verduurzamen woning is niet eerlijk .

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Hophophop schreef:
16 aug 2022 20:34
Je snapt mijn punt niet geloof ik, maar dat is conform verwachting.
Zou best eens wederzijds kunnen zijn. Maar goed genoeg erover.
Mensen kunnen op topics reageren, of niet, als je het een onzin topic vind, dan hoef je niet te reageren. Admins bepalen wat wel kan of niet kan.
Zo gaat dat op elk forum.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door rens99 »

angel1978 schreef:
16 aug 2022 16:51
Hai schreef:
16 aug 2022 16:47
Hai,
Ik ben dit topic gestart en ik bedoel eigenlijk dat de mensen met zonnepanelen minder of geen stroom rekening heeft , terwijl oa veel huurders nu in deze tijd de hoofdprijs betalen . velen kunnen niet meer rondkomen .
Een voorbeeld ,
Een vriend van mij woont in een gasloos nieuwbouwhuis , goed geisoleerd met warmtepomp .
Op zijn dak liggen 40 zonnepanelen . Op de oprit een elektische auto met eigen laadpaal .
Hij verdient aan de terug geleverde stroom en rijdt nagenoeg gratis . Ik dacht zelfs dat je over een elektrische auto ook geen wegenbelasting betaald .
Dit alles met veel subsidies .
De mensen die geen panelen of een elektrische auto hebben betalen zich blauw aan de pomp en schrikken zich rot als zij de stroom rekening zien .
En nee , ik ben niet jaloers .
En ja , er is nog veel meer oneerlijkheid op deze wereld .
Maar heeft die vriend van je al die dingen (nieuwbouwhuis, warmtepomp, zonnepanelen, elektrische auto, laadpaal ) gekregen of zelf betaald?
Ik heb al 20 jaar een koophuis, bijna afbetaald en altijd van de belasting af kunnen trekken.
20 jaar geen hypotheekverhoging en huurders elk jaar een huurverhoging, terwijl ze in een slecht huis wonen en daar eigenlijk niets aan kunnen verbeteren. Ik heb medelijden met huurders. CDA en VVD heeft goed voor woningbezitters gezorgd.
Nog even sparen en dan kan ik de twee vereiste isolatiemaatregelen uitvoeren en krijg dan veel belastinggeld.
Ik droom van een elektrische auto met laadpaal en als ik voldoende geld heb mag jij die ook meebetalen.
Jij hebt gelijk met dit topic en ik denk dat het nooit zal verbeteren voor huurders.
Als verhuurders al ooit iets moeten gaan doen aan isoleren, gaat jullie huur weer flink omhoog.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door rens99 »

juliomariner schreef:
16 aug 2022 16:51
Sorry, ik meende dat Rens99 de TS was. Hij heeft dus blijkbaar dit topic "overgenomen"
Het klopt natuurlijk dat veel mensen door de hoge energieprijzen etc. niet rond kunnen komen, dat is natuurlijk heel vervelend maar om dan de subsidies en de rijken hier de schuld van te geven gaat mij een brug tever.
Niemand geeft de rijken de schuld, want ik reken mijzelf tot de rijken en ik ben de eerste die gebruik maakt van alle subsidies voor de rijken.
Als er iemand schuld heeft, dan zijn dat VVD en CDA en die worden niet alleen gekozen door de rijken.
Grote kans dat TS ook VVD stemde en zij zorgen goed voor woningbezitters.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door rens99 »

Ivo.w schreef:
16 aug 2022 18:05
rens99 schreef:
16 aug 2022 15:28

Ja, leningen om hen nog verder in de schulden te helpen terwijl ze niet eens geld hebben om de kachel aan te doen.
Deze maatregelen laten zien dat de VVD helemaal geen idee heeft hoe het is om geen geld te hebben... geef ze nog meer schulden.
Wat een lariekoek. De subsidies die ik volgend jaar krijg omdat ik voldoende geld heb om twee grote isolatieplannen tegelijk te doen, zijn geen leningen, maar cadeautjes. Mijn huis stijgt in energielabel en ook dat maakt mij dan weer rijker... geen leningen.
Leningen aan gaan voor investeringen die geld besparen danwel geld opleveren is helemaal niet dom. Sterker nog: dat is heel normaal en dagelijkse kost. Mensen die een huis kopen doen dat bijvoorbeeld. Omdat huren op lange termijn veel duurder is dan een hypotheek aflossen. En bedrijven doen het ook. Ze kopen bijvoorbeeld nieuwe machines met geleend kapitaal, zodat ze nieuwe of meer producten kunnen verkopen.

