Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Borg Queen
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 sep 2017 14:52

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door Borg Queen »

Ik heb nu 4 jaar op rij problemen gehad met mijn kiezen. Steeds na een controle, gaatje laten vullen, kreeg weer last, wortelkanaalbehandeling, weer last, kies er uit. Dat 2 keer gehad met een half jaar er tussen. En toch de kiezen kwijt. 2 jaar geleden weer eentje. Gelijk gezegd, trekken en toevallig gisteren, een half jaar na een vulling, weer eentje gelijk laten trekken. Ook ik heb al jaren geen tandarts verzekering meer. Per jaar is gebleken dat dit duurder is dan zelf betalen als je tenminste niet aan wortelkanaalbehandelingen ( waar ze geen garantie voor geven dat het dan goed gaat) en kronen begint. Zelfs met verzekering moet je nog flink mee betalen. Maar ik ben inmiddels 67 jaar, voor 4 jaar geleden nooit last gehad. Heel verhaal, maar men kan nooit garantie geven op reparaties van tanden en kiezen. Het ligt niet aan de tandarts en/ of vullingen.Het ligt ook aan de sterkte van je gebit en de mondhygiëne. Een infectie ligt altijd op de loer na geprusts aan het gebit. Dus alles moet je zelf betalen helaas.

e.w.m.lagerweij
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mei 2009 12:23

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door e.w.m.lagerweij »

Bij een tandarts of andere medische behandelaar maak je een behandelingsovereenkomst maar er wordt dan niet gewerkt met garanties. Om te zeggen die tandarts heeft een fout gemaakt is op zijn minst voorbarig. Dat je eerder geen klachten had zegt niets, er moet geboord worden in die kiezen en het aangetaste weefsel verwijderd en als de reactie daarop slecht is, jammer dan maar dan kun je een tandarts niet voor aansprakelijk stellen. Je zou dan moeten bewijzen dat die tandarts aantoonbaar en verwijtbaar gehandeld heeft.

Joseevanbeek
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2013 22:32

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door Joseevanbeek »

Een te hoge vulling kan irritatie geven aan de zenuw.
Hoe groot was de vulling. Een-twee of drievlaksvulling, staat op de rekening.
Heeft de tandarts een zo’n blauw papiertje tussen je gebit gedaan waardoor en je laten bijten zodat hij kan zien of de vulling te hoog is?
Heeft hij een onderlaag gebruikt, staat ook op de rekening, waardoor je bij een grote vulling een beschermingslaag krijgt tussen vulling en zenuw?
Ik zou je vraag voorleggen bij de KVVT, met de foto’s erbij. Die zou je bij de praktijk kunnen opvragen.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

KVVT ?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
25 aug 2022 16:19
KVVT ?
Ken je dat niet? :wink:

Ik gok dat de KNMT bedoeld is.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
25 aug 2022 16:38
Lowieze schreef:
25 aug 2022 16:19
KVVT ?
Ken je dat niet? :wink:

Ik gok dat de KNMT bedoeld is.
Haha, zou dat het zijn?

Naar de KNMT stappen is wat te overhaast lijkt mij, eerst maar eens horen wat de tandarts zelf zegt.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door BL2 »

Maar gelukkig zijn zenuwen in kiezen ook vergevingsgezind na een behandeling met een boor vlak boven de zenuw. Vaak trekt de zenuw zich wat terug en wordt minder gevoelig.
Een zenuw welke gaat opspelen na boren komt alleen als de laag tussen kies en zenuw erg dun is geworden. Daar behoort een tandarts gewoon voor te waarschuwen.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een arts heeft in de veel gevallen een inspanningsverplichting. Je moet dus kunnen aantonen dat hij zich onvoldoende heeft ingespannen. Ik heb niets gehoord waardoor de tandarts aansprakelijk gehouden kan worden.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Wortelkanaalbehandeling kosten wegens (foute) vullingen?

Ongelezen bericht door BL2 »

Zo, daar heb je lang over nagedacht alfatrion....
Die worteltjes zullen nu wel behandeld zijn.

Plaats reactie