Spaartaks diefstal ?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Cro »

PGros schreef:
09 sep 2022 15:30
Cro schreef:
09 sep 2022 15:06
Daarbij moet de overheid denken aan de volledige bevolking, en ik zal toch niet de enige zijn die er alle begrip voor heeft dat ik niet gecompenseerd wordt voor wat teveel betaalde belasting zodat dit geld bijvoorbeeld aangewend kan worden voor maatregelen die de koopkracht moeten beschermen.
Zouden diegene die geprocedeerd hebben nu ook zeggen laat maar zitten want de overheid kan het geld beter besteden aan andere dingen? Zal er iemand bijzitten met hetzelfde begrip ervoor als jij?
Vast niet, maar dat is ook niet relevant voor de vraag of het nu al dan niet verstandig is om af te zien voor compensatie in de verjaarde zaken. En om daar als niet klagende spaarder daar op dit moment wel begrip voor te hebben en me niet druk te maken over compensatie.

Jabu
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2022 20:29

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Jabu »

Ik heb (in mijn naïviteit) altijd begrepen dat de bezwaarschriftprocedure n.a.v. een belastingaanslag alleen kon worden gebruikt als er een fout in de berekening was gemaakt, niet tegen de grondslag van de berekening.
Heb (tot voor kort) dus ook nooit begrepen dat de rechtszaak die was aangespannen via een bezwaarschriftprocedure is ingestoken.
Dat het allemaal uitgebreid in het nieuws is geweest (sinds 2017 dan?) is mij (en ik denk dat dit dan voor vele lotgenoten geldt) ook ontgaan. Ik heb pas voor het eerst van de Bondvoorbelastingbetalers gehoord toen de voorzitter hiervan eind vorig jaar n.a.v. de gewonnen zaak bij de HR in een van de consumentenprogramma’s toelichting kwam geven.
Ik vraag mij overigens af of dit er iets toe doet. De overheid heeft de volgzame belastingbetaler immers jarenlang doen geloven dat ze een bepaald bedrag aan belastingen per jaar over hun spaargeld verschuldigd waren en dat dit (het achterliggende stelsel) rechtmatig was. Nu dit niet rechtmatig geweest blijkt te zijn is er in mijn ogen dus sprake van een onverschuldigde betaling en een onverschuldigde betaling dient (in ieder geval als daarom wordt verzocht) te worden teruggestort. Naar burgerlijk recht geldt er dan weliswaar een verjaringstermijn, maar die gaat pas in op het moment dat de schuldeiser (in casu de belastingbetaler; sinds uitspraak HR dec 2022) weet dat er een onverschuldigde betaling heeft plaatsgevonden. Ik zie niet in waarom dat hier niet naar analogie zou kunnen worden toegepast.
Door overigens ook nog onderscheid te maken tussen twee groepen (wel en niet-bezwaarmakers) gooi je alleen nog maar extra olie op het vuur en druist ook in tegen het beginsel van rechtsgelijkheid.
Als de overheid het nu niet kan betalen (wat overigens ook een keuze is) zouden ze de daadwerkelijke terugbetaling ook kunnen uitsmeren over meerdere jaren en ik denk dat de meeste lotgenoten hier geen bezwaar tegen zouden hebben. Ik wil dus best een betalingsregeling met de belastingdienst treffen. Dat zou enerzijds de overheid enige financiële speelruimte geven en anderzijds tegemoetkomen aan het rechtsgevoel van de betroffene (niet-bezwaarmakers). Wellicht kan dit het geloof in een betrouwbare overheid ook weer enigszins doen herstellen.
Ps
Overigens gaat het bij mij om een aanzienlijk bedrag en is het voor degene waarbij het om een relatief klein bedrag gaat makkelijk om grootmoedig te zijn door af te zien van compensatie. Dan zal natuurlijk wel meteen het verwijt volgen dat het om veel spaargeld gaat, ik dus rijk ben en sowieso niet moet zeuren, maar als ik hetzelfde bedrag in een woning zou hebben zitten zou het een gemiddelde woning zijn en niemand beweren dat ik rijk ben en dus maar een vrijwillige extra financiële bijdrage moet leveren aan de staatskas. Rijk is dus ook maar een relatief begrip. Slim is het niet om zoveel spaargeld te hebben, maar die keuze kan ook een gevolg zijn van bepaalde omstandigheden.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Nog ter aanvulling: de overheid (overheden) plegen bij zelf gemaakte fouten, ook als zaken verjaard zijn tot "ambtshalve verminderen" over te gaan. Dat heb ik zelf ervaren met een verkeerd opgelegde gemeentelijke belasting. Dat geeft vertrouwen, daarmee wordt het ervaren als een "betrouwbare overheid".
De term (on)behoorlijk bestuur komt ook in mij op, in de gevallen dat de overheid tegen alle juridische adviezen/commentaren in, vasthoudt aan twijfelachtige voornemens.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat iemand in 2017 of 2018 zich nog niet verdiept heeft in die bezwaarprocedure, kan ik mij voorstellen, maar later nog niet? En al helemaal niet als het om een aanzienzijk bedrag gaat.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door BL2 »

