Huren koppelen aan energielabel.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door reggie2 »

Hier worden de huizen zo rond 2028 aangepakt omdat dat moet van de regering. We zien wel , erg goed geisoleerde huizen zijn ook niet zo prettig, krijg je het in de zomer zowat niet koel.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En kan men weer gaan klagen over schimmel omdat er niet geventileerd wordt.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door xflorisx »

Geïsoleerde huizen worden langzamer warm. Isolatie werkt 2 kanten op. De warmte gaat er ook weer moeilijker uit. Goede zonwering wordt steeds belangrijker. Gaan we ook nog in investeren. Airco is ook een oplossing. Kun je dan meteen in de winter gebruiken.
Ventilatie wordt bij renovaties ook aangepast. Moeten de mensen wel op gewezen worden dat ze het goed gebruiken. Wat opvalt dat schimmelproblemen voornamelijk in huurhuizen voorkomt.
Vaak een combinatie van slecht ventileren, lekkages of koudebruggen. Bij goede renovaties wordt dat allemaal opgelost.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door Cro »

reggie2 schreef:
17 aug 2022 19:08
Hier worden de huizen zo rond 2028 aangepakt omdat dat moet van de regering. We zien wel , erg goed geïsoleerde huizen zijn ook niet zo prettig, krijg je het in de zomer zowat niet koel.
Slecht geïsoleerde huizen warmen juist binnen snel op bij warmte en koelen sneller af bij kou.

Een goed geïsoleerd huis warmt juist binnen niet snel op bij warmte en blijft langer koel dan een slecht geïsoleerd huis, maar je moet er wel voor zorgen dat de warmte buiten blijft, als het langere tijd erg warm blijft want als het eenmaal opgewarmd is, dan koelt het wel langzamer weer af. Zonnewering is bijvoorbeeld dus vaak erg belangrijk bij goed geïsoleerde huizen, en laat nu juist die vaak maar matig zijn of zelfs helemaal niet aanwezig. Dus niet bijvoorbeeld luxaflex binnen, want dan is de warmte al binnen, maar goede zonneschermen of andere zonnewering buiten zodat de warmte niet binnen komt.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
17 aug 2022 19:10
En kan men weer gaan klagen over schimmel omdat er niet geventileerd wordt.
Schimmel in slecht geisoleerde huizen wordt juist veroorzaakt door die slechte isolatie.
De kou van buiten slaat ergens door, waardoor binnenmuur fors koud wordt. Wat zelfs met goede ventilatie nauwelijks droog te krijgen is. Condensatie en koude objecten gaan nu eenmaal hand in hand.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ken diverse mensen met goed geïsoleerde huizen, daar is het stukken warmer dan in ons huis. Waar het hier 26 graden binnen is, is het daar 30 graden.
Dus van mij hoeft het niet zozeer.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door Jablan »

xflorisx schreef:
17 aug 2022 17:06
Meestal worden dergelijke wijken in een keer aangepakt. Als het heel ingrijpend is komen er wisselwoningen waar je dat enkele weken in woont. In mijn plaats konden ze voor en achterwanden in één dag vervangen. Daken koste iets meer tijd. De bewoners konden blijven zitten.
In mijn omgeving verschilt de aanpak.

Momenteel worden een aantal portiekflats in 1 keer aangepakt, bewoners zijn eruit.

Bij laagbouw is het eerder: woning komt vrij en blijft leegstaan, totdat de aannemer tijd heeft voor een complete verbetering. Afhankelijk van de staat van verwoesting, gaat het maximaal om sloop en vernieuwing van de volledige binnenkant, alleen buitenmuren en vloeren blijven dan origineel.
Als de woning normaal, netjes is achtergelaten, blijft de verbetering beperkt tot een nieuwe badkamer, toilet, keuken, cv-ketel, binnenisolatie en hr++ glas.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door 16again »

reggie2 schreef:
17 aug 2022 19:36
Ken diverse mensen met goed geïsoleerde huizen, daar is het stukken warmer dan in ons huis. Waar het hier 26 graden binnen is, is het daar 30 graden.
Dus van mij hoeft het niet zozeer.
Die isolatie wekt gewoon 2 kanten op. Het houdt de kou buiten, maar evengoed de warmte. Wel 's ochtends zo vroeg mogelijk de boel langdurig luchten, en overdag de boel dicht houden

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door Cro »

reggie2 schreef:
17 aug 2022 19:36
Ken diverse mensen met goed geïsoleerde huizen, daar is het stukken warmer dan in ons huis. Waar het hier 26 graden binnen is, is het daar 30 graden.
Dus van mij hoeft het niet zozeer.
De vraag is dan, hebben die mensen allemaal goede uitwendige zonnewering, en zo ja, gebruiken ze die ook correct. Als je dat immers niet goed, kan je inderdaad tegen de problemen aanlopen die jij beschrijft als je bijvoorbeeld hele mooie raampartijen hebt op zuid en daar lekker de zon naar binnen laat schijnen in de zomer.

