Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door PGros »

chat (wordt keer op keer abrupt beëindigd), mail, Twitter, enzovoort

(telefoon misschien?)
En ook in een chat zeg je iets. En in nieuwsberichten staat altijd: op twitter zegt men .....

Bromsax
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 jan 2018 12:55
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Bromsax »

Ik werd getriggerd door de opmerking over VPN. Als je via VPN MP benaderd krijg je een ander IP adres dan je eigen. Als je als crimineel dus niet traceerbaar wilt zijn verschuil je je achter VPN.
Dat je als gewone (goede) klant ook achter VPN zit is dan voor MP misschien wel een risico. Als er vanaf het VPN IP adres veel criminele zaken gebeuren wordt gewoon die range van IP adressen geblokkeerd. Als het jouw toegewezen nummer daar dan tussen zit wordt je vanzelf als "crimineel" bestempeld.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik had dat van de VPN gemist, dat is inderdaad een rode vlag. Helemaal als het een VPN / IP range is waar ook veel oplichters gebruik van maken.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
07 nov 2022 09:51
Moneyman schreef:
06 nov 2022 10:52
Dat is natuurlijk ook niet het enige wat gezegd wordt.
Moneyman schreef:
07 nov 2022 08:44
16again schreef:
07 nov 2022 08:39
Gaat het om leesvaardigheid, of om de vaardigheid om tussen de regels door te lezen?
Nu we blijkbaar aan het speculeren zijn [...]
Gewoon lezen is genoeg, Het staat er letterlijk.
Letterlijk is er helemaal niets gezegd. Chat, mail, twitter, maar telefoon ontbreekt.
Dit is gewoon ordinair trollen.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door JozJan »

JozJan schreef:
07 nov 2022 09:15
Heel goed dat Marktplaats actief modereert. Zou inderdaad grote problemen geven als ze dat niet zouden doen.

Maar ze maken hier wel heel sterk de koppeling tussen account en de persoon daarachter. In de zin: er zijn op dit account verdachte activiteiten geweest. Dat zullen ze niet zomaar concluderen. Prima ook dat het account om die reden geblokkeerd is. Maar dat de accounthouder dan niet de mogelijkheid krijgt om te bewijzen dat hij /zij niet verantwoordelijk is geweest voor die activiteiten is niet erg sterk. Zelfs een nieuwe account aanmaken kan niet, gesteld dat iemand kán aantonen niet zelf verantwoordelijk te zijn geweest voor de verdachte activiteiten gaat dat echt te ver.
Overigens is mijn vermoeden dat MP simpelweg uit kostenoverwegingen de keuze maakt om deze 'van dik hout zaagt men planken' werkwijze te kiezen.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door 16again »


Ezira
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2023 12:20

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Ezira »

Ik kom bij deze post uit nadat mijn eigen marktplaats account geblokkeerd werd, zogenaamd vanwege dezelfde reden hier beschreven.
Je krijgt ook geen melding dat je geblokkeerd bent maar dat je je wachtwoord moet wijzigen om veiligheidsredenen. Dit kun je zo 10 keer doen en dan kom je er nog niet in.
Het erge is dat ik in gesprek was met een koper, deze via marktplaats een aanbetaling van 500 Euro heeft gedaan om inboedel uit mijn pand op te halen dat voor 1 maart leeg moet zijn, en ik nu dus niet meer in mijn account kan om verdere afspraken met de koper te maken. Nu zorgt marktplaats er dus voor dat ik mijn afspraken naar koper niet kan nakomen en mijn spullen dus niet opgehaald kunnen worden uit het pand!
Via de chat krijg je inderdaad geen enkele verklaring anders dan dat marktplaats de account 'terecht' zou hebben geblokkeerd. Ik ben al meer dan 10 jaar gebruiker zonder enige problemen en met tevreden reviews en ik betaal netjes voor meer zichtbaarheid van mijn advertenties. Deze werkwijze is schandalig!
Via de chat vroeg ik waar ik bezwaar kon indienen en daar kreeg ik dit emailadres op door: [email protected]
Ik heb daar meteen een mail naar gestuurd. Nu afwachten of daar een antwoord op komt.

