verduurzamen woning is niet eerlijk .

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door juliomariner »

Sorry, ik meende dat Rens99 de TS was. Hij heeft dus blijkbaar dit topic "overgenomen"
Het klopt natuurlijk dat veel mensen door de hoge energieprijzen etc. niet rond kunnen komen, dat is natuurlijk heel vervelend maar om dan de subsidies en de rijken hier de schuld van te geven gaat mij een brug tever.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door kuklos »

Hai schreef:
16 aug 2022 16:47
Hai,
Ik ben dit topic gestart en ik bedoel eigenlijk dat de mensen met zonnepanelen minder of geen stroom rekening heeft , terwijl oa veel huurders nu in deze tijd de hoofdprijs betalen . velen kunnen niet meer rondkomen .
In mijn huidige huis kan ik ook geen zonnepanelen plaatsen, koop. Dit geldt ook voor veel koopflats.
Hai schreef:
16 aug 2022 16:47
Ik dacht zelfs dat je over een elektrische auto ook geen wegenbelasting betaald .
Klopt. Wat mij betreft ook een enorme fout van de overheid.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door kuklos »

Onkruid71 schreef:
16 aug 2022 16:50
angel1978 schreef:
16 aug 2022 16:32
kuklos schreef:
16 aug 2022 16:25
@rens99, niemand hier is het met je eens. En dan is jouw conclusie dat wij het niet begrijpen?
Daar komt iemand uit het Corona / PME topic ook continu mee weg. Ik zie nogal wat overlap.
Is dat nou weer nodig? En als een groep het niet begrijpt wil niet zeggen dat het dan niet gezegd mag worden. Wat ik zelf niet begrijp of geen verstand van heb reageer ik gewoon niet op. Zo kan het ook. Het is hier niet dat iedereen dezelfde gedachte moet hebben.
Angel1978 schrijft niet dat het niet gezegd mag worden. Hij geeft aan dat in 2 topics er één persoon is die een volledig afwijkende mening heeft en dat juist die persoon stelt dat anderen het niet snappen.

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Hai schreef:
16 aug 2022 16:47
Hai,
Ik ben dit topic gestart en ik bedoel eigenlijk dat de mensen met zonnepanelen minder of geen stroom rekening heeft , terwijl oa veel huurders nu in deze tijd de hoofdprijs betalen . velen kunnen niet meer rondkomen .
Een voorbeeld ,
Een vriend van mij woont in een gasloos nieuwbouwhuis , goed geisoleerd met warmtepomp .
Op zijn dak liggen 40 zonnepanelen . Op de oprit een elektische auto met eigen laadpaal .
Hij verdient aan de terug geleverde stroom en rijdt nagenoeg gratis . Ik dacht zelfs dat je over een elektrische auto ook geen wegenbelasting betaald .
Dit alles met veel subsidies .
De mensen die geen panelen of een elektrische auto hebben betalen zich blauw aan de pomp en schrikken zich rot als zij de stroom rekening zien .
En nee , ik ben niet jaloers .
En ja , er is nog veel meer oneerlijkheid op deze wereld .
Met geld maak je geld. Dat is altijd al zo geweest.
Is het oneerlijk? Wel als de mensen met geld anderen met minder geld uitbuiten.

Deze energiecrisis treft iedereen. Maar de een met geld kan het makkelijker dragen dan de ander die minder geld heeft.
Mocht er straks geen gas zijn dan heeft iedereen het koud als je voor de verwarming afhankelijk bent van het gas. Maakt het saldo van je bankrekening niet zoveel meer uit.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

kuklos schreef:
16 aug 2022 17:14
Onkruid71 schreef:
16 aug 2022 16:50
angel1978 schreef:
16 aug 2022 16:32


Daar komt iemand uit het Corona / PME topic ook continu mee weg. Ik zie nogal wat overlap.
Is dat nou weer nodig? En als een groep het niet begrijpt wil niet zeggen dat het dan niet gezegd mag worden. Wat ik zelf niet begrijp of geen verstand van heb reageer ik gewoon niet op. Zo kan het ook. Het is hier niet dat iedereen dezelfde gedachte moet hebben.
Angel1978 schrijft niet dat het niet gezegd mag worden. Hij geeft aan dat in 2 topics er één persoon is die een volledig afwijkende mening heeft en dat juist die persoon stelt dat anderen het niet snappen.
Dat kan toch some dat andere het niet snappen. Dat heb ik wel gemerkt. En dat merk ik in het dagelijkse leven. Maar dat is ook niet erg, niet iedereen kan alles weten. 😁

