Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door PGros »

moederslink schreef:
08 sep 2022 09:57
witte angora schreef:
08 sep 2022 07:00
Volgens mij gaat dit topic over bezuinigingstips. Niet over het vaststellen van allerlei diagnoses. Zullen we gewoon weer on-topic gaan?
Mijn fout :oops: ik vroeg waarom Onkruid71 niet kon bezuinigen op de CV en toen ging ik doorvragen waarom hij het dan zo koud blijft houden, iets wat ik dan niet snap.
En ik wil graag alles kunnen snappen.🤔 maar ik snap het nogsteeds niet 😋
En opnieuw: dit gaat over bezuinigen en niet over wel of niet 500 euro krijgen. Bij de derde keer off-topic gaan trakteren! :P

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door scontra »

PGros schreef:
08 sep 2022 14:15
moederslink schreef:
08 sep 2022 09:57
witte angora schreef:
08 sep 2022 07:00
Volgens mij gaat dit topic over bezuinigingstips. Niet over het vaststellen van allerlei diagnoses. Zullen we gewoon weer on-topic gaan?
Mijn fout :oops: ik vroeg waarom Onkruid71 niet kon bezuinigen op de CV en toen ging ik doorvragen waarom hij het dan zo koud blijft houden, iets wat ik dan niet snap.
En ik wil graag alles kunnen snappen.🤔 maar ik snap het nogsteeds niet 😋
En opnieuw: dit gaat over bezuinigen en niet over wel of niet 500 euro krijgen. Bij de derde keer off-topic gaan trakteren! :P
De energietoeslag is een bezuiniging op de uitgaven voor energiekosten voor hen die er voor in aanmerking komen . :wink:

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door PGros »

500 euro kunnen krijgen is iets anders dan
Topic titel: waar bezuinig jij op?

Zag al als bezuiniging een gordijn bij de voordeur.
Wat dacht je van een gordijn voor het trapgat want veel warmte gaat naar boven terwijl je het daar koeler wilt houden en beneden warmer.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
08 sep 2022 14:10
moederslink schreef:
08 sep 2022 13:18
laatste nieuws:
De extra € 500 compensatie voor de energierekening komt er dit jaar niet !
Wat is je bron hiervoor, ML? Gehoord, gelezen? En waar dan? Ik kan er niets van terugvinden.
Ik kan geen link plaatsen met dit tablet.
Ik was vanmorgen wat op internet aan het scrollen en zag deze kop vd Telegraaf van 1 juli j.l. ( :oops: zag ik dus te laat )voorbij komen met de kop van Rutte erbij.
Inmiddels is het dus wél toegezegd. 🚩🚩
Zelf kom ik hier niet voor in aanmerking , maar in mijn directe omgeving zijn er wel armlastigen.
Excuses voor de verwarring.... :mrgreen:
Het was dus zeker niet het laatste nieuws :oops: :lol: .

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door moederslink »

moederslink schreef:
08 sep 2022 13:43
Nee . Wél de 1e € 800. Niet die extra € 500 . Is nu in het nieuws geweest.
Dat nu was dus 1 juli j.l. :oops: :oops:
Misschien moet ik ff op vakantie of zo? :lol:

rens99
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 okt 2021 20:09

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door rens99 »