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door PGros »

Ezira schreef:
12 feb 2023 12:32
Je krijgt ook geen melding dat je geblokkeerd bent maar dat je je wachtwoord moet wijzigen om veiligheidsredenen. Dit kun je zo 10 keer doen en dan kom je er nog niet in.
Zo iets lijkt erg veel op fishing. Kwam dat wel van marktplaats?

HajoCave
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2023 14:47

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door HajoCave »

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt. Al meer dan 8 jaar trouwe klant met alleen maar vijf sterren reviews. Ik dacht voor het gemak een tweede account aan te maken en was me van totaal geen kwaad bewust. Meteen overal uitgelogd met de boodschap dat ik een nieuw wachtwoord moet instellen. Wanneer ik dit vervolgens probeer, krijg ik nooit een mail om mijn wachtwoord te resetten. Ik vervolgens proberen contact te zoeken blijkt mijn account geblokkeerd te zijn omdat er "meerdere verdachte accounts zijn aangemaakt". Ook het contact vervolgens met de chat mensen is erg kort en bot. Ik krijg niet eens de mogelijkheid om de situatie uit te leggen, ze kunnen/willen niks voor me doen. Probeer ik hier vervolgens op in te gaan zijn ze de chat alweer verlaten. Nergens ook een manier om op een normale manier telefonisch of via mail contact met de klantenservice te krijgen. Erg jammer om op deze manier behandeld door een misverstand nadat ik zo'n lange tijd een goede klant ben geweest.

HVerhaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2023 17:17

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door HVerhaar »

Ik heb precies het zelfde, denk al 16 jaar het zelfde account en in ene moet ik mijn wachtwoord vernieuwen maar krijg nooit de mail met de herstel-link er in. Nooit gekke dingen aangeboden en ook nooit een waarschuwing gehad. In de Chat met de klantenservice van marktplaats krijg ik alleen te horen dat er "verdacht activiteiten" zijn waargenomen maar krijg geen uitleg of antwoord wat dat dan zou zijn.
Zou sjiek zijn al ze tenminste zouden melden wat er mis is gegaan op mijn account.

Ssenseipowers
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 mar 2023 09:33

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Ssenseipowers »

Ik heb helaas hetzelfde meegemaakt. Plots al mijn marktplaats accounts geblokkeerd. Enige manier om te communiceren met marktplaats is via de chat. Waarbij ze steevast de volgende structuur aanhouden
  • Ohh, wat vervelend dat u geblokkeerd bent. Ik zal het nakijken
    Er hebben verdachte activiteiten plaatsgevonden
    U blijft geblokkeerd
    Doei
Geen hoor en wederhoor. Geen verdere uitleg. Gewoon met een kluitje in het riet en ze verlaten de chat. Het stoort me ook ontzettend dat ze hun algoritmes meer vertrouwen dan common sense. Zaken die ze echt zouden moeten bekijken zijn beoordelingen, communicatie en betalingen.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ssenseipowers schreef:
08 mar 2023 09:40
Ik heb helaas hetzelfde meegemaakt. Plots al mijn marktplaats accounts geblokkeerd. Enige manier om te communiceren met marktplaats is via de chat. Waarbij ze steevast de volgende structuur aanhouden
  • Ohh, wat vervelend dat u geblokkeerd bent. Ik zal het nakijken
    Er hebben verdachte activiteiten plaatsgevonden
    U blijft geblokkeerd
    Doei
Geen hoor en wederhoor. Geen verdere uitleg. Gewoon met een kluitje in het riet en ze verlaten de chat. Het stoort me ook ontzettend dat ze hun algoritmes meer vertrouwen dan common sense. Zaken die ze echt zouden moeten bekijken zijn beoordelingen, communicatie en betalingen.

Dit is juist gedaan vanwege common sense. Simpel gezegd, MP weet nooit 100% zeker of iemand een oplichter is. MP is wel bekend met de methodes die zij gebruiken. Dus als deze 'verdachte' methodes worden dus worden toegepast op jouw account, dan is het common sense omdat account te blokkeren want ervaring leert dat er een grote kans is dat dit een oplichters account is. Het is lullig voor jou maar hiermee beschermen ze de gebruikers.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ssenseipowers schreef:
08 mar 2023 09:40
Ik heb helaas hetzelfde meegemaakt. Plots al mijn marktplaats accounts geblokkeerd. (...)
In de algemene voorwaarden van Marktplaats staan een paar beperkingen:
Marktplaats schreef:Het is niet toegestaan om met gebruik van meer dan één account meerdere identieke Advertenties of meerdere Advertenties voor hetzelfde object of dezelfde dienst te plaatsen.
Kan het daarmee te maken hebben?

