verduurzamen woning is niet eerlijk .

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door juliomariner »

Alles heeft zijn voor en nadelen.
Huurders kunnen huursubsidie krijgen, bij een eigen huis kun je hypotheekrente aftrek krijgen.
Als je huurt zit onderhoud in de huur prijs terwijl ik als eigenaar alle onderhoud zelf moet betalen. Dit is echt niet bij de hypotheekrente in.
Ik snap uw vraag dus niet want volgens mij is het verschillende soorten fruit met elkaar vergelijken.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
15 aug 2022 14:35
Vandaar dat het een vraag is.
Mijn antwoord is neen, zoals inmiddels duidelijk zal zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door sjohie »

rens99 schreef:
15 aug 2022 14:56
Subsidies voor zonnepanelen en dergelijke gingen altijd maar mondjesmaat naar woningbezitters.
Subsidies gaan met name naar boeren, beleggers en aandeelhouders voor windmolens en zonneparken.
Soms was het vervangen van prima windmolens rendabel door hoge subsidies op nieuwere windmolens.
Windmolens op zee zouden zonder subsidie zijn zeiden ze trots, maar de miljarden voor de dure aansluiting naar land betaalde de belastingbetaler wel.
Deze super rijken kregen dus het leeuwendeel en daarna kregen de rijken subsidies voor dure auto's en warmtepompen.
Warmtepompen werken alleen in al heel goed geïsoleerde woningen, die ook zonder warmtepomp dus al energiezuinig zouden zijn.
Het rendement van muurisolatie, dakisolatie, vloerisolatie, HR ++ rekenen ze dan als rendement van de warmtepomp en niemand heeft het over het hoge gebruik van elektriciteit van die warmtepompen.
Subsidies gingen en gaan met name naar mensen die het al goed hebben.

Warmtepompen zijn onzinnig als er nog zoveel huizen zijn met enkel glas en soms zelfs gedeeltelijk enkele muurs huizen.
Eerst alle muren en ramen dubbel, dan isolatie van alle huizen.
Hiermee zou je met name alle huurders helpen en het zou helpen tegen armoede en tegen klimaatverandering.
Ik zou de huren van onvoldoende geïsoleerde huizen nu sterk verlagen om woningbezitters tot isoleren te dwingen.
Met alle huizen op het niveau van dubbele muren en dubbel glas zou je pas moeten denken aan isoleren van muren, dak en vloer en dan pas aan zonnepanelen op alle daken. Als alle ervoor geschikte daken zonnepanelen zouden hebben zou aan de helft van de Nederlandse elektriciteitsbehoefte worden voldaan zo is onderzocht.
Daarna zijn er veel meer huizen geschikt voor warmtepompen en dan zou je die pas moeten aanmoedigen... zonder subsidie, want die mensen kunnen dat prima zelf betalen en dat geld kun je goed gebruiken voor verdere armoede bestrijding.
Dus als het huis van mijn buren niet goed goed geïsoleerd is, is het automatisch onzinnig als ik een warmtepomp laat installeren? Wonderlijke redenatie.

Maar goed, de teneur van uw berichten maakt mij wel duidelijk waar de pijn zit, u heeft blijkbaar alle over een kam geschoren huizenbezitters in het vizier. Vind ik als huiseigenaar geen prettige plek. dus ik zal mij niet meer vertonen in dit topic.

kuklos
Berichten: 9740
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door kuklos »

sjohie schreef:
15 aug 2022 15:25
rens99 schreef:
15 aug 2022 14:56
Warmtepompen zijn onzinnig als er nog zoveel huizen zijn met enkel glas en soms zelfs gedeeltelijk enkele muurs huizen.
Eerst alle muren en ramen dubbel, dan isolatie van alle huizen.
Dus als het huis van mijn buren niet goed goed geïsoleerd is, is het automatisch onzinnig als ik een warmtepomp laat installeren? Wonderlijke redenatie.
Het spijt me voor je, maar hier heeft rens99 toch wel enigszins een punt. Een goed geïsoleerd huis nog verder isoleren en verbeteren helpt voor het klimaat niet zo heel erg veel als het verbeteren van een slecht geïsoleerd huis. Dat wil niet zeggen dat je het niet moet doen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door angel1978 »

