Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door Nijogeth »

artilux schreef:
23 sep 2022 17:28
Je gaat toch geen huis kopen als je er geen geld voor is?
Heb ik ook gedaan. Waar zijn hypotheken anders voor?

Het schijnt echter dat de bank in Australië maar 70% wil financieren, 15% kan TS financieren en voor de andere 15% wil ze de hulp van de broer. Maar doe het dan op de directe manier via een lening en niet op de moeilijke omslachtige manier die waarschijnlijk niet mogelijk is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door moederslink »

U heeft zelf 15% gespaard, de bank geeft 70% , van uw broer wilt u € 100.000 lenen , de overige 15%.
Hoeveel heeft u zelf gespaard? 15 % ....een ton?
Is een ander goedkoper object kopen dan nu eerst niet goed genoeg?
Dan verder sparen , dat goedkopere huis later weer met winst verkopen en zo verder.

Niemand kan in de toekomst kijken : uw ouders kunnen wel 100 worden of dement en in een verpleeghuis terecht komen , hun huis eerst moeten ' opeten ' , uw broer of u zelf kan vroegtijdig komen te overlijden.

Ik zet wat vraagtekens bij deze post🤔🤫.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als ik TS moet geloven dan is er iets aparts aan dat pand, waar ook weer geld uitgehaald gaat worden.

Je kunt het misschien vergelijken met een huis met grote loods erachter. Dan kun je wel een goedkoper huis kopen, maar als je plannen hebt met die loods, dan kun je dus niet een huis zonder loods kopen.

artilux
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 jul 2017 11:55

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door artilux »

Geld lenen voor een huis? helemaal geen bezwaar,
maar bedoelde , dat doe je toch niet bij familie.
En zeker niet als het over een erfenis gaat van je ouders.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Helemaal niets mis met een familiebanklening. De rest van dit verhaal is overbodig.

noitome
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2022 18:16

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door noitome »

artilux schreef:
23 sep 2022 17:28
Je gaat toch geen huis kopen als je er geen geld voor is?
En dan ook nog eens voor uitlopen op een erfenis.
Ouders worden misschien wel 100,en komen misschien wel
ergens terecht in de toekomst waar ze het verblijf zelf moeten
betalen.
Zou er niet blij mee zijn als onze kinderen er ook zo over zouden denken.
T.is toch net of ze op je dood zitten te wachten , toch? :o
Het was mijn Vader die het idee aanhaalde, het is niet dat ik dit zelf verzin. 😅
Maar omdat het zo'n verhaal is dacht ik, laat ik eens even onderzoeken of dat ook echt zo werkt...

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door Nijogeth »

noitome schreef:
24 sep 2022 00:52
artilux schreef:
23 sep 2022 17:28
Je gaat toch geen huis kopen als je er geen geld voor is?
En dan ook nog eens voor uitlopen op een erfenis.
Ouders worden misschien wel 100,en komen misschien wel
ergens terecht in de toekomst waar ze het verblijf zelf moeten
betalen.
Zou er niet blij mee zijn als onze kinderen er ook zo over zouden denken.
T.is toch net of ze op je dood zitten te wachten , toch? :o
Het was mijn Vader die het idee aanhaalde, het is niet dat ik dit zelf verzin. 😅
Maar omdat het zo'n verhaal is dacht ik, laat ik eens even onderzoeken of dat ook echt zo werkt...
Het idee zelf is best een leuke casus. Ik vraag me af hoe de wet er mee om gaat. Helaas denk ik dat ik het antwoord al weet. En dan blijft de simpele oplossing, die eigenlijk logisch was, ook de logische.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat mij betreft : ik geloof niet in dit topic》》》》 de poster komt mij bekend voor🤫🤔

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het lenen van uw broer zal in een contract worden vastgelegd, het lijkt mij raar als de fiscus (in Australie) dat als schenking zou zien (en hoe het zit met schenkbelasting aldaar?). Uw vraag over de marktconforme rente zou inhouden dat u hier belastingplichtig bent, maar als u in Australie belastingplichtig bent dan gelden toch de Australische belastingwetten?
In Nederland worden private leningen meegeteld bij het berekenen van de maximale hypotheek, als dat in Australie ook zo werkt dan gaat het te lenen bedrag omlaag met het prive-geleende bedrag en krijgt u het plaatje niet rond. Dan is een schenking de enige optie. Zoals ik eerder schreef is een schenking door uw ouders m.i. de voordeligste manier, zij lenen dan die ton van uw broer - maar ze kunnen de rente niet aftrekken van de belasting. Die marktconforme rente is m.i. aan de orde als de rente wordt afgetrokken van de inkomstenbelasting. Daarom: kijk of het een renteloze lening mag zijn zodat het maandinkomen van uw ouders niet aangetast wordt.
Alles natuurlijk goed vastleggen bij de notaris:
1. uw ouders moeten niet in hun testament het huis aan uw broer nalaten maar dat hij u voor de helft van de waarde moet uitkopen, dus laten vastleggen dat hij recht van koop heeft ofzo (bijv tegen woz-waarde) en dat hij u moet uitkopen.
2. De lening van broer aan ouders ook bij voorkeur bij de notaris regelen.
3. schenkingsovereenkomst vaststellen tussen u en uw ouders waarin staat dat die ton deel uitmaakt van de erfenis en uw broer een kopie geven.
Succes met het verder uitzoeken !