Je moet niet de woning de schuld geven mocht het gedrag van de bewoner niet correct zijn voor het type woning dat hij of zij bewoont.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door reggie2 »

1 iemand heeft geen zonwering nee, bij die anderen heb ik er nooit op gelet. Alsnog vind ik een goed geisoleerde woning niet aantrekkelijk, de bouw er van is ook niet dat ik zeg....... ben er kapot van.
Afwachten maar , als ze het hier gaan doen , kom je er niet onderuit.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door juliomariner »

xflorisx schreef:
17 aug 2022 19:16
Airco is ook een oplossing. Kun je dan meteen in de winter gebruiken.
Dan ben je direct weer een deel van het financiele voordeel van het isolaren kwijt want hogere stroomrekening.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door jonis »

juliomariner schreef:
18 aug 2022 12:28
xflorisx schreef:
17 aug 2022 19:16
Airco is ook een oplossing. Kun je dan meteen in de winter gebruiken.
Dan ben je direct weer een deel van het financiele voordeel van het isolaren kwijt want hogere stroomrekening.
Nee dat is niet zo want je energierekening ( stroom + gas ) wordt gewoon een stuk lager.
Wij hebben bijv airco in woonkamer.
Airco afgelopen winter gebruikt om te verwarmen, de cv werd alleen nog
s avonds een paar uurtjes gebruikt voor het comfort en meeverwarmen stukje bovenverdieping.
Gasverbruik is gehalveerd en stroomverbruik is 1,5% toegenomen tov jaar ervoor toen we de airco nog niet gebruikten voor verwarmen.
Uiteraard zal die airco stroom verbruiken voor verwarmen maar dat is nooit zo duur als gas verstoken.
Met Essent variabel tarief betaalde ik afgelopen verbruiksjaar 550m3 + 2700kwh < 1100,- voor de energierekening van mijn 2 onder 1 kap woning.
En dat wordt dit jaar nog minder met zonnepanelen en nog lager gasverbruik.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
18 aug 2022 12:57
Gasverbruik is gehalveerd en stroomverbruik is 1,5% toegenomen tov jaar ervoor toen we de airco nog niet gebruikten voor verwarmen.
Iets zegt me , dat niet zomaar iedereen diezelfde cijfers gaat halen...

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Niets gaat ooit zomaar.. hoewel ik verwacht dat die komma eruit moet ( 15% toename is logischer ).
Maar met die airco is het heel gericht en snel verwarmen, dus als je dat selectief doet en goed timed en de warmtepomp inzet als die het meest efficient is, dan kun je een eind komen..
Maar blind dat ding aanzetten en dan denken dat het goed komt is nooit een goed idee ( maar dat was met gas ook zo alleen dacht niemand er met de oude prijzen over na ).

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door jonis »

angel1978 schreef:
18 aug 2022 15:16
Niets gaat ooit zomaar.. hoewel ik verwacht dat die komma eruit moet ( 15% toename is logischer ).

Ik schat mijn airco verbruik winter totaal op max 200kwh. Stroom maandverbruik tov maanden geen gebruik airco.
Maar op jaarbasis was ik van 2702 naar 2740kwh gegaan= toename 1,5%
Ergens hebben we nog goed bezuinigd, dat is niet goed zichtbaar.
Het is ook minder dan de 2900kwh van 2020 .... toen heb ik airco in winter ook niet gebruikt.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
18 aug 2022 14:13
jonis schreef:
18 aug 2022 12:57
Gasverbruik is gehalveerd en stroomverbruik is 1,5% toegenomen tov jaar ervoor toen we de airco nog niet gebruikten voor verwarmen.
Iets zegt me , dat niet zomaar iedereen diezelfde cijfers gaat halen...
Je mag me rustig verbeteren......

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door angel1978 »

jonis schreef:
18 aug 2022 18:52
angel1978 schreef:
18 aug 2022 15:16
Niets gaat ooit zomaar.. hoewel ik verwacht dat die komma eruit moet ( 15% toename is logischer ).