kuklos schreef:
15 aug 2022 15:43
sjohie schreef:
15 aug 2022 15:25
rens99 schreef:
15 aug 2022 14:56
Warmtepompen zijn onzinnig als er nog zoveel huizen zijn met enkel glas en soms zelfs gedeeltelijk enkele muurs huizen.
Eerst alle muren en ramen dubbel, dan isolatie van alle huizen.
Dus als het huis van mijn buren niet goed goed geïsoleerd is, is het automatisch onzinnig als ik een warmtepomp laat installeren? Wonderlijke redenatie.
Het spijt me voor je, maar hier heeft rens99 toch wel enigszins een punt. Een goed geïsoleerd huis nog verder isoleren en verbeteren helpt voor het klimaat niet zo heel erg veel als het verbeteren van een slecht geïsoleerd huis. Dat wil niet zeggen dat je het niet moet doen.

Maar dat is nu juist wel wat ie zegt. Eerst alle huizen isoleren en dan pas voor iedereen een warmtepomp.. en dat is dus onzinnig en zelfs onverstandig.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Ivo.w »

rens99 schreef:
15 aug 2022 14:56

Deze super rijken kregen dus het leeuwendeel en daarna kregen de rijken subsidies voor dure auto's en warmtepompen.
het zijn sowieso de 'rijken' die nieuwe technieken en ontwikkelingen als eerste kopen. Altijd. Als je als overheid de introductie van die nieuwe ontwikkelingen wilt versnellen, dan moet je zorgen dat degenen die het in de beginfase eventueel kunnen betalen over de streep getrokken worden. Daardoor kan schaalvergroting in de productie ontstaan, wat voor prijsverlagingen zorgt.

Warmtepompen werken alleen in al heel goed geïsoleerde woningen, die ook zonder warmtepomp dus al energiezuinig zouden zijn.

Onzin, warmtepompen werken in elke woning. Bij een pand wat veel energie nodig heeft om warm te blijven moet je alleen wel zorgen dat je warmtebron en afgiftesysteem krachtig genoeg zijn om in de warmte behoefte te voorzien. Bij het bedrijfspand van mijn werkgever staan warmtepompen met een totale capaciteit 96kW. Dat systeem is net zo sterk als 3 tot 4 gasgestookte cv-ketels. Het is dan ook een groot pand waar dus ook veel warmte nodig is.

Het rendement van muurisolatie, dakisolatie, vloerisolatie, HR ++ rekenen ze dan als rendement van de warmtepomp en niemand heeft het over het hoge gebruik van elektriciteit van die warmtepompen.

Nee, het rendement van een warmtepomp wordt in sCOP en COP uitgedrukt.
Voor het berekenen van de totale energiebesparing na verbouwing worden uiteraard wel isolerende maatregelen meegenomen in de berekening.

Een warmtepomp "vreet" volgens u stroom. Een gasketel "vreet" voor dezelfde hoeveelheid warmte echter ongeveer vier keer zoveel energie! De enige reden dat veel Nederlanders denken dat een warmtepomp stroom "vreet", is omdat we gas hier in m3 afrekenen, en niet zoals in België in kWh. Eén m3 gas is namelijk bijna 10kWh energie.

Subsidies gingen en gaan met name naar mensen die het al goed hebben.

Er gaan veel meer subsidies naar minder bedeelden. Uitkeringen, toeslagen etc...

Warmtepompen zijn onzinnig als er nog zoveel huizen zijn met enkel glas en soms zelfs gedeeltelijk enkele muurs huizen.
Eerst alle muren en ramen dubbel, dan isolatie van alle huizen.
Hiermee zou je met name alle huurders helpen en het zou helpen tegen armoede en tegen klimaatverandering.
Ik zou de huren van onvoldoende geïsoleerde huizen nu sterk verlagen om woningbezitters tot isoleren te dwingen.
Met alle huizen op het niveau van dubbele muren en dubbel glas zou je pas moeten denken aan isoleren van muren, dak en vloer en dan pas aan zonnepanelen op alle daken. Als alle ervoor geschikte daken zonnepanelen zouden hebben zou aan de helft van de Nederlandse elektriciteitsbehoefte worden voldaan zo is onderzocht.
Daarna zijn er veel meer huizen geschikt voor warmtepompen en dan zou je die pas moeten aanmoedigen... zonder subsidie, want die mensen kunnen dat prima zelf betalen en dat geld kun je goed gebruiken voor verdere armoede bestrijding.
Het 'zolang de buurman het nog slecht doet, hoef ik het maar niet beter te doen'-argument. Is altijd flauwekul. Die warmtepomp heeft gewoon nut.
En ja, die buurman moet een schop onder zijn reet krijgen om óók zijn huis te verduurzamen.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ivo.w schreef:
16 aug 2022 07:46
Nee, het rendement van een warmtepomp wordt in sCOP en COP uitgedrukt.
Voor het berekenen van de totale energiebesparing na verbouwing worden uiteraard wel isolerende maatregelen meegenomen in de berekening.