Zelfs met de energieprijzen uit 2017 was de besparing op de energiekosten hoger dan de maandlasten van mijn energiebespaarlening. Dankzij de lening had mijn huis bij verkoop bovendien energielabel A+. Toen ik het huis in 2015 kocht zat er nog energielabel G op geplakt...

Inmiddels hebben we onze huidige woning ook al van label C naar A gebracht.
Dat wordt begin volgend jaar A+ of A++. Dankzij een bouwdepot in de nieuwe hypotheek.

Dat beetje extra lenen kost een paar tientjes per maand, maar levert een veelvoud aan besparing in energiekosten op.
En in geval van de energiebespaarlening kun je een deel vrijwel direct al weer aflossen nadat je de isolatie- of warmtepomp subsidie hebt ontvangen.
Mensen leningen aanbieden terwijl ze nu al niet kunnen rondkomen is sarcastisch... is die lening soms aflossingsvrij en zonder rente?
Ze zitten in de **** en dan komen ze nog verder in de ****.
Een energiebespaarlening is trouwens niets voor huurders en je moet zelf toch al een behoorlijke cent hebben.
Zo'n lening bevestigd juist wat TS bedoelt... niet voor huurders en niet voor mensen zonder geld.
TS heeft 100% gelijk met dit topic... huurders zijn de pineut en zullen dat altijd blijven.
Nog even sparen en rijkers worden en ik kan nog meer subsidie krijgen, subsidie is voor wie al geld heeft.
Dan is geen verwijt aan de rijken, of aan mijzelf, maar eerder aan de kiezer die rechts stemt en zij zorgen goed voor mijn portemonnee.
Oplossing is zoals eerder gezegd... huren aanpassen aan het energielabel en dan gaan flink wat huizen flink in huur omlaag.
Dat is ook goed voor het klimaat, Nederland moet zich schamen voor zoveel huizen met enkel glas en zelfs soms met enkele muren.
Ik woon in een oude wijk en veel huizen hebben geen dubbele muur met spouw.
Maar wel subsidie geven aan warmtepompen en elektrische auto's.
Ik heb medelijden met TS

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik ken geen huurders in mijn woonplaats die nog enkel glas hebben of een muur zonder spouw. Zeker geen sociale huur. De huurwoningen in mijn wijk zijn allemaal veel eerder van dubbel glas voorzien dan de woningen van de kopers. Koopwoningen ken ik nog wel waar enkel glas in zit.
Huurwoningen uit de 50er tot en met de 70 er jaren zijn allemaal al gerenoveerd. Huisjes uit de jaren daarvoor zijn voornamelijk van particulieren. Daar zit dan soms nog een oude bewoner in die weinig aan het huis heeft gedaan. Als zo´n huis verkocht wordt voor te veel geld, gaat dat huis ook helemaal op de schop. Direct gasloos etc.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door sjohie »

xflorisx schreef:
16 aug 2022 22:28
Ik ken geen huurders in mijn woonplaats die nog enkel glas hebben of een muur zonder spouw. Zeker geen sociale huur. De huurwoningen in mijn wijk zijn allemaal veel eerder van dubbel glas voorzien dan de woningen van de kopers. Koopwoningen ken ik nog wel waar enkel glas in zit.
Huurwoningen uit de 50er tot en met de 70 er jaren zijn allemaal al gerenoveerd. Huisjes uit de jaren daarvoor zijn voornamelijk van particulieren. Daar zit dan soms nog een oude bewoner in die weinig aan het huis heeft gedaan. Als zo´n huis verkocht wordt voor te veel geld, gaat dat huis ook helemaal op de schop. Direct gasloos etc.
Ze zijn er nog wel, zeker in de oudere wijken of binnensteden, maar dan zijn het steeds vaker particuliere huisjesmelkers, zegmaar de personen die een of een paar panden hebben, en er elke cent uit willen melken, en weinig genegen zijn om dit soort investeringen te doen. Woningbouwverenigingen zijn redelijk goed verenigd via brancheverenigingen enzo, en die hebben hier over het algemeen wel plannen voor. Vaak duren die langer dan gewenst, maar dat is een andere discussie.