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onkruid71 schreef:
16 aug 2022 17:23
Maar dat is ook niet erg, niet iedereen kan alles weten. 😁
Dat blijkt overduidelijk op dit forum :wink:

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Moneyman schreef:
16 aug 2022 17:32
Onkruid71 schreef:
16 aug 2022 17:23
Maar dat is ook niet erg, niet iedereen kan alles weten. 😁
Dat blijkt overduidelijk op dit forum :wink:
Niet in alle gevallen.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Ivo.w »

rens99 schreef:
16 aug 2022 15:28

Ja, leningen om hen nog verder in de schulden te helpen terwijl ze niet eens geld hebben om de kachel aan te doen.
Deze maatregelen laten zien dat de VVD helemaal geen idee heeft hoe het is om geen geld te hebben... geef ze nog meer schulden.
Wat een lariekoek. De subsidies die ik volgend jaar krijg omdat ik voldoende geld heb om twee grote isolatieplannen tegelijk te doen, zijn geen leningen, maar cadeautjes. Mijn huis stijgt in energielabel en ook dat maakt mij dan weer rijker... geen leningen.
Leningen aan gaan voor investeringen die geld besparen danwel geld opleveren is helemaal niet dom. Sterker nog: dat is heel normaal en dagelijkse kost. Mensen die een huis kopen doen dat bijvoorbeeld. Omdat huren op lange termijn veel duurder is dan een hypotheek aflossen. En bedrijven doen het ook. Ze kopen bijvoorbeeld nieuwe machines met geleend kapitaal, zodat ze nieuwe of meer producten kunnen verkopen.

Zelfs met de energieprijzen uit 2017 was de besparing op de energiekosten hoger dan de maandlasten van mijn energiebespaarlening. Dankzij de lening had mijn huis bij verkoop bovendien energielabel A+. Toen ik het huis in 2015 kocht zat er nog energielabel G op geplakt...

Inmiddels hebben we onze huidige woning ook al van label C naar A gebracht.
Dat wordt begin volgend jaar A+ of A++. Dankzij een bouwdepot in de nieuwe hypotheek.

Dat beetje extra lenen kost een paar tientjes per maand, maar levert een veelvoud aan besparing in energiekosten op.
En in geval van de energiebespaarlening kun je een deel vrijwel direct al weer aflossen nadat je de isolatie- of warmtepomp subsidie hebt ontvangen.

16again
Berichten: 16032
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
16 aug 2022 16:56
Hai schreef:
16 aug 2022 16:47
Ik dacht zelfs dat je over een elektrische auto ook geen wegenbelasting betaald .
Klopt. Wat mij betreft ook een enorme fout van de overheid.
Op dag 1 is dat gewoon verkapte subsidie, om een nieuwe techniek te stimuleren. Begrijpelijk.
Maar zodra de electrische auto zijn plaats op de markt veroverd heeft, zsm wegenbelasting invoeren, wat mij betreft

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Ivo.w »

16again schreef:
16 aug 2022 18:19
kuklos schreef:
16 aug 2022 16:56
Hai schreef:
16 aug 2022 16:47
Ik dacht zelfs dat je over een elektrische auto ook geen wegenbelasting betaald .
Klopt. Wat mij betreft ook een enorme fout van de overheid.
Op dag 1 is dat gewoon verkapte subsidie, om een nieuwe techniek te stimuleren. Begrijpelijk.
Maar zodra de electrische auto zijn plaats op de markt veroverd heeft, zsm wegenbelasting invoeren, wat mij betreft
Dat gaat ook gebeuren. Vanaf 2025. De vrijstelling van MRB is altijd al een tijdelijke maatregel geweest

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door juliomariner »