Een warmtepomp "vreet" volgens u stroom. Een gasketel "vreet" voor dezelfde hoeveelheid warmte echter ongeveer vier keer zoveel energie! De enige reden dat veel Nederlanders denken dat een warmtepomp stroom "vreet", is omdat we gas hier in m3 afrekenen, en niet zoals in België in kWh. Eén m3 gas is namelijk bijna 10kWh energie.
Een m3 gas kost me 1,33. 10 KWH aan stroom kost me 3,36. Meer dan het dubbele dus.

Hommer
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Hommer »

Nijogeth schreef:
16 aug 2022 11:45
Ivo.w schreef:
16 aug 2022 07:46
Nee, het rendement van een warmtepomp wordt in sCOP en COP uitgedrukt.
Voor het berekenen van de totale energiebesparing na verbouwing worden uiteraard wel isolerende maatregelen meegenomen in de berekening.

Een warmtepomp "vreet" volgens u stroom. Een gasketel "vreet" voor dezelfde hoeveelheid warmte echter ongeveer vier keer zoveel energie! De enige reden dat veel Nederlanders denken dat een warmtepomp stroom "vreet", is omdat we gas hier in m3 afrekenen, en niet zoals in België in kWh. Eén m3 gas is namelijk bijna 10kWh energie.
Een m3 gas kost me 1,33. 10 KWH aan stroom kost me 3,36. Meer dan het dubbele dus.
Maar een warmtepomp of airco met een COP van 4 (zeer gangbaar) zou 2,5 kWh nodig hebben om dezelfde hitte te creëeren. Met uw tarieven zou dat €0,84 kosten. Toch algauw een derde minder.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dinsdag 16 Augustus
Prijzen 💡
00:00 € 0,440 12:00 € 0,355
01:00 € 0,422 13:00 € 0,363
02:00 € 0,372 14:00 € 0,401
03:00 € 0,388 15:00 € 0,415
04:00 € 0,364 16:00 € 0,432
05:00 € 0,382 17:00 € 0,495
06:00 € 0,440 18:00 € 0,521
07:00 € 0,480 19:00 € 0,600
08:00 € 0,452 20:00 € 0,662
09:00 € 0,442 21:00 € 0,648
10:00 € 0,395 22:00 € 0,560
11:00 € 0,379 23:00 € 0,506

Prijzen 🔥
tot 06:00 € 1,980

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nijogeth schreef:
16 aug 2022 11:45

Een m3 gas kost me 1,33. 10 KWH aan stroom kost me 3,36. Meer dan het dubbele dus.
Dat klopt. Je vergeet alleen om ook naar het rendement te kijken.

Een gasketel haalt een rendement van 90% uit het gas en verbruikt daarnaast ook nog een beetje elektriciteit. Een kWh warmte kost je met een gasketel en jouw energiecontract ongeveer 15ct.

Met een warmtepomp is een sCOP van 4 heel goed haalbaar. Je hebt dus maar 1kWh elektriciteit nodig voor 4 kWh warmte.
1kWh warmte gemaakt met een warmtepomp kost met jouw energiecontract 8,4ct.

Met een warmtepomp zouden bij dezelfde warmtevraag je verwarmeningskosten ongeveer 40% lager kunnen zijn.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door rens99 »

angel1978 schreef:
15 aug 2022 15:47
kuklos schreef:
15 aug 2022 15:43
sjohie schreef:
15 aug 2022 15:25


Dus als het huis van mijn buren niet goed goed geïsoleerd is, is het automatisch onzinnig als ik een warmtepomp laat installeren? Wonderlijke redenatie.
Het spijt me voor je, maar hier heeft rens99 toch wel enigszins een punt. Een goed geïsoleerd huis nog verder isoleren en verbeteren helpt voor het klimaat niet zo heel erg veel als het verbeteren van een slecht geïsoleerd huis. Dat wil niet zeggen dat je het niet moet doen.

