Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, je leest niet goed.

Het offline equivalent van zo'n berichtenportal is dat bedrijven op hun kantoor voor consumenten allemaal postvakken inrichten en dan verwachten dat consumenten dagelijks langs komen om te kijken of er post voor ze is.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mwa, ik zou het eerder een postvakje naast mijn brievenbus noemen. Om al die MijnOmgevingen van leveranciers (energie, telecom, verzekeraars, banken) te "bezoeken" hoef ik immers de deur niet uit. Net als voor mijn e-mail, die krijg ik ook "thuis" bezorgd.
Zelfs als ik niet thuis ben, kan ik al die postvakjes legen, maar niet mijn "offline" brievenbus.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hoeft er niet de deur voor uit, maar je hebt er een dagtaak aan als het jouw verantwoordelijkheid is om bij te houden of er post in deze postvakjes zit. Die taak hebben consumenten dus niet. Het enige dat bedrijven te hoeven doen is het versturen van het bericht via e-mail. Het online equivalent van je brievenbus is e-mail.

Ik heb ieder bedrijf, in de strijd tegen spam, zijn eigen e-mailadres gegeven waar ze mij op kunnen bereiken. Ik ben over de honderd heen gegaan en het was vervelend om op te zetten. Ik wil dat niet dagelijks hoeven te herhalen met de mijn omgevingen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
23 sep 2022 21:37
Dat is natuurlijk onzin. Je zegt nu dat als TS een brief zou krijgen en deze pas op 10 januari opent, dat Eneco de prijzen niet mag veranderen. Want er komt pas werking toe aan dit bericht als dit de consument heeft bereikt.
Waar het om gaat, is de ontvangst. Een fysieke brief ontvang je als je ‘m op je mat of in je bus hebt liggen. Een digitaal bericht ontvang je als je ‘m opent. Dat is de stand van het recht. En ja, dat is arbitrair.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De vraag is alleen hoe dat in het contract staat.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
23 sep 2022 22:58
Een fysieke brief ontvang je als je ‘m op je mat of in je bus hebt liggen. Een digitaal bericht ontvang je als je ‘m opent.
Voor de eigen brievenbus, postbus en e-mail geldt dat je communiceert dat jij hierop te bereiken bent. Dat is de rechtvaardiging om het niet of niet tijdig bereiken van de persoon waar het gaat om berichten die op deze adressen zijn ontvangen voor risico van de geadresseerde te laten komen. Voor de berichtenportalen van bedrijven gaat dat niet op. En als via algemene voorwaarden anders wordt afgesproken dan zijn die voorwaarden snel onredelijk bezwarend.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

angel1978 schreef:
23 sep 2022 17:12
Toezichthouder: energiebedrijven in de fout met tariefsverhoging - https://nos.nl/l/2445718
De geschillencommisie heeft drie keer geoordeeld dat er een termijn van 30 dagen moet worden aangehouden. De consequentie is steeds dat de nieuwe tarieven 30 dagen na de aankondiging ingaan.

https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... et-tijdig/

https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... s-te-kort/

https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... jzigingen/

TheRealFlappie
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2022 15:29

Re: Eneco wijzigt terugleververgoeding zonder voorafgaand persoonlijk bericht. Kan dat?

Ongelezen bericht door TheRealFlappie »

caesar62 schreef:
20 sep 2022 16:24
...het hiermee niet eens te zijn en dat de prijswijziging alleen kon worden toegepast tien dagen na ontvangst van het bericht, zoals gestipuleerd wordt in artikel 3, lid 1 van het voorwaardenoverzicht
In het genoemde voorwaardenoverzicht op de Eneco website lees ik:
7.1 Dit Voorwaardenoverzicht geldt vanaf 5 september 2022. Hiermee vervalt de vorige versie van het Voorwaardenoverzicht.

Oftewel de voorwaarden die je aanhaalt, zijn niet van toepassing op de wijziging waar je het over hebt. Of heb jij een oudere versie onder ogen?

En in de "Algemene leveringsvoorwaarden" (2017) wordt het wijzigen van de terugleververgoeding niet eens genoemd.

De vraag is wat er staat in de vorige versie van het "Voorwaardenoverzicht". Is er überhaupt een vorige versie?

Sowieso bijzonder dat er een "Voorwaardenoverzicht" bestaat, naast de "Algemene leveringsvoorwaarden". Lijkt een beetje op aanpassen van de voorwaarden zonder de voorwaarden aan te passen ;-)

Plaats reactie