Inderdaad, zo'n electrische auto rijd op dezelfde banden als mijn Franse diesel.
Wegenbelasting is in principe toch bedoeld om de wegen te onderhouden (kuch kuch)
De weg slijt van beide auto's even hard dus zou een gelijke belasting dus ook eerlijk zijn.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Ivo.w »

juliomariner schreef:
16 aug 2022 18:48
Inderdaad, zo'n electrische auto rijd op dezelfde banden als mijn Franse diesel.
Wegenbelasting is in principe toch bedoeld om de wegen te onderhouden (kuch kuch)
De weg slijt van beide auto's even hard dus zou een gelijke belasting dus ook eerlijk zijn.
Formeel gezien bestaat wegenbelasting niet. Het is motorrijtuigenbelasting. Je betaalt belasting omdat je een motorrijtuig bezit en niet voor de kosten van aanleg en onderhoud van wegen.

De opbrengst van wat we in de volksmond wegenbelasting noemen gaat dan ook naar de algemene middelen, en komt niet in een potje wat uitsluitend voor wegen (of andere infrastructuur) bedoeld is.
De vrijstelling voor elektrische voertuigen heeft dus ook geen directe invloed op het budget voor onderhoud aan wegen, maar is een subsidie uit de algemene middelen.

Maar we dwalen nu wel af....

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Hophophop »

Dit topic is echt goud. idd veel parallellen tussen Onkruid71 en Rens99. Zal wellicht aan het getal in de naam liggen.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Hophophop schreef:
16 aug 2022 19:01
Dit topic is echt goud. idd veel parallellen tussen Onkruid71 en Rens99. Zal wellicht aan het getal in de naam liggen.
Ik hoop het niet :o

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ivo.w schreef:
16 aug 2022 19:00
juliomariner schreef:
16 aug 2022 18:48
Inderdaad, zo'n electrische auto rijd op dezelfde banden als mijn Franse diesel.
Wegenbelasting is in principe toch bedoeld om de wegen te onderhouden (kuch kuch)
De weg slijt van beide auto's even hard dus zou een gelijke belasting dus ook eerlijk zijn.
Formeel gezien bestaat wegenbelasting niet. Het is motorrijtuigenbelasting. Je betaalt belasting omdat je een motorrijtuig bezit en niet voor de kosten van aanleg en onderhoud van wegen.

De opbrengst van wat we in de volksmond wegenbelasting noemen gaat dan ook naar de algemene middelen, en komt niet in een potje wat uitsluitend voor wegen (of andere infrastructuur) bedoeld is.
De vrijstelling voor elektrische voertuigen heeft dus ook geen directe invloed op het budget voor onderhoud aan wegen, maar is een subsidie uit de algemene middelen.

Maar we dwalen nu wel af....
Vandaar ook de kuch

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Hophophop »

Techneut71 schreef:
16 aug 2022 19:04
Hophophop schreef:
16 aug 2022 19:01
Dit topic is echt goud. idd veel parallellen tussen Onkruid71 en Rens99. Zal wellicht aan het getal in de naam liggen.
Ik hoop het niet :o
Oei, daar gaat die theorie inderdaad.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Nijogeth »

juliomariner schreef:
16 aug 2022 18:48
Inderdaad, zo'n electrische auto rijd op dezelfde banden als mijn Franse diesel.
Wegenbelasting is in principe toch bedoeld om de wegen te onderhouden (kuch kuch)
De weg slijt van beide auto's even hard dus zou een gelijke belasting dus ook eerlijk zijn.
Het electrische model van zo'n Franse diesel is echter wel een heel stuk zwaarder (verschil tussen een gewone auto en de elektrische variant ervan is zo'n 400 kilogram) en zorgt dusdoende voor meer slijtage aan de weg.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dus nog meer reden om zo'n electrische geval te belasten.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Hophophop schreef:
16 aug 2022 19:01
Dit topic is echt goud. idd veel parallellen tussen Onkruid71 en Rens99. Zal wellicht aan het getal in de naam liggen.
Alleen daar gaat het om noodzaak, hier niet echt, maar vooruit.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Hophophop »

Je snapt mijn punt niet geloof ik, maar dat is conform verwachting.

Gesloten