Maar dat is nu juist wel wat ie zegt. Eerst alle huizen isoleren en dan pas voor iedereen een warmtepomp.. en dat is dus onzinnig en zelfs onverstandig.
Het is onzinnig dat de overheid warmtepompen subsidieert in plaats van dubbele muren met spouw en dubbel glas.
Mensen die geld genoeg hebben om hun huis geschikt te maken voor een warmtepomp hebben ook wel genoeg geld voor een warmtepomp.
Voor het geld voor die warmtepompen kun je heel wat ramen vervangen door dubbel glas of van een enkele muur een dubbele muur maken.
Dat haalt meer aan voor het klimaat en het helpt tegen armoede.
Dat zou zelfs kunnen betekenen dat de overheid geld bespaard aan toeslagen en uitkeringen voor die mensen.... en dat kunnen ze weer besteden aan nog meer dubbel glas en dubbele muren.
Ook de miljarden aan windmolens en zonneparken hadden naar die huizen gekund, dan was er nu minder armoede, waren er minder toeslagen nodig en waren heel veel mensen een stuk gelukkiger.
Alle huizen helemaal dubbel muurs en met dubbel glas.
Dan alle geschikte huizen van zonnepanelen voorzien en daarna pas subsidie voor zonneparken en windmolens.
Of er uberhaupt subsidie had moeten komen voor warmtepompen, dan pas na alle vorige maatregelen.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door juliomariner »

Onzinnig onrealistisch verhaal.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door rens99 »

Mensen in een huurhuis met enkel glas betalen nu via de belastingen mee aan warmtepompen voor mensen die die anders ook wel hadden kunnen betalen. Of mensen een warmtepomp willen is hun zaak, maar dan niet een bijstandsmoeder via belastingen laten meebetalen.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik betaal nu ook mee aan de long- of hartoperatie van de verstokte roker. Dat is eigenlijk ook niet eerlijk maar zo zit het systeem nu eenmaal in elkaar.
Ik betaal ook mee aan onzinnige kunstprojecten en andere linkse hobby's, ook dat is niet eerlijk want daar maak ik geen gebruik en zo kunnen we wel honderden voorbeelden opnoemen.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door rens99 »

https://warmtepompenadvies.nl/verbruik-warmtepomp/
Ja, een warmtepomp heeft veel stroom nodig.
In het voorbeeld op bovenstaande website gebruikt een gezin 5000 kWh per jaar keer 0,25 cent = € 1250
Ook elektrisch rijden kost stroom en het stroomnetwerk kan het nu al bijna niet meer aan.
Om er nog een schepje bovenop te doen worden er datacentra gebouwd... niet alleen voor Nederland, maar voor veel meer landen.
Voor de gewone burger blijft er zo maar weinig stroom over en soms staat hun productie van zonnestroom stil omdat er steeds meer storingen zijn.
Al was het alleen maar om de capaciteit van het stroomnetwerk is het niet te begrijpen dat de overheid subsidie geeft aan warmtepompen in plaats van aan huizen met enkele muren en enkel glas.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door angel1978 »

Al was het alleen maar om de capaciteit van het stroomnetwerk is het niet te begrijpen dat de overheid subsidie geeft aan warmtepompen in plaats van aan huizen met enkele muren en enkel glas.
Ook dit is wederom onzin!
De overheid geeft aan beiden subsidie, zowel voor warmtepompen als voor isolatie ( muren, daken en glas ). Het gaat hard, maar het potje is nog niet eens leeg, dus blijkbaar is er ook geen behoefte aan nog meer subsidie.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door juliomariner »

uw conclusie is dus: stoppen met alle verduurzaming want .....?