Reken eens uit wat de auto in een jaar je echt kost en dan kijken waar je zonder auto niet kan komen.
Het kan dan zelfs zo zijn, dat je werk waarvoor je die auto hebt weinig oplevert als je de autokosten meetelt.
Doe de auto alleen weg als je een goede prijs krijgt of als de auto toch weg moet.
Na tegenvallende APK keuringen deden we zo 2 auto's weg en daarna konden we flink sparen.
Met Aldi talk ( nu L Talk? ) was ik in een jaar klaar met € 10 in plaats van een abonnement per maand.
Oude koelkast vervangen was een goede.
Abonnementen beoordelen en misschien stop zetten.
Als iets goedkoop is er erg veel van kopen, tenminste als je er plaats voor hebt.
Zo had ik 2 jaar toiletpapier en een jaar koffie veel hak groente, enz.
Vlees koop ik alleen met 35% korting. Ik let op de houdbaarheidsdatum in de winkel en schat dan in wanneer die voor weinig verkocht gaat worden en ga die dan op die dag proberen te kopen. Maar vaak loop ik er ook wel gewoon tegenaan en koop het dan.
Zo heb ik al 20 jaar feitelijk alleen vlees met 35% korting. Alleen heel soms koop ik vlees wat nooit goedkoper is.
Je hebt bepaalde filialen waar ik eigenlijk altijd wel zulk vlees kan kopen.
Zaterdagmiddag is er altijd wel gebak en vlaai met 35%korting in een grote AH
Jam van eigen fruit.
Klokthermostaat goed instellen, dus qua keteltemperatuur, maar ook qua tijden of de automatische tijden uitzetten en op handbediening.
Niet te vroeg laten aangaan en niet te laat laten uitdoen.
In de kamer 18 graden, het went en daarna wil je niet meer anders is onze ervaring.
Boven alle verwarmingen uit.
In de winter gaan we altijd een weekje weg en dan kan de verwarming een weekje uit en die in het hotel aan.
Goedkope treinkaartjes zijn er bijna niet meer, maar een nachtje inclusief trein, ontbijt en hotel is nog goedkoop.
Hele goede hotels en als je het hotel en de trein berekend en de prijs van het ontbijt, ben je veel goedkoper uit dan normaal.
Boodschappen doen bij Lidl, Aldi, die Grenze en daarnaast bij andere winkels als die aanbiedingen hebben.
Van de gemeente kun je vaak geld krijgen als je een regenton koopt en/of als je jouw dak helemaal loskoppelt van het riool.
Ik heb nu 5 regentonnen en regenwater loopt niet meer naar het riool.
Radiatorfolie en buisisolatie voor verwarmingsbuizen... ook onder de vloer.
Ik heb al 10 jaar 12 zonnepanelen en ik hoop volgend jaar rijk genoeg te zijn voor 2 isolatieregelingen, want het minimum is twee.
Heel veel van bovenstaande dingen heb ik gedaan om minder te kunnen gaan werken en nu komt het ook goed van pas.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bespaartip: voor € 14,95 per maand kan je onbeperkt douchen bij Basic Fit :wink:

(reken wel even door of je met jouw douchefrequentie en gasprijs ook daadwerkelijk bespaart, anders is minder/ korter douchen wellicht een betere tip) :wink:

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door PGros »

19,99 tegenwoordig.
Als je lang sport kan de verwarming thuis ook lang uit.
Je kunt daar ook naar de wc. Bespaart nog meer water. Vul voor je naar huis gaat je waterflesje.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Moneyman »

PGros schreef:
09 sep 2022 09:22
19,99 tegenwoordig.
€ 14,99 per 4 weken - bij FFF (verkeerde naam onthouden) :wink:
PGros schreef:
09 sep 2022 09:22
Als je lang sport kan de verwarming thuis ook lang uit.
Je kunt daar ook naar de wc. Bespaart nog meer water. Vul voor je naar huis gaat je waterflesje.
Kijk, alle beetjes helpen :D

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bespaartip: dag 1: van 10 - 17 uur bivakkeren in de bibliotheek. Dag 2: van 10 - 17 uur in de Hema op 1 bakkie koffie of een glaasje water. Dag 3: idem bij de Mac. Dag 4: bij kinderen of ouders. Dag 5: bij buren of vrienden. Dag 6: hele dag 'treinen'.
Dag 7: thuis onder een dik dekbed met t.v. in de slaapkamer.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door scontra »

ZeerPrivé schreef:
09 sep 2022 09:49
Bespaartip: dag 1: van 10 - 17 uur bivakkeren in de bibliotheek. Dag 2: van 10 - 17 uur in de Hema op 1 bakkie koffie of een glaasje water. Dag 3: idem bij de Mac. Dag 4: bij kinderen of ouders. Dag 5: bij buren of vrienden. Dag 6: hele dag 'treinen'.
Dag 7: thuis onder een dik dekbed met t.v. in de slaapkamer.
Zonder Tv is nog goedkoper en misschien ook nog wel gezelliger. :oops:

witte angora
Berichten: 30547
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door witte angora »