Lady1234 schreef:
09 sep 2022 15:49
Maar dat een ander geen begrip zou hebben, maakt niet dat je dat zelf niet kan opbrengen.
En dat "begrip" wordt vooral bepaald door groep waarin je zit en wordt dus bepaald door factoren welke " Niet eerlijk zijn".
>De groep welke wel spaartaks terug krijgt is het met de regeling eens, en pakt het met twee handen aan.
>De groep welke niets terug krijgt, veelal de brave burger, is zwaar ontstemd, en ziet het als rechtsongelijkheid en diefstal.
>De groep waarbij spaartaks geen rol speeld door gering vermogen kan het geheel begrijpen dat een deel der benadeelden niets krijgt uit sociale overwegingen en het feit dat er zgn geen geld is door externe factoren welke in de spaartaks kwestie helemaal geen rol horen te spelen, immers afgepakt eigen geld moet simpelweg teruggegeven worden.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U vergeet een groep. Degenen die geen bezwaar gemaakt hebben, maar met de nieuwe berekening zien dat die ongunstiger voor hen is.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
10 sep 2022 21:37
Dat iemand in 2017 of 2018 zich nog niet verdiept heeft in die bezwaarprocedure, kan ik mij voorstellen, maar later nog niet? En al helemaal niet als het om een aanzienzijk bedrag gaat.
Hoe heeft de overheid of belastingdienst de burger geinformeerd hierover?

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou de overheid de burger moeten informeren dat er tegen hen geprocedeerd wordt? Maar het was wel regelmatig in het nieuws op tv of in de krant.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
11 sep 2022 11:55
Lady1234 schreef:
10 sep 2022 21:37
Dat iemand in 2017 of 2018 zich nog niet verdiept heeft in die bezwaarprocedure, kan ik mij voorstellen, maar later nog niet? En al helemaal niet als het om een aanzienzijk bedrag gaat.
Hoe heeft de overheid of belastingdienst de burger geinformeerd hierover?
Dat staat toch gewoon op iedere brief aangaande de definitieve aanslag?

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Cro »

BL2 schreef:
11 sep 2022 10:46
Lady1234 schreef:
09 sep 2022 15:49
Maar dat een ander geen begrip zou hebben, maakt niet dat je dat zelf niet kan opbrengen.
>De groep welke niets terug krijgt, veelal de brave burger, is zwaar ontstemd, en ziet het als rechtsongelijkheid en diefstal.
Dat zal dus lang niet voor iedereen het geval zijn, een groot deel van die groep zal het simpelweg niet interesseren of zullen er begrip voor hebben dat er op dit moment andere prioriteiten zijn voor de overheid.

Ik val zelf bijvoorbeeld in deze groep en ben zeker niet ontstemt, net als velen in mijn omgeving, hou er immers rekening mee dat voor de groep van +- 1.7 miljoen spaarders dit voor een aanzienlijk deel om relatief kleine bedragen beginnend bij tientjes werk. Die groep zal zich hier niet zo heel snel heel druk om gaan maken.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
11 sep 2022 12:10
16again schreef:
11 sep 2022 11:55
Hoe heeft de overheid of belastingdienst de burger geinformeerd hierover?
Dat staat toch gewoon op iedere brief aangaande de definitieve aanslag?
Op elke definitieve aanslag zie ik maar een bezwaartermijn van 1 maand vermeld staan.
Lady1234 schreef:
11 sep 2022 12:03
Waarom zou de overheid de burger moeten informeren dat er tegen hen geprocedeerd wordt? Maar het was wel regelmatig in het nieuws op tv of in de krant.
Waarom moet relevante overheidsinformatie via krant of TV mij bereiken? Dat is ook niet de manier waarop de overheid mij eraan herinnert, dat ik belastingformulier moet gaan invullen. Ik heb gewoon een mijnoverheid mail box, waar dit niet in langs kwam.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is helemaal geen relevante overheidsinformatie. Een andere partij gaat procederen, en die andere partij heeft dat ruimschoots bekend gemaakt.

Daar had u zich dan eventueel bij kunnen aansluiten.

