Hoe gebruik ik mijn afwasmachine zuinig?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Hoe gebruik ik mijn afwasmachine zuinig?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Petra46 schreef:
27 sep 2022 08:42
Mijn afwasmachine heeft een eco- stand van 4 uur op 50 graden, maar ook een kort programma van een half uur op 60 graden.
Weet iemand wat zuiniger is qua energieverbruik, maar ook qua waterverbruik?
Ik gebruik altijd de eco stand op mijn vaatwasser. Dat is qua energie en water het meest zuinige programma. En dat start ik dan ook 's nachts in het dal tarief. De vaat komt er heel schoon uit zonder problemen. Het korte programma kost juist veel meer energie. Ik heb een app om de vaatwasser te bedienen en dan zie je direct de gevolgen van keuze op het water en energie verbruik.
Zorg wel voor goed onderhoud van je vaatwasser, dus regelmatig (paar maal per week) het filter goed schoonmaken en ook tijdig het reinigings programma gebruiken zoals voorschreven of zoals de vaatwasser zelf aangeeft.
En met de hand wassen is niet altijd zuiniger. De vaatwasser gebruikt 1 maal per dag water en 1 maal per dag energie (als je hem dagelijks gebruikt). Als je met de hand 3 maal wast (ontbijt, lunch en diner) dan gebruik je echt veel meer water en waarschijnlijk ook meer energie.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Hoe gebruik ik mijn afwasmachine zuinig?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Emmer water en een afwasborstel met 2 druppels afwasmiddel schijnt het zuinigste te zijn.

Wilt u het werk voor u laten doen, verzorg dat de vaatwasmachine zo vol mogelijk is.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoe gebruik ik mijn afwasmachine zuinig?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ZeerPrivé schreef:
27 sep 2022 18:19
Nijogeth schreef:
27 sep 2022 17:58
ZeerPrivé schreef:
27 sep 2022 14:12
De vaatwasser met 2 handen en 1 borstel is verreweg het zuinigst. :wink:
Die op 4 poten en met 1 tong kan er ook wat van.
Getver! Als ik iets smerig vind, is het dat wel. Het ging trouwens om de zuinigste optie. Aanschaf en onderhoud van zo'n geval op 4 poten, verhoogt het kostenplaatje behoorlijk.
En die 2 handen van jou die zweven in de lucht? Die hebben ook wat onderhoud nodig, gok ik.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Hoe gebruik ik mijn afwasmachine zuinig?

Ongelezen bericht door Kees007 »

snuffel1 schreef:
27 sep 2022 14:08
Ik heb de handleiding van mijn vaatwasser er is bij gepakt en het verschil tussen normaal en eco is minimaal te noemen. De gemiddelde temperatuur is bij normale stand bij het afwassen bij de eco stand 50 graden en op de normaal stand 65 graden maar op de eco stand is vaatwasser wel veel langer bezig. Het waterverbruik blijft gelijk om en nabij de 9 liter per vaatwasbeurt en lijkt het mij dat met het gebruik van de eco stand de stroombesparing minimaal is
Nee, daar zit nou net het verschil; om het water op te warmen naar 65 graden kost meer stroom dan naar 50 graden. Om de vaat toch bij 50 graden schoon te krijgen moet hij langer wassen, maar dat kost veel minder dan het water 15 graden meer opwarmen.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Hoe gebruik ik mijn afwasmachine zuinig?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Petra46 schreef:
27 sep 2022 08:42
Mijn afwasmachine heeft een eco- stand van 4 uur op 50 graden, maar ook een kort programma van een half uur op 60 graden.
Weet iemand wat zuiniger is qua energieverbruik, maar ook qua waterverbruik?
Waarschijnlijk kunt U deze informatie in de handleiding vinden of op de website van de fabrikant.

Plaats reactie