door martijn81 »

Ook ik voel me compleet misleid door Oxxio, ook ik heb sinds februari een LosVast contract bij Oxxio en voel me compleet misleid. In mijn Oxxio App heeft altijd gestaan 'uw is geldig tot 17 februari 2023'. Ik heb er zelfs een printscreen van, zie bijlage. Alleen heel gek, nu staat het er niet meer....In februari was de energiemarkt al onrustig, omdat de tarieven een jaar vast zouden staan ben ik niet overgestapt. Ik voel me echt bedonderd.
Als je belt met Oxxio, sturen ze je met een verhaaltje het bos in.
Bijlagen
Oxxio_app.jpg
Printscreen uit Oxxio app.
(31.49 KiB) 223 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

onrecht100.000
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2022 14:38

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door onrecht100.000 »

Inmiddels heeft mijn rechtsbijstand verzekering het opgepakt. Ze gaan er van uit dat de tarieven inderdaad een jaar vast zouden moeten zijn.
Ik zal de uitkomst zeker delen.
Kijk wat in je contract staat, teken in ieder geval bezwaar aan (voorbeeldbrief staat op (ACM consuwijzer) en als je de mogelijkheid hebt vraag hulp.

antigraaier
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door antigraaier »

Onrecht100.000 schreef:
"Voor de mensen die wel concludeerden dat bij het los/vast het tarief 1 jaar niet zou wijzigen het volgende:
Ik begrijp heel goed dat je dat dacht, ik dacht dat ook.

In je originele contract staat wellicht het zelfde als bij mij, zoek het anders even op.
Ik bedoel hiermee het contract wat je had voordat je automatisch naar los/vast ging."

Ik heb dat contract opgezocht (uit december 2020, voor 1 jaar vast). Daarbij zaten de "algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017 d.d. april 2017. Daarin staat helaas :
"Artikel 19. Mogen wij deze
voorwaarden en onze leverings tarieven
veranderen?
19.1
Wij mogen deze voorwaarden
altijd veranderen."

Toch voel ik mij misleid door de aanbieding van het losvastcontract vanwege de informatie van Oxxio dat de tarieven een jaar vast zouden staan (in principe). Net als martijn81 en wie weet hoeveel anderen.
Ik ga op ACM consuwijzer kijken voor verdere actie en blijf graag op de hoogte van wat de rechtsbijstandverzekering bereikt.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door 16again »

antigraaier schreef:
14 sep 2022 00:13
Ik heb dat contract opgezocht (uit december 2020, voor 1 jaar vast). Daarbij zaten de "algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017 d.d. april 2017. Daarin staat helaas :
"Artikel 19. Mogen wij deze
voorwaarden en onze leverings tarieven
veranderen?
19.1
Wij mogen deze voorwaarden
altijd veranderen."
Daar lees ik dat gesteld wordt dat de voorwaarden mogen veranderen (wat ik al betwijfel). En geen antwoord op de vraag of leverings tarieven mogen veranderen.

stef321
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2022 13:40

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door stef321 »

Hier hetzelfde verhaal. Het staat zowaar nog op hun website:

Geen verlengingsaanbod ontvangen of geaccepteerd?
Loopt de vaste looptijd van je huidige overeenkomst af en heb je geen verlengingsaanbod ontvangen of ben je er niet op ingegaan? Dan blijven we je natuurlijk gewoon energie leveren. Per e-mail ontvang je automatisch je nieuwe leveringstarieven. Ze zijn 1 jaar geldig en horen bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Dit betekent dat je tussentijds op mag zeggen. Houd daarbij wel rekening met een opzegtermijn van 30 dagen.

bron: https://www.oxxio.nl/klantenservice/verlengen
Bijlagen
oxxio - kopie.jpg
(39.92 KiB) 76 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

onrecht100.000
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2022 14:38

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door onrecht100.000 »

Inderdaad mogen ze altijd voorwaarden wijzigen, zijn die in je nadeel dan mag je meestal zonder boete meteen opstappen.
Met de nadruk op MAG.
Als je niets doet of overstapt is dat voor hun de voordeligste manier om onder afspraken uit te komen.
Maar heb je een 'vast/vast' contract mogen tarieven niet zomaar worden aangepast. Willen ze dat wel zal een rechter eerst moeten bepalen dat ze echt niet anders konden.

Deze los/vast constructie van Oxxio is redelijk uniek. Vooralsnog gaat mijn verzekering er van uit dat het vaste gedeelte net zo vast is zoals hierboven. Volgens hun is het contract hierbij leidend.