Hier even verderop zijn een aantal arbeiderswoninkjes verbeterd, maar een stel ervan zijn de laatste jaren verkocht door de verhuurder, en niet al die huiseigenaren hebben mee gedaan. Dat ziet er niet uit, om serieus te isoleren is voor de huurwoningen een compleet nieuwe buitenmuur geplaatst, en die niet aangepakte woningen zijn nu een soort van bakstenen steenpuisten in een verder erg mooi opgeknapte straat.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door moederslink »

rens99 schreef:
16 aug 2022 21:33
(...)
Oplossing is zoals eerder gezegd... huren aanpassen aan het energielabel en dan gaan flink wat huizen flink in huur omlaag.
Dat is ook goed voor het klimaat, Nederland moet zich schamen voor zoveel huizen met enkel glas en zelfs soms met enkele muren.
Met het veranderende klimaat moet er sowieso anders en beter gebouwd gaan worden.
Qua huizen en qua leefomgeving .
Dubbel glas - buitenkant vd huizen wit houden - dikkere muren- en waarom geen rolluiken ?
Als huurder in een oudere woning of appartement ben je de pineut.
Huren zijn idioot hoog , ondanks soms wat huurtoeslag en de verhuurder doet nagenoeg niets.
In de straten veel meer bomen planten en tegeltuinen min of meer verbieden ( :mrgreen: ) .
En eens even een stop zetten op de instroom van immigranten. Er is geen plek meer , geen opvang, geen huis :( . Eerst de vele crises in dit land eens oplossen.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door rens99 »

Wie een beetje televisie kijkt ziet vaak genoeg huurders, waaronder ook studenten die enkel glas hebben.
Verschillende programma's hebben die woningen aandacht gegeven en ook veel van woningcorporaties.
Vreemd dat iemand nu wil doen alsof dergelijke woningen niet bestaan.
Bij sommigen kon je langs de voordeur zo op de straat kijken.
Het is een schande dat ze bestaan en dan ook nog met een hoge huur en regeringen die alleen subsidies geven aan woningbezitters.
Zelf woon ik in een koopwoning met bouwjaar 1952 en in de hele buurt staan oude woningen.
Badkamer en toilet en bijkeuken beneden hebben geen dubbele muur.
Om schimmel te voorkomen heb ik een zware afzuiging en voor de muur van het toilet heb ik een schroten wand geplaatst met glaswol.
Beneden heb ik oud dubbelglas en boven heb ik alles enkel glas.
De kruipruimte is zeer laag en bijna niet bereikbaar, dus zonder isolatie en ook het dak heeft geen isolatie.
Maar als het huis beter was geweest bij aankoop, had ik het niet kunnen kopen.
Ik klaag ook niet, want ik heb geen kinderen en stook alleen in de kamer en ik heb zonnepanelen.
Zonnepanelen zonder subsidie en gewoon met BTW
Ik red mij prima en volgend jaar heb ik geld genoeg om twee subsidies te kunnen aanvragen.
Als het meezit erna een elektrische auto met subsidie en ik betaal dan geen wegenbelasting... voor mensen met geld wordt goed gezorgd.
Met dank aan de VVD die zo massaal steeds weer gekozen wordt.
Subsidies zijn er dus vooral voor mensen die al geld hebben en dus vaak ook voor woningbezitters.
In deze buurt zijn ook veel huizen in dezelfde toestand en die worden verhuurd.
Doen alsof er geen woningen zijn met enkele muren en enkel glas is een beetje dom.

https://www.glas.nl/nieuws/nederlanders ... an%20ramen.