Ssenseipowers
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 mar 2023 09:33

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Ssenseipowers »

Als er op accounts netjes wordt afgerekend bij koop en netjes wordt opgestuurd bij verkoop, en dit staat ook in lijn met de vele (goede) beoordelingen, dan heb je niet te maken met een oplichter en/of fraudeur. Geef je om wat voor reden dan ook dan toch het nadeel van de twijfel, pas dan hoor en wederhoor toe, en gun de "verdachte" het om bewijs te leveren van zijn onschuld, de omgekeerde wereld maar ala. Nu hebben ze met dit algoritme (te?) veel false positives. Nogmaals, zelfs dat begrijp ik nog gezien de vele adverteerders (en de grootte van het platform). Maar als het jouw account is en je bent (onderbouwd) zeker van je zaak en je krijgt steeds nee op het rekest met generieke teksten is dat behoorlijk vervelend en onterecht.

Je krijgt gewoon de indruk dat ze blind vertrouwen op het algoritme en ze niet verder kunnen of willen kijken. Want dan vis je de eerlijke kopers en verkopers er echt wel uit.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik speur regelmatig op MP .
Wanneer ik geïnteresseerd in een item ben , kleur ik het hartje en het staat dan bij mijn favorieten. Ik kijk naar de gebruiker en waar hij/zij woont.
Wanneer ik dan exact hetzelfde item bij een andere gebruiker zie staan , kijk ik daar raar van op en voel wantrouwen opborrelen ; ik vind dat dan erg vreemd.

En waarom zou je met verschillende accounts adverteren?
Dan kun je beter de items meerdere keren plaatsen onder één en hetzelfde account.

Ssenseipowers
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 mar 2023 09:33

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Ssenseipowers »

Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Een plausibele reden vind ik dat wanneer je iets wilt kopen en je blijkt uiteindelijk (nog voor het sluiten van de koop cq de betaling te hebben verricht) met een oplichter te maken hij je adres niet heeft omdat je niet met je vaste account reageert. Met meerdere accounts kun je een verkoper ook testen op betrouwbaarheid. Helaas blijkt dit nodig.

ZeerPrivé
Berichten: 5321
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dan kun je beter de items meerdere keren plaatsen onder één en hetzelfde account.
Dat is niet toegestaan.

ZeerPrivé
Berichten: 5321
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Met meerdere accounts kun je een verkoper ook testen op betrouwbaarheid.
Dat spelletje heb ik altijd zo door. Dan reageer ik niet eens meer. Iemand die mij niet vertrouwt, gaat maar lekker een deurtje verder.

Ssenseipowers
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 mar 2023 09:33

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Ssenseipowers »

ZeerPrivé schreef:
08 mar 2023 22:41
Met meerdere accounts kun je een verkoper ook testen op betrouwbaarheid.
Dat spelletje heb ik altijd zo door. Dan reageer ik niet eens meer. Iemand die mij niet vertrouwt, gaat maar lekker een deurtje verder.
Oplichters daarentegen gokken dat een 2de of 3de account dat reageert op eenzelfde advertentie gewoon een andere persoon is die ze geld uit hun zakken kunnen kloppen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mijn Marktplaats-account is zomaar geblokkeerd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ssenseipowers schreef:
08 mar 2023 21:51
Als er op accounts netjes wordt afgerekend bij koop en netjes wordt opgestuurd bij verkoop, (...)
Je krijgt gewoon de indruk dat ze blind vertrouwen op het algoritme en ze niet verder kunnen of willen kijken. Want dan vis je de eerlijke kopers en verkopers er echt wel uit.
Dat kan wel zo zijn, maar heeft u hetzelfde artikel op verschillende accounts aangeboden? Dat mag namelijk niet volgens de algemene voorwaarden.

Plaats reactie