Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
antigraaier
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21

Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door antigraaier »

Enige tijd geleden heb ik van Oxxio een nieuw contract gekregen voor stroom en gas, genaamd LosVast. Los voor mij (ik kan altijd opzeggen) en vast voor Oxxio (de tarieven zijn voor een jaar vast). In principe. Een nadere beschrijving daarvan heb ik niet gevonden. Nu blijkt dit contract niet anders dan een variabel contract te zijn! De tarieven worden in elk geval binnen dat jaar gewoon verhoogd. Had ik dat geweten dan had ik dit contract niet genomen. ik wilde geen variabel contract. Met de naamgeving LosVast en de informatie daarover heeft Oxxio mij doen geloven dat dit een contract was met vaste tarieven. Ik voel mij misleid en wil dat rechtgezet krijgen, maar Oxxio geeft niet thuis.

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door riddert »

Het is even niet anders.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door Moneyman »

antigraaier schreef:
12 aug 2022 17:14
Met de naamgeving LosVast en de informatie daarover heeft Oxxio mij doen geloven dat dit een contract was met vaste tarieven.
Waar dacht je dat dat “los” in “los-vast” voor stond dan?

antigraaier
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door antigraaier »

Los voor mij (ik kan altijd opzeggen) en vast voor Oxxio (de tarieven zijn voor een jaar vast).

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door riddert »

Dan zeg je je contract toch op als je niet tevreden bent?
Wat is nu eigenlijk het probleem?

antigraaier
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door antigraaier »

Riddert: Ik kan opzeggen, maar dat is het probleem niet en geen oplossing. Op het moment dat ik in dit contract stapte was de markt anders (gunstiger) dan nu. Omdat Oxxio niet helder communiceerde heb ik toen niet voor een ander, gunstiger contract gekozen

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door scontra »

antigraaier schreef:
12 aug 2022 19:34
Los voor mij (ik kan altijd opzeggen) en vast voor Oxxio (de tarieven zijn voor een jaar vast).
Bij dit contract staan het tarieven voor de contractduur vast (voor oxxio), dus des te langer de contractduur des te langer dezelfde energietarieven.
Pas NA de contractduur krijgt u te maken met een variabele tarieven.
U mag dit contract tussentijds beëindigen als u dat wil, al lijkt mij dat op dit moment niet zo'n goed idee om dat te doen, aangezien de tarieven aardig hoger zullen zijn dan welke u nu heeft.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op www.oxxio.nl/klantenservice/tarieven-energiemarkt staat dat het energie tarief hetzelfde blijft als het contact niet af loopt.

Ik kan geen informatie over LosVast contact vinden. Ook weet ik niet wanneer uw contact af loopt.

Mocht uw contact niet aflopen, stuur dan naar Oxxio een klacht. U kunt eventueel naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ voor een bindend uitspraak. Vraag hulp of advies van uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl/

antigraaier
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door antigraaier »

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!
Citeer scontra
door scontra » 12 aug 2022 21:13

antigraaier schreef: ↑
12 aug 2022 19:34
Los voor mij (ik kan altijd opzeggen) en vast voor Oxxio (de tarieven zijn voor een jaar vast).

Scontra schreef:
Bij dit contract staan het tarieven voor de contractduur vast (voor oxxio), dus des te langer de contractduur des te langer dezelfde energietarieven. DIT IS ONJUIST. BINNEN DE CONTRACTDUUR VAN EEN JAAR VERHOOGT OXXIO DE TARIEVEN!
Pas NA de contractduur krijgt u te maken met een variabele tarieven. NEE DUS>
U mag dit contract tussentijds beëindigen als u dat wil, al lijkt mij dat op dit moment niet zo'n goed idee om dat te doen, aangezien de tarieven aardig hoger zullen zijn dan welke u nu heeft.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door 16again »

riddert schreef:
12 aug 2022 19:47
Dan zeg je je contract toch op als je niet tevreden bent?
Wat is nu eigenlijk het probleem?
Zo werkt het natuurlijk niet. Als er is afgesproken dat de tarieven 1 jaar vast staan, mag het tarief niet zomaar binnen dat jaar verhoogd worden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door scontra »

antigraaier schreef:
12 aug 2022 23:47


Scontra schreef:
Bij dit contract staan het tarieven voor de contractduur vast (voor oxxio), dus des te langer de contractduur des te langer dezelfde energietarieven. DIT IS ONJUIST. BINNEN DE CONTRACTDUUR VAN EEN JAAR VERHOOGT OXXIO DE TARIEVEN!
Pas NA de contractduur krijgt u te maken met een variabele tarieven. NEE DUS>
U mag dit contract tussentijds beëindigen als u dat wil, al lijkt mij dat op dit moment niet zo'n goed idee om dat te doen, aangezien de tarieven aardig hoger zullen zijn dan welke u nu heeft.
Fijn dat u begint te schreeuwen, maar dat is echt nergens voor nodig. :(
Binnen de termijn van de contractduur worden de tarieven niet verhoogd of verlaagd bij een LosVast contract
Worden de tarieven bij u tussentijds wel verhoogd worden, dan heeft u of een andersoortig contract of er is een administratieve fout gemaakt waartegen u bezwaar kunt maken.

antigraaier
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door antigraaier »

Scontra schreef:
Fijn dat u begint te schreeuwen, maar dat is echt nergens voor nodig. :(
Binnen de termijn van de contractduur worden de tarieven niet verhoogd of verlaagd bij een LosVast contract
Worden de tarieven bij u tussentijds wel verhoogd worden, dan heeft u of een andersoortig contract of er is een administratieve fout gemaakt waartegen u bezwaar kunt maken.