Ik had ook geen zin om bezwaar te maken. Oftewel “eigen schuld, dikke bult”

Maar ik heb 2021 herrekend, nieuwe berekening niet gunstiger.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door BL2 »

Veel "brave burgers" zitten nou juist in de groep welke niet gauw bij actiegroepen opduiken. Ze geloven in de correctheid wetgeving, hoe deze ook uitpakt. Dat kan zeker als naïef gezien worden maar daardoor hoeven ze nog niet door diezelfde wetgever bestolen te worden, waarna het gestolene niet wordt teruggegeven.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
11 sep 2022 12:43
Dat is helemaal geen relevante overheidsinformatie. Een andere partij gaat procederen, en die andere partij heeft dat ruimschoots bekend gemaakt.
Daar had u zich dan eventueel bij kunnen aansluiten.
Klopt. Maar verlies je je rechten als je dat niet doet?

En met de uitspraak van dat proces een nieuw proces starten kan nu niet meer. Waarom niet? Daar had ik toch wel over geinformeerd willen worden door de overheid.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou dan hebben die brave burgers voor het jaar 2021 mazzel, want voor dat jaar zijn de definitieve aanslagen inkomstenbelasting opgehouden, totdat uitgerekend is wat voor hen voordeliger is. De oude of de nieuwe regeling.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een nieuw proces starten kan altijd. Misschien is er nog wel een hoger gerechtshof dan de Hoge Raad.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door BL2 »

Lady1234 schreef:
11 sep 2022 14:19
Nou dan hebben die brave burgers voor het jaar 2021 mazzel, want voor dat jaar zijn de definitieve aanslagen inkomstenbelasting opgehouden,
Zie niet over het hoofd dat die groep "brave burgers" veelal over 2021 bij hun voorlopige aanslag al lang betaald hebben, en nog maar moeten hopen dat daar iets van terugkomt.
Het vertrouwen in de wetgeving en belastingdienst is ook bij deze groep wel tot het nulpunt gedaald, schat ik zo in.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet iedereen die vermogensrebdementsheffing bijgeteld krijgt, krijgt een voorlopige aanslag. Wellicht hebben zij aftrekposten als hypotheekrente of medische kosten of giften.

Maar is er na herrekening teveel betaald, dan krijgen zij dat terug. Dat is geen kwestie van hopen.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

BL2 schreef:
11 sep 2022 14:30
Lady1234 schreef:
11 sep 2022 14:19
Nou dan hebben die brave burgers voor het jaar 2021 mazzel, want voor dat jaar zijn de definitieve aanslagen inkomstenbelasting opgehouden,
Zie niet over het hoofd dat die groep "brave burgers" veelal over 2021 bij hun voorlopige aanslag al lang betaald hebben, en nog maar moeten hopen dat daar iets van terugkomt.
Het vertrouwen in de wetgeving en belastingdienst is ook bij deze groep wel tot het nulpunt gedaald, schat ik zo in.
Volgens mij is de definitieve aanslag 2021 aangehouden door de belastingdienst, wanneer er box 3 vermogen is opgenomen in de aangifte. Die zal na de uitspraak van de rechtbank definitief gemaakt worden.

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Spaartaks diefstal ?

Ongelezen bericht door rens99 »

xflorisx schreef:
04 sep 2022 08:06
Waar aan voorbij wordt gegaan is aan de kosten van een ambtenarenapparaat om al die kleine vermogensbelastingen te gaan herberekenen en uit te gaan keren. Ik heb zo'n vermoeden dat die kosten hoger zijn dan het uit te keren bedrag. De mensen met grote vermogens hebben echt wel bezwaar aangetekend en krijgen hun geld terug. Jammer dat het zo gelopen is.
Ik zit zelf in de situatie dat het eventueel terug te krijgen bedrag gewoon niet groot kan zijn. Van mij mogen ze het houden en beter uitgeven. Er zijn grotere problemen in Nederland die veel geld kosten. Daar hoef ik geen voorbeelden van te geven.
Wat een lariekoek en onzin.
Diefstal is diefstal. Een tientje stelen van een arme is erger dan 100 euro van een rijke en dan geef je die rijke wel zijn geld en de arme niet.
Wat voor jou een klein bedrag is, is voor een ander heel veel. Je moet niet alleen aan jezelf denken.
Wat je gestolen hebt, moet je teruggeven en al helemaal de overheid.
Als er iets of iemand is die niet mag stelen, dan is het de overheid. Of is xflorisx zelf ambtenaar, dan snap ik waarom hij komt met deze onzin.

Plaats reactie