Ik schat mijn airco verbruik winter totaal op max 200kwh. Stroom maandverbruik tov maanden geen gebruik airco.
Maar op jaarbasis was ik van 2702 naar 2740kwh gegaan= toename 1,5%
Ergens hebben we nog goed bezuinigd, dat is niet goed zichtbaar.
Het is ook minder dan de 2900kwh van 2020 .... toen heb ik airco in winter ook niet gebruikt.

Een beetje airco trekt in de winter bij verwarmen minimaal 1 kwh en makkelijk 2 kwh * bij <5 graden.
Van die 200 kwh kun je max 200 maar realistischer 100 uur gedraaid hebben. Uitgaande van 4 uurtjes per dag ( voor verwarmen echt niet veel ) kom je dan op 25 dagen verwarming.. daar kom je een winter niet mee door!

Je inschatting is niet heel realistisch.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door jonis »

angel1978 schreef:
18 aug 2022 18:58
jonis schreef:
18 aug 2022 18:52
angel1978 schreef:
18 aug 2022 15:16
Niets gaat ooit zomaar.. hoewel ik verwacht dat die komma eruit moet ( 15% toename is logischer ).

Ik schat mijn airco verbruik winter totaal op max 200kwh. Stroom maandverbruik tov maanden geen gebruik airco.
Maar op jaarbasis was ik van 2702 naar 2740kwh gegaan= toename 1,5%
Ergens hebben we nog goed bezuinigd, dat is niet goed zichtbaar.
Het is ook minder dan de 2900kwh van 2020 .... toen heb ik airco in winter ook niet gebruikt.

Een beetje airco trekt in de winter bij verwarmen minimaal 1 kwh en makkelijk 2 kwh * bij <5 graden.
Van die 200 kwh kun je max 200 maar realistischer 100 uur gedraaid hebben. Uitgaande van 4 uurtjes per dag ( voor verwarmen echt niet veel ) kom je dan op 25 dagen verwarming.. daar kom je een winter niet mee door!

Je inschatting is niet heel realistisch.
Je hebt geljjk; 1 maandje verrekend.
Max 250kwh
In de 5 maanden november- maart dat airco verwarmen aanstond ben ik niet boven de 250kwh verbruik geweest.
In de maanden daarna dat ik hem niet heb gebruikt, kom ik niet onder de 200kwh
Leuker kan ik het gewoon niet maken.
Dat mijn verbruik hoger zal liggen als komende winter weer eens een winter wordt; geloof ik best.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je kan een zo mooi mogelijk verhaaltje maken als je wil, maar het moet voor mensen die dit lezen en ook van plan zijn wel realistisch blijven en dat is 50 Kwh per maand in de winter extra voor de airco als hoofdverwarming gewoon niet. Heb hier dezelfde keuze gemaakt en trek alleen in de maand januari al 500 Kwh extra weg om het huis te verwarmen met de airco.
Heb in totaal vanaf de kerst tot einde winter ruim 1000 Kwh meer verbruikt dan in het jaar daarvoor (zonder airco, op gas dus). Dat heeft me afgelopen winter wel 800 M3 gas bespaart.

Aangezien die 1000 Kwh nog over waren van de zonnepanelen en dus gesaldeerd mogen worden is de rekensom heel eenvoudig te maken en is daarmee flink bespaard en was het dus zeker de moeite waard.
800 x €0,60 = €480


Maar hopelijk denkt er nu niet iemand dat ie door even een airco te installeren de gasrekening kan halveren met 'maar' 50 Kwh per maand extra aan stroomverbruik, want dat is echt niet realistisch voor een gemiddelde woning.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huren koppelen aan energielabel.

Ongelezen bericht door Erthanax »

jonis schreef:
18 aug 2022 20:17
(...) In de 5 maanden november- maart dat airco verwarmen aanstond ben ik niet boven de 250kwh verbruik geweest.
In de maanden daarna dat ik hem niet heb gebruikt, kom ik niet onder de 200kwh (...)
Als ik het goed begrijp "verstookt" u dus 50kWh per maand als u de airo als verwarming gebruikt. Bij een COP van 4 komt die 50 kWh elektrisch overeen met 200 kWh warmte. 1 m³ gas levert pakweg 10 kWh, dus met de airco vervangt u dan 20 m³ gas per maand, als ik me niet vergis.

U schrijft dat uw gasverbruik gehalveerd is. Verstookte u dan voorheen maar 40 m³ gas per maand om uw huis te verwarmen? Dat is wel heel, heel erg weinig.

Begrijp ik uw uitleg verkeerd? Of maak ik een rekenfout?
Of is uw huis extreem goed geïsoleerd?

Plaats reactie