Ik schreeuw niet maar ben niet zo handig op de computer.
Ik heb een vast contract gehad bij Oxxio tot circa een half jaar geleden en dat is overgegaan naar een LosVast contract. In de voorwaarden staat niets over een LosVast contract. Ik ben afgegaan op de naam (het woord "vast") en de volgende info van Oxxio:

"Na afloop van je vaste contract ga je automatisch over op het product LosVast. Dat is het moment waarop je nieuwe tarieven krijgt. We informeren je hier ruim een maand van tevoren per e-mail over.

Goed om te weten:

• De LosVast-tarieven gelden 1 jaar lang. Ze kunnen in principe niet tussentijds stijgen.
• Met LosVast heb je de vrijheid om op elk moment kosteloos op te zeggen of een nieuw contract af te sluiten. Erg fijn als de tarieven gaan dalen. "

U weet blijkbaar precies wat de voorwaarden zijn van een LosVast contract van Oxxio. Graag verneem ik waar ik die kan vinden.
Ik vind dat Oxxio mij of onjuist en/of onvolledig en/of misleidend heeft geïnformeerd waardoor ik niet doorhad dat ik overging naar een variabel contract op een moment dat de energiemarkt gunstiger was dan nu.

antigraaier
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door antigraaier »

Bovenstaande reactie geeft ook antwoord op de inbreng van Seinhuis (waarvoor dank).

antigraaier
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door antigraaier »

En van Snuffel1. Met dank.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Ik zou even opzoeken wat dat "in principe" betekent. Dat zinnetje staat er niet voor niets. Als de tarieven altijd voor 1 jaar gelden hoeft die zin er niet bij.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
13 aug 2022 15:31
Ik zou even opzoeken wat dat "in principe" betekent. Dat zinnetje staat er niet voor niets. Als de tarieven altijd voor 1 jaar gelden hoeft die zin er niet bij.
Als belastingen stijgen, dan stijgt het tarief wel. En door de verlaagde BTW behoort het tarief nu zelfs te dalen.
Verder zijn vaste tarieven vast
Dat lijkt mij de uitleg van "in principe."

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door scontra »

antigraaier schreef:
13 aug 2022 15:21

U weet blijkbaar precies wat de voorwaarden zijn van een LosVast contract van Oxxio. Graag verneem ik waar ik die kan vinden.
Hoe zou ik kunnen weten waar u uw paperassen bewaard. :wink:

Maar u heeft de betreffende stukken, voorwaarden en het leveringscontract, van tevoren ontvangen zodat u ze zorgvuldig hebt kunnen doornemen alvorens u er mee heeft ingestemd.
Deze stukken zijn u waarschijnlijk, zoals tegenwoordig veelal gebruikelijk is, per e.mai toegestuurd.
Heeft u ze niet, dan maar eens uw mailbox doorzoeken.
Een andere optie is om op de site van Oxxio in te loggen, waar u op uw persoonlijke pagina alles m.b.t uw overeenkomst e.d. kunt vinden.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

16again schreef:
13 aug 2022 15:53
PeterPeters1966 schreef:
13 aug 2022 15:31
Ik zou even opzoeken wat dat "in principe" betekent. Dat zinnetje staat er niet voor niets. Als de tarieven altijd voor 1 jaar gelden hoeft die zin er niet bij.
Als belastingen stijgen, dan stijgt het tarief wel. En door de verlaagde BTW behoort het tarief nu zelfs te dalen.
Verder zijn vaste tarieven vast
Dat lijkt mij de uitleg van "in principe."
Als dat de reden is kan je beter zeggen dat door de overheid gewijzigde tarieven en percentages doorgevoerd worden. Nu blijft het gissen als we de rest van de leveringsvoorwaarden niet weten. Misschien staat er in de voorwaarden wel een clausule dat prijsstijgingen boven een bepaald percentafe geheel of gedeeltelijk worden doorbelast. Zulke clausules neem ik ook op in contracten met mijn klanten.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PeterPeters1966 schreef:
13 aug 2022 15:31
Ik zou even opzoeken wat dat "in principe" betekent. Dat zinnetje staat er niet voor niets. Als de tarieven altijd voor 1 jaar gelden hoeft die zin er niet bij.
Maar dat kan wel betekenen dat voor al die losvast contracten de prijs op hetzelfde moment verandert. Die tarieven staan 1 jaar vast van 1 juli tot en met 30 juni, bijvoorbeeld.

antigraaier
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 feb 2012 16:21

Re: Oxxio LosVast tarief is niet vast maar variabel!

Ongelezen bericht door antigraaier »

Uit de diverse reacties blijkt dat niemand weet wat de voorwaarden van een LosVast contract zijn en wat "in principe" inhoudt.
Dat geldt ook voor mij. Ik ben daarover niet ingelicht door Oxxio. Wat ik wel weet heb ik hier al vermeld.
Het woord "vast" heeft voor Oxxio blijkbaar geen betekenis. Voor mij wel, maar dat telt blijkbaar niet. De info van Oxxio heeft verhult dat het om een variabel contract ging, waardoor ik nu niet het contract heb waarvoor ik gekozen zou hebben als Oxxio mij duidelijk en volledig zou hebben geïnformeerd.

Plaats reactie