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Helemaal niet nodig van iets simpels zo’n gecompliceerde zaak maken.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lady1234 schreef:
24 sep 2022 13:06
Helemaal niet nodig van iets simpels zo’n gecompliceerde zaak maken.
En wat als het maximale leenbedrag van de hypotheekbank omlaag gaat met het bedrag van de prive-lening, en daardoor te weinig hypotheek verkregen kan worden?

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kent u de regels in Australië? De Ts blijkbaar wel, want hij wil die 15% gewoon lenen.

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door Franskia »

Er zitten, zelfs bij een lening van het geld van de broer, toch wel haken en ogen aan. Stel dat je ouders in een testament bepalen dat alles naar een goed doel moet en jullie eigenlijk onterfd worden, is er een probleem. Sta je allebei met lege handen en zul je dus de schuld gewoon moeten aflossen.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Franskia schreef:
26 sep 2022 13:19
Er zitten, zelfs bij een lening van het geld van de broer, toch wel haken en ogen aan. Stel dat je ouders in een testament bepalen dat alles naar een goed doel moet en jullie eigenlijk onterfd worden, is er een probleem. Sta je allebei met lege handen en zul je dus de schuld gewoon moeten aflossen.

En dan komt de legitieme portie om de hoek kijken.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lady1234 schreef:
24 sep 2022 13:32
Kent u de regels in Australië? De Ts blijkbaar wel, want hij wil die 15% gewoon lenen.
Ts schrijft:
Ook heb ik gevonden dat er zoiets bestaat als een voorschot op erfenis, dit is echter alleen van toepassing op ouders naar kinderen toe zoals ik begrijp. Het geld zit echter vast in het huis en kan niet naar mij toegaan op deze manier..

De lening van broer aan de ouders, en de ouders die een gift geven aan Ts is de route waarlangs het voorschot op de erfenis (die nu in de stenen zit) geregeld kan worden. Een antwoord op dit punt dat Ts aanvoert.
Dit forum staat verder vol met aanvullende aandachtspunten die forumleden aanvoeren, waarop ook gelet moet worden; de maximaal te verkrijgen hypotheeklening wordt in Nederland verminderd met andere leningen, wie weet is dat in Australie ook zo.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door juliomariner »

Franskia schreef:
26 sep 2022 13:19
Er zitten, zelfs bij een lening van het geld van de broer, toch wel haken en ogen aan. Stel dat je ouders in een testament bepalen dat alles naar een goed doel moet en jullie eigenlijk onterfd worden, is er een probleem. Sta je allebei met lege handen en zul je dus de schuld gewoon moeten aflossen.
TS schrijft dat vader met dit idee kwam. Onterven lijkt me dan ook niet waarschijnlijk

honza
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 mar 2009 16:04

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door honza »

Simpelste oplossing (als u of uw partner nog geen 40 jaar oud is):
- ouders nemen een aflossingsvrije hypotheek van €100.000,-
(rente is niet aftrekbaar maar met hele huis als onderpand moet een lage rente mogelijk zijn)
- ouders schenken u €100.000,- voor de aankoop van een huis; dit kan dit jaar nog belastingvrij en u heeft de tijd tot uiterlijk 2024 om ermee een huis te kopen)
- u betaalt per jaar aan uw ouders het bedrag dat u aan hen belastingvrij mag schenken (nu €2.274 wordt ieder jaar aangepast) dat kunnen zij gebruiken voor de rente-betalingen
- hebben zij zelf genoeg geld dat kunnen zij het restant van de rente zelf betalen, dit restant zou je dan net als de schenking van die ton bij elkaar op moeten tellen als zijnde het aandeel in de erfenis dat u al gekregen hebt
- hebben ze niet genoeg geld dat zou uw broer ook maximaal €2.274 per jaar kunnen schenken aan uw ouders zodat ze de rente kunnen betalen, u mag vervolgens datzelfde bedrag ook aan hem belastingvrij schenken.

Tot slot: het is sowieso verstandig (als het huis een redelijke waarde vertegenwoordigt) om uw ouders in de komende jaren een voorschot op de erfenis op papier te laten schenken incl. rente; dat vermindert jaar na jaar het uiteindelijke bedrag waarover t.z.t. belasting betaald moet worden.
Meer info: [url]https://www.doehetzelfnotaris.nl/produc ... fdsom./url]

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het advies wordt steeds gecompliceerder.

Bij een schenking op papier moet daadwerkelijk rente betaald worden, anders volgt tzt alsnog erfrechten.

https://www.schenkservice.nl/voor-schen ... -op-papier

Dus gewoon simpel houden. Ts leent van broer,klaar.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door JozJan »

HandigeHarrie schreef:
26 sep 2022 13:54
Dit forum staat verder vol met aanvullende aandachtspunten die forumleden aanvoeren, waarop ook gelet moet worden; de maximaal te verkrijgen hypotheeklening wordt in Nederland verminderd met andere leningen, wie weet is dat in Australie ook zo.
Dat de hypotheeklening verminderd wordt met andere leningen werkt niet op de manier waarop jij je dat voorstelt. Basis: als inkomen voldoende is kan een andere lening er gewoon naast blijven lopen.
honza schreef:
27 sep 2022 11:26
Simpelste oplossing (als u of uw partner nog geen 40 jaar oud is):
- ouders nemen
Zou ik geen simpele oplossing durven noemen. En zeker niet de simpelste. Die is namelijk al lang besproken.

Plaats reactie