Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Frakking
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2022 15:01

Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door Frakking »

Wij zijn op zoek naar mensen die ook een kookplaat van Bora type pura hebben met een aansluitvermogen van 7,6 kW. Wij vragen ons namelijk of hij bij jullie ook zo veel stroom verbruikt. Meestal gebruiken wij ongeveer 2,1 kWh, volgens de slimme meter tijdens koken, ervoor en erna ongeveer 0,5 kWh. Netto verbruik zou dan ongeveer 1,6 kWh zijn voor de kookplaat. Op jaarbasis is dat 584 kWh en dat lijkt ons best veel. Gemiddeld zou een inductiekookplaat het zuinigst moeten zijn met een jaar verbruik van 175 kWh. Zou er bij ons iets aan de kookplaat stuk kunnen zijn. Iemand een idee?

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar gebruikt u dan maar één kookplaat voor het bereiden van de maaltijd?
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 21 sep 2022 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Frakking schreef:
20 sep 2022 15:29
Netto verbruik zou dan ongeveer 1,6 kWh zijn voor de kookplaat. Op jaarbasis is dat 584 kWh en dat lijkt ons best veel. Gemiddeld zou een inductiekookplaat het zuinigst moeten zijn met een jaar verbruik van 175 kWh.
Blijkbaar kook jij iedere dag (aangezien je dat verbruik simpelweg maal 365 hebt gedaan). De vraag is of daar bij het door jou genoemde jaarverbruik ook vanuit is gegaan. Lang niet iedereen zal iedere dag koken. En de vraag is daarbij tevens hoeveel "pitten" je gebruikt.

Frakking
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2022 15:01

Re: Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door Frakking »

Als we koken en dat doen we inderdaad bijna elke dag (we zijn eigenlijk bijna altijd thuis en gaan niet op vakantie), gebruiken we zeker drie maar ook wel vier kookplaten en ook de ventilator staat aan.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als die vier kookplaten allemaal een kwartier op vol vermogen aanstaan, gebruikt u al 1,9 kilowatt. Dus er is mijns inziens niets raars aan het verbruik.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kortom, je gebruikt 'm maximaal. Dat zal in een gemiddeld verbruik nooit zo zijn. Ik weet niet waar je dat gemiddelde jaarverbruik vandaan haalt, maar het loont de moeite eens te kijken naar de parameters die bij de vaststelling van dat gemiddelde zijn gebruikt.

Los daarvan zal je handleiding ook wel wat duiding geven qua verbruik.

JapiiZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 dec 2017 10:26

Re: Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door JapiiZ »

Hier geen Bora maar een Novy met kookplaat afzuiging.
Maar als is kijk wat het verbruik is .....vol vermogen gaat ik zomaar naar 3kWh maar zodra het kookt gaat hij terug naar een lage stand.
Maar ik heb WMF pannen met een siliconen rand die nagenoeg afsluiten dus je kan op een lage stand koken.
Maar voor dat kleine uurtje koken en dan ook nog naar verbruik kijken......niet aan mij besteed hoor.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door Jablan »

Staat niet bij welke Bora het is. Inductie, keramisch, staal, er zijn meerdere smaken bij dit merk.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er staat inductie.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door Jablan »

Je hebt gelijk, overheen gelezen. Type Pura, pas later inductiekookplaat.

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door PGros »

Frakking schreef:
20 sep 2022 15:29
Meestal gebruiken wij ongeveer 2,1 kWh, volgens de slimme meter tijdens koken, ervoor en erna ongeveer 0,5 kWh. Netto verbruik zou dan ongeveer 1,6 kWh zijn voor de kookplaat.
Weet je zeker dat het 2,1 kWh is?
Je zegt dat je het op de slimme meter afleest tijdens het koken. Dan geeft de slimme meter waarschijnlijk 2,1 kW aan en als je dan 20 minuten kookt dan is het verbruik dus 1,6 / 3 = 0,53 kWh En dat maal 365 is dus 193 kWh per jaar.
Soms zal je wat langer koken en soms wat korter maar het gebruik komt dan wel overheen met wat er ongeveer voor staat.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door Erthanax »

PGros schreef:
21 sep 2022 18:18
Weet je zeker dat het 2,1 kWh is?
Je zegt dat je het op de slimme meter afleest tijdens het koken. Dan geeft de slimme meter waarschijnlijk 2,1 kW aan en als je dan 20 minuten kookt dan is het verbruik dus 1,6 / 3 = 0,53 kWh En dat maal 365 is dus 193 kWh per jaar.
Mijn slimme meter meet alleen energie (in kWh) en geen vermogen (in kW).
Als TS de meterstanden voor en na het koken opneemt, is het juist het meest waarschijnlijk dat het wel om kWh gaat.

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door PGros »

Nou ik kan gewoon in kW aflezen wat ik gebruik. Is mijn meter slimmer? Volgens mij kan elke meter dat. Kijk eens goed.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Sapristi! Bij zorgvuldige bestudering blijkt ook mijn slimme meter slimmer dan ik dacht. Uit mijn hoofd dacht ik dat hij alleen vier meterstanden energie (kWh) weergeeft, maar ook het momentaan geleverde vermogen staat er bij; dat was me niet eerder opgevallen. Wat een leerzaam forum is dit toch soms.

Als TS inderdaad tijdens het koken dat vermogen (in kW) heeft afgelezen, heeft u volkomen gelijk met uw berekening. Goed gezien!

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb helemaal geen meter, dus ik kan niets controleren, maar betekent dat, dat als ik bijvoorbeeld mijn stofzuiger aanzet, die zeg 1000 Watt is, de meter dat aangeeft, plus daarnaast het verbruik van zeg een kwartier? En noem alle andere elektrische apparaten maar op?

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door PGros »

De meter geeft niet de tijd aan. Maar hij laat wel een kwartier lang de meter met 1000 W lopen. Op de teller staat dan 0,25 kWh meer

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het gaat om een eenvoudige formule: vermogen x tijd = energie

Vermogen wordt gemeten in watt (W) of kilowatt (kW), de tijd (in dit geval) in uur (h). De geleverde of gebruikte energie wordt dan gemeten in kilowatt x uur (kW x h) ofwel kilowattuur (kWh).

Meestal wordt energie gemeten in joule of kilojoule: 1 kWh = 3600 kJ.
Voor voeding wordt vaak nog de calorie (cal) gebruikt: 1kcal = 4,2 kJ.

Welke eenheid voor energie gebruikt wordt, hangt af van omstandigheden en wat er gebruikelijk is, maar je kunt ze dus altijd in elkaar omrekenen.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat “momentaan vermogen” moet dan, in ieder geval in een huishouden (veel) hoger zijn, want er draait ook nog een koelkast, vriezer, wellicht een radio en verlichting en of andere apparaten.

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door PGros »

Klopt.
TS schrijft ook: Meestal gebruiken wij ongeveer 2,1 kWh, volgens de slimme meter tijdens koken, ervoor en erna ongeveer 0,5 kWh. Netto verbruik zou dan ongeveer 1,6 kWh zijn voor de kookplaat

Dus verbruik staat op 0,5 voor koken en tijdens koken 2,1 en daarom zet TS deze terug naar 1,6 voor de kookplaat

Als ik kijk naar de meter, loopt er een stroom met bepaalde waarde en als mijn vrouw dan het koffiezetapparaat aanzet gaat hij 1000 W meer aangeven.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoog verbruik Bora kookplaat, meer mensen met dezelfde ervaring?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dan is, mijns inziens, het woord “gebruiken” niet terecht

Plaats reactie