In Nederland zijn er een miljoen woningen met enkel glas.
Pak eerst dat aan en dan pas subsidies voor warmtepompen.
De huur afhankelijk maken van het energielabel en het puntenstelsel dat de VVD afschafte in ere herstellen en zelfs nog strenger maken.
De huren zijn veel en veel te hoog.
Huren flink omlaag, alle huizen dubbel muurs en dubbel glas en huur naar energielabel... dromen want met VVD zal dat alles niet gebeuren.
Niet voor mijzelf, want ik ben woningeigenaar, de schuld die ik nog heb, heb ik alleen voor nog langer belastingvoordeel.
1.000.000 woningen met enkel glas en de overige toestand van die woningen zijn allicht ook niet best.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bij sommigen kon je langs de voordeur zo op de straat kijken.
Bij mij kun je zelfs door de voordeur op straat kijken :o

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Hai schreef:
14 aug 2022 20:48
Hallo ,
Al vele jaren wordt ons gestimuleerd om duurzamer te worden , elektrisch rijden , zonnepanelen , warmtepomp , isolatie enz.
Voor dit alles is ( was ) er subsidie , iets wat wij allen betalen .
Dit is leuk voor de mensen die een huis bezitten , zij betalen dan minder of niks of zij verdienen eraan .
De mensen die huren hebben nu enorm veel pech , terwijl zij wel hebben bijgedragen aan de subsidies .
Is dit nou eerlijk ???
Maar je profiteert ook van de milieu voordelen die dergelijke verbeteringen opleveren. Maar jouw stelling kun je op alles loslaten.

Bijvoorbeeld:

Wij betalen met zijn alle zorgpremiere.
Dit is leuk door de mensen die een ziekte hebben, zij betalen dan minder of niks maar profiteren hier wel van.
De mensen die niet ziek zijn hebben nu enorm veel pech, terwijl zij wel hebben bedragen aan de zorg premie.
Is dat nu eerlijk ???

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door juliomariner »

@Rens, van het wegenbelasting voordeel zult u dan niet lang voordeel hebben aangezien er in 2025 ook wegenbelasting voor electrische auto's betaald moet worden zegt men.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door rens99 »

Verhuurders hebben geen enkele prikkel om hun woningen te isoleren en de VVD is steeds aan de macht en is pro verhuurders.
Afschaffing puntenstelsel voor iets duurdere woningen was ook zo'n maatregel om verhuurders te helpen aan meer geld en wij zitten nu met toren hoge huren.
Waarschijnlijk kiezen alle mensen weer VVD en zal dat niet veranderen.
Maar in de ideale wereld zou het oude puntenstelsel weer ten volle van kracht worden en zelfs iets strenger.
Plus daarbij de koppeling tussen energielabel en huur.
Woningen met energielabel F of G zouden in huur flink moeten zakken... met 80 of 90%
Maar met de VVD aan de macht zal dat niet snel gebeuren en blijft het bij dromen.
Ook een maximum van 1 of 2 woning per persoon zou helpen de huren omlaag te krijgen... dromen mag.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door rens99 »

juliomariner schreef:
17 aug 2022 11:29
@Rens, van het wegenbelasting voordeel zult u dan niet lang voordeel hebben aangezien er in 2025 ook wegenbelasting voor electrische auto's betaald moet worden zegt men.
Het is al een schande als ik er een maand van kan profiteren.
Het is een schande dat anderen zo miljoenen belastinggeld hebben opgestreken, terwijl daarmee ook dubbel glas gekocht had kunnen worden.
Maar als ze mij cadeautjes aanbieden zal ik die niet weigeren en de mensen blijven VVD stemmen, dus ik zit goed.
Ik ben gek op cadeautjes.

https://nos.nl/collectie/13880/artikel/ ... e-gasprijs

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door juliomariner »

Goh we zijn het een keer met elkaar eens, ik vind het ook belachelijk dat er voor een electrische auto geen wegenbelasting betaald hoeft te worden.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik heb natuurlijk nooit gezegd dat er geen woningen zijn met enkel glas en geen spouwmuur. Het zijn er gewoon veel minder dan Rens denkt. Sinds ongeveer 1980 kun je al subsidie krijgen op isolatie. De woningen die ik ken hebben hooguit deels enkel glas. Dat had ik 2014 ook nog. Woningen die in de woonkamer geen dubbel glas hebben ken ik niet. Hooguit zolderramen en sierglas in voordeuren etc. Maar ik woon dan ook aan de goede kant van de IJssel.

