Spaartaks diefstal ?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door BL2 »

En zo is het maar net rens99, hier ben ik het geheel mee eens. Om dit principe ben ik ook dit topic begonnen.
Hoe kan je door een dwaling onder wettelijke dwang geld van de burger afpakken, en als dan blijkt dat dit niet juist is, je schouders ophalen en de burger via een persberichtje laten weten dat het gestolen al is weggegeven, in dus niet wordt teruggegeven.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
13 sep 2022 09:59
Hoe kan je door een dwaling onder wettelijke dwang geld van de burger afpakken, en als dan blijkt dat dit niet juist is, je schouders ophalen en de burger via een persberichtje laten weten dat het gestolen al is weggegeven, in dus niet wordt teruggegeven.
Als dat je afdronk is, laat je wel heel relevante zaken -die je standpunt net níet ondersteunen- buiten je beschouwing.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik neem aan dat u die heel relevante zaken die deze diefstal dan zouden ondersteunen wel even kunt benoemen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het valt me nog mee dat een beschuldiging van knevelarij (art. 366 Sr) nog niet voorbij is gekomen. :wink:
Ja, ik heb mijn bedenkingen bij de hele gang van zaken. Ja, die heffing heeft mij flink geld gekost. Nee, ik heb nooit bezwaar gemaakt tegen die via een democratisch proces opgelegde heffing. Nee, ik maak me er niet druk om.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Cro »

J. Deltoer schreef:
13 sep 2022 10:40
Ik neem aan dat u die heel relevante zaken die deze diefstal dan zouden ondersteunen wel even kunt benoemen.
Ik vraag me zelfs af of hier wel sprake is van diefstal.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

In elk geval wel van het onrechtmatig toe eigenen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
13 sep 2022 10:40
Ik neem aan dat u die heel relevante zaken die deze diefstal dan zouden ondersteunen wel even kunt benoemen.
Nou nee, dat kan ik niet. Voor de conclusie "diefstal" heb ik dan weer géén relevante zaken voorbij zien komen.

Japero
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2022 20:35

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Japero »

Nog even een herhaling van mijn vraag van eerder.

Mijn bezwaar 2019 (tijdig ingediend) is destijds afgewezen.

Is het dan logisch en noodzakelijk om dan voor 2020 opnieuw bezwaar aan te tekenen. De reactie van de belastingdienst is immers al bekend!

Nu dus wel compensatie 2019 en niet voor 2020.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Elk jaar staat op zich. Maar troost u, 2021 wordt automatisch gecompenseerd,

Voor het jaar 2017 en 2018 was u te laat en voor 2020 hebt u geen bezwaar gemaakt.

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door WZZ »

Diefstal is een groot woord, daar is wederrechtelijkheid voor nodig. De toenmalige wet billijkte de (hoogte van de) belastingheffing die toentertijd werd opgelegd. Echter, als de rechtsprekende macht vaststelt dat het veronderstelde rendement niet deugde dan is het dus een feit dat de fiscus ten onrechte teveel belasting heeft ingehouden. Logisch gevolg zou dan moeten zijn dat het teveel betaalde terug moet. Wat niet gebeurt tenzij er bezwaar is aangetekend, want dan kan de overheid er niet onderuit. Maar terugbetalen is niet interessant, want het betreft natuurlijk een grote, maar tegelijkertijd beperkte groep belastingbetalers. Het geinde geld is allang besteed, dus terugbetalen kan eigenlijk alleen door dmv belastingen het geld bij iedere belastingbetaler terug te halen (hele grote groep), dus het is een bewuste keuze van de overheid om het ontstane nadeel bij die beperkte groep te houden.
Dit is funest voor het vertrouwen in de overheid, eigenlijk is het een korte termijnoverwinning die de overheid heel duur kan komen te staan, want veel meer mensen zullen in de toekomst bezwaar indienen om niet het risico te lopen dat zij ergens naast grijpen. Ijk ben daar 1 van.
Ik prijs me gelukkig dat ik in elk geval nog voor 2 jaar wel bezwaar heb ingediend en dat geld heb ik terug. Maar mijn vertrouwen in de overheid (zelf 45 jaar gewerkt) is tot het nulpunt gedaald. En dat zal bij meer mensen het geval zijn, ook om andere ervaringen.
Iedereen een fijne dag gewenst.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

WZZ schreef:
14 sep 2022 16:31
Ik prijs me gelukkig dat ik in elk geval nog voor 2 jaar wel bezwaar heb ingediend en dat geld heb ik terug. Maar mijn vertrouwen in de overheid (zelf 45 jaar gewerkt) is tot het nulpunt gedaald. En dat zal bij meer mensen het geval zijn, ook om andere ervaringen.
Dat is -helaas- absoluut het geval. De overheid als betrouwbare partner is al lang een utopie geworden.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door BL2 »

Inderdaad is de overheid, en de belastingdienst compleet onbetrouwbaar. Een zelf gemaakte fout wordt niet hersteld, daar zou eigenlijk helemaal geen rechtzaak over moeten zijn, maar ook wee, als bij het betalen van een aanslag enkele euro's te weinig belastinggeld overmaakt.