Ik heb wel gezien dat er meerdere versies in omloop zijn...
Bij mij staat bij punt 7


Bedenktijd en opzeggen van deze overeenkomst
Als je een overeenkomst met ons sluit, heb je 14 dagen bedenktijd. Daarin mag je kosteloos annuleren. Heb je in deze tijd stroom en gas gekregen omdat we op jouw verzoek direct zijn gaan
leveren? Dan moet je wel al onze kosten betalen. Na deze 14 dagen geldt de overeenkomst totdat jij hem opzegt. Je mag opzeggen wanneer je wilt. Dat doe je op dezelfde manier als waarop je de
overeenkomst met ons afgesloten hebt: mondeling, schriftelijk of via internet (Oxxio.nl/opzeggen). Daarna beëindigen we de overeenkomst binnen 30 dagen. Let op, zeg je al op voor de genoemde
einddatum overeenkomst, dan moet je ons een bedrag (opzegvergoeding) betalen. Duurt de overeenkomst:
- minder dan 1,5 jaar? Dan betaal je € 50 voor stroom en € 50 voor gas.
- tussen de 1,5 en 2 jaar? Dan betaal je € 75 voor stroom en € 75 voor gas.
- tussen de 2 en 2,5 jaar? Dan betaal je € 100 voor stroom en € 100 voor gas.
- nog meer dan 2,5 jaar? Dan betaal je € 125 voor stroom en € 125 voor gas.
Is de looptijd van de overeenkomst afgelopen en horen we niets van je? Dan krijg je gewoon stroom en gas van ons en loopt onze overeenkomst automatisch door totdat jij de overeenkomst opzegt.
Je krijgt automatisch van ons een nieuw tarief. Het nieuwe tarief geldt een jaar. Wil je later liever toch opzeggen? Laat ons dat dan weten. Dan beëindigen we onze overeenkomst kosteloos na 30
dagen.

antigraaier
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door antigraaier »

Stef321 wijst op de tekst op de website van Oxxio die toch wel heel duidelijk verklaart dat de tarieven die je krijgt na afloop van het vaste contract en bij vervolgens niet accepteren van het verlengaanbod een jaar geldig zijn. Dus voor een jaar vast staan. Fijn om dat helder te hebben.

onrecht100.000 geeft hierboven punt 7 van zijn of haar contract met Oxxio waarin staat dat na de looptijd van de overeenkomst, als ze niets van je horen, de nieuwe tarieven voor een jaar vast staan. Dat staat ook achteraan in mijn leveringsovereenkomst, met als titel
"Je overeenkomst voor stroom en/of gas van Oxxio
Hieronder staan alle afspraken die gelden voor deze overeenkomst." Versie oktober 2020.
Onder punt 8 van dit document staat welke documenten geldend zijn, precies hetzelfde als u al aanhaalde op 3 september.
Daarnaast hebben wij dus ook nog de "algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017 d.d. april 2017." waaruit ik citeerde op 14 september.

Dus onze informatie en contract zijn hetzelfde.
Dat maakt dat ik nog meer interesse heb dan ik al had voor wat de rechtsbijstandverzekering bereikt.

antigraaier
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door antigraaier »

16again schreef:
14 sep 2022 08:25
antigraaier schreef:
14 sep 2022 00:13
Ik heb dat contract opgezocht (uit december 2020, voor 1 jaar vast). Daarbij zaten de "algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017 d.d. april 2017. Daarin staat helaas :
"Artikel 19. Mogen wij deze
voorwaarden en onze leverings tarieven
veranderen?
19.1
Wij mogen deze voorwaarden
altijd veranderen."
Daar lees ik dat gesteld wordt dat de voorwaarden mogen veranderen (wat ik al betwijfel). En geen antwoord op de vraag of leverings tarieven mogen veranderen.
Over de leveringstarieven staat er:
"Artikel 19. Mogen wij deze voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?
19.1
Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.
19.2
Veranderen wij deze voorwaarden?
Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal. Wij melden
dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden.
19.3
Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeen-
komst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of
gas, waaronder prijsontwikkeling op de groot handelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen
met betrekking tot marge en prijs- en inkoop risico’s, wijzigingen inde kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.
Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen,
in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.".

Vind u dat duidelijk? Er staat "Wij kunnen met elkaar afspreken ...." Dat is dus niet verplicht en daar hoor ik dan ook een stem in te hebben en daar is uitgebreide uitleg bij nodig die niet gegeven is.

Plaats reactie