Als je een bron aanhaalt, moet je geen bron uit 2014 aanhalen. En zeker niet van een subjectieve bron.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door de auditu »

Hai schreef:
16 aug 2022 16:47
Hai,
Ik ben dit topic gestart en ik bedoel eigenlijk dat de mensen met zonnepanelen minder of geen stroom rekening heeft , terwijl oa veel huurders nu in deze tijd de hoofdprijs betalen . velen kunnen niet meer rondkomen .
Een voorbeeld ,
Een vriend van mij woont in een gasloos nieuwbouwhuis , goed geisoleerd met warmtepomp .
Op zijn dak liggen 40 zonnepanelen . Op de oprit een elektische auto met eigen laadpaal .
Hij verdient aan de terug geleverde stroom en rijdt nagenoeg gratis . Ik dacht zelfs dat je over een elektrische auto ook geen wegenbelasting betaald .
Dit alles met veel subsidies .
De mensen die geen panelen of een elektrische auto hebben betalen zich blauw aan de pomp en schrikken zich rot als zij de stroom rekening zien .
En nee , ik ben niet jaloers .
En ja , er is nog veel meer oneerlijkheid op deze wereld .
Warmtepomp, 40 zonnepanelen, laadpaal... Toch al gauw een investering die tegen de € 20.000 aanzit. En dan is het een misdaad als iemand dan op een gunstig moment een paar euro's terugverdient?

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

rens99 schreef:
17 aug 2022 11:34
Verhuurders hebben geen enkele prikkel om hun woningen te isoleren en de VVD is steeds aan de macht en is pro verhuurders.
Afschaffing puntenstelsel voor iets duurdere woningen was ook zo'n maatregel om verhuurders te helpen aan meer geld en wij zitten nu met toren hoge huren.
Waarschijnlijk kiezen alle mensen weer VVD en zal dat niet veranderen.
Maar in de ideale wereld zou het oude puntenstelsel weer ten volle van kracht worden en zelfs iets strenger.
Plus daarbij de koppeling tussen energielabel en huur.
Woningen met energielabel F of G zouden in huur flink moeten zakken... met 80 of 90%
Maar met de VVD aan de macht zal dat niet snel gebeuren en blijft het bij dromen.
Ook een maximum van 1 of 2 woning per persoon zou helpen de huren omlaag te krijgen... dromen mag.
Goed nieuws: de Jonge is bezig met het puntenstelsel, dat wordt uitgebreid naar alle huurwoningen tot 1000 of 1250 maandhuur.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door rens99 »

https://vastgoedberichten.nl/2015/09/17 ... nieuw-wws/
Hugo de Jonge probeert alleen te herstellen wat Rutte 2 heeft stuk gemaakt in 2015 met een nieuw Woningwaarderingsstelsel.
Zo is er wel meer stuk gegaan in 12 jaar VVD
Denk aan het leenstelsel, gesloten sociale werkplaatsen en verzorgingstehuizen, allemaal foutjes.
Is er iets verbeterd in 12 jaar VVD?

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door rens99 »

Er zijn een miljoen huizen met enkel glas of wat minder... heel veel dus.
Behalve enkel glas mankeert er wel wat meer aan die woningen.
Al die huizen aanpakken is goed voor het klimaat en tegen armoede.
Daarna pas belastinggeld naar luxe verbeteringen als zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto's
In 2022 zouden er geen huizen meer moeten zijn met enkel glas.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: verduurzamen woning is niet eerlijk .

Ongelezen bericht door Hophophop »

Hmm ja je bewijst vooral dat je niet zo goed snapt hoe ons politieke stelsel werkt.

Gesloten