Dat het gestolen geld al is uitgegeven kan en mag natuurlijk nooit een excuus zijn om het geld niet terug te geven aan de eigenaren.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is geen zelf gemaakte fout. De aanslagen waren volgens de regels.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

probleem is dat die regels worden bepaald door degene die het grootste belang heeft bij het maximeren van de opbrengsten. Waar het echt fout gaat is dat de overheid ook medeverantwoordelijk is voor het bepalen van het monetaire beleid.
Een keuze voor een bepaald beleid is prima te verdedigen echter als je enerzijds aanstuurt op zeer lage of geen rente en anderzijds zelf vaststelt dat die fictieve rente waarover je heft vele malen groter is kun je daar best een mening over hebben en zeer onredelijk of zelf diefstal zijn dan begrippen die best te verdedigen zijn (van een overheid die wel heel regelmatig blijk geeft niet in staat te zijn om een eenduidig beleid te voeren)

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door BL2 »

En de reden om niet gewoon iedere burger welke benadeeld is te compenseren dat er "geen geld" meer zou zijn om terug te geven is natuurlijk compleet ongeloofwaardige als je ziet hoeveel geld de regering dagelijks uitgeeft. Het geld is er gewoon. Maar de eigen burger zwaar benadelen en dan aangeven dat het geld weg is, en dus niet teruggegeven kan worden is natuurlijk geheel ongeloofwaardig.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Cro »

BL2 schreef:
16 sep 2022 10:53
En de reden om niet gewoon iedere burger welke benadeeld is te compenseren dat er "geen geld" meer zou zijn om terug te geven is natuurlijk compleet ongeloofwaardige als je ziet hoeveel geld de regering dagelijks uitgeeft. Het geld is er gewoon. Maar de eigen burger zwaar benadelen en dan aangeven dat het geld weg is, en dus niet teruggegeven kan worden is natuurlijk geheel ongeloofwaardig.
Je bent er zeker van dat het geld dat nu gebruikt wordt voor o.a. de energie crisis, maar ook het geld dat als corona steun is uitgekeerd de afgelopen jaren niet simpelweg geleend wordt door onze overheid, waardoor we 'op de pof' leven, en dat geld er dus inderdaad eigenlijk helemaal niet is?

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door BL2 »

Het geld wordt niet geleend, maar van een selecte groep burgers ontnomen. Dat het daarna wordt uitgegeven is al kwalijk, maar dat er dan blijkbaar geen "ander" geld is om te compenseren is natuurlijk compleet ongeloofwaardig.
Moet de overheid dan list en bedrog toepassen om het huishoudboekje kloppend te krijgen ?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u zo overtuigd bent van uw gelijk, waarom gaat u dan niet procederen tot het Europese hof?

Er zullen misschien nog genoeg medestanders zijn.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Cro »

BL2 schreef:
16 sep 2022 23:36
Het geld wordt niet geleend, maar van een selecte groep burgers ontnomen. Dat het daarna wordt uitgegeven is al kwalijk, maar dat er dan blijkbaar geen "ander" geld is om te compenseren is natuurlijk compleet ongeloofwaardig.
Moet de overheid dan list en bedrog toepassen om het huishoudboekje kloppend te krijgen ?
Jij denkt dus serieus dat de overheid belasting int en dan dat geld loopt op te potten ofzo? Natuurlijk geeft de overheid geld dat binnenkomt via de belastingen uit, daar is niets kwalijks aan, dat is zelfs heel normaal. En daarnaast denk je dus dat de overheid momenteel geen last heeft van een begrotingstekort en dus geen geld hoeft te lenen, maar dat de overheid ergens overschotten zou hebben opgepot om spaarders die verzaakt hebben om op tijd bezwaar aan te tekenen uit coulance te compenseren?

Misschien zou je eens inhoudelijk kunnen reageren in plaats van uit de emotie met tal van dooddoeners als diefstal, list, bedrog e.d. waar geen enkele sprake van lijkt te zijn.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door BL2 »

Cro schreef:
17 sep 2022 00:20
.....om op tijd bezwaar aan te tekenen uit coulance te compenseren?....
En daar gaat het nou juist om, er zou helemaal geen bezwaar of rechtzaak nodig moeten zijn om een fout in de belastingwetgeving te compenseren. Coulance is natuurlijk ook niet de term hiervoor, ik vraag ook niet aan "onze" inbreker of hij uit coulance onze TV wil teruggeven.

Gewoon na dat de onjuistheid is vastgesteld het geld aan de gedupeerden teruggeven. Alleen al omdat door vele wordt aangegeven dat je in het leven nu eenmaal niet tegen alles op voorhand bezwaar kan maken. De miljoenennota 2022 is uitgelekt. 395 miljard gaat er aan alles en nogwat uitgegeven worden, een relatief klein bedragje voor deze groep gedupeerden staat er niet tussen......

En nee, emoties heb ik niet, die hebben mijn twee collega's welke braaf hun spaartaks hebben afgedragen en zich nu realiseren dat ze bezwaar moeten aantekenen tegen alles waar ze betrokken bij zijn....

Plaats reactie