PGros schreef:
09 sep 2022 09:22
Vul voor je naar huis gaat je waterflesje.
Neem een jerrycan van een liter of 10 mee. Of twee. Bespaar je nog meer. :wink:

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik lees dit in het AD:
“Minister-president Mark Rutte roept alle mensen die nu al problemen hebben met het betalen van de rekening op om gebruik te maken van ‘het feit dat gemeenten in staat zijn om maatwerk te bieden’. ,,Maak echt alsjeblieft gebruik van de mogelijkheden die er zijn: bijvoorbeeld door bijzondere bijstand aan te vragen of via de energietoeslag van 1300 euro.’’ “

Als je al in aanmerking komt voor de energietoeslag, krijg je geen bijzondere bijstand voor extra energiekosten want dan is daar al een regeling voor.
Je kunt bijzondere bijstand alleen aanvragen voor noodzakelijke kosten in een bijzondere situatie, maar niet voor situaties waar iedereen mee te maken heeft.
Bijzondere bijstand kun je bovendien alleen aanvragen bij een laag inkomen en weinig vermogen, daar is dus de energietoeslag voor in het leven geroepen.

Ik ben benieuwd wat Mark Rutte dan bedoelt met: bijzondere bijstand aanvragen of de energietoeslag aanvragen.
Zo werkt dat namelijk niet in de praktijk.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die energietoeslag van € 1.300 is al bijzondere bijstand, maar er is daarvoor een speciale ontheffing dat het generiek gegeven mag worden aan bepaalde groepen mensen.

Als je daarvoor, door wat voor reden dan ook niet in aanmerking komt, kan je “gewoon” zelfstandig bijzondere bijstand aanvragen en dan moet de gemeente beslissen aan de hand van jouw inkomsten en uitgaven. Heb je nog een oud vast contract, dan kan je het natuurlijk vergeten. Maar heb je bijvoorbeeld veel medische kosten of iets dergelijks en zit je niet veel boven de grens, kan je toch wel wat krijgen.

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
09 sep 2022 16:53
Die energietoeslag van € 1.300 is al bijzondere bijstand, maar er is daarvoor een speciale ontheffing dat het generiek gegeven mag worden aan bepaalde groepen mensen.

Als je daarvoor, door wat voor reden dan ook niet in aanmerking komt, kan je “gewoon” zelfstandig bijzondere bijstand aanvragen en dan moet de gemeente beslissen aan de hand van jouw inkomsten en uitgaven. Heb je nog een oud vast contract, dan kan je het natuurlijk vergeten. Maar heb je bijvoorbeeld veel medische kosten of iets dergelijks en zit je niet veel boven de grens, kan je toch wel wat krijgen.
Dat is dus de vraag of die mensen via de bijzondere bijstand wat kunnen krijgen.
Er is daar de afgelopen jaren zoveel op bezuinigd en de voorwaarden zijn behoorlijk aangescherpt.
Dat de gemeente maatwerk biedt is niet mijn ervaring bij het helpen van anderen.
Je kunt eventueel een lening krijgen, maar daar schieten die mensen niets mee op.
Of je nou moet aflossen bij je gemeente of bij je energieleverancier, dat lost voor hen niets op.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als je niets gaat vragen, krijg je zeker niets.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En het wordt zelfs aangemoedigd door bijvoorbeeld de gemeente Leiden.

https://gemeente.leiden.nl/inwoners-en- ... giekosten/

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
09 sep 2022 17:17
En het wordt zelfs aangemoedigd door bijvoorbeeld de gemeente Leiden.

https://gemeente.leiden.nl/inwoners-en- ... giekosten/
Dat is mooi dat de gemeente Leiden dat doet.
Jammer wel dat elke gemeente zijn eigen regels hierin op mag stellen.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, Rotterdam hoeft dat al niet te doen, want daar is de grens voor die € 1.300 al 140% van het minimum.

Het is net als met bezwaar maken tegen de spaartaks. Doe je dat niet, val je zeker buiten de boot.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lijkt me ook wel wat voor @rens99 uit het salderingstopic. 😁

Plaats reactie