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door rens99 »

angel1978 schreef:
16 aug 2022 13:29
Al was het alleen maar om de capaciteit van het stroomnetwerk is het niet te begrijpen dat de overheid subsidie geeft aan warmtepompen in plaats van aan huizen met enkele muren en enkel glas.
Ook dit is wederom onzin!
De overheid geeft aan beiden subsidie, zowel voor warmtepompen als voor isolatie ( muren, daken en glas ). Het gaat hard, maar het potje is nog niet eens leeg, dus blijkbaar is er ook geen behoefte aan nog meer subsidie.
Per provincie en per gemeente zijn er kleine potjes en om in aanmerking te komen zijn er allerlei vereisten.
Vereisten zoals bijvoorbeeld dat je meer dan één maatregel moet nemen of dat je energielabel minstens twee moet stijgen, enz, enz.
Ook vereisten aan het minimum vierkante meters glas en de kwaliteit van dat glas, enz, enz.
Soms moet je mede deel gaan nemen aan blokverwarming of zonnecollectoren nemen, dus geen zonnepanelen, maar zonnecollectoren.
Ja, allemaal stappen die je ook moet nemen om uiteindelijk bij een warmtepomp uit te komen.
Ik woon naast zo'n huis dat helemaal geoptimaliseerd moest worden om een warmtepomp rendabel te maken.
Je moet dus behoorlijk slap in de was zitten om er gebruik van te kunnen maken... alleen voor de rijken.
Het gaat helemaal niet hard en al helemaal niet bij de huizen die het echt nodig hebben en dus ook niet voor huurders en verhuurders.
Volslagen onzinnige subsidies. Huizen voorzien van dubbel glas en dubbele muren, niet met subsidies maar op kosten van de overheid.
Als het al hard gaat, dan zou dat zijn bij de rijken en dat is dus mijn punt.
Huizen met dubbele muren en dubbel glas, het is idioot dat we nog niet eens op dat niveau zitten en subsidie geven aan warmtepompen.
Dat zou daarna veel schelen in toeslagen, bijstand, en armoedebestrijding en dan krijgen de energieleveranciers en de verhuurders misschien ook hun geld komend jaar.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door angel1978 »

Per provincie en per gemeente zijn er kleine potjes en om in aanmerking te komen zijn er allerlei vereisten.
wederom onzin, dit is gewoon een ISDE subsidie: https://www.rvo.nl/subsidies-financieri ... aatregelen
Vereisten zoals bijvoorbeeld dat je meer dan één maatregel moet nemen
Alleen spouwmuurisolatie en dan je enkel glas laten zitten zou ook weggegooid geld zijn
en de kwaliteit van dat glas, enz, enz
Jij klaagt over de zin en onzin van subsidie, maar wilt geen eisen stellen aan de kwaliteit van de maatregel om subsidie te krijgen :roll: :lol:

en dan nog een bak met onzinstatements :roll:
Soms moet je mede deel gaan nemen aan blokverwarming of zonnecollectoren nemen, dus geen zonnepanelen, maar zonnecollectoren.
Ja, allemaal stappen die je ook moet nemen om uiteindelijk bij een warmtepomp uit te komen.
Ik woon naast zo'n huis dat helemaal geoptimaliseerd moest worden om een warmtepomp rendabel te maken.
Je moet dus behoorlijk slap in de was zitten om er gebruik van te kunnen maken... alleen voor de rijken.
Het gaat helemaal niet hard en al helemaal niet bij de huizen die het echt nodig hebben en dus ook niet voor huurders en verhuurders.
Volslagen onzinnige subsidies. Huizen voorzien van dubbel glas en dubbele muren, niet met subsidies maar op kosten van de overheid.
Als het al hard gaat, dan zou dat zijn bij de rijken en dat is dus mijn punt.
Huizen met dubbele muren en dubbel glas, het is idioot dat we nog niet eens op dat niveau zitten en subsidie geven aan warmtepompen.
Dat zou daarna veel schelen in toeslagen, bijstand, en armoedebestrijding en dan krijgen de energieleveranciers en de verhuurders misschien ook hun geld komend jaar.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door 16again »

rens99 schreef:
16 aug 2022 13:06
Mensen in een huurhuis met enkel glas betalen nu via de belastingen mee aan warmtepompen voor mensen die die anders ook wel hadden kunnen betalen. Of mensen een warmtepomp willen is hun zaak, maar dan niet een bijstandsmoeder via belastingen laten meebetalen.
Je snapt dat al het geld dat die bijstandsmoeder krijgt, opgebracht is door werkenden?

Gesloten